Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Oliko foorumilaisista kukaan Helsinki GP- tapahtumassa vuonna 2006? Kyseessähän oli Toyotan F1-tiimin näytösajo Helsingin Rautatieasemalla ja Kaisaniemen ympäristössä. Kuljettajana oli Jarno Trulli.

Itse olin tuolla. Mukulakivetys ei oikein sopinut F1- autolle, mutta äänet oli mahtavat.

Jos olitte, millaisia muistoja tapahtumasta. Ossi Oikarinen oli myös paikalla sekä Juha Kankkunen, joka ajoi WRC-autoa.
374619.jpg



 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6753
Sijainti
Helsinki
Oliko foorumilaisista kukaan Helsinki GP- tapahtumassa vuonna 2006? Kyseessähän oli Toyotan F1-tiimin näytösajo Helsingin Rautatieasemalla ja Kaisaniemen ympäristössä. Kuljettajana oli Jarno Trulli.

Itse olin tuolla. Mukulakivetys ei oikein sopinut F1- autolle, mutta äänet oli mahtavat.

Jos olitte, millaisia muistoja tapahtumasta. Ossi Oikarinen oli myös paikalla sekä Juha Kankkunen, joka ajoi WRC-autoa.
Näytä liitetiedosto 2771



Mehän puhuimme tästä tapahtumasta jo viime vuoden marraskuussa, muistatko?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Mehän puhuimme tästä tapahtumasta jo viime vuoden marraskuussa, muistatko?
Nyt t√§ytyy sanoa ihan rehellisesti, etten muistanut. Ei muisti ulotu noin pitk√§lle aina. Mutta jos n√§in oli, niin sitten oliūüėä

Olitkos sitten paikalla tuolloin?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6753
Sijainti
Helsinki
Nyt t√§ytyy sanoa ihan rehellisesti, etten muistanut. Ei muisti ulotu noin pitk√§lle aina. Mutta jos n√§in oli, niin sitten oliūüėä

Olitkos sitten paikalla tuolloin?
Kyllä, kuten siteerauksestani huomaat.
Kävin aikanaan myös Toyotan näytösajossa. Kankkunen uskalsi vetää kovempaa, kuin Trulli. Vielä Jaana Pelkosen kuulutukset, kun hän halusi ihmiset pois talojen katolta. Rautatientorin läheisten talojen katoilta ja parvekkeilta ihmiset vilkuili tapahtumaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Virallinen F1- twitter tili muistelee kaikkien aikojen kovimpia nousuja pitkältä pistetappiosta aina maailmanmestaruuteen asti. Mukana muisteluissa myös Keke Rosbergin ja Kimi Räikkösen maailmanmestaruudet vuosilta 1982 ja 2007.

Myös James Huntin, Sebastian Vettelin ja Lewis Hamiltonin mestaruusvuosia käydään läpi. Miten miehet nousivat mestareiksi.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
F1 - historian aikana on käytetty lukuisia erilaisia MM- pisteiden jakosysteemejä. Alla olevassa artikkelissa esitellään ne kaikki.

Mutta mikä on ollut omasta mielestäsi paras? Itse tykkäsin kovasti systeemistä, jota käytettiin vuoteen 2002 saakka. Eli 10-6-4-3-2-1. Mutta tuolloin oli yleistä, että kisoissa keskeytti puolet lähtöruudukostakin. Näin pienetkin tiimit saivat pisteitä. Nykyään autojen luotettavuus on aivan erilaista, ja siksi nykyinen systeemi toimii paremmin.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3964
F1 - historian aikana on käytetty lukuisia erilaisia MM- pisteiden jakosysteemejä. Alla olevassa artikkelissa esitellään ne kaikki.

Mutta mikä on ollut omasta mielestäsi paras? Itse tykkäsin kovasti systeemistä, jota käytettiin vuoteen 2002 saakka. Eli 10-6-4-3-2-1. Mutta tuolloin oli yleistä, että kisoissa keskeytti puolet lähtöruudukostakin. Näin pienetkin tiimit saivat pisteitä. Nykyään autojen luotettavuus on aivan erilaista, ja siksi nykyinen systeemi toimii paremmin.

Nykyinen on paras nykyformuloissa (1980->) olleista ja aikaisemmilla systeemeillä ajetut pisteet pitäisi konvertoida nykysysteemiin 1:1.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Mielenkiintoinen taulukko. Kun pisteet muutetaan aikojen saatossa nykyiseen muotoonsa, saadaan tällainen taulukko. Eli kyseessä on lista kuljettajista, jotka ovat keränneet eniten pisteitä saavuttamatta voittoa urallaan.

Heidfeld, Brundle, Hulkenberg ovat kolmen kärki, myös Mika Salo mukana listalla.

FB_IMG_1663676353501.jpg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
808
Mielenkiintoinen taulukko. Kun pisteet muutetaan aikojen saatossa nykyiseen muotoonsa, saadaan tällainen taulukko. Eli kyseessä on lista kuljettajista, jotka ovat keränneet eniten pisteitä saavuttamatta voittoa urallaan.

Heidfeld, Brundle, Hulkenberg ovat kolmen kärki, myös Mika Salo mukana listalla.

Näytä liitetiedosto 2772
No eipä toi Salon pistemäärä kovin kummonen ole..
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
709
No eipä toi Salon pistemäärä kovin kummonen ole..
Toisaalta, olisi rehellisesti vauhdin puolesta ollut voittaja yhdessä kisassa ilman tallimääräystä. Samaa ei voi sanoa kaikista listan kuskeista.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
808
Toisaalta, olisi rehellisesti vauhdin puolesta ollut voittaja yhdessä kisassa ilman tallimääräystä. Samaa ei voi sanoa kaikista listan kuskeista.
Nojoo,mut toinen ja ainoa palkintosija Monzasta..Muissa Ferrari-kisoilla ei edes pisteillä!
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Nojoo,mut toinen ja ainoa palkintosija Monzasta..Muissa Ferrari-kisoilla ei edes pisteillä!
Onhan Salo itsekin sanonut että tietää mikä on kupletin juoni, eikä hiisku mitään. Luulis aikaa olevan sen verran mennyt, ettei mitään valtiosalaisuuksia enää ole.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1639
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Onhan Salo itsekin sanonut että tietää mikä on kupletin juoni, eikä hiisku mitään. Luulis aikaa olevan sen verran mennyt, ettei mitään valtiosalaisuuksia enää ole.
Taisi salo silloin itse sanoa, ettei hänelle näytetty/selitetty kuin jäävuoren huippu niistä F1 tallin ja auton asioista. Salo oli silloin vain tuuraaja eikä kaikkia salaisuuksia kenties haluttu valuvan ulkopuolelle.

Tuo että Salo on pitänyt suunsa kiinni, on lopulta antanut hänelle hienon uran tehtaan autoissa. Tuskinpa haluaa pilata hyviä suhteita, jos haluaisi vaikkapa jossain kisassa varikollakin vip-vieraana piipahtaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
369
No eipä toi Salon pistemäärä kovin kummonen ole..
39% starteista päättyi keskeytykseen tai hylkäykseen. Jos ei pääse maaliin, ei pääse myöskään pisteille. Salolla suurin osa keskeytyksistä johtui tekniikasta.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
808
[QU OTE="Freak, post: 2352155, member: 8307"]
Niin, mitäpä veikkaat. Katosiko Salon ajotaidot jonnekin kisojen välissä vai halusiko Ferrari näpäyttää keulimaan alkanutta Saloa?
[/QUOTE]

No hienoa et 2 podiumii,mut pisteitä ois ollu enemmänki tarjolla!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
Tässä videolla hyvin laitettu nippuun Mika Häkkisen F1- uran kohokohdat / helmet.

Uran ensimmäinen startti, podium, paalupaikka, nopein kierros, ensimmäinen voitto ja kirsikkana kakun päällä maailmanmestaruus.

Ja selostajana Matti Kyllönen.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
[QU OTE="Freak, post: 2352155, member: 8307"]
Niin, mitäpä veikkaat. Katosiko Salon ajotaidot jonnekin kisojen välissä vai halusiko Ferrari näpäyttää keulimaan alkanutta Saloa?
No hienoa et 2 podiumii,mut pisteitä ois ollu enemmänki tarjolla!
[/QUOTE]
Salo olisi ajanut myös Spassa pisteille ilman tiimimääräystä Irvinen hyväksi. Salo joutui hidastamaan Ralf Schumacheria jopa kolmella sekunnilla per kierros, jottei Ralf olisi päässyt varikkokäynnin yhteydessä Irvinestä ohi.

Tästä myös Williamsin tekninen johtaja Patrick Head suuttui ja poltti päreensä. Irvine oli siten Ralfin edellä kilpailussa, mutta Salo jäi ilman pisteitä.

Tulee tässä kisaraportissa myös ilmi tämä.

Omasta mielestäni Salo suoritti Ferrarilla varsin vahvasti. Kaksi podiumia, ja myös voitto olisi tullut Hockenheimin kisassa. Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi , eli teki sen, mitä Ferrari häneltä halusi.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Salo koko kauden huipputason tiimissä, esim. McLarenilla tai Ferrarilla.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2626
McLarenilla kausi 1997 oli varsin hyvä, ja pitkään aikaan tiimi pääsi juhlimaan voittajana useamman kauden menestymättömyyden jälkeen.

Tiimi otti kolme voittoa, joista Coulthard juhli voittajana Melbournessa ja Monzassa, ja Häkkinen Jerezissä.

Voittoja olisi tullut enemmänkin ilman luotettavuusongelmia, mutta tiimi selvästi myös valmistautui ottamaan menestyksen vastaan sitten kaudella 1998.

Williams oli kaikkien muiden edellä kaudella 1997, mutta itse nostaisin McLarenin samalle tasolle Ferrarin kanssa tuona kautena. Ilman luotettavuusmurheita siis.

Välillä McLaren suorastaan lensi muihin nähden tuolloin. Mutta auto ei kestänyt, kuten Nurburgringillä nähtiin McLarenin ollessa tukevassa kaksoisjohdossa.


Tiimi korjasi sadon sitten seuraavana vuonna voittaen kummatkin mestaruudet.

s-l500.jpgd88d59de6b2562d2c40bfcf9d7079ca0.jpg
 
Ylös