Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
Mikähän lienee syynä, ettei Häkkinen tuossa Monzan ulosajossa pitänyt autoaan käynnissä, ja sen jälkeen jatkanut kisaansa. Siis vuoden 1999 Monzan kisa. Sitähän myös Matti Kyllönen ihmettelee selostuksessaan, tuossa ylhäällä olevassa videossa. Autohan ei osunut kaiteisiin, eikä näin ollen ollut romuna.

Laitan sen tilanteen myös tähän, ettei sitä tarvitse etsiskellä.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
Räikkönen ajoi pahasti ulos Monzan harjoituksissa 2007. Itse kisassa oli podiumilla, mutta olihan melkoinen tälli.


Hamilton myös ohitti Kimin tuossa Monzan eka- mutkassa tuolloin.


Itselleni, ja varmasti muillekin tuli takaumia tästä vuoden 2018 Monzan kisassa. Hyvin samanlainen ohitus tuolloinkin Hamiltonilta Kimiä vastaan.

Videolla näkyy tilannetta myös ennen tuota lopullista Hamiltonin ohitusta Kimistä. Hyvää taistelua puolin ja toisin.

 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2358
Mikähän lienee syynä, ettei Häkkinen tuossa Monzan ulosajossa pitänyt autoaan käynnissä, ja sen jälkeen jatkanut kisaansa. Siis vuoden 1999 Monzan kisa. Sitähän myös Matti Kyllönen ihmettelee selostuksessaan, tuossa ylhäällä olevassa videossa. Autohan ei osunut kaiteisiin, eikä näin ollen ollut romuna.

Laitan sen tilanteen myös tähän, ettei sitä tarvitse etsiskellä.

Huikeaa tuo Kyllönen/Mustakari -tutkaparin selostus kyllä tuossakin tilanteessa. :DD
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
Voitaisiin laittaa pieni kysymys, johon voi halutessaan vastata. Oliko Monzan ensimmäinen mutka ennen parempi? Vai pidättekö nykyisestä mallista enemmän?

Tässä näkyy vanhaa mutkaa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2358
Ei siellä nyt kovin hurjiksi tuon keltaisen kanssa kuitenkaan uskaltauduttu. Melko mitäänsanomaton.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1006
Miksi nämä erikoisväritykset ovat aina niin onnettomia. Nyt Ferrari ja muutama vuosi sitten Mercedes Hockenheimissa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1894
Sijainti
Vyborg
Ei sovi keltainen väritys Ferrari filosofiaan ollenkaan. Mielestäni punainen on se ainut oikea väritys Ferrarille, vaikea on kuvitella esim sinistä tai harmaata väristä Ferrari kilpuria formuloissa. Ferrari on niin fiksoitunut punaiseen sävyyn.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2358
Ei sovi keltainen väritys Ferrari filosofiaan ollenkaan. Mielestäni punainen on se ainut oikea väritys Ferrarille, vaikea on kuvitella esim sinistä tai harmaata väristä Ferrari kilpuria formuloissa. Ferrari on niin fiksoitunut punaiseen sävyyn.
Näinhän se on. Vaan voisivat sitten suosiolla unohtaa tuollaiset spessuväritykset; joko tekee kunnolla tai ollenkaan. Tuollainen puolivillainen viritys ei vaan toimi miltään kantilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Aiemmin tosin erinäiset Ferrarit hyvin vanhaan aikaan ja pienyksityistallien Ferrarit vähän tätäkin myöhemmin olivat keltaisia vähän pidempäänkin.

Myöhemmin sitten kun tuo väri poistui käytöstä niin ei ollut ihme, että sitten kasvoi sitten vierastus ajan myötä keltaiseen väriin.

Etenkin kun Ferrari ei yksityisille muutenkaan autojaan sallinut käyttöön.

Lisäksi joidenkin maiden järjestäjien edustajat vanhojen aikojen kansallisvärejä korostaakseen vaativat tiettyjä lisävärejä autoihinsa.

Niitä nähtiin välillä erikoisinkin vedoin eri tehdastallienkin autoissa aina Ferrariakin myöten.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
Kausi 1988 oli täysin McLarenin hallintaa kuljettajinaan Ayrton Senna ja Alain Prost. 16 kilpailusta McLaren voitti 15.

Mutta Monzan GP oli poikkeus. Siellä Ferrari otti kotiyleisön edessä kaksoisvoiton kuljettajinaan Gerhard Berger ja Michele Alboreto.


image.jpg

McLarenin Alain Prost puolestaan luovutti voittopokaalinsa Ferrarin kannattajille kauden 1989 kisan jälkeen podiumilla. Tämä herätti Ron Dennisin suuttumuksen. Prost oli menossa Ferrarille kaudeksi 1990.

Tilanteen tästä voit nähdä alla olevassa videossa 8min kohdalta.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
Voitaisiin laittaa pieni kysymys, johon voi halutessaan vastata. Oliko Monzan ensimmäinen mutka ennen parempi? Vai pidättekö nykyisestä mallista enemmän?

Tässä näkyy vanhaa mutkaa.

Vanha versio oli tupla vasen-oikea shikaani ja nykyinen tiukka ysikymppinen. Molemmissa on nähty tilanteita etenkin avauskierroksilla. Nykyinen versio, joka on ollut käytössä kaudesta 2000 luo paljon enemmän ohituspaikkoja ja kolareita. Shikaanista takaa-ajava voi hyvällä ulostulolla mennä jo Curva Grandessa ohi, viimeistään Roggia-shikaanin jarrutuksessa.

Tässä kuvat molemmista layouteista.


 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
Kausi 1988 oli täysin McLarenin hallintaa kuljettajinaan Ayrton Senna ja Alain Prost. 16 kilpailusta McLaren voitti 15.

Mutta Monzan GP oli poikkeus. Siellä Ferrari otti kotiyleisön edessä kaksoisvoiton kuljettajinaan Gerhard Berger ja Michele Alboreto.


Näytä liitetiedosto 2743

McLarenin Alain Prost puolestaan luovutti voittopokaalinsa Ferrarin kannattajille kauden 1989 kisan jälkeen podiumilla. Tämä herätti Ron Dennisin suuttumuksen. Prost oli menossa Ferrarille kaudeksi 1990.

Tilanteen tästä voit nähdä alla olevassa videossa 8min kohdalta.

Senna törmäsi ensimmäisessä shikaanissa Williamsilla tuurauskeikan tehneeseen, Dakar-ralleja ajaneeseen Jean-Louis Schlesseriin. Ferrareiden jälkeen kolmanneksi ajoi Arrowsin Eddie Cheever.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
Vanha versio oli tupla vasen-oikea shikaani ja nykyinen tiukka ysikymppinen. Molemmissa on nehty tilanteita etenkin avauskierroksilla. Nykyinen versio, joka on ollut käytössä kaudesta 2001 luo paljon enemmän ohituspaikkoja ja kolareita. Shikaanista takaa-ajava voi hyvällä ulostulolla mennä jo Curva Grandessa ohi, viimeistään Roggia-shikaanin jarrutuksessa.

Tässä kuvat molemmista layouteista.


Tuo vanhempi versio on ehkä enemmän mieleeni. Mutta miksi? En osaa sanoa. Ehkä johtuu vain nostalgiasta, ja kun tuli ysärillä tahkottua niitä F1-pelejä pleikkarilla. Totta että nykyinen malli on varmaan haastavampi kuljettajille
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3597
5 dramaattista hetkeä Monzasta.

Viime kauden Verstappenin ja Hamiltonin välinen kolari, Sennan osuma kierroksella ohitettavaan Schlesseriin, Häkkisen spinni ja Gaslyn voitto.


Kauden 2000 startti oli kaoottinen. Valitettavasti myös ratavirkailija kuoli


Laitetaan vielä tämä. Minardit kolaroivat keskenään maalisuoralla kauden 1993 kisassa.

 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16895
Vanha versio oli tupla vasen-oikea shikaani ja nykyinen tiukka ysikymppinen. Molemmissa on nehty tilanteita etenkin avauskierroksilla. Nykyinen versio, joka on ollut käytössä kaudesta 2001 luo paljon enemmän ohituspaikkoja ja kolareita. Shikaanista takaa-ajava voi hyvällä ulostulolla mennä jo Curva Grandessa ohi, viimeistään Roggia-shikaanin jarrutuksessa.

Tässä kuvat molemmista layouteista.


Yks hienoimmista aika-ajo kierroksta tapahtui 2002 Monzassa. Saispa ton True HD:na Lapsenan replaytin tota satoja kertoja. Ai että noi äänet ja nopeus! <3

 
Ylös