Vaikka japanin gp:n ensimmäisiin harjoituksiin on vielä viikko aikaa, niin aloitetaan omat muistelut myös tämän kisan osalta.
Suzukan rata valmistui jo vuonna 1962 suunnittelijana hollantilainan John Hugenholtz ja rata on kokenut monta muutosta turvallisuuden nimeen. F1-autot tekivät debyytin japanin maaperällä jo vuonna 1976, jolloin Niki Lauda ja James Hunt ratkaisivat ko. kauden mestaruuden. Lauda vetäytyi turvallisuuteen vedoten kilpailusta avauskierroksen jälkeen ja Hunt taisteli itsensä titteliin oikeuttvalle kolmannelle sijalle. Tuolloin, kuten myös vuonna 1977 ajettiin Fujin radalla. Muita samalla radalla ajavia kilpasarjoja ovat japanin Super GT, Super Formula, Japanin moottoripyörien mestaruussarja sekä elokuisin järjestettävä Suzuka 8 tunnin moottoripyöräkilpailu. Vuonna 1997 FIA GT-sarja ajoi kilpailunsa ja Motogp-sarja ajoi viimeisen japanin gp:nsä kaudella 2003.
Suzukassa on ajettu vuodesta 1987 asti lukuunottamatta Fujin kilpailuja 2007 ja 2008 sekä koronapandemian perumia kilpailuja. Paluu nousevan auringon maahan kolmen vuoden tauon jälkeen on edessäpäin. Kilpailun sijainti kalenterin loppupäässä on taannut legendaariset mm-taistot Ayrton Sennan ja Alain Prostin välillä vuosina 1989 ja 90 sekä suomalaisittain upeat Häkkinen vs Schumacher 1998. Seuraavana vuonna Mikan pahin vastustaja oli Eddie Irvine, jotka molemmat lentävä suomalainen peittosi ja mestaruuksia juhlittiin sunnuntai-aamuissa. Häkkinen otti uransa ensimmäisen podiumpaikan sijoittumalla kolmanneksi kaudella 1993 juuri Suzukassa. Samassa kilpailussa Eddie Irvine härnäsi ohituksellaan kilpailua johtavasta Ayrton Sennasta, mikä sai brasilialaisen raivon partaalle. Senna läimäytti pohjois-irlantilaista kasvoihin.
Kaudella 2000 Michael Schumacher voitti ja varmisti ensimmäisen Ferrari-mestaruutensa kuten myös uransa kuudennen kolme vuotta myöhemmin. Kahta vuotta myöhemmin koettiin legendaarinen kilpailu, kun 17. ruudusta lähtenyt Kimi Räikkönen puski tuulispään lailla viimeisellä stintillä edellä olevistaan ohi. Renault'n Giancarlo Fisichellan ohitus viimeisellä kierroksella on jännyt monen formulafanin mieleen ja kilpailua pidetäänkin Kimin uran parhaana.
Traaginen tapaus koettiin kaatosateen maustamassa vuoden 2014 kilpailussa, kun Jules Bianchi osui Adrian Sutilin hiekalle jäänyttä Sauberia siirtäneeseen nostotraktoriin. Tätä olemme useaan otteeseen täälläkin käsitelleet.
Kilpailun merkitys on vuosien saatossa pienentynyt, sillä kausi päättyy reilun kuukauden kuluttua. Muistoihin on jäänyt aikaiset herätykset katsomaan nimenomaan tätä kilpailua, mikä ajetaan yhdellä suosikeistani. S-mutkat, kahdeksikon muoto, lusikkamutka, 130R sekä shikaani tekevät kilpailun katsomista nautinnolista. Viimeisimmän kilpailun kaudella 2019 voitti Valtteri Bottas.
Vuoden 2005 kilpailu.
Kauden 1998 kilpailu.
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1998x16.Japanese.Grand.Prix
Vuoden 1994 kilpailu. (Viimeinen yhteisajoilla ratkaistu)
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1994x15.Japanese.Grand.Prix
https://archive.org/details/overtakefans.com.Formula.1.Season.1993x15.Japanese.Grand.Prix
Senna vs Prost
Radan historiaa.
https://www.racingcircuits.info/asia/japan/suzuka.html
Mitäs muistoja teiltä löytyy japanin kilpailuun liittyen?