Puma WRC 2600mm (Ford lehdistötiedote) ja Puma 2588mm (Iltalehden ja Moottorin koeajot). Jostain syystä siviilimallin tieto on likimain salassa pidettävää tietoa.. Rally 1 luokitusasiat ovat sitten oikeasti julkisuudelta piilossa.En tiedä tarkalleen sääntöjä, mutta ainakin silmämääräisesti näyttää, että ralli Puman akseliväli on sama kuin siviilimallissa. Saako akseliväliä muuttaa?
Aika yllättävää. Myös Hyundai 2630. Yaris näyttää tosi lyhyeltä, mutta silmä näköjään valehtelee. Ilmeisesti säännöt määrävät akselivälin.Puma WRC 2600mm (Ford lehdistötiedote) ja Puma 2588mm (Iltalehden ja Moottorin koeajot). Jostain syystä siviilimallin tieto on likimain salassa pidettävää tietoa.. Rally 1 luokitusasiat ovat sitten oikeasti julkisuudelta piilossa.
Edit: Yaris Rally 1 2630mm (Toyota Gazoo nettisivut).
Ei ole, vaikka sylinterien, vaihteiden ja vetävien pyörien lukumäärä on sama.Moottori, voimansiirto, vaihdeloota on kaikissa autoissa sama.
Just toi, eli on ensin tehty ideaali lähtökohta, ja siitä sitten kilpuri. Hyundai ja Ford ovat saaneet markkinointiosastolta jonkun kauppakassin, johon on sitten viritelty sääntöjen sallimat aerot. Diffusorit kiellettiin, mutta Toyota kiertää asiaa hyödyntämällä maksimaalista etukenoa (rake..), jolloin koko pohja tekee vähän samaa asiaa. Toyota voi hyödyntää tätä, koska Yariksen kattolinja on sellainen että kokonaisuus menee sääntöjen mittoihin maksimaalisella etukenolla. Sattumaa? Ei.Mikä tekee Toyotasta ylivoimasen? ... Toyota ratkaisi kisan jo piirustuslaudalla.
....Tarkoitin moottoriteho/ vääntö luultavasti kaikilla sama, luultavasti moottoritkin säännöillä specsattu aika samanlaisiksi. laatikot tulee parilta eri alihankkijalta, joten käytännössa samanlaiset sisukset, onko voimansiirtokin tarkoin specsattu, mutta jokatapaksessa kaiketi lähes samanlaisia. Tommihan sanoi, ettei nykyralliauton rakentaminen ole kovin vaikeata, kun saa "kaupasta" ostella valmiit osatEi ole, vaikka sylinterien, vaihteiden ja vetävien pyörien lukumäärä on sama.
Toyota on jokaisella osa-alueella piirun verran edellä muita. Samaan aikaan vielä hämmästyttävän luotettava. Varmaan vaikuttaa se, ettei ole tarvinnut tulla raakileella mukaan, vaan on ollut aikaa rakentaaJust toi, eli on ensin tehty ideaali lähtökohta, ja siitä sitten kilpuri. Hyundai ja Ford ovat saaneet markkinointiosastolta jonkun kauppakassin, johon on sitten viritelty sääntöjen sallimat aerot. Diffusorit kiellettiin, mutta Toyota kiertää asiaa hyödyntämällä maksimaalista etukenoa (rake..), jolloin koko pohja tekee vähän samaa asiaa. Toyota voi hyödyntää tätä, koska Yariksen kattolinja on sellainen että kokonaisuus menee sääntöjen mittoihin maksimaalisella etukenolla. Sattumaa? Ei.
Viron perusteella väitän kuitenkin että se Toyotan etu on mekaanisen pidon puolella.
Joo ihan ok pointteja asiassa, Downforce on yksi tekijä missä toyota on edellä, mutta katsopaaka tarkkaa Toyotan alustan käyttäytymistä nyt virossa. on menny aivan järkyttävästi eteenpäin, portugalissa ja sardiniassa tuli vielä ihmeellisiä jälkipomppuja ynm Tapahtumia.Mikä tekee Toyotasta ylivoimasen? Moottori, voimansiirto, vaihdeloota on kaikissa autoissa sama, eikä alustassakaan ole kukaan tiettävästi merkittävästi ylitse muiden. Vastaus on Aero. Kun tuota autoa katsoo, niin koko auto näyttää siiveltä jossa on neljä pyörää. Eikä se ole sattumaa. 2door yaris siviilimalli kehitettiin vain rallia silmälläpitäen. Kun esim katsoo 4 ja 2 door siviilimallin keulaa, niin ne on täysin erilaiset. Tarkoituksella. Ralli Yarikseen on pystytty tekemään etupuskuri joka työtyy paljon ulospäin ja tuottaa enemmän downforsea kun i20 tai Puman tylppä keula jotka on yhtä aerodynaaminen kun tiiliskivi. Periaatteessa Yariksen etupuskuri on siipi. Samoin Yaris kattolinja on coupe vrt i20 hatsback. Puman kattolinja on myös takaa aika matala, mutta ei lähelläkään Toyotaa. Toyota ratkaisi kisan jo piirustuslaudalla.
Toyota oli alkuvuodesta varsinkin iskaripuolelta hyvinkin raakile. Ei näyttäny millään tavalla hyvältä ja se johtuu siitä että halusivat alkuun luotettavan auton.Toyota on jokaisella osa-alueella piirun verran edellä muita. Samaan aikaan vielä hämmästyttävän luotettava. Varmaan vaikuttaa se, ettei ole tarvinnut tulla raakileella mukaan, vaan on ollut aikaa rakentaa
Fordin moottorithan tulee joltain alihankkijalta Ranskasta!!!. Muut tekee itse, joten kyllä se varmaan näkyy, Toyotan penkittää Kölnissä motteja varmaan yötä päivää, että saadaan viimeisetkin rippeet irti....mitään suuria eroja tuskin on tehoissa. Vääntö on varmaan se josta haetaan kehitystä.se väite että moottoripuolella ei olisi noissa autoissa eroa niin on paskaa, Fordilla on tällä hetkellä heikoin moottori, Toyota ja Hyundai on sillä puolella jo päässy karkuun Fordia vähän.
Kyllä se vaan alkaa nyt näkymään kun voi rajattomasti Keski-Suomessa treenailla hyppyjä, toisin kun esim Malcom, ei taida Gumbriassa päästä paljon hyppytreenejä Pumalla tekemään...katsopaaka tarkkaa Toyotan alustan käyttäytymistä nyt virossa. on menny aivan järkyttävästi eteenpäin, portugalissa ja sardiniassa tuli vielä ihmeellisiä jälkipomppuja ynm Tapahtumia.
Se auto pureutuu aivan sairaan hienosti tiehen tällä hetkellä
Yaris on kyllä kieltämättä aika härskin näköinen takaapäin katottuna verrattuna noihin muihin jotka näyttää aika lähelle samalta kun siviiliversiotkin.Just toi, eli on ensin tehty ideaali lähtökohta, ja siitä sitten kilpuri. Hyundai ja Ford ovat saaneet markkinointiosastolta jonkun kauppakassin, johon on sitten viritelty sääntöjen sallimat aerot. Diffusorit kiellettiin, mutta Toyota kiertää asiaa hyödyntämällä maksimaalista etukenoa (rake..), jolloin koko pohja tekee vähän samaa asiaa. Toyota voi hyödyntää tätä, koska Yariksen kattolinja on sellainen että kokonaisuus menee sääntöjen mittoihin maksimaalisella etukenolla. Sattumaa? Ei.
Viron perusteella väitän kuitenkin että se Toyotan etu on mekaanisen pidon puolella.
Juuri Tom Fowler sanoi Toyotan moottoripäivityksestä että nyt on haettu tehoa kun hybridi antaa vääntöä. Moottorithan jäädytettiin viime kesänä, ja ihan vaan muutamaa osaa saa enää kehittää.Fordin moottorithan tulee joltain alihankkijalta Ranskasta!!!. Muut tekee itse, joten kyllä se varmaan näkyy, Toyotan penkittää Kölnissä motteja varmaan yötä päivää, että saadaan viimeisetkin rippeet irti....mitään suuria eroja tuskin on tehoissa. Vääntö on varmaan se josta haetaan kehitystä.
Ei ole varmaa tietoa, mutta väittäisin, että r1 auton täytyy sääntöjen mukaan joiltainosin noudattaa siviilimallin ulkomuotoa siitä huolimatta, että ovat putkirunko-silhouetti autoja. Skaalaaminen on mahdollista kuten Pumalle on tehty. Siitä olen varma, että auton korin kanssa ei ole ns. vapaat kädet. Puma näyttää koriprofiililtaan täysin identtiseltä siviili auton kanssa, ovien kohdalta on sitten sektioitu rankasti. Pienet asiat ratkaisee nykyään joten esim aero on yksi merkittävä osa alue mm edellinen wrc yaris oli aeroltaan muita kehittyneempi vrt esim citikka. Kun vertaa siviili gr ja 4 door yarista keskenään, niin on helppo huomata kumpi on korin piirteiltään urheilullisempi. Toinen on coupe toinen on hot hatcsToyota teki GR Yarisin alun perin rallikäyttöä ajatellen, mutta siitä piti tulla WRC-auto, jotka siis tehtiin aina siviiliautosta. Toki myös pikkuluokissa siviilimallin ominaisuuksilla on merkitystä. Rally1:n putkirungon kanssa sen sijaan tuskin siviilimallin rakenne vaikuttaa mihinkään.
Väittäisin, että korin muoto on yksi vaikuttava tekijä. Tuskin Sardinian tai Kreikan tapaisissa ralleissa, mutta nopeissa ralleissa esim Jkl on yksi vaikuttava tekijä.Rally1:n putkirungon kanssa sen sijaan tuskin siviilimallin rakenne vaikuttaa mihinkään.
Tietääkseni GR Yariksella on tämän vuoden puolella roudan sulettua ajettua testialueella yhtenä päivänä. Muistaakseni eivät viime vuonnakaan juuri, jos ollenkaan ajaneet sillä Suomessa.Kyllä se vaan alkaa nyt näkymään kun voi rajattomasti Keski-Suomessa treenailla hyppyjä, toisin kun esim Malcom, ei taida Gumbriassa päästä paljon hyppytreenejä Pumalla tekemään...