Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
No hienoa et 2 podiumii,mut pisteitä ois ollu enemmänki tarjolla!
Salo olisi ajanut myös Spassa pisteille ilman tiimimääräystä Irvinen hyväksi. Salo joutui hidastamaan Ralf Schumacheria jopa kolmella sekunnilla per kierros, jottei Ralf olisi päässyt varikkokäynnin yhteydessä Irvinestä ohi.

Tästä myös Williamsin tekninen johtaja Patrick Head suuttui ja poltti päreensä. Irvine oli siten Ralfin edellä kilpailussa, mutta Salo jäi ilman pisteitä.

Tulee tässä kisaraportissa myös ilmi tämä.
https://www.racefans.net/2007/09/13/grand-prix-flashback-belgium-1999/
Omasta mielestäni Salo suoritti Ferrarilla varsin vahvasti. Kaksi podiumia, ja myös voitto olisi tullut Hockenheimin kisassa. Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi , eli teki sen, mitä Ferrari häneltä halusi.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Salo koko kauden huipputason tiimissä, esim. McLarenilla tai Ferrarilla.
[/QUOTE]

No sillon ois pitäny ajaa kohtuu nopeasti ja ottaa pisteitä melkeen joka kisassa..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4182
Nyt, kun Tsunodan jatkosopimus Alpha Taurille vahvistettiin, niin samalla varmistettiin myös se, että Japanista on kuljettaja myös jatkossa. Ja tämä on hyvä juttu kansainvälisessä lajissa, että edustajia on muualtakin kuin Euroopasta.

Mitä tulee japanilaisiin kuljettajiin kautta aikain, niin tässä on laitettu järjestykseen kaikki japanilaiset kuljettajat historiassa.

https://the-race.com/formula-1/every-japanese-formula-1-driver-ranked/
Mitään isompia mainetekoja ei japanilaiset ole F1:ssä tehneet, mutta kolme kuljettajaa on ajanut podiumille, joista Aguri Suzuki ja Kamui Kobayashi olivat podiumilla kotiyleisönsä edessä Suzukan radalla vuosina 1990 ja 2012, ja Takuma Sato Indianapolisissa vuonna 2004.

Itse pitäisin varmaankin Satoa kaikkien aikojen parhaana japanilaisena kuljettajana, sen lisäksi että on saavuttanut podiumin F1:ssä, mies on kuusinkertainen voittaja IndyCarissa, ja kahdesti näissä voittajana ollut Indy 500- kisassa.

Myös Tora Takagi oli nopea, mutta vähän virheherkkä.

Mitä muistoja teillä on japanilaisista kuljettajista?

KOG4SLGHX6MRHG6FU566UUW2LQ.jpga716c-1534604071-800.jpgmain01.jpg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
Nyt, kun Tsunodan jatkosopimus Alpha Taurille vahvistettiin, niin samalla varmistettiin myös se, että Japanista on kuljettaja myös jatkossa. Ja tämä on hyvä juttu kansainvälisessä lajissa, että edustajia on muualtakin kuin Euroopasta.

Mitä tulee japanilaisiin kuljettajiin kautta aikain, niin tässä on laitettu järjestykseen kaikki japanilaiset kuljettajat historiassa.

https://the-race.com/formula-1/every-japanese-formula-1-driver-ranked/
Mitään isompia mainetekoja ei japanilaiset ole F1:ssä tehneet, mutta kolme kuljettajaa on ajanut podiumille, joista Aguri Suzuki ja Kamui Kobayashi olivat podiumilla kotiyleisönsä edessä Suzukan radalla vuosina 1990 ja 2012, ja Takuma Sato Indianapolisissa vuonna 2004.

Itse pitäisin varmaankin Satoa kaikkien aikojen parhaana japanilaisena kuljettajana, sen lisäksi että on saavuttanut podiumin F1:ssä, mies on kuusinkertainen voittaja IndyCarissa, ja kahdesti näissä voittajana ollut Indy 500- kisassa.

Myös Tora Takagi oli nopea, mutta vähän virheherkkä.

Mitä muistoja teillä on japanilaisista kuljettajista?

Näytä liitetiedosto 2778Näytä liitetiedosto 2779Näytä liitetiedosto 2780
Japanilaiskuskit on ollu vähän kamikazeja..paljon ulosajoja ja virheitä.

Nopeutta ollu jonkuverran..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4182
Japanilaiskuskit on ollu vähän kamikazeja..paljon ulosajoja ja virheitä.

Nopeutta ollu jonkuverran..
Se on varmaan se kansanluonne sellainen. Kaikki tai ei mitään. Ja riskejäkin sitten otetaan.

Miten muuten vertailisitte Tsunodaa muihin japanilaisiin kuljettajiin? Onko parhaimmistoa, vaiko ei? Samalla tasolla kuin Sato tai Kobayashi?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Nyt, kun Tsunodan jatkosopimus Alpha Taurille vahvistettiin, niin samalla varmistettiin myös se, että Japanista on kuljettaja myös jatkossa. Ja tämä on hyvä juttu kansainvälisessä lajissa, että edustajia on muualtakin kuin Euroopasta.

Mitä tulee japanilaisiin kuljettajiin kautta aikain, niin tässä on laitettu järjestykseen kaikki japanilaiset kuljettajat historiassa.

https://the-race.com/formula-1/every-japanese-formula-1-driver-ranked/
Mitään isompia mainetekoja ei japanilaiset ole F1:ssä tehneet, mutta kolme kuljettajaa on ajanut podiumille, joista Aguri Suzuki ja Kamui Kobayashi olivat podiumilla kotiyleisönsä edessä Suzukan radalla vuosina 1990 ja 2012, ja Takuma Sato Indianapolisissa vuonna 2004.

Itse pitäisin varmaankin Satoa kaikkien aikojen parhaana japanilaisena kuljettajana, sen lisäksi että on saavuttanut podiumin F1:ssä, mies on kuusinkertainen voittaja IndyCarissa, ja kahdesti näissä voittajana ollut Indy 500- kisassa.

Myös Tora Takagi oli nopea, mutta vähän virheherkkä.

Mitä muistoja teillä on japanilaisista kuljettajista?

Näytä liitetiedosto 2778Näytä liitetiedosto 2779Näytä liitetiedosto 2780
Hyvinkin paljon olisi muistoja japanilaiskuskeista kuten Satoru Nakajimasta ja Ukyo Katayamasta.

Molemmilla kun usein oli myös teknisten vikojen aiheuttamia keskeytyksiä joita ei oikein aina haluttu länsimaisissa F1-piireissä sellaiseksi tilastoida.

Mikä sitten lisäsi väärin ymmärryksiä ja herjailua etenkin jälkimmäistä kohtaan.

Kun vain olisi aikaa niin ehtisi puhua enemmän.

Ukyo-sanille kun mietin tosiaan aiemmin vuodesta viimein omaa toikkia mihin laittaa noita taustoituksia paremmin kun mies olisi päässyt kyllä lajiin esimerkiksi aiemmin Footworkilla kuten myös Yamahan ja Reynardin toteutumattomissa F1-hankkeissakin!

Viime päivinä ja aikoina kun kotimaiselle vanhemman ajan F1-puolelle kun olisi kenties tulossa isompaakin uudelleen muistettua asiaa tai melkoisenkin kovaa päivitystä mikäli kaikki miettimäni pitäisi paikkansa niin niissäkin on mietteitä riittänyt.

Etenkin kun Juuselan Nikin F1-seuranta-alku on kyllä hyvinkin tiedossa, mutta itse isä-Juuselan mikäli vain sattuisi olemaan itse 'Peki' Juusela eli Pekka siis niin se on ollut viime päivinä ja aikoina vähän isompi mietinnän arvoinen juttu se.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1395
Ukyo Katayama oli nopea ja kelpo ratinvääntäjä kaudella 1994, mutta Tyrrellin heikko luotettavuus esti isomman pistepotin keräämiseen. Sitten seuraavalla Mika Salo tuli piinamaan samaan talliin ja ura kääntyi laskuun.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
Se on varmaan se kansanluonne sellainen. Kaikki tai ei mitään. Ja riskejäkin sitten otetaan.

Miten muuten vertailisitte Tsunodaa muihin japanilaisiin kuljettajiin? Onko parhaimmistoa, vaiko ei? Samalla tasolla kuin Sato tai Kobayashi?
Kai toi Tsunoda ihan kohtalainen ollu..mihin muute Kobayashin ura loppu?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9515
Sijainti
Helsinki
Kai toi Tsunoda ihan kohtalainen ollu..mihin muute Kobayashin ura loppu?
Kobayashi ei saanut sauberille jatkosopimusta kaudelle 2013. Palasi WEC-sarjassa vietetyn välivuoden jälkeen 2014 Caterhamille, mutta tallin talousvaikeudet johtivat korvaavien kuskien (Andre Lotterer, Roberto Merhi) palkkaamiseen. Kamui ei ollut tyytyväinen tilanteeseen, vaikka pääsi vielä ajamaan tallin viimeiset kilpailut.
Palasi japanin Super Formula-sarjan kautta WEC-sarjaan 2016.
 
Viimeksi muokattu:

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
Kobayashi ei saanut sauberille jatkosopimusta kaudelle 2013. Palasi WEC-sarjassa vietetyn välivuoden jälkeen 2014 Caterhamille, mutta tallin talousvaikeudet johtivat korvaavien kuskien (Andre Lotterer, Roberto Merhi) palkaamiseen. Kamui ei ollut tyytyväinen tilanteeseen, vaikka pääsi vielä ajamaan tallin viimeiset kilpailut.
Palasi japanin Super Formula-sarjan kautta WEC-sarjaan 2016.
Tulikin tästä mieleen et vieläkö Kovalainen on Japanin GT-sarjassa?

Ei oo paljoo enää Heikistä puhuttu..
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9515
Sijainti
Helsinki

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Ukyo Katayama oli nopea ja kelpo ratinvääntäjä kaudella 1994, mutta Tyrrellin heikko luotettavuus esti isomman pistepotin keräämiseen. Sitten seuraavalla Mika Salo tuli piinamaan samaan talliin ja ura kääntyi laskuun.
Piti oikein tarkistaa Katayaman aika-ajomenestystä Gachot'ta ja de Cesarisia vastaan. Ekaa vastaan selvä tappio 12-4, mutta jälkimmäistä vastaan hyvinkin tiukkaa, Andrea vei 9-7 joskin Ukyolle paras aika-ajosijoitus.

Gachot otti yhden pisteen Monacosta 1992 ja Katayama oli ajamassa hyvää kisaa Kanadassa ennen moottorin hajoamista. Tyrrellin 1993 auto oli sitten täysi susi eikä pisteitä irronnut yhtään eikä voi kai sanoa että se olisi missään vaiheessa ollut edes lähellä.

1994 kaudella Katayama olisi paremmalla omalla ja auton luotettavuudella ottanut kaksinumeroisen määrän pisteitä. Sitten taas kahdella Salon kaverina ajettuna Tyrrell-vuotena oli vaikeampaa, toki taisi olla joku sairaus mikä häntä painoi. Minardi-vuosi oli vain ajelua joukon perällä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4182
Taulukko siitä, kuinka monta starttia on kuljettaja ottanut ennen kuin maailmanmestariksi on päässyt. Mukana vain se kärki, jolla on siihen mennyt eniten Grand Prix:jä.

Taulukossa myös Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Nico Rosberg puolestaan pitää tämän taulukon kärkisijaa.

Screenshot_20220924-180936_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4182
Tuosta ylläolevasta taulukosta voi tehdä sen päätelmän, että vaikka Kimi Räikkönen voitti ensimmäisen GP:nsä paljon Mika Häkkistä aiemmin, tarvitsi Kimi kuitenkin enemmän startteja vyölleen ennen MM-titteliä
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
991
Tuosta ylläolevasta taulukosta voi tehdä sen päätelmän, että vaikka Kimi Räikkönen voitti ensimmäisen GP:nsä paljon Mika Häkkistä aiemmin, tarvitsi Kimi kuitenkin enemmän startteja vyölleen ennen MM-titteliä
Vaikkakin Kimi voitti tittelin seitsemmännellä kaudellaan ja Mika kahdeksannella kaudella, jos -93 kausi otetaan mukaan. Kimin aikaan jo ajettiin enemmän kilpailuja kuin Mikan aikaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9515
Sijainti
Helsinki
Sveitsiläinen Jean-Denis Deletrazilla ei ollut kummoista juniorimenestystä. Hän tuli paksun sponsoripaketinsa ansiosta kauden 1994 päätöskisaan Larroussella ja 1995 Pacificilla, mutta oli niin hidas, että joutui keskeyttämään euroopan gp:n 18, kierroksella käteen tulleen krampin vuoksi. Hänen seurauksena maksukuskien määrä väheni, kun superlisenssivaatimuksia alettiin tiukentamaan ja esiteltiin 107% sääntö, joka pudotti Fortit kauden 1996 lähtöruudukosta eneen saksan kilpailua.

https://www.is.fi/formula1/art-2000009082480.html
https://www.f1forgottendrivers.com/drivers/jean-denis-deletraz/
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4182
Sveitsiläinen Jean-Denis Deletrazilla ei ollut kummoista juniorimenestystä. Hän tuli paksun sponsoripaketinsa ansiosta kauden 1994 päätöskisaan Larroussella ja 1995 Pacificilla, mutta oli niin hidas, että joutui keskeyttämään euroopan gp:n 18, kierroksella käteen tulleen krampin vuoksi. Hänen seurauksena maksukuskien aikakaudelle tuli loppu, kun superlisenssivaatimuksia alettiin tiukentamaan ja esiteltiin 107% sääntö, joka pudotti Fortit kauden 1996 lähtöruudukosta eneen saksan kilpailua.

https://www.is.fi/formula1/art-2000009082480.html
https://www.f1forgottendrivers.com/drivers/jean-denis-deletraz/
Oli kyllä tuolloin vielä käsittämättömän isoja eroja kärkiautojen ja häntäpään tiimien välillä kierrosajoissa. Onneksi ei nykyään, vaikka toisihan se kilpailuun lisäväriä.

Nykyään tiimit paljon ammattimaisempia, samoin kuljettajat
 
Ylös