MM-rallikausi 2022

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Tietääkseni GR Yariksella on tämän vuoden puolella roudan sulettua ajettua testialueella yhtenä päivänä. Muistaakseni eivät viime vuonnakaan juuri, jos ollenkaan ajaneet sillä Suomessa.
Ei mulla mitään varmaa tietoa tästä ole, mutta kuulostais kovin oudolta. Kuinkahan varma tieto tämä on? Entä tiedotetaanko näistä testi päivistä ulospäin julkisesti. Tällä ennalta määrätyllä testialueellahan (säde 10km) saa ajaa vaikka joka päivä ilman rajoituksia, tuntuis kovin oudolta, että tätä mahdollisuutta ei hyödynnettäisi. Mites Huyndai. Heilläkin on nyt testialue Jämsässä. Ovatko he ajaneet vielä soratestejä sielä? Mites gr:n testit viimevuonna Jyväskylässä. On varmasti sahattu enemmän kun tarpeeksi
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Tietääkseni GR Yariksella on tämän vuoden puolella roudan sulettua ajettua testialueella yhtenä päivänä. Muistaakseni eivät viime vuonnakaan juuri, jos ollenkaan ajaneet sillä Suomessa.
Siis tarkoitiko todella, ettei gr:llä ajettu Suomes testiä juuri ollenkaan viimevuonna? Siitähän on netti täynnä kuvaa ja videota, kun Juho ajaa naamioteipatulla gr llä keski-suomessa
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
SijaKuljettajaPisteet
1
Finland Kalle Rovanperä​
175
2
Belgium Thierry Neuville​
92
3
United Kingdom Elfyn Evans​
79
4
Estonia Ott Tänak​
77
5
Japan Takamoto Katsuta​
73
6
Republic of Ireland Craig Breen​
60
7
France Sébastien Loeb​
35
8
France Sébastien Ogier​
34
9
Spain Dani Sordo​
34
10
United Kingdom Gus Greensmith​
28
Lähde (Wikipedia)


Pistetilanne yllä, tilanteessa jossa kauden puoliväli on ohitettu. Jaossa vielä 180 pistettä, eli 0 pisteelläkin on mukana mestaruustaistossa.
Jos Neuville nyt keräisi ne 180 pistettä kauden viimeisistä kisoista, niin Kallen mestaruuteen riittäisi että tallinnalainen nappaisi reilut 16 pistettä per kisa.

Ollaan nyt jo tosi lähellä sitä pistettä että olen valmis syömään ison lusikallisen maksalaatikkoa jos Kallea ei mestariksi kruunata. En ihan vielä, mutta jos Jyskälä sujuu odotetusti niin kyllä tämä on Rovanperän vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Koitin huvikseni löytää YouTubesta, enkä tosiaan löytänyt yhtään videopätkää viime vuodelta Suomesta.
N
No Jos sitä ei oo netissä, sittenhän sitä ei oo tapahtunu. Yhden videon kommenteissa oli terävä kommentti: Ott, if u havent signed yet, watch this and think twice🙂 (Ott ei tiettävästi ole nähnyt tätä videota.)
Alussa tarvipätkää, lopussa kesällä:
https://youtu.be/Teofi0r8Www
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
Osa noista linkkaamistasi videoista on heinäkuulta 2020, milloin Taka ja Juho ajoivat testitien kerran läpi 2017-speksin GR Yariksella. Myöskään noissa kevään 2021 videoissa ei ajeta vielä täysin Rally1-vireisellä eli lähinnä hybridiyksikköä odoteltu.

Mutta vastauksena ihmettelyysi, Toyota ei ole enää viime vuosina hinkannut viikosta toiseen testialueellaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Ralli.fi Tänak haastattelu: " Toyotan vauhtiin vastaaminen taitaa kuitenkin olla tekemätön paikka"

aika suoraan myöntää, että se on game over niinkauan kun ajetaan nykyisellä kalustolla. Ei taida enään riittää pelkästään se, että "palikat ns loksahtaa vain paikalleen"
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
Ralli.fi Tänak haastattelu: " Toyotan vauhtiin vastaaminen taitaa kuitenkin olla tekemätön paikka"

aika suoraan myöntää, että se on game over niinkauan kun ajetaan nykyisellä kalustolla. Ei taida enään riittää pelkästään se, että "palikat ns loksahtaa vain paikalleen"
Auton geometriassa olevia vikoja ei ihan viikossa saada kuntoon.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Ralli.fi Tänak haastattelu: " Toyotan vauhtiin vastaaminen taitaa kuitenkin olla tekemätön paikka"

aika suoraan myöntää, että se on game over niinkauan kun ajetaan nykyisellä kalustolla. Ei taida enään riittää pelkästään se, että "palikat ns loksahtaa vain paikalleen"
Harmittaakohan nyt mitä tapahtui 2019
–  Jotenkin minulle jäi rivien välistä sellainen maku, että olikohan se kuitenkaan Ott, joka ei halunnut jatkaa meillä vai oliko siinä Markkolla paljon vaikutusta mukana. No, se on sellaista. Kaikilla on vapaus kertoa, mitä haluaa, Mäkinen toteaa.
5eb289a9e5d4d11b128a0921c7f7e366f9bc8182fb13961094417a5a35cebd13.jpg
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
En löytänyt yhtäkkiseltään mitään tyhmien kysymysten ketjua, niin laitetaan tänne. Jostakin pulpahti mieleen pohdinta, että mistähän termi "erikoiskoe" on saanut alkunsa?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
En löytänyt yhtäkkiseltään mitään tyhmien kysymysten ketjua, niin laitetaan tänne. Jostakin pulpahti mieleen pohdinta, että mistähän termi "erikoiskoe" on saanut alkunsa?
Ralliautoilun alkuaikoina kilpailut olivat tasanopeuskilpailuja, joihin alkoi sittemmin tulla mukaan erilaisia tehtäviä mukaan: lyhyitä nopeustestejä, jarrutus- ja peruutustehtäviä, olipa RAC:ssa alkuaikoina jopa yksi tehtävä ajaa tietty matka mahdollisimman hiljaa. 1950-luvun puolenvälin jälkeen yleisillä ja liikenteelle avoimilla ajettujen tasanopeusosuuksien lisäksi tuli muulta liikenteeltä suljettuja osuuksia, jotka oli määrä ajaa mahdollisimman nopeasti. Näitä osuuksia kutsuttiin pikataipaleiksi, kiritaipaleiksi ja jo 50-luvulta lähtien joskus myös erikoiskokeiksi. 1960-luvun puolivälin mennessä monet rallit olivatkin muuttuneet pelkästään suljetuilla tiesosuuksilla ajettaviksi erikoiskoeralleiksi. Joten jos erikoiskokeen termiä avaa, niin se erikoisuus siinä tulee siitä, että se eroaa tasanopeusosuuksista tai myöhemmin siirtymäosuuksista.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Belgiassa tuli ensimmäinen huti Kallelle tällä kaudella. Siitä huolimatta nykyisen pistejärjestelmän aikakaudella vuodesta 2017 alkaen Rovanperästä tuli ensimmäinen kuski, joka saavuttaa 200 pistettä täyteen kauden yhdeksännen rallin päätteeksi. Kovimmat noteeraukset tähän mennessä ovat olleet:

Rovanperä 2022: 203
Tänak 2019: 180
Ogier 2021: 180
Neuville 2018: 172

Hyundai-kaksikon taika piti taas, eli eivät vieläkään päässeet kovaa ja puhtaasti kilvoitellen läpi kokonaista rallia. Neuvillen tahti on ollut aikamoisessa laskukiidossa. 106 pistettä yhdeksän kisan jälkeen on melko selvästi belgialaisen heikoin saldo kaudesta 2017 alkaen. Vasta tänä viikonloppuna tulin myös tajunneeksi, että edellisestä voitosta sorallakin on vierähtänyt jo yli 3 vuotta (Argentiina 2019). Aika tiukassa on voitot olleet ylipäänsä ja sitten vielä tällainen källi assulla. Tuon Argentiinan jälkeen voittoja on tullut vain Montessa 2020, Belgiassa 2021 ja Kataloniassa 2019&2021. Lisäksi prosentuaalisesti Neuville on onnistunut voittamaan ainoastaan 13% kauden erikoiskokeista, mikä sekin on miehen heikointa tahtia. Kauden 2018 päätteeksi Neuville voitti 16% kauden aikana ajetuista pätkistä.

Neuvillen pisteet 9. kisan jälkeen:
2017: 160
2018: 172
2019: 155
2020: Vain seitsemän rallia
2021: 130
2022: 106

Tänak puolestaan on yllättävän lähellä keskiarvoaan. Näiden viiden kauden aikana Tänakilla on ollut keskimäärin 134 pinnaa yhdeksän kilpailun jälkeen. Tällä hetkellä lukema on 131.

2017: 119
2018: 136
2019: 180
2021: 106
2022: 131

Esapekalla puolestaan ei koskaan aikaisemmin ole ollut näin paljon pisteitä kuuden ajamansa kilpailun jälkeen.

2017: 49
2018: 55
2019: 34
2020: 38
2022: 57
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Ylös