Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Kun ajatellaan Singaporen GP:n isoja käänteitä, jopa mestaruustaistelua ajatellen, niin Singaporen GP kaudelta 2008 oli juuri sellainen kisa.

Melkoinen väriläiskä tämä F1- historiassa. Nelson Piquet jr:n tahallinen ulosajo, mutta Ferrarin epäonnistunut varikkoruljanssi myös. Tämä oli jopa käänteentekevä tuon kauden taistelua ajatellen Felipe Massan ja Lewis Hamiltonin kesken.

Siinä missä Kimi Räikkönen oli niskan päällä Massaan nähden kaudella 2007, osat vaihtuivat kaudella 2008 päitten niin, että Massa dominoi Kimiä.

Massa siis kävi taistelun mestaruudesta Hamiltonia vastaan 2008. Vaikka Massa voitti kuusi GP:tä ja Hamilton viisi GP:tä, niin Hamilton voitti pisteellä taistelun.

Tällä GP:llä oli iso osa tässä.


Heikki Kovalainen ajoi puolestaan Caterhamilla/Lotuksella aina häntäpäässä, mutta joutui myös palomieheksi kauden 2010 GP:ssä.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8961
Massan varikkokäynnissä tuli oikeasti kaksi rangaistavaa virhettä. Lähteminen letkun kanssa ja lisäsi vaarallinen tulo varikkotielle Sutilin eteen.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1702
2008 kauden munimisesta voi Ferrari syyttää vain ja ainoastaan itseään. Kimi olisi voittanut tuon kauden aivan pystyyn, ellei siellä olisi väkisin haluttu alkaa tekemään sössöFeelusta mestaria ja savustamaan Kimiä ulos. Talli on edelleen tuolla samalla tiellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
2008 kauden munimisesta voi Ferrari syyttää vain ja ainoastaan itseään. Kimi olisi voittanut tuon kauden aivan pystyyn, ellei siellä olisi väkisin haluttu alkaa tekemään sössöFeelusta mestaria ja savustamaan Kimiä ulos. Talli on edelleen tuolla samalla tiellä.
Olisiko tarkoituksella todella painettu Kimiä tiimissä, miestä joka kuitenkin toi Ferrarille kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2007? Vai olisiko pikemminkin ollut niin, ettei kauden 2008 auto sopinut Kimin käteen yhtä hyvin kuin kauden 2007 auto?

Tosin kaudella 2008 Kimille olisi voinut helposti tulla kolmekin voittoa lisää ilman ikäviä sattumuksia. Ranskassa pakoputki, Kanadassa Hamilton ajoi varikkotiellä perään ja Spassa Kimi olisi voittanut ilman loppuhetken sadetta
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Joskus sellainenkin käynyt mielessä, että jos Kimi olisi voittanut nuo kausien 2003 ja 2005 mestaruudet McLarenilla, ja sitten kauden 2007 tittelin Ferrarilla, ei Ferrari olisi luopunut Kimistä.

Helpompi luopua mestarista, joka voittanut tittelin kertaalleen kuin kolmen tittelin miehestä. Tosin olihan Alain Prost kolminkertainen mestari kun sai Ferrarilta potkut aikoinaan
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1932
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olisiko tarkoituksella todella painettu Kimiä tiimissä, miestä joka kuitenkin toi Ferrarille kuljettajien maailmanmestaruuden kaudella 2007? Vai olisiko pikemminkin ollut niin, ettei kauden 2008 auto sopinut Kimin käteen yhtä hyvin kuin kauden 2007 auto?

Tosin kaudella 2008 Kimille olisi voinut helposti tulla kolmekin voittoa lisää ilman ikäviä sattumuksia. Ranskassa pakoputki, Kanadassa Hamilton ajoi varikkotiellä perään ja Spassa Kimi olisi voittanut ilman loppuhetken sadetta
Eihän se ole mikään salaisuus, että ennen kauden alkua Ferraripomo sanoi: autosta on tehty enemmän toisen kuljettajan mukainen sillä tallin toinen kuljettaja pärjää silläkin autolla. Toisin päin tehtynä tallin toinen kuljettaja ei pärjäisi mitenkään.

Jotakuinkin näin se asia silloin meni. Ei siinä ketään haluttu savustaa kuin haisevaa silakkaa. Tiimin kuljettajilla oli niin erilaiset maut auton suhteen, että jokin kompromissi oli oli tehtävä. Näin päin tehtynä yritettiin varmaan minimoida tappiot tai ainakin tasoittaa tilannetta kuljettajien kesken.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Eihän se ole mikään salaisuus, että ennen kauden alkua Ferraripomo sanoi: autosta on tehty enemmän toisen kuljettajan mukainen sillä tallin toinen kuljettaja pärjää silläkin autolla. Toisin päin tehtynä tallin toinen kuljettaja ei pärjäisi mitenkään.

Jotakuinkin näin se asia silloin meni. Ei siinä ketään haluttu savustaa kuin haisevaa silakkaa. Tiimin kuljettajilla oli niin erilaiset maut auton suhteen, että jokin kompromissi oli oli tehtävä. Näin päin tehtynä yritettiin varmaan minimoida tappiot tai ainakin tasoittaa tilannetta kuljettajien kesken.
Joo, siis tämä oli kyllä tiedossa. Oletettiin, että Kimi pystyy ajamaan Massan tyyliin tehdyllä autolla. Ja itseasiassa kyllä Kimi siihen alkukaudesta hyvin myös pystyi. Voitot Malesiassa ja Barcelonassa todistaa sen.

Mutta sitten ei enää kulkenut ihan samalla tavalla. Kuitenkaan en usko tahalliseen "savustamiseen". Toivottiin kyllä kummallekin kuljettajalle menestystä. Tehtiin juurikin kompromissi ratkaisu. Kaudella 2007 tämä vielä toimi paremmin, ja kummatkin kuskit menestyivät.

Kimin olisi ehkä pitänyt olla tässä kohti jääräpäisempi ja lyödä nyrkkiä pöytään. Alonso ei kompromissi ratkaisuihin olisi suostunut eikä Schumacher myöskään
 

Ingenjoor500

Member
Liittynyt
7.5.2022
Viestit
10
Kyllähän kaudella 2008 Ferrarilla tehtiin auton etupäähän muutoksia alkukauden jälkeen, jolloin Kimillä ei enää kulkenut oikein ollenkaan, kun Massalla taas alkoi kulkemaan paremmin. Auto ilmeisesti aliohjasi, mikä ei ole ollenkaan Räikkösen mieleen. Varmasti Kimin olisi pitänyt itse olla jämäkämpi, mutta kun hölmömpikin näki, miten siinä kävi, niin kyllä tuo vähän tarkoituksenhakuiselta ainakin tuntuu.

Jos talli olisi silloin tehnyt Räikkösestä selvän yköskuskin, niin aivan varmasti olisi mestaruus tullut. Harmi, että Jean Todt lopetti tallipäällikkönä juuri tuolla kaudella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Kyllähän kaudella 2008 Ferrarilla tehtiin auton etupäähän muutoksia alkukauden jälkeen, jolloin Kimillä ei enää kulkenut oikein ollenkaan, kun Massalla taas alkoi kulkemaan paremmin. Auto ilmeisesti aliohjasi, mikä ei ole ollenkaan Räikkösen mieleen. Varmasti Kimin olisi pitänyt itse olla jämäkämpi, mutta kun hölmömpikin näki, miten siinä kävi, niin kyllä tuo vähän tarkoituksenhakuiselta ainakin tuntuu.

Jos talli olisi silloin tehnyt Räikkösestä selvän yköskuskin, niin aivan varmasti olisi mestaruus tullut. Harmi, että Jean Todt lopetti tallipäällikkönä juuri tuolla kaudella.
Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.

Pienestä asiat on loppujen lopuksi kiinni. Silti olihan Kimin ura nytkin komea ja kuitenkin maailmanmestari, jota vain harva pystyy F1:ssä olemaan.

Tuo Ferrarin panostus Massaan kuulostaa erikoiselta senkin suhteen, että Kimihän sinne Ferrarille hankittiin Schumacherin korvaajaksi ykköskuskin asemaan. Kimin palkka oli paljon isompi kuin Massan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Eilen 25 päivä syyskuuta tuli kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä, kun ensimmäinen suomalainen kuljettaja saavutti Formula 1- maailmanmestaruuden. Kyseessä oli tietysti Keijo 'Keke' Rosberg.


Kauden 1982 helmet

Päätöskisa, juhlallisuudet ja Matti Kyllönen haastattelemassa tuoretta maailmanmestaria.


DKlmTKDWsAYfvpA.jpeg



 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1745
Sijainti
Vyborg
Tuntuu siltä että kaudesta 2008 puhutaan enemmän kuin itse 2007 Kimin mestaruudesta. Ymmärrän sen ketutuksen Kimin 2008 loppukauden romahduksen mahtavan kauden alun jälkeen. Mutta ei se Kimin Ferrari aika ollut täysin mustavalkoista kaveri onnistui tuomaan sen Ferrarin toistaiseksi viimeisimmän kuskien tittelin, ensi yrittämällä mihin harva on pystynyt.
Mielestäni pitää vaan hyväksyä mennyt.
Kukapa olis uskonut aikoinaan että 2008-2009 puhuttaisiin kuin olisi ollut eilen, kun on tapahtunut niin paljon muutoksia 13 vuoden aikana lajissa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
49
Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.

Pienestä asiat on loppujen lopuksi kiinni. Silti olihan Kimin ura nytkin komea ja kuitenkin maailmanmestari, jota vain harva pystyy F1:ssä olemaan.

Tuo Ferrarin panostus Massaan kuulostaa erikoiselta senkin suhteen, että Kimihän sinne Ferrarille hankittiin Schumacherin korvaajaksi ykköskuskin asemaan. Kimin palkka oli paljon isompi kuin Massan.
Ja toisaalta, Prostilla ja Vettelilläkin voisi olla muutama mestaruus enemmänkin, mikäli heillä olisi käynyt hieman parempi tuuri. Moni asia on urheilussa niin pienestä kiinni.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
724

Tänään on tullut kuluneeksi tasan 29 vuotta siitä, kun Häkkinen voitti McLaren-aika-ajodebyytissään tallikaverinsa, itse Ayrton Sennan ja sai tämän suuttumaan kommentillaan.
 

Wave

Active member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
27
Sveitsiläinen Jean-Denis Deletrazilla ei ollut kummoista juniorimenestystä. Hän tuli paksun sponsoripaketinsa ansiosta kauden 1994 päätöskisaan Larroussella ja 1995 Pacificilla, mutta oli niin hidas, että joutui keskeyttämään euroopan gp:n 18, kierroksella käteen tulleen krampin vuoksi. Hänen seurauksena maksukuskien aikakaudelle tuli loppu, kun superlisenssivaatimuksia alettiin tiukentamaan ja esiteltiin 107% sääntö, joka pudotti Fortit kauden 1996 lähtöruudukosta eneen saksan kilpailua.


Ei se kyllä maksukuskeja poistanut, karsi vain kaikkein huonoimmat tapaukset pois.
 

Ingenjoor500

Member
Liittynyt
7.5.2022
Viestit
10
Vähän toisenlaisissa olosuhteissa Kimi siis voisi olla jopa nelinkertainen maailmanmestari Prostin ja Vettelin tapaan. Jos McLarenilla olisi autot kestäneet kausina 2003 ja 2005, ja Ferrari olisi panostanut Kimiin kaudella 2008.

Pienestä asiat on loppujen lopuksi kiinni. Silti olihan Kimin ura nytkin komea ja kuitenkin maailmanmestari, jota vain harva pystyy F1:ssä olemaan.

Tuo Ferrarin panostus Massaan kuulostaa erikoiselta senkin suhteen, että Kimihän sinne Ferrarille hankittiin Schumacherin korvaajaksi ykköskuskin asemaan. Kimin palkka oli paljon isompi kuin Massan.
Joo kyllä. Mielestäni Kimi ansaitsisi olla ainakin kaksinkertainen maailmanmestari. 2003 ei ehkä olut vielä sellainen kausi, että Kimi oli paras, mutta 2005 ehdottomasti oli. Ja mielestäni olisi voinut olla myös 2008.

Erikoista se onkin, mutta taisi olla Jean Todt, joka Kimin sinne halusi ja, kun poistui, niin ei ollut Kimi enää niin haluttu ylimmän johdon toimesta. Ja Alonsoa alettiin junailla talliin. Mahdotonta sanoa, oliko 2008 jo kyse siitä vai, miksi meni niin kuin meni, mutta tuo auton kehittäminen Massan suuntaan on silti fakta.

Turhahan menneitä on sinänsä pohtia, mutta ihan hauska spekuloida, miten olisi voinut mennä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Mitäs sanotte, kumpi oli kovempi luu kuljettajana, nuorempi Senna vai nuorempi Piquet? Eli näiden kahden kolminkertaisen brasilialaisen, Ayrton Sennan ja Nelson Piquet vanhemman sukulaisista kyse (siskon pojasta ja jälkikasvusta)
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Mika Häkkinen täytti tänään vuosia, joten laitetaan tällainen päivitys tähän. Häkkinen ja Michael Schumacher taistelivat toisiaan vastaan monta legendaariseksi muodostunutta kamppailua radalla.


Itävalta 1998

Spa 2000

Michael-Schumacher-Mika-Hakkinen-Monza-1998.pngHakkinen-Schumi.jpg635918-16x9-lg.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2826
Mitä muistoja teiltä löytyy Häkkisen ja Schumacherin kaksintaisteluista? Kovia vääntöjähän oli monia.
 
Ylös