Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9514
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181
Kymmenen parasta Tyrrellillä ajanutta listatu.
https://www.motorsport.com/f1/news/top-10-tyrrell-f1-drivers-alesi-brundle-stewart-and-more/10369765/
Top 3:
1. Jackie Stewart
2. Jody Schecter
3. Francois Cevert

Mukana myös läpimurron tehnyt Jean Alesi. Mika Salo sijalla yhdeksän, mutta 10:tenä Jolyon Palmerin isä Jonathan. Miksi? Hän voitti vuoden 1987 Jim Clark Trophyn, joka jaettiin parhalle ei-turboautolla ajaneelle kuljettajalle. Brittisivusto tietysti vetää kotiinpäin.
Jean Alesi kyllä säväytti Tyrrellillä. Taisteli hyvin Sennaa vastaan USA:ssa kaudella 1990.

Myös Salo ajoi hyviä pistesijoja tiimin autolla. Monacossa 1996 ja 1997 muun muassa oli viides kumpanakin vuonna.

Oli muuten tyylikäs tämä Tyrrellin auto kaudella 1995.

1533914943728.jpg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6144
Mitähän Francois Cevert olisi saanut Tyrellillä aikaan 1974 eteenpäin, kun Stewart jäi eläkkeelle, jollei olisi kuollut kauden päätösviikonloppuna? Vaikka voittoja ei tullut '73, niin kuusi kakkossijaa on ihan kelpo saldo. Scheckter otti voittoja seuraavien kolmen kauden aikana ja sijoittui kahdesti kolmoseksi mm-pisteissä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181
Nyt, kun olemme kaikki toipuneet kolmen F1-viikonlopun peräkkäisestä rynnistyksestä (Hollanti, Belgia ja Italia), ja hetki ollaan vedetty happea, voidaankin jo käsitellä tulevaa Singaporen GP:tä, joka ajetaan 2.lokakuuta. Eli aikaa siihen vielä on.

Nykykuljettajista Singaporen moninkertaisia voittajia ovat Fernando Alonso (voitot vuosina 2008 ja 2010), Sebastian Vettel (voitot kausina 2011, 2012, 2013, 2015 ja 2019), sekä Lewis Hamilton (voitot kausina 2009, 2014, 2017 ja 2018).

Alonso on voittanut Singaporen GP:n Renaultilla ja Ferrarilla, Vettel Red Bullilla ja Ferrarilla, ja Hamilton McLarenilla ja Mercedeksellä.

Singaporen GP kuului Formula 1- MM sarjaan kaudesta 2008, mutta jo ennen sitä Singaporen GP oli olemassa vuosina 1966-1973. Tuolloin siis kilpailu ei kuulunut virallisesti Formula 1- MM- sarjaan, vaan oli MM-sarjan ulkopuolinen kilpailu tuolloin kyseessä.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Singaporen GP alla . Vuosi siis 1966.

Virallisesti Singaporen GP kuului F1:iin kaudesta 2008. Muistan edelleenkin ne fiilikset, kun oli vielä kovat hehkutukset Kaikkien aikojen ensimmäistä Yö-aikaan ajettavaa kisaa kohtaan. Ja olivathan puitteet todella hienot Singaporessa.

Myös kauden 2008 GP oli todellinen klassikko, paljon tapahtui radalla ja varikolla. Alonso ajoi kaudella 2008 Renaultilla kaksi voittoa, joista ensimmäinen tuli juuri Singaporessa.

Todella harmi vain, että Alonson voiton takana oli erittäin mielenkiintoinen, mutta täysin epäurheilullinen taktiikka. Tiimin toinen kuljettaja Nelson Piquet jr nimittäin ajoi tahallaan seinään, jotta saatiin turva- auto juuri oikeaan aikaan radalle Alonson kannalta.

Nelson Piquet jr tuntui harjoittelevan jo lämmittelykierroksella oikeaoppista pyörähdystä ja itse kilpailuissa toteutti sen. Videolla näkyy myös lämmittelykierroksen spinni.


Täältä voi katsoa koko GP:n kaudelta 2008.
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.2008x15.Singapore.Grand.Prix
Täältä löytyy puolestaan viisi ikimuistoista hetkeä Singaporen GP:n historiasta.

https://tnp.straitstimes.com/sports/others/five-memorable-moments-singapore-grand-prix-history


Singaporen GP:n historiaa laajemmin täältä.

https://www.chaseyoursport.com/Formula-1/Singapore-Grand-Prix-History-facts-and-Stats/4804

Mitä muistoja sinulle tulee Singaporen GP:n historiaan liittyen. Voit kirjoittaa vapaasti ajatuksesi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181
Suomalaisista Kimi Räikkönen on ollut Singaporessa podiumilla kahdesti , 2013 Lotuksella ja 2015 Ferrarilla, ja Valtteri Bottas kerran kaudella 2017 Mercedeksen ratissa.

Kimin kisa 2013 oli erittäin hyvä. Aika-ajot eivät onnistuneet, mutta kisassa nousi peräti kolmanneksi. Oli Kimin viimeinen podium Lotuksella samalla.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
On listattu kaikkien aikojen 10 huonointa tiimiä, sekä 10 huonointa kuljettajaa.

Kautta aikain huonoimmat tiimit F1:ssä.

https://www.google.com/amp/s/jalopnik.com/10-worst-formula-1-teams-of-all-time-1849541625/amp
Näytä liitetiedosto 2767

Kautta aikain huonoimmat F1-kuljettajat

https://www.google.com/amp/s/syndication.bleacherreport.com/amp/1778582-ranking-the-10-worst-drivers-in-f1-history.amp.html
Näytä liitetiedosto 2768

Oletko samaa mieltä listauksien kanssa?
Missä Ricardo Rosset??

Onhan noita ollu monia kokeilijoita..Gaston Mazzacane jne
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181
Tuo kuskilistaus on lähes kymmenen vuoden takaa.
Näkyy olevan. Mutta tiimilistaus tältä viikolta. Lisäsin tuon kuskilistauksen, sillä samalla saadaan siitä keskustelua. Eipä tuo taida olla siitä muuttunut. Tässä kymmenessä vuodessa ollut aika laadukkaita kuljettajia, poislukien Nikita Mazepin, jonka kuuluisi olla varmaankin myös listalla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mielestäni kukaan kuljettaja viimeisen parin kymmenen vuoden ajalta ei kuulu tuolle listalle. Ei edes Mazepin tai Latifi. Kummallakaan mainituista ei ole ollut esim mitään vaikeuksia päästä vaaditun 107% sisään eikä romua tai ruumiita ole tullut mitenkään erityisen suurta määrää.

Kyllä ne on eri henkilöt jotka nimensä tuolle listalle saavat. Ennen vanhaan kuka tahansa varakas on voinut auton ostaa ja kisaan ainakin yrittää osallistua, vaikka pitelisi kyseisenä päivänä ekaa kertaa ratista kiinni. Esimerkiksi Paul Belmondoon verrattuna Mazepin on mestari ainesta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9514
Sijainti
Helsinki
Mielestäni kukaan kuljettaja viimeisen parin kymmenen vuoden ajalta ei kuulu tuolle listalle. Ei edes Mazepin tai Latifi. Kummallakaan mainituista ei ole ollut esim mitään vaikeuksia päästä vaaditun 107% sisään eikä romua tai ruumiita ole tullut mitenkään erityisen suurta määrää.

Kyllä ne on eri henkilöt jotka nimensä tuolle listalle saavat. Ennen vanhaan kuka tahansa varakas on voinut auton ostaa ja kisaan ainakin yrittää osallistua, vaikka pitelisi kyseisenä päivänä ekaa kertaa ratista kiinni. Esimerkiksi Paul Belmondoon verrattuna Mazepin on mestari ainesta.
90-luvulla oli eri meininki. Ei tuon ajan maksukuskeja voi tämän päivän ajajiin verrata.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
90-luvulla oli eri meininki. Ei tuon ajan maksukuskeja voi tämän päivän ajajiin verrata.
No sitähän minä tässä yritin sanoa. Vaikka Mazepin ja Latifi ovat nykypäivän maksukuskeja ja gridin heikoimmasta päästä, ovat he silti käyneet läpi huomattavasti tiukemman seulan kuin 90-luvun ja sitä vanhemmat maksukuskit.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
110
Tulipa tässä laskettua maat, joiden edustajat ovat voittaneet maailmanmestaruuden sekä F1:ssä että rallissa: Suomi, Saksa, Ranska, Iso-Britannia, Espanja ja Italia. Vain Suomi on kuitenkin onnistunut voittamaan molemmat tittelit samana vuonna, kun Mika Häkkinen ja Tommi Mäkinen veivät ne tunnetusti vuosina 1998 ja 1999. Tuli mietittyä, kuinka lähelle muut edellä mainitut maat ovat päässeet samaa tilannetta:

Saksa - Ei lähellekään. Walter Röhrlin jälkeen ei ole ollut kunnolla menestyneitä saksalaisia ralliautoilijoita, ja Michael Schumacherin valtakausi ykkösissä alkoi yli vuosikymmen Röhrlin mestaruuksien jälkeen.
Ranska - Alain Prostin viimeinen mestaruus (1993) osui vuotta ennen Didier Auriolin mestaruutta. Prostin jälkeen ei ole ollut ranskalaisia formulakuskeja, jotka olisivat taistelleet tosissaan mestaruudesta.
Iso-Britannia - Colin McRaen mestaruus (1995) osui vuotta ennen Damon Hillin titteliä (olkoonkin, että McRae oli skotti ja Hill englantilainen). Richard Burnsin mestaruus (2001) osui puolestaan ajanjaksoon, jolloin ykkösissä ei ollut kunnolla mestaruuksista taistelevia brittikuljettajia.
Espanja - Ei lähellekään. Carlos Sainz (1990 ja 1992) ja Fernando Alonso (2005 ja 2006) edustavat täysin eri sukupolvia.
Italia - Ei lähellekään. Alberto Ascari (1952 ja 1953) on edelleen viimeisin italialainen ykkösten maailmanmestari. Miki Biasion saavutti puolestaan MM-kultaa rallin puolella vuosina 1988 ja 1989.
Myös Suomen kohdalla tuplajuhla oli lähellä toteutua jo kerran aiemmin. Keke Rosbergin formulamestaruus (1982) osui kuitenkin juuri Ari Vatasen ja Hannu Mikkolan rallimestaruuksien väliseen vuoteen.

Muitakin läheltä piti -tilanteita saa laittaa tänne, mikäli sellaisia tulee mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
991
Vuonna 2007 Kimi voitti ykkösten mestaruuden ja Grönholm jäi kirvelevän lähelle mestaruutta rallin puolella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4181
5 dramaattista hetkeä Singaporen GP:stä. Starttikaaos kaudelta 2017, jossa mukana peräti neljä kuljettajaa, jotka olivat voittaneet tai tulisivat myöhemmin voittamaan maailmanmestaruuden urallaan; Verstappen, Vettel, Räikkönen ja Alonso.

Schumacherin raju törmäys Mercedeksellä, Massan ohitus Sennasta jne.


Massa ja Hamilton kolaroivat kaudella 2011 usein toisiinsa. Myös Singaporen GP:ssä ja vieläpä kahdesti saman kisan aikana. Tämä herätti tunteiden purkausta median edessä kisan jälkeen.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Muitakin läheltä piti -tilanteita saa laittaa tänne, mikäli sellaisia tulee mieleen.
Vuoden 2020 voisi varmaan mainita, kun Elfyn Evans lähti viimeiseen kisaan rallin MM-sarjan johdossa, mutta siellä tuli ajovirhe, Ogier voitti rallin ja mestaruuden.

1993 Delecourilla oli viimeisessä kisassa mestaruusmahdollisuus, olisi pitänyt voittaa tai olla kakkonen ja Kankkusen jäädä jämäpisteille tai kokonaan ilman.
 
Ylös