Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Silloin kun Buttonista tuli Hamiltonin tallikaveri niin monet olivat varmoja, että Buttonilla ei olisi jakoja Lewistä vastaan 2010 mestaruudesta huolimatta.
Button osoitti olevansa kova luu ja laittoi maanmiehensä ahtaalle 2010-2012 kovilla suorituksillaan ja olemalla hellä nopeasti sen ajan kuluville Pirellin renkaille.
Button,Hamilton parivaljakko oli yllättävän toimiva ratkaisu Mclarenilla.
Oli kyllä mielenkiintoinen kaksikko Button ja Hamilton. Kaksi brittiläistä maailmanmestaria samassa tiimissä McLarenilla. Ja kovia keskinäisiä vääntöjä , kuten Turkissa 2010.

Hamilton oli aika-ajoissa nopeampi, mutta Button pystyi vastaamaan kisassa vauhtiin todella hyvin.

Sen lisäksi, että Button pystyi voittamaan Hamiltonin pisteissä kaudella 2011, Button voitti myös kaksi muuta maailmanmestaria tiimikaverina ollessaan; Villeneuven kaudella 2003 BAR:illa ja Alonson 2015 McLarenilla .

Tässä linkissä vertailua ja statistiikkaa Hamiltonin ja Buttonin tiimikaveri- ajoista.

https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-and-buttons-head-to-head-record-at-mclaren/3219323/


Turkin GP:n taistelua 2010.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Mielenkiintoinen tilastokummajainen, että kummatkin Rosbergit, Keke ja Nico, voittivat maailmanmestaruuden viiden pisteen erolla.

Screenshot_20221008-200807_Instagram-01.jpeg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Olipa pienet aika-erot tänään jälleen. Katselin huvikseni kauden 1998 Suzukan aika-ajojen tuloksia.

Schumacherin ja Häkkisen ero kolmanteen ja neljänteen melkoinen.

Mikähän on syynä, että nykyään kaikki ovat paljon lähempänä toisiaan, kuin vaikkapa 1990-luvulla. Kuljettajat tasaisempia keskenään, vai mikä?
Sanoisin suurimmaksi syyksi sen, että nykyiset autot ovat paljon helpompia ajaa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Sanoisin suurimmaksi syyksi sen, että nykyiset autot ovat paljon helpompia ajaa.
Turvallisuus on mennyt eteenpäin ratojen ja autojen osalta. Kaikki uskaltavat ajaa limitillä. Sanoisin kuitenkin, että erojen pienentäminen johtuu ennen muuta kuljettaja-aineksen ammattimaistumisesta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Katselin huvikseni kauden 1998 Suzukan aika-ajojen tuloksia.

Schumacherin ja Häkkisen ero kolmanteen ja neljänteen melkoinen.

Mikähän on syynä, että nykyään kaikki ovat paljon lähempänä toisiaan, kuin vaikkapa 1990-luvulla.
Tossa kyseisessä kisassa Ferrari otti kovan riskin Schumacherin tappiinsa viritetyn moottorin kanssa ja mediassa oli kova spekulointi kestääkö se millään ehjänä läpi. Se vääristää jonkin verran just noita tuloksia. Mut yleisesti ottaen 90-luvulla erot kyllä oli merkittävästi suurempia, kuin nykyään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Tossa kyseisessä kisassa Ferrari otti kovan riskin Schumacherin tappiinsa viritetyn moottorin kanssa ja mediassa oli kova spekulointi kestääkö se millään ehjänä läpi. Se vääristää jonkin verran just noita tuloksia. Mut yleisesti ottaen 90-luvulla erot kyllä oli merkittävästi suurempia, kuin nykyään.
Kyllä. Esimerkiksi vain Melbournessa 1997 aika-ajojen ykkösen ja kakkosen välillä oli parin sekunnin ero. Kyseessä tuolloin Williams- tiimikaverit Villeneuve ja Frentzen
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Nyt kun näyttää jälleen siltä, ettei Suzukan kisaa pystytä ajamaan, voidaan fiilistellä aikoja, kun sateella pystyttiin ajamaan kilpaa kunnolla.

Silverstonen kisa kaudelta 1998 hyvä esimerkki. Vettä radalla todella paljon, mutta kilpaa ajetaan.


Tässä joitakin sadekelin-kisoja.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Nyt on kaikki Formula 1- maailmanmestarit selvillä tähän kauteen. Kolme suomalaista kuljettajaa myös mestaruuden voittanut.


Max Verstappen liittyi myös niihin kuljettajiin, jotka ovat kyenneet puolustamaan ensimmäistä titteliään voitollisesti.
Siinäpä tuo lista:
Alberto Ascari
Jack Brabham
Alain Prost
Michael Schumacher
Mika Häkkinen
Fernando Alonso
Sebastian Vettel
Max Verstappen

Huimaa ajatella, että Brabhamin ja Prostin väliin osui neljännesvuosisata, eikä muutenkaan kukaan ottanut kahta peräkkäistä titteliä sinä aikana.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4507
Sijainti
Kokkola
1995:stä tuli "aasinsilta" ajatuksissa Adelaiden kisaan. Monenmoista erityistä muistoa siitäkin, kuten se miten vieläkin näyttää kolkolta kun gridillä on vain yksi McLaren. Sitten se kuinka Murray Walker siunaili Frentzenin keskisormea että Heinz-Harald, tuo ei ollut kovin kohteliasta. Jätti vaan huomiotta kommentin heittäessään sen, että sitä ennen Blundell blokkaili Frentzeniä kierrostolkulla vaikka H-H oli ohittamassa kierroksella, ei mitään aikomustakaan laskea H-H:ta ohi. Liekö Frentzenin tiimiradio vielä rikki, koska teki useita raivokkaan näköisiä koukkauksia varikkomuuria kohti lähtösuoralla yrittäen viestittää tiimille, että miksei Blundell päästä ohi. Erikoista oli ettei Blundell saanut siitä edes rangaistusta, ysärillähän tuli kuitenkin yleisesti herkästi kierroksella ohitettavalle 10 sekunnin stop and go blokkailusta. Sehän olikin viimeinen Adelaidessa ajettu Australian GP ja harvinaisen paljon keskeytyksiä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Maailmanmestareiden seinä kautta aikain. Näkyy myös tiimi, missä mestaruus voitettiin. Siitä ulkoa opettelemaan.

20221009_192544.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Joskus käy niin, että kuljettaja jostain syystä alkaakin laulamaan ohjaamossa. Lando Norriksen tyylinäyte on jo legendaksi muodostunut.


Toinen tyylinäyte on Jenson Buttonin maailmanmestaruuden varmistuminen Interlagosissa 2009. Tuolloin Button lauloi pätkän Queen-yhtyeen biisistä.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
En tiedä, mihin tämän laittaa, mutta onhan tässä myös nostalgiaa.

Eli hyvä vertailukuva, miten vesisuihku lentää eritavalla viime kauden F1:n autossa verrattuna tämän kauden autoon.

Screenshot_20221010-212534_Instagram-01.jpeg
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3782
En tiedä, mihin tämän laittaa, mutta onhan tässä myös nostalgiaa.

Eli hyvä vertailukuva, miten vesisuihku lentää eritavalla viime kauden F1:n autossa verrattuna tämän kauden autoon.

Näytä liitetiedosto 2846
Kun täällä nyt kauhistellaan nykyään niin paljon nykyistä vesipatsasta niin tässä kuva Brasiliasta 2016 millainen näkyvyys oli. Millaiset nuolet tuohon kuvaan piirtäisit? Ennen Japanin GP:tä täällä oltiin kovin sitä mieltä että nykyautoilla ei voida ajaa sateella huonon näkyvyyden takia. No ajettiin kuitenkin eikä mitään sen suurempaa ongelmaa kuin aiemminkaan niin en oikein ymmärrä että edelleen haetaan kissoilla ja koirilla vertauskuvia miten "järkyttävää" se nykyään on ajaa sateella. Kuten Hamilton sanoi että Suzukassa ei ollut mitään sen ihmeellisempää mitä ei olisi aiemmin koettu.

Kuten myös Verstappen sanoi että tällä hetkellä suurin ongelma on huonot sadekelinrenkaat joita kukaan ei halua käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös