Formula 1 - 2022 - 20 - Meksikon GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Siellä ajateltiin track positionia, ei uskottu että Bottas olisi pystynyt ohittaa menettämänsä sijoitukset jos ei olisi tullut omalla sijallaan varikolta ulos.
Siis eihän tuossa olisi tarvittu kuin vikalla stopilla pehmeät alle niin olisi ollut seitsemäs ilman minkäänlaista vastusta. Pehmeillä olisi päässyt yrittämään Alonsonkin ohitusta undercutilla. Nyt kovat oli hitaammat alussa kuin vanhat mediumit Alonsolla.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2788
Olisi ne pehmeät kuitenkin ollut se "riskitaktiikka". Helppo tietysti jälkeen päin sanoa että olisi kannattanut. Bottas oli kuitenkin ennen stoppia ihan hyvillä sijoilla, Alonso oli edellä ainoa kenet oli edes teoriassa mahdollista ohittaa. Ja muutkin samoista sijoista sillä hetkellä kisanneet taisi päätyä samaan rengasvalintaan, Alfalla se vaan toimi selkeästi heikoimmin.

Jollekin Ricciardolle kokeilu softeilla nyt oli ihan no-brainer kun käytännössä mitään hävittävää ei ollut ja nyt se kannatti.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4219
Mediumikin olisi toiminut tilanteessa vallan hyvin, eikä olisi tarvinnut edes ajaa yhtä pitkää stinttiä kevyemmällä autolla kuin alussa. Erikoinen ratkaisu kuitenkin taas Alfalta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4219
Se olisi tarkoittanut Alfalle vielä yhtä varikkokäyntiä. Bottas aloitti mediumeilla niin oli pakko valita joko hardit tai softit. Itse kyllä uskoin koko ajan, että ilman muuta softit alle. Oli yllätys ne hardit.
Ai nii. Unohtu koko typerä rengassääntö.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Meksikon maaperällä ajettiin 30.10.22 formula kisa jossa aikamme gladiaattorit kisailivat paikallis-yleisön kunniaksi. Kisan voitti jo 14 kerran tänä vuonna Red Bullin Max Verstappen joka teki historiaa rikkomalla Vettelin 2013 ja Schumacherin 2004 kisavoitto ennätyksen.
Itse kisan kohokohdat.
-Meksikon kisassa ei nähtä mitään huippu jännittävää kilpailua lähinnä sai jännätä pystyykö Mercedeksen kaksikko Hamilton ja Russell haastamaan kisan voitosta yhden pysähdyksen taktiikalla keskikovilla ja kovilla renkailla Maxia vastaan. Verstappen oli loppujen lopuksi niin paljon Mercedeksen vauhtia edellä että käytännössä Max ajoi kasikkoa muiden ympäri vaihdettuaan pehmeet renkaat keskikoviin varikon pysähdyn jälkeen.
-Muita merkittäviä tapahtumia olivat Ricciardon osuma Tsunodan autoon. Osuma vaurioitti japanilaisen kilpuria sen verran että hänen kisa päättyi varikolla ja Ricciardo sai siitä 10 sekunnin aikasakko rangaistuksen kolarin seurauksena. Gasly puolestaan sai rangaistuksen myöskin ajettuaan Aston Martin tallin Lance Strollin ulos radalta.
-Alonsolla puolestaan kisa päättyi murheellisissa merkeissä, auton moottorin hajottua lupaavasti alkaneen kisan kisan loppuvaiheessa 7 paikalta. Joka toi hetkellisesti virtuaali turva-auton radalle.
-Kisan lopussa turhautunut Russell tuli vaihtamaan renkaat ennen viimeistä kierrosta ja Russell saikin ajettua tuoreiden renkaiden avulla kisan nopeimman kierroksen saaden siitä itselleen yhden pisteen.
-Ferrarilla ei kulkenut koko viikonloppuna jostain syystä lainkaan ja Sainzin ja Leclercin oli tyytyminen 5 ja 6 sijaan.
-Suomalaisittain toi hieman lohtua Bottaksen pistesija kymppi sijalla, joka päätti usean kilpailun pisteettömän putken Alfa Romeon kilpurillaan kuudennesta ruudusta. Bottaksen kisa ei ollut kovista odotuksista huolimatta niitä uransa parhaita kisoja. Mutta sentään sai yhden pisteen vaikeuksien jälkeen!

FgWUm14WAAEX_mj.jpg
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Olisi ne pehmeät kuitenkin ollut se "riskitaktiikka". Helppo tietysti jälkeen päin sanoa että olisi kannattanut. Bottas oli kuitenkin ennen stoppia ihan hyvillä sijoilla, Alonso oli edellä ainoa kenet oli edes teoriassa mahdollista ohittaa. Ja muutkin samoista sijoista sillä hetkellä kisanneet taisi päätyä samaan rengasvalintaan, Alfalla se vaan toimi selkeästi heikoimmin.

Jollekin Ricciardolle kokeilu softeilla nyt oli ihan no-brainer kun käytännössä mitään hävittävää ei ollut ja nyt se kannatti.
Toisaalta kyllähän dataa oli sikäli saatavissa, että Vettel taisi paahtaa yli puoli kisaa softeilla, ja kisan lopussa tuo olisi tietysti koko ajan helpottunut kun auto kevenee ja rata paranee.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
En tiedä ajattelevatko tiimit välillä monimutkaisesti tai perustuuko valinnat harjoituksista kerättyyn dataan, mutta mielestäni varsin usein toistuu sama kaava:
- raskaalla autolla softilla 1/3 osa kisapituuden vauhti pysyy aika hyvänä
- medium kestää lähes 1/2 osa kisamittaa kelvollisena

Puolivälissä kilpailua olosuhteet ovat kuitenkin muuttuneet harjoituksista ja kilpailun alkupuolikkaasta
- radassa on paljon kumia
- polttoaine kuorma puolittunut
- mistä seuraa, että softeilla pystyy ajamaan lähes 1/2 kisamittaa ja mediumit kestäisi 2/3 osa kisamittaa varsin hyvin
- hardit on joskus hyvä ja varma valinta, mutta harvoin vauhti hyvää missään vaiheessa stinttiä

Joskus seokset on niin paljon pehmeämmät ettei em. logiikka toimi, mutta se mitä mediumilla pääsee kierroksia raskaalla autolla pääsee monesti kevyellä autolla softilla.

Ihmettelin miksi mersu ei laittanut Russelille pehmeitä koska suurin tappio olisi ollut tulla uudestaan varikolle ja P4. Veikkaan softilla olisi ajanut hamiltonin kiinni.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Tälle radalle olisi tehtävä jotain. Jotain on pielessä kun 71 kierrosta hajutonta menemistä. Radan pinta on liian hyvä jos softeilla pystyy painaan puoli kisamatkaa, niin on selvä että rengasstrategiat ei tarjoa ylläreitä eikä edes mahiksia.

Profiilikaan ei pitkästä pääsuorasta huolimatta tarjoa näköjään ohituksia.

Poistaisin kalenterista. Täysin turha kisa. Roskiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tälle radalle olisi tehtävä jotain. Jotain on pielessä kun 71 kierrosta hajutonta menemistä. Radan pinta on liian hyvä jos softeilla pystyy painaan puoli kisamatkaa, niin on selvä että rengasstrategiat ei tarjoa ylläreitä eikä edes mahiksia.

Profiilikaan ei pitkästä pääsuorasta huolimatta tarjoa näköjään ohituksia.

Poistaisin kalenterista. Täysin turha kisa. Roskiin.
Viimeistä mutkaa pitäisi muuttaa jotenkin, että takana tuleva pääsisi lähemmäs edellä ajavaa. Näin saataisiin kamppailuita enemmän kahteen seuraavaan suoraan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2693
Ben Anderson analysoi Bottaksen kisan (The Race). Alfa kasvatti pisteellä johtoaan Astoniin, mutta onnistuneen aika-ajon jälkeen odotukset olivat korkeammalla.
 
Ylös