Kuskispekulaatiot 2023

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5011
Sanoin jo kertaalleen, että Alonso sai hylkiönmaineensa jo kymmenkunta sitten ollessaan vasta reilut 30-vuotias. Kaudella 2014 (tehtyään sopimuksen McLarenin kanssa) hän oli 33-vuotias ja jatkosopparin aikaan vuonna 2017 36-vuotias. Jos hänelle olisi ollut ottajia missään paremmassa tallissa, niin hän olisi lähtenyt kävelemään kuten lähti nytkin. Se, että Alonso on voinut palata takaisin Alpinelle ja McLarenille, kielii vain näiden tallien alennustilasta.

Ja juuri se, että McLaren oli epätoivoissaan valmis tekemään Alonsosta palkkakuninkaan samalla kun oikeat huipputallit eivät edes keskustelleet hänen kanssaan, todistaa juuri sen puolesta, millainen hylkiö hänestä oli jo tuolloin kehittymässä. Ota nyt silmä pois perseestä ja tutki näitä asioita objektiivisesta näkökulmasta.
Mclaren tarjosi epätoivoissaan suurinta liksaa? Eikö suurinta liksaa tarjota silloin kun halutaan juuri se kuski eikä ketään muuta vai mikä on pointtisi? Kyllä sitä Mclaren-Honda projektia rummutettiin silloin niin kovin että siitä piti tulla mestaruustarina mutta floppasi täysin. Jokainen lajia seuraava varmaan ymmärtää miksei Alonso ajanut Mersulla kun mestaruudet tuli joka tapauksessa Hamiltonin kanssa. Onko Hamiltonkin nyt hylkiö kun joutuu ajamaan voitottoman Mersun kanssa eikä keskustele Red Bullin tai Ferrarin kanssa? Pää pois puskasta. Olet hyvä esimerkki tästä naurettavasta Alonsoviha-propagandasta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Tämä hylkiöjuttu on lähinnä forumin urbaanilegenda, aina kun Alonso vaihtaa maisemaa niin ei mene kauan kun sanat "potkut" mainitaan. "Hylkiö" joka on palannut entisiin talleihin takaisin useitakin kertoja ja vielä nelikymppisenäkin hänen palveluksistaan on kiinnostuneet Alpine ja Aston Martin.
No jos ei ollut hylkiö, nii ainakin mäkkärin jälkeen 2v ei ollut kovinkaan haluttu kuski, vai miksi Alonson tasoinen kuski on 2v himassa vaikka hänet olisi kuka tahansa talli saanut kuskikseen aika halvalla ja ilman siirtokorvauksia. Vai oliko Alonsolla varaa valita sen kahden vuoden aikana ne tallit jossa hän ei halua kilpailla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5011
No jos ei ollut hylkiö, nii ainakin mäkkärin jälkeen 2v ei ollut kovinkaan haluttu kuski, vai miksi Alonson tasoinen kuski on 2v himassa vaikka hänet olisi kuka tahansa talli saanut kuskikseen aika halvalla ja ilman siirtokorvauksia. Vai oliko Alonsolla varaa valita sen kahden vuoden aikana ne tallit jossa hän ei halua kilpailla.
Mclaren olisi halunnut jatkaa Alonson kanssa, mutta hän lopetti uransa. Vai yritätkö nyt sanoa miksi hän ei mennyt Mersulle jossa oli jo voittava kaksikko Hamilton ja Bottas? Miksi rikkoa voittavaa reseptiä. Oliko Verstappenkin hylkiö kun ei mennyt Mersulle 2019-2020? Niin kuin edellä sanottiin niin tällä logiikalla tuolla radalla on kaikki muut hylkiöitä tällä hetkellä paitsi Verstappen. Käsittämättömiä logiikoita kun jengin ajatuksenjuoksu menee tunteilla eikä järjellä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2772
Red Bullilla sinällään vaan voitettavaa Hertan kanssa. Gasly on "nähty" ja vaikka miten kelvollisesti ajaisi Alpha Taurilla, niin hankala nähdä tulevaisuutta enää ykköstiimissä. Eiköhän se superlisenssi tavalla tai toisella vielä järjestyne.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Saihan muuan Kimikin aikanaan poikkeusluvan (oliko peräti ehdollinen) ajaa ykkösissä, vaikkei superlisenssiin vaadittavaa menestystä tai kokemusta vielä ollutkaan. Hertalla on kokemusta jo selvästi enemmän.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Saihan muuan Kimikin aikanaan poikkeusluvan (oliko peräti ehdollinen) ajaa ykkösissä, vaikkei superlisenssiin vaadittavaa menestystä tai kokemusta vielä ollutkaan. Hertalla on kokemusta jo selvästi enemmän.
Kimin aikaan superlisenssille ei ollut käytännössä mitään ehtoja. Kuljettajan oli vain ajettava muistaakseni 300 km:n pituinen, yhtäjaksoinen testirupeama tuoreella F1-autolla. Lance Strollin tultua sarjaan FIA asetti superlisenssille tiukat kriteerit, ja näitä kriteereitä ei Colton Herta täytä. Jos hänen kohdallaan ei pidetä kiinni vaatimuksista, niin ei niistä sitten oikein voi pitää kiinni kenenkään muunkaan kohdalla.

Pieni porsaanreikä tässä asiassa on kuitenkin se, että ilmeisesti Hertalla voisi olla vaadittavia tasopisteistä paljon enemmänkin, mutta FIA on aiemmin (samoihin superlisenssiä koskeviin sääntöihin vedoten) kieltäytynyt kirjaamasta Hertalle tasopisteitä yhdeltä kaudelta, koska hän ajoi tuolloin sarjassa, johon osallistui tuolloin vaadittua vähemmän kuljettajia. Kyse on muistaakseni kaudesta 2018 eli ne pisteet olisivat joka tapauksessa vanhenemassa tämän vuoden lopussa tai mahdollisesti vanhentuneet jo.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Kimin aikaan superlisenssille ei ollut käytännössä mitään ehtoja. Kuljettajan oli vain ajettava muistaakseni 300 km:n pituinen, yhtäjaksoinen testirupeama tuoreella F1-autolla. Lance Strollin tultua sarjaan FIA asetti superlisenssille tiukat kriteerit, ja näitä kriteereitä ei Colton Herta täytä. Jos hänen kohdallaan ei pidetä kiinni vaatimuksista, niin ei niistä sitten oikein voi pitää kiinni kenenkään muunkaan kohdalla.

Pieni porsaanreikä tässä asiassa on kuitenkin se, että ilmeisesti Hertalla voisi olla vaadittavia tasopisteistä paljon enemmänkin, mutta FIA on aiemmin (samoihin superlisenssiä koskeviin sääntöihin vedoten) kieltäytynyt kirjaamasta Hertalle tasopisteitä yhdeltä kaudelta, koska hän ajoi tuolloin sarjassa, johon osallistui tuolloin vaadittua vähemmän kuljettajia. Kyse on muistaakseni kaudesta 2018 eli ne pisteet olisivat joka tapauksessa vanhenemassa tämän vuoden lopussa tai mahdollisesti vanhentuneet jo.
Ja eikös tässä ole myös kysymys siitä kuinka FIA arvostaa jenkkisarjoja kokemuspisteiden valossa. Nythän noi on arvostettu "rupusarjaksi" jos vaikka vertaa F3 tai F2-sarjoihin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Ja eikös tässä ole myös kysymys siitä kuinka FIA arvostaa jenkkisarjoja kokemuspisteiden valossa. Nythän noi on arvostettu "rupusarjaksi" jos vaikka vertaa F3 tai F2-sarjoihin.
Mielestäni Indycarista pitäisi saada enemmän pisteitä, mutta kun nyt on päätetty antaa tuo pistemäärä, niin sitten sillä pitäisi mennä. Mitä virkaa on superlisenssisäännöillä jos kaikkien ei tarvitse niitä noudattaa?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5011
Miksi edes ylipäätänsä laittaa niin tiukkoja ehtoja superlisenssii, eikö voisi katsoa tapauskohtaisesti. Saattaa jäädä Räikkösen ja Verstappenin kaltaiset lahjakkuudet huomaamatta.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mitkähän mahikset olisivat Hertalla pärjätä formuloissa ensi vuonna? Mikäli saa sen superlisenssin ehdot täytettyä.
Olisi ihan jännä nähdä IndyCar kuljettaja formuloissa ja onhan kaveri ennättänyt ajaa ihan hyvällä menestyksellä sarjassa. Mielestäni Herta pystyisi ajamaan formulaa ja eikä hän ole sentään maksukuski.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Ja eikös tässä ole myös kysymys siitä kuinka FIA arvostaa jenkkisarjoja kokemuspisteiden valossa. Nythän noi on arvostettu "rupusarjaksi" jos vaikka vertaa F3 tai F2-sarjoihin.
Indycar on korkeimmalle arvostettu sarja tasopisteitä tuottavien sarjojen listalla. Kuinka niin "rupusarja"?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Miksi edes ylipäätänsä laittaa niin tiukkoja ehtoja superlisenssii, eikö voisi katsoa tapauskohtaisesti. Saattaa jäädä Räikkösen ja Verstappenin kaltaiset lahjakkuudet huomaamatta.
Omasta mielestäni nämä tasopisteet ovat aika turha juttu. Yhtäkään menneisyyden katastrofia ne eivät olisi pitäneet sarjan ulkopuolella. Ymmärtääkseni jopa Yuji Ide, jolta superlisenssi peruttiin onnettomien esitysten johdosta, olisi junnusarjoissa onnistunut keräämään riittävästi tasopisteitä. Ja se on ihan totta, että lähinnä Räikkösen ja Verstappenin kaltaiset kyvyt olisivat joutuneet F1:n sijaan kiipeämään junnuporrasta ties millaisella menestyksellä. Monesti F1:iin pääsyn ratkaisee puhtaasti ajoitus: jos olet ensimmäisen mahdollisuuden tullessa jumissa jossain muualla, niin toista mahdollisuutta ei välttämättä tulekaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Mitkähän mahikset olisivat Hertalla pärjätä formuloissa ensi vuonna? Mikäli saa sen superlisenssin ehdot täytettyä.
Olisi ihan jännä nähdä IndyCar kuljettaja formuloissa ja onhan kaveri ennättänyt ajaa ihan hyvällä menestyksellä sarjassa. Mielestäni Herta pystyisi ajamaan formulaa ja eikä hän ole sentään maksukuski.
Vanhaan aikaan silloin 1990- ja 2000-luvuilla rapakon takaa tuli useampikin kuski. Ulkomuistista listattuna ainakin Michael Andretti, Jacques Villeneuve, Juan-Pablo Montoya, Christiano da Matta ja Sébastien Bourdais. Osa heistä saavutti menestystä mutta moni oli myös auttamatta pihalla. Kuitenkin vain yksi heistä on jenkki ja se tässä painaa eniten Colton Hertankin tapauksessa.

F1-sarjassa ajoi 2000-luvulla myös yksi amerikkalainen, Scott Speed, mutta hän oli koko junnu-uransa kilpaillut Euroopassa ja siirtyi kilpailemaan Ameriiikkaan vasta F1:sten jälkeen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6147
Indycar on korkeimmalle arvostettu sarja tasopisteitä tuottavien sarjojen listalla. Kuinka niin "rupusarja"?
Indyn voitosta saa juu täydet 40 pistettä, mutta esim. nelostilasta vaivaiset 10 pistettä verrattuna F2:n 30 pisteeseen.

Toinen on kuitenkin ns. aikuisten sarja ja toinen tarkoitettu vain F1-kuskien kasvattamiseen, joten voisi mun mielestä olla vaikka sama pistetaulukko molemmissa sarjoissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Indyn voitosta saa juu täydet 40 pistettä, mutta esim. nelostilasta vaivaiset 10 pistettä verrattuna F2:n 30 pisteeseen.
Enpäs tullut edes katsoneeksi noita F2-sarjan alempien aikojen pisteytyksiä tarkemmin. Luulin niiden olevan samat kuin Indyissäkin. Enpä muista sitäkään, että milloin tämä muutos on tehty. Aiemmin se oli niin, että vain F2-mestari sai superlisenssin kerralla kasaan ja alemmista sijoituksista lohkesi vähemmän noppaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5011
Ylös