Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
5 dramaattisesti hätkähdyttävää hetkeä Singaporen GP:n historiasta.

Massan ja Hamiltonin kinastelu, Hamiltonin keskeytys johdossa, Ferrarin vatikkosekoilu, Kovalainen palomiehenä jne.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
5 dramaattisesti hätkähdyttävää hetkeä Singaporen GP:n historiasta.

Massan ja Hamiltonin kinastelu, Hamiltonin keskeytys johdossa, Ferrarin vatikkosekoilu, Kovalainen palomiehenä jne.

Oli kyllä hauskaa seurata Kovalaisen sammuttavan palavaa Lotus autoaan Singaporen katuradalla syyskuun lopussa. Kovalainen olisi voinut antaa ratahenkilöiden sammuttavan tulipaloa, mutta päätti ryhtyä hommiin mikä on aika harvinaista kuskien tekevän.
Sääli että ei koskaan saanut pisteitä 2010-2012 Lotus Caterham tallilla ykköskuskina. Olisi Heikki voinut pärjätä keskikasti talleissa helposti siihen aikaan.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Kovalaisella oli muutaman kerran aika lähellä pistesija. Paha vaan kun 10.sija oli tähtäimessä, niin sitten tuli sitten pääasiassa paljon vähemmän keskeytyksiä. Kun olisi keskeytysmäärän perusteella ollut saumoja pisteille, sitten keskeytti itsekin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Mielenkiintoinen taulukko pienimmistä maaliintulo-eroista ykkösen ja kakkosen välillä kaudesta 1997 tähän kauteen.

Aika paljon on Schumacher ja Barrichello listalla mainittuna. Joissain kisoissa siis olivat melko samavauhtisia.

20220929_204905.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Schumi yleensä halusi, että jos oli kaksoisvoitto tulossa niin tultiin sitten ihan peräkkäin maaliin, vaikka olisi ollut kunnon kilvanajossa sen 20 sekuntia nopeampi.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4077
Schumi yleensä halusi, että jos oli kaksoisvoitto tulossa niin tultiin sitten ihan peräkkäin maaliin, vaikka olisi ollut kunnon kilvanajossa sen 20 sekuntia nopeampi.
Juurikin näin, melkein pitäisi tuolta listalta ottaa tuo parivaljakko pois. Ja mukana listalla myös surullisen kuuluisa Itävallan GP 2002...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Vaikka japanin gp:n ensimmäisiin harjoituksiin on vielä viikko aikaa, niin aloitetaan omat muistelut myös tämän kisan osalta.

Suzukan rata valmistui jo vuonna 1962 suunnittelijana hollantilainan John Hugenholtz ja rata on kokenut monta muutosta turvallisuuden nimeen. F1-autot tekivät debyytin japanin maaperällä jo vuonna 1976, jolloin Niki Lauda ja James Hunt ratkaisivat ko. kauden mestaruuden. Lauda vetäytyi turvallisuuteen vedoten kilpailusta avauskierroksen jälkeen ja Hunt taisteli itsensä titteliin oikeuttvalle kolmannelle sijalle. Tuolloin, kuten myös vuonna 1977 ajettiin Fujin radalla. Muita samalla radalla ajavia kilpasarjoja ovat japanin Super GT, Super Formula, Japanin moottoripyörien mestaruussarja sekä elokuisin järjestettävä Suzuka 8 tunnin moottoripyöräkilpailu. Vuonna 1997 FIA GT-sarja ajoi kilpailunsa ja Motogp-sarja ajoi viimeisen japanin gp:nsä kaudella 2003.

Suzukassa on ajettu vuodesta 1987 asti lukuunottamatta Fujin kilpailuja 2007 ja 2008 sekä koronapandemian perumia kilpailuja. Paluu nousevan auringon maahan kolmen vuoden tauon jälkeen on edessäpäin. Kilpailun sijainti kalenterin loppupäässä on taannut legendaariset mm-taistot Ayrton Sennan ja Alain Prostin välillä vuosina 1989 ja 90 sekä suomalaisittain upeat Häkkinen vs Schumacher 1998. Seuraavana vuonna Mikan pahin vastustaja oli Eddie Irvine, jotka molemmat lentävä suomalainen peittosi ja mestaruuksia juhlittiin sunnuntai-aamuissa. Häkkinen otti uransa ensimmäisen podiumpaikan sijoittumalla kolmanneksi kaudella 1993 juuri Suzukassa. Samassa kilpailussa Eddie Irvine härnäsi ohituksellaan kilpailua johtavasta Ayrton Sennasta, mikä sai brasilialaisen raivon partaalle. Senna läimäytti pohjois-irlantilaista kasvoihin.

Kaudella 2000 Michael Schumacher voitti ja varmisti ensimmäisen Ferrari-mestaruutensa kuten myös uransa kuudennen kolme vuotta myöhemmin. Kahta vuotta myöhemmin koettiin legendaarinen kilpailu, kun 17. ruudusta lähtenyt Kimi Räikkönen puski tuulispään lailla viimeisellä stintillä edellä olevistaan ohi. Renault'n Giancarlo Fisichellan ohitus viimeisellä kierroksella on jännyt monen formulafanin mieleen ja kilpailua pidetäänkin Kimin uran parhaana.

Traaginen tapaus koettiin kaatosateen maustamassa vuoden 2014 kilpailussa, kun Jules Bianchi osui Adrian Sutilin hiekalle jäänyttä Sauberia siirtäneeseen nostotraktoriin. Tätä olemme useaan otteeseen täälläkin käsitelleet.

Kilpailun merkitys on vuosien saatossa pienentynyt, sillä kausi päättyy reilun kuukauden kuluttua. Muistoihin on jäänyt aikaiset herätykset katsomaan nimenomaan tätä kilpailua, mikä ajetaan yhdellä suosikeistani. S-mutkat, kahdeksikon muoto, lusikkamutka, 130R sekä shikaani tekevät kilpailun katsomista nautinnolista. Viimeisimmän kilpailun kaudella 2019 voitti Valtteri Bottas.

Vuoden 2005 kilpailu.

Kauden 1998 kilpailu.
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1998x16.Japanese.Grand.Prix
Vuoden 1994 kilpailu. (Viimeinen yhteisajoilla ratkaistu)
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1994x15.Japanese.Grand.Prix
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1993x15.Japanese.Grand.Prix
Senna vs Prost

Radan historiaa.

https://www.racingcircuits.info/asia/japan/suzuka.html
Mitäs muistoja teiltä löytyy japanin kilpailuun liittyen?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Mitäs muistoja teiltä löytyy japanin kilpailuun liittyen?
Ne 90-luvun lopun aamuherätykset ja kun Häkän voittojen ansiosta mentiin varmaan viikko aivan sumussa sen jälkeen. Etenkin toinen kerta oli mieleenpainuva etenkin, kun isä oli sössinyt matkalle lähtiessä talon lämmityksen ja palattiin hädin tuskin 10-asteiseen huusholliin. Aamuvarhaisella kisaa katsoessa hytisen ainakin kaksissa villasukissa ja melko tukevassa vaatekerroksessa muutenkin ja silti meinasi olla kylmä mutta siinä kun pääsi "kisamoodiin" kunnolla niin alkoi se kylmä vähitellen unohtua. Sitten Bottaksen voitto 2019. Vaikka kisassa sinällään ei mitään ihmeellistä niin mukavasti se nosti nuo ysärimuistot pintaan kun suomalainen voittaa Suzukassa mersun koneella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Vaikka japanin gp:n ensimmäisiin harjoituksiin on vielä viikko aikaa, niin aloitetaan omat muistelut myös tämän kisan osalta.

Suzukan rata valmistui jo vuonna 1962 suunnittelijana hollantilainan John Hugenholtz ja rata on kokenut monta muutosta turvallisuuden nimeen. F1-autot tekivät debyytin japanin maaperällä jo vuonna 1976, jolloin Niki Lauda ja James Hunt ratkaisivat ko. kauden mestaruuden. Lauda vetäytyi turvallisuuteen vedoten kilpailusta avauskierroksen jälkeen ja Hunt taisteli itsensä titteliin oikeuttvalle kolmannelle sijalle. Tuolloin, kuten myös vuonna 1977 ajettiin Fujin radalla. Muita samalla radalla ajavia kilpasarjoja ovat japanin Super GT, Super Formula, Japanin moottoripyörien mestaruussarja sekä elokuisin järjestettävä Suzuka 8 tunnin moottoripyöräkilpailu. Vuonna 1997 FIA GT-sarja ajoi kilpailunsa ja Motogp-sarja ajoi viimeisen japanin gp:nsä kaudella 2003.

Suzukassa on ajettu vuodesta 1987 asti lukuunottamatta Fujin kilpailuja 2007 ja 2008 sekä koronapandemian perumia kilpailuja. Paluu nousevan auringon maahan kolmen vuoden tauon jälkeen on edessäpäin. Kilpailun sijainti kalenterin loppupäässä on taannut legendaariset mm-taistot Ayrton Sennan ja Alain Prostin välillä vuosina 1989 ja 90 sekä suomalaisittain upeat Häkkinen vs Schumacher 1998. Seuraavana vuonna Mikan pahin vastustaja oli Eddie Irvine, jotka molemmat lentävä suomalainen peittosi ja mestaruuksia juhlittiin sunnuntai-aamuissa. Häkkinen otti uransa ensimmäisen podiumpaikan sijoittumalla kolmanneksi kaudella 1993 juuri Suzukassa. Samassa kilpailussa Eddie Irvine härnäsi ohituksellaan kilpailua johtavasta Ayrton Sennasta, mikä sai brasilialaisen raivon partaalle. Senna läimäytti pohjois-irlantilaista kasvoihin.

Kaudella 2000 Michael Schumacher voitti ja varmisti ensimmäisen Ferrari-mestaruutensa kuten myös uransa kuudennen kolme vuotta myöhemmin. Kahta vuotta myöhemmin koettiin legendaarinen kilpailu, kun 17. ruudusta lähtenyt Kimi Räikkönen puski tuulispään lailla viimeisellä stintillä edellä olevistaan ohi. Renault'n Giancarlo Fisichellan ohitus viimeisellä kierroksella on jännyt monen formulafanin mieleen ja kilpailua pidetäänkin Kimin uran parhaana.

Traaginen tapaus koettiin kaatosateen maustamassa vuoden 2014 kilpailussa, kun Jules Bianchi osui Adrian Sutilin hiekalle jäänyttä Sauberia siirtäneeseen nostotraktoriin. Tätä olemme useaan otteeseen täälläkin käsitelleet.

Kilpailun merkitys on vuosien saatossa pienentynyt, sillä kausi päättyy reilun kuukauden kuluttua. Muistoihin on jäänyt aikaiset herätykset katsomaan nimenomaan tätä kilpailua, mikä ajetaan yhdellä suosikeistani. S-mutkat, kahdeksikon muoto, lusikkamutka, 130R sekä shikaani tekevät kilpailun katsomista nautinnolista. Viimeisimmän kilpailun kaudella 2019 voitti Valtteri Bottas.

Vuoden 2005 kilpailu.

Kauden 1998 kilpailu.
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1998x16.Japanese.Grand.Prix
Vuoden 1994 kilpailu. (Viimeinen yhteisajoilla ratkaistu)
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1994x15.Japanese.Grand.Prix
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1993x15.Japanese.Grand.Prix
Senna vs Prost

Radan historiaa.

https://www.racingcircuits.info/asia/japan/suzuka.html
Mitäs muistoja teiltä löytyy japanin kilpailuun liittyen?
Hyvää muistelua. 👍 muisteluista voisi mainita suomalaiskuskien voitot Suzukassa Häkkisen toimesta 1998 ja 1999, Kimi Räikkösen 2005 (todella mahtava nousu takaa voittoon), ja Bottaksen voitto 2019.

Myös Häkkisen eka podium tuli Suzukassa 1993, ja podiumilla oli vierellään Senna ja Prost.

Cvh3vnSXgAA-hqb.jpg
Häkkinen ja Schumacher ottivat oikein kunnolla mittaa toisistaan Suzukassa 1999 ja 2000. Kummatkin mahtavia kisoja omasta mielestäni. Kaksi tasavahvaa kuljettajaa tasavahvoilla autoilla. Ja vaikka Häkkinen voitti myös Suzukassa 1998, niin vuoden 1999 voitto oli hienompi siinä mielessä, että kamppailu voitosta käytiin Schumacherin kanssa ilman Schumin lähtemistä joukon takaa.

Häkkisen startti Suzukassa 1999.


Ja kyllähän se Schumin eka Ferrari-mestaruus oli kaikista hienoin niistä viidestä, ja Suzukassahan se ratkaisu kaudella 2000 nähtiin. Mahtava taistelu Häkkistä vastaan koko kauden ajan.


Olisiko laadukkain aika-ajo taistelu tämä Häkkisen ja Schumacherin välinen Suzukassa 2000?



Omasta mielestäni myös kauden 1997 kisa oli jännä. Villeneuve hidasteli koko joukkoa tarkoituksellisesti, koska oli saanut hylkäys-uhan päälleen ajettuaan keltaisten lippujen aikana hidastamatta harjoituksissa. Irvine puikahti ohi, ja Ferrari taktikoi Schumacherille tarpeellisen voiton.

https://youtu.be/tRoW1SDRjIQ

Ikävistä tapahtumista mieleen tulee tietysti Jules Bianchin kammottava onnettomuus 2014.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Fujista voisi mainita myös kisan kaudella 2007, jolloin ensimmäistä kertaa kaksi suomalaista oli podiumilla. Kovalainen toinen ja Räikkönen kolmas.
japan-podium.jpg

Mahtava tämä Massan ja Kubican taistelu samassa kisassa. Kaksi linkkiä eri kuvakulmat.

Ja Kyllösen hehkutus 1998. Ei tähän kyllästy.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Pitäisikö muuten vuorovuosina ajaa joko Suzukassa tai Fujissa? Kummatkin hyviä ratoja, Suzuka tietysti legendaariseksi. Mutta itse tykkään myös Fujista.

Taitaa Alonso olla ainoa, joka voittanut kummallakin Japanin radalla, Suzukassa 2006 ja Fujissa 2008.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Tuosta 98 Suzukan kisasta sen verran lisää että Schumi joka oli joutunut lähtemään hänniltä uusinta starttiin sammutettuaan autonsa niin ennen renkaan puhkeamista oli saksalainen tehnyt huikean raivauksen takaa kolmannelle sijalle siinä vaiheessa kisaa.
Olis mielenkiintoista nähdä olisiko Schumi voinut voittaa, jos ei olisi keskeyttänyt kisan puolivälissä kolmospaikalta.
Olisi taatusti nähty eeppinen taistelu voitosta jos Schumin rengas ei olisi pettänyt alta ja tiedä mitä kaikkea Schumi olisi tehnyt voittaakseen mestaruuden koska Häkkisen olisi pitänyt sijoittua kolmanneksi ja Schumacherin voittaa kisan. Mestaruuden voittamiseksi.
Hill teki Mikalle palveluksen pidätessään Schumacheria takana monen kierroksen ajan kisan alussa.
24 vuotta tulee kuluneeksi tästäkin hienosta suomalais urheilupäivästä marraskuun alussa, aikana jolloin oltiin syvästä lamasta toipumassa ja samalla menossa kohti tietoyhteiskunnan aikakauteen 2000-luvun taitteessa.
F1 foorumi perustettiin myöskin samana vuotena eli 98.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Fujista oon ratana itekkin tykännyt aina. Toimi aikoinaan hyvin formuloille ja toimisi edelleen. Mielelläni näkisin vuorovuosin Japanin GP:n Suzukassa ja Fujilla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Pitäisikö muuten vuorovuosina ajaa joko Suzukassa tai Fujissa? Kummatkin hyviä ratoja, Suzuka tietysti legendaariseksi. Mutta itse tykkään myös Fujista.

Taitaa Alonso olla ainoa, joka voittanut kummallakin Japanin radalla, Suzukassa 2006 ja Fujissa 2008.
Minusta f1-kisa kuuluu ajaa suzukalla, Rata on jotenkin miellyttävämpi f1-autoille. Fuji ei tarvitse f1:siä, sillä Toyotan omistamalle radalle tärkeät tapahtumat ovat WEC, Super Gt ja Super Formula, joissa kaikissa em. autonvalmistaja on mukana.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Pidättekö Sennaa vai Prostia enemmän syyllisenä noihin kausien 1989 ja 1990 kolareihin?

Itse olisin aikoinaan laittanut Sennalle enemmän syyllisyyttä kumpaankin tapahtumaan, mutta nähtyäni joskus täällä foorumilla videon uudesta kuvakulmasta, jossa Prost ei käännäkään normaalisti mutkaan kaudella 1989, laitan syyksi Prostin kyllä tähän.

Kauden 1990 kolari taas menee puhtaasti Sennan piikkiin, ja ehkä nykyään tästä olisi tullut hylkäys.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3787
Häkkisen haastattelu toisen Suzukan kisan 1999 jälkeen ja uran toisen mestaruuden varmistuttua.


Tässä taas Urheiluruutu vuodelta 1998. Suzukan kisan kertaus ja tunnelmat suomalaiskatsomosta Allun grilliltä ja myös Saksasta käsin. Oli näissä aamuheräämisissä sitä jotain.

 
Ylös