MM-rallikausi 2022

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3848
Fordista vaikea sanoa pystyikö Loeb sillä vaan ihmeisiin, vai onko Breenillä liian kovat ykköskuskin paineet niskassa kun ei tulosta synny.
...tai sitten Breenistä ei vain ole ihan ykköskorin hevoseksi. Olisi herkullista nähdä, mitä nämä "todistetusti" ykköskorin kaverit, kuten Evans, Neuville tai Tänak saisivat Pumalla aikaan. Portugalista tulee tässäkin mielessä todella mielenkiintoinen kisa, kun Loeb tulee tarjoamaan benchmarkin Breenille.

Onko Ogierin osallistumista Portugaliin muuten vahvistettu missään vaiheessa? Puhettahan siitä kyllä on ollut ja Mestari on itsekin sanonut sen olevan yksi mahdollisista kisoista, mutta onko sitä vielä vahvistettu?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
190
...tai sitten Breenistä ei vain ole ihan ykköskorin hevoseksi. Olisi herkullista nähdä, mitä nämä "todistetusti" ykköskorin kaverit, kuten Evans, Neuville tai Tänak saisivat Pumalla aikaan. Portugalista tulee tässäkin mielessä todella mielenkiintoinen kisa, kun Loeb tulee tarjoamaan benchmarkin Breenille.

Onko Ogierin osallistumista Portugaliin muuten vahvistettu missään vaiheessa? Puhettahan siitä kyllä on ollut ja Mestari on itsekin sanonut sen olevan yksi mahdollisista kisoista, mutta onko sitä vielä vahvistettu?
On vahvistettu ja EP myös sanonut ettei aja Portugalissa.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
714
Kallen topicissa tulikin jo mainittua, että 76 pinnaa kolmen kisan on kovin pistesaldo tässä kohtaa kautta vuonna 2017 käyttöönotetun pistesysteemin aikakaudella. Samaan aikaan viime vuosina mestaruustaisteluissa pyörineistä kuskeista Tänak ja Evans ovat selvästi alle omien viime kausien keskiarvojensa (3 kisan jälkeen). Neuville on aika lähellä omaa keskiarvoaan.

Tänak
2017 48
2018 26
2019 65
2020 38
2021 40
2022 27
Keskiarvo 2017-2021: 43,4

Neuville
2017 28
2018 52
2019 55
2020 42
2021 53
2022 47
Keskiarvo 2017-2021: 46

Evans
2020 54
2021 51
2022 17
Keskiarvo 2020-2021: 52,5

Vertailuna vielä Ogier
2017 66
2018 56
2019 61
2020 62
2021 61
Keskiarvo 2017-2021: 61,2

Kalle
2020 40
2021 39
2022 76
Keskiarvo 2020-2021: 39,5

Ogierin aikakaudella kovin helppoa ei siis ollut itsensä kampeaminen mukaan mestaruuskamppailuun, jos alle 30 pinnaan on jääty tässä vaiheessa kautta. Vuonna 2018 Tänak onnistui hilaamaan itsensä kamppailuun mukaan ja oli vielä kauden kymmenennen kisan jälkeen 10 pistettä Ogieria edellä ennen kolmea viimeistä kilpailua. Melkoista voittoputkea se tosin vaati, kun Tänak onnistui voittamaan 3 rallia putkeen ja 4 rallia 7 osakilpailun sisään. Neuvillellakin oli tuolloin 2018 vielä 23 pinnan kaula Ogieriin Turkin jälkeen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2257
Sijainti
JKL
Facessa TGR virallisella sivulla juuri vahvistettu Portugalin lineup Ogier, Evans, Kalle ja Takamoto...

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10470
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Rovanperä johtaa Neuvillea nyt 46 pisteellä. Kisoja on jäljellä yhdeksän, joten Neuvillen pitäisi saada joka kisassa ainakin viisi pistettä kiinni Rovanperää. Vastaavasti Tänakiin ero on jo 69 (sic) pistettä, tallikaveri Evansiin 70. Puhutaan siis siitä että Rovanperä keskeyttäisi kaksi kisaa ja toinen näistä kavereista vetäisi täydet pistepotit molemmissa ralleissa, eikä silti saisi Rovanperää kiinni.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3848
Kauden kuskivalinnoista muuten, Portugalin lehdistötilaisuudessa Ogier ja Loeb vihjailivat että voisivat ajaa Safarin.
Powerin maalissa Ogierin haastattelu meni just poikki kun haastattelija sanoi jotain tyyliin "and we see you in Safari?".
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
262
Nyt kun ensimmäinen sorakisa on takana, niin voidaan vetää jo jonkinasteisia suuntaviivoja voimasuhteista. Huyndai ottaa pahasti kuokkaan Toyotalta, kuten kausiennusteessa arvelin. Toyota valovuoden edellä. Huyndai on hävinnyt kaikki tulevat rally1 mestaruudet jo piirustuspöydällä. Auton aero on kun tiiliskivellä ja auto liian iso kokoinen, auto on takapäästä mallia hatchback kun Toyota on kattolinjaltaan coupe ja kehittää taakse aivan hirveän downforcen. 2door Yaris on vanhan ajan mukainen luokittelumalli, jossa otettiin huomioon asiat, jotka parantaisivat suorituskykyä rallissa ja se todella nyt näkyy. M-sport sinnittelee budjettiin nähden hyvin. Arvelin ennen kautta Toyotan heikoiksi lenkeiksi kuskeja. Pidin Evansia ykkösenä ja paljon hitaanpana kun Ott. Roviksen uskoin vain ajelevan kokemusta, joten väärin veikattu. Kauankohan Huyndai haluaa vielä olla se osapuoli joka ottaa kuokkaan vuodesta toiseen.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
714
Vahvasti porskuttaa Kalle-juna etiäpäin. Vuodesta 2017 alkaen käytössä olevalla pistejärjestelmällä Kalle teki neljättä kisaa putkeen uuden ennätyksen. Kallella on nyt siis kasassa 145 pinnaa. Aikaisempi ennätys kuuden kisan jälkeen oli Ogierin viime vuoden 133 pinnaa. Viime kaudella Ogierin ero kakkosena olleeseen Evansiin oli tässä kohtaa 34 pinnaa, kun taas Kallen ja Neuvillen ero on tällä hetkellä 65 pistettä.

Kolme kisaa putkeen auraajana erittäin vaikeissa paikoissa Portugalissa, Sardiniassa ja Keniassa. Tuloksena 69 pistettä. Evansin saldo näissä oli 40 pistettä, Katsuta 36, Tänak 35, Sordo 34, Neuville 33.

Siinä missä Kalle tykittelee ennätyksiä erikoiskokeelta toiselle, rypevät kolme viime vuosien isointa mestarikandidaattia pohjalukemissa. Tänakin 62 pinnaa kuuden kisan jälkeen on miehen alhaisin pistelukema tällä 2017-2022 ajanjaksolla.

2017: 83
2018: 72
2019: 112
2020: 83
2021: 69
2022: 62

Neuvillekin lähellä heikointa noteeraustaan.
2017: 106
2018: 119
2019: 110
2020: 87
2021: 77
2022: 80

Evansilla heikoin saldo Toyota-kausillaan
2020: 111
2021: 99
2022: 57

Vaikkei mestaruustaisteluun kuulukaan, niin Ogierin kohdalla on ihan mielenkiintoista, että näillä 2017-2022 kausilla tämä on ensimmäinen kerta, kun kolmen ajetun kisan jälkeen Ogier on jäänyt alle 56 pisteeseen. Kaikkea sitä pitääkin nähdä, kun vanhaksi elää. Edellisen kerran Ogierilla on ollut tätä kautta vähemmän pisteitä kolmen kilpailun jälkeen vuonna 2010, jolloin Sebillä oli 33 pistettä. Tuolloin ei tosin ollut Power Stagea lainkaan käytössä. Niin ja toki jostain syystä Fabialla ei myöskään tullut hirveästi pisteitä vuonna 2012.

2017: 66
2018: 56
2019: 61
2020: 62
2021: 61
2022: 34
 
Viimeksi muokattu:
Ylös