Bukko
Voorumisti
- Liittynyt
- 26.3.2019
- Viestit
- 3507
Paremmin sitä Caterhamin touhua seurasi kun Lotuksella epäonnistumistaCaterham-vuodet oli kyllä masentavaa seurattavaa..
Paremmin sitä Caterhamin touhua seurasi kun Lotuksella epäonnistumistaCaterham-vuodet oli kyllä masentavaa seurattavaa..
Olisiko tarkoituksella todella painettu Kimiä tiimissä, miestä joka kuitenkin toi Ferrarille kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2007? Vai olisiko pikemminkin ollut niin, ettei kauden 2008 auto sopinut Kimin käteen yhtä hyvin kuin kauden 2007 auto?2008 kauden munimisesta voi Ferrari syyttää vain ja ainoastaan itseään. Kimi olisi voittanut tuon kauden aivan pystyyn, ellei siellä olisi väkisin haluttu alkaa tekemään sössöFeelusta mestaria ja savustamaan Kimiä ulos. Talli on edelleen tuolla samalla tiellä.
Eihän se ole mikään salaisuus, että ennen kauden alkua Ferraripomo sanoi: autosta on tehty enemmän toisen kuljettajan mukainen sillä tallin toinen kuljettaja pärjää silläkin autolla. Toisin päin tehtynä tallin toinen kuljettaja ei pärjäisi mitenkään.Olisiko tarkoituksella todella painettu Kimiä tiimissä, miestä joka kuitenkin toi Ferrarille kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2007? Vai olisiko pikemminkin ollut niin, ettei kauden 2008 auto sopinut Kimin käteen yhtä hyvin kuin kauden 2007 auto?
Tosin kaudella 2008 Kimille olisi voinut helposti tulla kolmekin voittoa lisää ilman ikäviä sattumuksia. Ranskassa pakoputki, Kanadassa Hamilton ajoi varikkotiellä perään ja Spassa Kimi olisi voittanut ilman loppuhetken sadetta
Joo, siis tämä oli kyllä tiedossa. Oletettiin, että Kimi pystyy ajamaan Massan tyyliin tehdyllä autolla. Ja itseasiassa kyllä Kimi siihen alkukaudesta hyvin myös pystyi. Voitot Malesiassa ja Barcelonassa todistaa sen.Eihän se ole mikään salaisuus, että ennen kauden alkua Ferraripomo sanoi: autosta on tehty enemmän toisen kuljettajan mukainen sillä tallin toinen kuljettaja pärjää silläkin autolla. Toisin päin tehtynä tallin toinen kuljettaja ei pärjäisi mitenkään.
Jotakuinkin näin se asia silloin meni. Ei siinä ketään haluttu savustaa kuin haisevaa silakkaa. Tiimin kuljettajilla oli niin erilaiset maut auton suhteen, että jokin kompromissi oli oli tehtävä. Näin päin tehtynä yritettiin varmaan minimoida tappiot tai ainakin tasoittaa tilannetta kuljettajien kesken.
Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.Kyllähän kaudella 2008 Ferrarilla tehtiin auton etupäähän muutoksia alkukauden jälkeen, jolloin Kimillä ei enää kulkenut oikein ollenkaan, kun Massalla taas alkoi kulkemaan paremmin. Auto ilmeisesti aliohjasi, mikä ei ole ollenkaan Räikkösen mieleen. Varmasti Kimin olisi pitänyt itse olla jämäkämpi, mutta kun hölmömpikin näki, miten siinä kävi, niin kyllä tuo vähän tarkoituksenhakuiselta ainakin tuntuu.
Jos talli olisi silloin tehnyt Räikkösestä selvän yköskuskin, niin aivan varmasti olisi mestaruus tullut. Harmi, että Jean Todt lopetti tallipäällikkönä juuri tuolla kaudella.
Ja toisaalta, Prostilla ja Vettelilläkin voisi olla muutama mestaruus enemmänkin, mikäli heillä olisi käynyt hieman parempi tuuri. Moni asia on urheilussa niin pienestä kiinni.Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.
Pienestä asiat on loppujen lopuksi kiinni. Silti olihan Kimin ura nytkin komea ja kuitenkin maailmanmestari, jota vain harva pystyy F1:ssä olemaan.
Tuo Ferrarin panostus Massaan kuulostaa erikoiselta senkin suhteen, että Kimihän sinne Ferrarille hankittiin Schumacherin korvaajaksi ykköskuskin asemaan. Kimin palkka oli paljon isompi kuin Massan.
Ei se kyllä maksukuskeja poistanut, karsi vain kaikkein huonoimmat tapaukset pois.Sveitsiläinen Jean-Denis Deletrazilla ei ollut kummoista juniorimenestystä. Hän tuli paksun sponsoripaketinsa ansiosta kauden 1994 päätöskisaan Larroussella ja 1995 Pacificilla, mutta oli niin hidas, että joutui keskeyttämään euroopan gp:n 18, kierroksella käteen tulleen krampin vuoksi. Hänen seurauksena maksukuskien aikakaudelle tuli loppu, kun superlisenssivaatimuksia alettiin tiukentamaan ja esiteltiin 107% sääntö, joka pudotti Fortit kauden 1996 lähtöruudukosta eneen saksan kilpailua.
https://www.is.fi/formula1/art-2000009082480.html
https://www.f1forgottendrivers.com/drivers/jean-denis-deletraz/
Joo kyllä. Mielestäni Kimi ansaitsisi olla ainakin kaksinkertainen maailmanmestari. 2003 ei ehkä olut vielä sellainen kausi, että Kimi oli paras, mutta 2005 ehdottomasti oli. Ja mielestäni olisi voinut olla myös 2008.Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.
Pienestä asiat on loppujen lopuksi kiinni. Silti olihan Kimin ura nytkin komea ja kuitenkin maailmanmestari, jota vain harva pystyy F1:ssä olemaan.
Tuo Ferrarin panostus Massaan kuulostaa erikoiselta senkin suhteen, että Kimihän sinne Ferrarille hankittiin Schumacherin korvaajaksi ykköskuskin asemaan. Kimin palkka oli paljon isompi kuin Massan.