Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4206
Laitetaan tämä video tänne. Ferrari sähelsi tänään varikolla, mutta tiimi on osannut sen ennenkin. Alla video Ferrarin varikkotyöskentelystä Nurburgringin kisassa 1999
Sattuikin sopivasti tämänpäiväinen, kun Eddie Irvine oli paikalla (ei vissiin hirveästi ole ollut kisoissa ajouransa jälkeen)Laitetaan tämä video tänne. Ferrari sähelsi tänään varikolla, mutta tiimi on osannut sen ennenkin. Alla video Ferrarin varikkotyöskentelystä Nurburgringin kisassa 1999
Slicksit olisivat paremmin kestäneet viimeisen ovaalimutkan rasituksen. Toisaalta tuolla kaudella käytössä oli lajin historian typerimpiin kuuluva renkaidenvaihtokielto, joka vaikutti tähän farssikisaan. Sääntöhän luotiin, jotta Ferrarin ja Schumin ylivoima saataisiin loppumaan.Mihin perustat tuon, että slickseillä ei Indygatea olisi tullut. Kilpa-autoon sopii kyllä slicksit paremmin. Siitä samaa mieltä.
Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Muistanko oikein, että eikös se mennyt niin, että alemmissa sarjoissa kuljettajat edustavat lisenssivaltiotaan (ei tarvitse olla välttämättä sama kun passivaltio, vaikka useimmiten varmasti onkin), mutta pääsarjoissa eli mm. F1:ssä ja Rallin MM-sarjassa on edustettava passivaltiotaan (kaksoiskansalaiset saavat tietysti valita, kumpaa valtiota haluavat edustaa)?Ties kuinka monennen kerran huomautan, että vaikka Nico Rosbergilla on suomen kansalaisuus, hän ajoi saksalaisella kilpailulisenssillä. Hän siis on saksalainen.
Lisenssissä oleva kansalaisuus on sama, kuin passissa oleva. kaksoiskansalaiset saavat valita edustamansa maan.Tämä onkin mielenkiintoinen asia. Muistanko oikein, että eikös se mennyt niin, että alemmissa sarjoissa kuljettajat edustavat lisenssivaltiotaan (ei tarvitse olla välttämättä sama kun passivaltio, vaikka useimmiten varmasti onkin), mutta pääsarjoissa eli mm. F1:ssä ja Rallin MM-sarjassa on edustettava passivaltiotaan (kaksoiskansalaiset saavat tietysti valita, kumpaa valtiota haluavat edustaa)?
https://f1.fandom.com/wiki/FIA_Super_Licence#NationalityThe nationality displayed on a driver's Super Licence will always match the nationality displayed on their passport, for it is a required document for any racing licence application.[1] Drivers of dual nationality may choose which of their nationalities they wish to race under, although this option is not extended to drivers who live in another country to their birth
No omasta mielestäni Frentzen oli aikoinaan yks parhaista...Williamsin auto ei vaan oikeen sopinu sille!Heinz-Harald Frentzenin kausi 1999 muistuttaa hyvin paljon Kimi Räikkösen kautta 2003. Frentzen otti tuolloin Jordanista kaiken irti. Jopa taisteli maailmanmestaruudesta, kun Monzan jälkeen oli vain muutamia pisteitä takana Häkkisestä ja Irvinesta.
Lopulta epäonninen keskeytys johtoasemassa Nurburgringillä keskeytti miehen mestaruustaistelun, mutta loistava MM- pronssi kuitenkin tuloksena ja kaksi GP- voittoa. Myös McLarenilla ajava Coulthard jäi pisteissä taakse.
Koska Monzan viikonloppu edessä, on hyvä muistella Frentzenin kautta 1999 ja myös hänen uransa viimeiseksi jäänyttä voittoaan Monzassa.
Mitä arvelet, mikä oli miehen nopeuden salaisuus tuona vuonna? Olihan takana kaksi vaikeaa kautta Williamsilla.
Monzan GP 1999.
Näytä liitetiedosto 2729
Ei kai tuo Monzakaan nyt vauhdillisesti mikään super erikoinen esitys ollut vaikka voitto tulikin. Eikös Norris tuollakin roikkunut helposti puskurissa, mutta Ricciardo oli edellä ja ymmärrettävästi nyt McLaren halusi voiton varmistaa eikä hukata siihen että alkavat tappelemaan keskenään. Toki niitä harvoja viikonloppuja kun on oltu edes samoista sijoista tappelemassa Norrisin kanssa.Daniel Ricciardo muistelee viime kauden Monzan voittoaan. Mikähän lienee sitten syynä, ettei muualla ole kulkenut vastaavasti McLaren-aikoina. Onko jotain vastaavaa odotettavissa myös tämän kauden Monzasta? Ei voittoa, mutta Ricciardon onnistuminen.
Peräti kolmella ei-maailmanmestarilla on kolme voittoa Monzasta: Barrichellon lisäksi Stirling Moss ja Ronnie Peterson (inhottavaa ajatella, kun ottaa huomioon että myöhemmin Petersonin elämä päättyi Monzan kisassa sattuneen onnettomuuden seurauksena)Rubens Barrichelloa voidaan pitää Monza- spesialistina. Mies nimittäin voitti siellä urallaan kolmesti, ja kahden tiimin autolla Ferrarilla sekä Brawn GP:llä.
Barrichello voitti Monzassa Ferrarilla kausina 2002 ja 2004, jolloin tiimikaverina ollut Michael Schumacher joutui kummallakin kerralla taipumaan toiseksi.
Brawn GP:llä Barrichellon voitto tuli tietysti kaudella 2009, ja tämä oli miehen viimeinen voitto F1:ssä.
Näillä ei- mestareilla oli siis myös omia bravuuri- ratojaan, joissa pystyivät voittamaan myös paremmin menestyneet tiimikaverit, jopa maailmanmestaruuden voittaneet tiimikaverit.Peräti kolmella ei-maailmanmestarilla on kolme voittoa Monzasta: Barrichellon lisäksi Stirling Moss ja Ronnie Peterson (inhottavaa ajatella, kun ottaa huomioon että myöhemmin Petersonin elämä päättyi Monzan kisassa sattuneen onnettomuuden seurauksena)
Moss onnistui voittamaan kolmesti myös Monacossa, ja heidän lisäksi porukkaan kuuluu vain Felipe Massa kolmella voitolla Istanbulista.
Hyvä kuulla. F1- historiaa on aina kiva muistella.Tää ketju on kyllä timanttia jokaista postausta myöten...