MM-rallikausi 2022

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
No on sillä joku Sebastien 48v. ajellut ihan kelpo vauhtia, mm. voitto Monte Carlosta ja hyviä pätkäaikoja muissakin kisoissa.
Niin alkukaudesta kyllä. Nyt Huyndai ja Toyota ajaa Keski-Suomes yötä päivää, mitä tekee samaan aikaan M-Sport??? Säästää??
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
466
Niin alkukaudesta kyllä. Nyt Huyndai ja Toyota ajaa Keski-Suomes yötä päivää, mitä tekee samaan aikaan M-Sport??? Säästää??
Kymmenkertaisella budjetilla on helppo kehittää.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2729
Mielestäni Neuvillea aliarvioidaan kyllä rankasti. Yllättävän usein kuitenkin ihan ajamallakin Ott:n edellä kanssa.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
82
Mielestäni Neuvillea aliarvioidaan kyllä rankasti. Yllättävän usein kuitenkin ihan ajamallakin Ott:n edellä kanssa.
Faktaa ei ole, mutta sellainen tuntuma itsellä, että näin tapahtuu vain päällystetyllä pinnalla. Lumella ja soralla jää auttamattomasti Tanakin vauhdista.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
154
Pieniä on erot kärkikuskien välillä. Kalle todennäköisesti Evansia, Tänakkia ja Neuvilleä edellä kokonaisuutena. Kalle jos vielä yhden tai kaksi asvalttikisaa voittaisi tänä vuonna niin voidaan jo kaikkien pintojen kunkusta. Tänak ei lumella varmasti hirveää tasoitusta anna jos ollenkaan.

Muuta kärkikolmikkoa jos haluaa alkaa ruotimaan niin Evans ja Tänak varmasti melko lähellä toisiaan soralla ja asvaltilla. Tänak taas lumella edellä.

Neuville voi olla asvaltilla edelllä Tänakkia ja Evansia mutta varsinkin nopeissa soraralleissa ja lumella auttamatta antaa tasoitusta, joten kuskien välinen ranking voisi olla jotakin luokkaa Kalle, Evans/Tänak, Neuville.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
494
Autonkäsittelytaito tuntuu ainakin Kallella olevan steppiä korkeammalla kuin muilla ja ehkä siihen liittyen myös jonkin sorton perstuntuma ja hahmotuskyky pidon määrään ja vaihteluun. Tästä esimerkkinä, että erityisesti pidon puolesta haastavissa olosuhteissa Kalle pystyy erottumaan joukosta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2729
Faktaa ei ole, mutta sellainen tuntuma itsellä, että näin tapahtuu vain päällystetyllä pinnalla. Lumella ja soralla jää auttamattomasti Tanakin vauhdista.
Näissä hitaissa soraralleissa usein edellä. Nopeissa kisoissa vähän aina jäljessä se on totta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Kannattaa kiinnittää huomiota tuohon Tänakin haastatteluun, jossa hän sanoi, että autoa ei ole kehitetty ennen kauden alkua, vaan sitä kehitetään kesken kauden. Kannattaa eritoten kiinnittää huomiota siihen mitä sanotaan rivien välissä. Eli Koreassa on ollut jo ennen kauden alkua sormi liipaisimella ja jatko epävarmaa. Tämä ei ole kovin hyvä uutinen varsinkin kun katsomme heidän kauden aikaansaannoksia. Onko ennustukseni osumassa oikeaan?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3925
Kannattaa kiinnittää huomiota tuohon Tänakin haastatteluun, jossa hän sanoi, että autoa ei ole kehitetty ennen kauden alkua, vaan sitä kehitetään kesken kauden. Kannattaa eritoten kiinnittää huomiota siihen mitä sanotaan rivien välissä. Eli Koreassa on ollut jo ennen kauden alkua sormi liipaisimella ja jatko epävarmaa. Tämä ei ole kovin hyvä uutinen varsinkin kun katsomme heidän kauden aikaansaannoksia. Onko ennustukseni osumassa oikeaan?
Aika väsynyttä syöttiä, mutta Hyundaillahan oli se tilanne, että auto jouduttiin suunnittelemaan kokolailla uusiksi hirveällä kiireellä ja ilmeisesti ihan jo pelkästään kolmen auton saaminen viivalle Monteen vaati sekin aika ympäripyöreää päivää Alzenaussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10786
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Q:You feel confident that it is possible to turn this around. Some people are questioning whether you or Hyundai are continuing. Are you sure that Hyundai will continue in the WRC?
OT:Hyundai is definitely going to continue, there is great support from Korea. For sure everybody wanted a lot, but let’s just say it needs some very straightforward changes in the general structure. We’re working on it, this year looks difficult but in long term it’s important for the sport as well we come back.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Aika väsynyttä syöttiä, mutta Hyundaillahan oli se tilanne, että auto jouduttiin suunnittelemaan kokolailla uusiksi hirveällä kiireellä ja ilmeisesti ihan jo pelkästään kolmen auton saaminen viivalle Monteen vaati sekin aika ympäripyöreää päivää Alzenaussa.
En tarkalleen enään muista ko asiaa, mutta mikä oli syy, että auto jouduttiin suunnittelemaan uusiksi? Muistanko väärin, muistelisin, että Adamo puheli jotain tyyliin "ei ole vielä vihreää valoa" aloittaa uuden auton suunnittelua, mutta johtuiko nämä asiat siitä, että nykyinen automalli esiteltiin niin myöhään. Toisaalta testailihan M-sport fiestan korilla olevaa autoa jo hyvissä ajoin.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
466
En tarkalleen enään muista ko asiaa, mutta mikä oli syy, että auto jouduttiin suunnittelemaan uusiksi? Muistanko väärin, muistelisin, että Adamo puheli jotain tyyliin "ei ole vielä vihreää valoa" aloittaa uuden auton suunnittelua, mutta johtuiko nämä asiat siitä, että nykyinen automalli esiteltiin niin myöhään. Toisaalta testailihan M-sport fiestan korilla olevaa autoa jo hyvissä ajoin.
Eikai tuollaisia asioita julkisuuteen ole edes kerrottu, mutta huhujen mukaan liittyi isosti ensimmäisen version suunnittelun kukkasiin, jotka vaikuttivat sitten tekniikkaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Viro näytti nyt lopulliset suuntaviivat Rally 1 aikakaudelle ja helppo huomio on, että Toyota on selkeästi vahvin kaikilla osa-alueilla. Huyndai tulee tarvitsemaan merkittävän kehitysloikan, jos he aikovat tosissaan haastaa Toyotan. Se taitaa olla pelkillä luokitusjokereilla lähes mahdoton tehtävä, kun samaan aikaan myös Toyota ajaa Jyväskyläs testiä nonstoppina. Sanoisin, että Huyndain pelastaa Rally 1 aikakaudella enään vain automallin vaihtaminen. Heidän täytyisi tehdä i20 mallista samanlainen 2door luokittelumalli kun Toyota teki Yariksesta. Muuten on van hopeaa tarjolla niinkauan kun Kalle ajaa Toyotalla. Ford on tippumassa valitettavasti kelkasta, ellei testibudjettia saada hilattua merkittävästä ylemmäs.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
283
Sijainti
ralliautossa
Tarviikos tuon auton nykyään mihinkään luokitteluun perustua kun ei kait Pumastakaan ole olemassa kaksiovista mallia?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Tarviikos tuon auton nykyään mihinkään luokitteluun perustua kun ei kait Pumastakaan ole olemassa kaksiovista mallia?
En tiedä tarkalleen sääntöjä, mutta ainakin silmämääräisesti näyttää, että ralli Puman akseliväli on sama kuin siviilimallissa. Saako akseliväliä muuttaa? Sektiointi on ainakin sallittu, kuten Pumasta näkyy ja täytyykö korin muodot esim kattolinja noudattaa siviilimallia? Periaatteessa ralli Puma on neliovinen, takaovet on vain ummessa....
 
Viimeksi muokattu:

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
149
Heidän täytyisi tehdä i20 mallista samanlainen 2door luokittelumalli kun Toyota teki Yariksesta.
Jos autojen sivukuvista vertaa pituuksien suhdetta vanteenkokoihin, Fordilla taitaa olla pisin akseliväli ja etuylitys?
 
Ylös