Ott Tänak - Öselin hurjapää

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
Niin no... eikö se hinnalla millä hyvänsä ek-voittojen hakeminen ole huono tapa? Toki jos arvostaa ek-voittoja kilpailujen ja mestaruuksien voittamisen yläpuolelle, niin sitten ei, mutta harva varmaan niin tekee 😋
Joo no mä en itse tajua tota ”hinnalla millä hyvänsä” ek-voittojen hakemista Tänakin kohdalla. Puhutaan kuitenkin kuljettajasta joka katkaisi ranskalaisten mestaruusputken. Ei niin tehdä ajamalla päättömästi ek-pohjia. Pääsääntöisesti miehen rallit on keskeytyneet ihan muihin juttuihin kuin yliyrittämiseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11430
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Ehkä voi spekuloida että auto ei ole kestänyt sitä jatkuvaa rääkkiä, kun voitto olisi tullut tokana päivänä rauhallisemmin ottamallakin? Tänakillahan oli Toyota-kausina usein keskeytyksiä tekniseen vikaan kovasta johdosta ja nyt viime vuosina Hyundailla myös. Ajovirheitä ei ole tullut juurikaan (Australia 2018, Monte 2020, Viro 2021, Katalonia 2021, Monte 2022)
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
419
Sijainti
pk.seutu
Niin no... eikö se hinnalla millä hyvänsä ek-voittojen hakeminen ole huono tapa? Toki jos arvostaa ek-voittoja kilpailujen ja mestaruuksien voittamisen yläpuolelle, niin sitten ei, mutta harva varmaan niin tekee 😋
Pitää löytää balanssi. Joka kurvaan ei tietenkään kannata ajaa nilkka konehuoneen puolella, eikä jokaista pätkää pidä yrittää voittaa minuutin erolla. Mutta fakta on, että jos pelkästään varmistelee, ei ikinä esim. leikkaa mutkissa ja keskittyy vain tuomaan auton ehjänä ja pellit sileänä maaliin, niin ei silloin tulostakaan synny. Kyllä sitä raakaa nopeutta ja riskinottokykyäkin pitää löytyä. Tilanteesta riippuen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2926
Sijainti
Lahti
Vaikea uskoa kenenkään huippukuljettajista ajattelevan, että "mun on pakko voittaa joka pätkä!". Aina se on ennenkin riittänyt, että viimeisen pätkän jälkeen on hyvissä asemissa, ja kauden lopuksi kerännyt eniten pisteitä. Kaikki muu on hieromista ja kenties jopa mahtailua. Sama se on tietysti kaikissa muissakin lajeissa, joissa kerätään kisa toisensa jälkeen pisteitä. Itse pidän sellaisista otatuksista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
534
Ehkä voi spekuloida että auto ei ole kestänyt sitä jatkuvaa rääkkiä, kun voitto olisi tullut tokana päivänä rauhallisemmin ottamallakin? Tänakillahan oli Toyota-kausina usein keskeytyksiä tekniseen vikaan kovasta johdosta ja nyt viime vuosina Hyundailla myös. Ajovirheitä ei ole tullut juurikaan (Australia 2018, Monte 2020, Viro 2021, Katalonia 2021, Monte 2022)
Itsekin samoilla linjoilla, että tuskin varsinaisesti suoranaisesta yliyrittämisestä asia ollut kiinni, mutta voihan tuo olla totta, että Tänakin ajotapa voi viedä auton koville. Itse ajotyylihän Tänakilla on käsittääkseni varsin siisti ja pyrkii ajamaan mahdollisimman suoralla autolla (lue ogimaisesti, onhan hän suoraan sanonut, että pyrkinyt kopioimaan tämän ajotyylin). Tämä ei kuitenkaan poista sitä asiaa, etteikö kivien, monttujen ja hyppyjen yli voisi ajaa liian kovaa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
… kun voitto olisi tullut tokana päivänä rauhallisemmin ottamallakin?
Sit taas jos sitä vauhtia piisaa muihin veijareihin verrattuna, niin miksei kannattaisi ajaa vaikka yhden rengasrikon verran kaulaa muihin? Erityisesti jos on taipumusta osua niihin paikkoihin mitkä rikkoo sen renkaan.

Tänak on ilmeisen selvästi myös yksi niistä kuskeista joka menettää tatsin jos alkaa himmailemaan. Mikä on toki yleistä lajissa muutenkin.
Virolainen alkaa kyllä herran vuonna 2022 olemaan jo niin kivenkova ammattilainen että tietää tasan tarkkaan mitä autollaan tekee.

Sit on näitä Ketomaa-tason kuskeja jotka vain tuovat auton maaliin. Heidän on varmaan helppo tiputtaa vauhtia kun ei se maksimikaan päätä huimaa.
(Enkä nyt tarkoita että Ketomaa olisi mitenkään ansioitunut auton tuomisessa maaliin, ainakaan huipputasolla, mutta ymmärrätte ehkä pointin)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4666
Sijainti
Event horizon
Riku Burns oli esimerkki sellaisesta kuskista, joka ei suotta nostanut riskitasoaan vaan tyytyi tuomaan auton ehjänä maaliin kohtuu sijoituksilla. Samaan aikaan melkein maanmiehensä Kilin Kolin McRae ajoi aina flat out ja aika usein se päätyi johonkin ojaan seljälleen tms.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11430
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Sit taas jos sitä vauhtia piisaa muihin veijareihin verrattuna, niin miksei kannattaisi ajaa vaikka yhden rengasrikon verran kaulaa muihin? Erityisesti jos on taipumusta osua niihin paikkoihin mitkä rikkoo sen renkaan.

Tänak on ilmeisen selvästi myös yksi niistä kuskeista joka menettää tatsin jos alkaa himmailemaan. Mikä on toki yleistä lajissa muutenkin.
Virolainen alkaa kyllä herran vuonna 2022 olemaan jo niin kivenkova ammattilainen että tietää tasan tarkkaan mitä autollaan tekee.

Sit on näitä Ketomaa-tason kuskeja jotka vain tuovat auton maaliin. Heidän on varmaan helppo tiputtaa vauhtia kun ei se maksimikaan päätä huimaa.
(Enkä nyt tarkoita että Ketomaa olisi mitenkään ansioitunut auton tuomisessa maaliin, ainakaan huipputasolla, mutta ymmärrätte ehkä pointin)
Mun mielestä Tänakin maximum attackin ja Ketomaan välillä on aika monta välimuotoa. Pisteistä saa vasta rallin maalissa. Esimerkkinä voi katsoa Kauden 2017 pätkäpohjatilastoja:

1655989757832.png

En toki väitä, että olisi siistiä voittaa mestaruus Chris Ingramin tapaan johtamatta yhtään rallia, mutta silti mestaruuksia ei voiteta kuten Neuville 2017 tai Tänak 2018.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
Mun mielestä Tänakin maximum attackin ja Ketomaan välillä on aika monta välimuotoa. Pisteistä saa vasta rallin maalissa. Esimerkkinä voi katsoa Kauden 2017 pätkäpohjatilastoja:

Näytä liitetiedosto 2410

En toki väitä, että olisi siistiä voittaa mestaruus Chris Ingramin tapaan johtamatta yhtään rallia, mutta silti mestaruuksia ei voiteta kuten Neuville 2017 tai Tänak 2018.
En väitä vastaan, kyllä se on sijoitus se mikä antaa pisteitä tässä lajissa. 2019 pätkäpohjatilastot taitaa olla poikkeus mikä vahvistaa säännön?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11430
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
En väitä vastaan, kyllä se on sijoitus se mikä antaa pisteitä tässä lajissa. 2019 pätkäpohjatilastot taitaa olla poikkeus mikä vahvistaa säännön?
Noh, kyllähän Ogierkin on pätkäkuninkuuden voittanut usein VW-vuosina ja Loeb omana valtakautenaan, mutta 2017-2021 kausina kilpailu oli paljon tiukempaa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
Erikoiskoepohjien osalta Hyundain jäsentenvälinen seuraavanlainen:
Tänak 310
Neuville 304

Ypresistä on luvassa ainakin Thierrylle lisää pätkäpohjia, voittaako jopa kotirallinsa, saa nähdä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
813
Jo kolmas voitto Jyväskylässä..siihen ei oo moni ulkomaalainen pystyny!
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
162
Jo kolmas voitto Jyväskylässä..siihen ei oo moni ulkomaalainen pystyny!
Onko sillä kansallisuudella ollut enää mitään merkitystä vuosikymmeniin? Ja eikös Tänakillakin ollut jo enemmän kokemusta Jyväskylästä kuin yhdelläkään suomalaisella, joka ajoi rally1 autolla tänä vuonna?
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
162
Onko sillä kansallisuudella ollut enää mitään merkitystä vuosikymmeniin? Ja eikös Tänakillakin ollut jo enemmän kokemusta Jyväskylästä kuin yhdelläkään suomalaisella, joka ajoi rally1 autolla tänä vuonna?
Tarkastin vielä tilastot 2003-2022.
Kilpailu järjestetty 20 kertaa, joista suomalaiset voittaneet 10 kertaa ja ulkomaalaiset 10 kertaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2926
Sijainti
Lahti
Kova se on! Mutta mua melkein pelotti kun se maalihaastattelussa puhui vaimostaan, joka on ollut "bad", ja muiskautti perään!:)
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
Onko sillä kansallisuudella ollut enää mitään merkitystä vuosikymmeniin?
Maaliin tulleista kymmenestä autokunnasta viisi oli suomalaisia, joista yksi sitten hylättiin. En nyt ole kaivanut ewrc:tä esiin tässä kohtaa, mutta kyllä Jyskälä on suomalaisten kisa edelleen mielestäni.

edit: kymmenestä ensimmäisestä autokunnasta
 
Viimeksi muokattu:
Ylös