Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Aamuheräämisissä oli sitä jotain.

Muistan itsekin miten peruskoululaisena olin väsynyt mutta onnellinen kauden 1998 Suzukan kisan jälkeen. Ei haitannut herääminen.

Nykyään ilmeisesti ollaan siirrytty myöhempiin kisa-aikoihin juuri sen takia, että saadaan Euroopasta enemmän katsojia television ääreen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9120
Sekin myöhäistää Suzukan kisaa tunnilla, kun Japanissa ei ole kesäaikaa ja nykyään Suzukan kisa on ennen kuin täällä siirrytään takaisin normaaliaikaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Pidättekö Sennaa vai Prostia enemmän syyllisenä noihin kausien 1989 ja 1990 kolareihin?

Itse olisin aikoinaan laittanut Sennalle enemmän syyllisyyttä kumpaankin tapahtumaan, mutta nähtyäni joskus täällä foorumilla videon uudesta kuvakulmasta, jossa Prost ei käännäkään normaalisti mutkaan kaudella 1989, laitan syyksi Prostin kyllä tähän.

Kauden 1990 kolari taas menee puhtaasti Sennan piikkiin, ja ehkä nykyään tästä olisi tullut hylkäys.
Tässä pitää huomioida sellainen pikku seikka, että vuoden 1990 kolaria ei olisi ikinä tullut, mikäli 1989 kolarin tuomio olisi mennyt oikein eikä kaikkien kusipäiden äiti, Jean-Maria Balestre, olisi väkisin ja puolueellisesti halunnut Prostia mestariksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Mika Häkkinen juhlisti Suzukassa kausina 1998 ja 1999 maailmanmestaruuksia ja samalla GP- voittoja.

Mutta kumpi on mielestäsi se ikimuistettavampi Japanin GP , kauden 1998 GP vaiko kauden 1999 GP?

Dq0bem1X0AE3ocr.jpg_large.jpgimages.jpeggetty_hakkinensuzuka19991030e.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Tällaisen löysin sattumalta. Pätkiä Matti Kyllösen selostuksista. Myös kauden 1999 Suzukan GP:stä selostusta.

https://www.mankeli.com/kyllonen/0/1/
Tässä lisää Kyllösen hehkutuksia. Kyllönen oli Suomen oma Myrray Walker. Ja ainoastaan Antero Mertarantaa voidaan verrata suomalaisista selostajista Kyllöseen. Samanlainen kulttimaine kummallakin herralla.



511435.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4045
Olihan Kyllönen kova tunnelmanluoja, mutta itse lajista ei kyllä paljoa ymmärtänyt (ainakaan selostusaikoinaan).
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Olihan Kyllönen kova tunnelmanluoja, mutta itse lajista ei kyllä paljoa ymmärtänyt (ainakaan selostusaikoinaan).
Tunnelman luoja ja erittäin mukava mies. Välillä meni vähän pieleen, mutta hehkutuksilla paikattiin paljon. Lisäksi osa selostajien monitoreista oli tuohaon aikaan niin huono tasoisia, että niistä ei edes erottanut minkä tallin auto.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9120
Sekin vielä pitää ottaa huomioon koskien niitä kisoja, mitkä Kyllönen selosti koti-Suomesta Viiskulman studiosta, että siihen aikaan ei ollut tarjolla nykyisen kaltaista live-ajanottoa, eikä myöskään tilanne kisassa ollut jatkuvasti ruudussa. Mustakari pystyi sitten varikolta kommentoimaan väliin, että Mika Salo on noussut sijalle 12.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja ūüáļūüá¶
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4212
Tunnelman luoja ja erittäin mukava mies. Välillä meni vähän pieleen, mutta hehkutuksilla paikattiin paljon. Lisäksi osa selostajien monitoreista oli tuohaon aikaan niin huono tasoisia, että niistä ei edes erottanut minkä tallin auto.
Joo. Siksi varmaan Coulthardin keskeytetty√§ l√§mmittelykierroksella arpoi kisassa kumpi Williamseista tulee varikolle, kun siell√§ oli talli valmiina renkaanvaihtoon. ūüėā
Niin paska selostaja että pilasi kyllä kisatunnelman tehokkaasti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Mika Häkkinen oli Suzukan radalla aina elementissään. Rata soveltui Häkkisen ajotyyliin todella hyvin.

Häkkinen otti Suzukassa urallaan kuusi podiumia, myös uransa ensimmäisen vuonna 1993. Muut podiumit tulivat kausina 1995, 1996, 1998, 1999, ja 2000.

Kruununa tietysti kausien 1998 ja 1999 voitot, jotka varmistivat maailmanmestaruudet Mikalle. Kausina 1995 ja 2000 Mika oli toinen, ja kausina 1993 ja 1996 Mika oli kuudes.

Myös uransa viimeisellä GP:llä kauden 2001 Suzukassa Mika olisi ollut podiumilla, mutta luovutti paikan podiumilla silloin tiimikaveri David Coulthardille.

Ehkä symbolisena eleenä sille, että David Coulthard olisi jatkossa tiimin kantava voima. Mutta Kimi Räikkönen olikin liian nopea David Coulthardille.

Tilanteen tästä voi nähdä alla linkissä.

Häkkinen taisteli myös hyvin vanhaa kilpakumppaniaan Michael Schumacheria vastaan vikassa GP:ssään. Voi siis sanoa Häkkisen lopettaneen uransa huipulta.


Mutta mikä teki Suzukasta Häkkiselle niin spesiaalin baanan, että siellä aina kulki? Mitä sanot
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Oli kyllä Mika Häkkinen ja Michael Schumacher aikalailla aivan omassa luokassaan Suzukassa 1990- luvun loppupuoliskolla. Todella isoja eroja verrattuna muihin kuljettajiin, myös omiin tiimikavereihin.

Myös kaudella 1996, jolloin Williams- Renault oli ylivoimainen paketti, Schumacher ja Häkkinen olivat lähellä voittaja Damon Hilliä.

Kausi 2000
Screenshot_20221004-165627_Chrome.jpg
kausi 1999Screenshot_20221004-165650_Chrome.jpg
Kausi 1995
Screenshot_20221004-165718_Chrome.jpg
Kausi 1996
Screenshot_20221004-165806_Chrome.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9120
Schumacherin ja Häkkisen ohitus onnistui sillä, että Schumacher sai hieman pussitettua Häkää ja Irvine hyödynsi ohittamalla molemmat. Villeneuvekään ei tehnyt vastarintaa.

Villeneuve hidasteli menoaan kisan alussa tosi paljon toivoen, että joku tulisi Schumacherista ohi. Mutta lopetti sitten sen juuri varikkokäyntien ympärillä, kun siinä vaiheessa siitä olisi ollut vielä isompaa hyötyä sitä ajatellen, että joku muu olisi mennyt Schumin edelle.

Ekoilla stopeilla Schumi pääsi Villeneuven edelle ja sitten Irvine tuli puskuriksi väliin. Lopulta Villeneuven kisa meni pilalle, kun toinen varikkokäynti venähti varmaan tuplasti pidemmäksi kuin olisi pitänyt eikä pisteitä ollut tulossa kuin kaksi ennen kuin Williams veti valituksen pois ja Villeneuve pääsi siten ajamaan päätöskisan, jonka tapahtumat tiedetään.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
93
Loistavasta menestyksestään huolimatta Häkkinen ei ajanut milloinkaan paalupaikalle Suzukassa. Vuoden 1999 yritys kariutui pyörähdykseen, jossa pyörähti myös Jean Alesi. Kumman syy kyseinen tilanne mielestänne oli? Vai oliko täysin normaali kilpailutilanne?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Loistavasta menestyksestään huolimatta Häkkinen ei ajanut milloinkaan paalupaikalle Suzukassa. Vuoden 1999 yritys kariutui pyörähdykseen, jossa pyörähti myös Jean Alesi. Kumman syy kyseinen tilanne mielestänne oli? Vai oliko täysin normaali kilpailutilanne?
Sehän oli niin, että Alesi spinnasi Häkkisen edessä, ja Mika joutui väistämään nopealla kierroksellaan Alesia.

Mutta kaikkien aikojen tasokkain kahden suuren mestarin show nähtiin Suzukan aika-ajoissa kaudella 2000. Kaksi tasavahvaa mestaria, Mika ja Michael, ja kaksi tasavahvaa autoa, McLaren ja Ferrari, vastakkain.

Sekä Coulthard että Barrichello jäivät tiimikavereistaan puolen sekunnin päähän

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Nähtiinkö kaudella 1998 Ferrarin toimesta kaikkien aikojen kehitysloikka kauden sisällä? Melbournessa Ferrari oli vielä samalla tasolla Williamsin ja Benettonin kanssa.

Mutta kauden loppuun tultaessa Ferrari oli jo saavuttanut McLarenin ja ehkä mennyt aika-ajoissa jo ohi.

Alla videossa Suzukan aika-ajot kaudella 1998, ja Schumacherin paalu. Sen j√§lkeen itse GP p√§√§lle. Nauttikaa ūüŹÜūüŹĀ suomalaista autourheilu - historiaa Kyll√∂sen selostuksella.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Alonson ja Schumacherin taistelu, joka kruunautui Alonson näyttävään ohitukseen Schumacherista, oli mieleenpainuva tapahtuma kaudella 2005.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3602
Eddie Irvine oli pitänyt Ayrton Sennaa sankarinaan. Jo Irvinen kypärä jäljitteli Sennan kypärää osoituksena siitä, että Irvine halusi seurata Sennan jäljissä F1- sankariksi.

BrZAXqUIYAEjyRE.jpgirvinesennahelmetamarel.jpg

Mutta Suzukassa 1993 kaikki muuttui. Irvine ajoi Jordanin ratissa ensimmäistä F1- starttiaan. Ja hyvin ajoikin, sillä oli kilpailussa kuudes ja näin ollen myös pisteillä.

Mutta kilpailun voittaja Ayrton Senna ei ollut tyytyväinen. Irvine oli kehdannut ohittaa hänet, vaikka oli kierroksella jäänyt jo. Tätä ei Senna sulattanut. Ei sitten millään. Senna ryntäsi Jordanin pilttuuseen, ja kiivaan sananvaihdon jälkeen mottasi Irvinea nyrkillä päähän.

Tämän jälkeen myös Irvinen ajatukset Sennasta muuttuivat. Irvine ihaili edelleen Sennaa kuljettajana, mutta ei ihmisenä.

Alla linkissä tapahtuma kerrotaan elävästi.

https://www.ayrton-senna-dasilva.com/f1-gunfight-ayrton-senna-vs-eddie-irvine/
 
Ylös