Suomen MM-rallin 2023 reittispekulaatiot

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
77
Harju jos on mukana niin sitä vois kyllä vähän muokata ,jos ei muuten niin voisko sen ajaa toisinpäin
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Juuri viime vuonna muokattiin.

Toisinpäin ei voi ajaa, tulisi kaikki sorat jarrutuksessa assulle
Eikä Harjun hiekkakävelytie alamäkeen olisi oikein missään kohdin turvallinen yleisölle. (Tai olisi kaukana mutta se ihmismassa ei mahtuisi viisaasti)
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Tietäisi ainakin, mihin menisi katsomaan, jos menisi katsomaan.
Runkiperunoiden reittipiirroksessa alamäki ajettaisiin nimenomaan näin :D Tosin eiköhän tuo aika selkeä paikka olis pistää nuottiin vaikka toki muutamia mattimyöhäsiä jarrutuksen kanssa tuli väkisin.

Edit; kuvat Lankamaalta joo. Näin pessimistinä (ja realistina) olisi tyytyväinen siihen yhteenkin uuteen metsäerikoiskokeeseen. Ja mielellään uusi, eikä joku väsynyt Mökkiperä tms. naftaliinista..
 

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
99
Näin kirjoitetaan toisaalla. Onko joku muu kuullut huhuja:

Piakkoin varmaan julkistettavasta Suomen MM-rallin reitistä kuuluu semmoisia kahvipöytäkeskusteluja, että lauantaille on palaamassa klassikkopätkä yli 20 vuoden takaa, power stagea ei ajeta Ruuhimäessä ja myös perjantaille olisi ilmestymässä todellinen klassikko.

Jatkokeskustelussa:

Ei ole Juupajoki, ainakaan mun tietojen mukaan. Varmaksi en toki voi sanoa, että onko minuakin hööpötetty kahvipöydässä. Vähän samalla suunnalla liikutaan, mutta olisiko toisella puolen valtatietä. Ouninpohjaa kartoitettiin vaihtoehtona, mutta ei toteudu.

Mitä tuossa valtatien toisella puolella Juupajokea olisi? Siitama, mutta ei kai tuota klassikoksi voisi sanoa? Väärinmaja olisi samalla suunnalla, mutta pohjoisempana. Toki ollut ki 2010 viimeksi, joten ei sopisi tuohon 20 vuoden takaa.
Mikä sitten perjantaille? Humalamäki, Myhinpää? Vai mennäänkö sittenkin perinteisillä Mökkiperällä ja Palsankylällä :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Minulle tuli tuosta paluun tekevästä todellisesta klassikkopätkästä yli 20 vuoden takaa mieleen Västilä, koska sitä ei ole taidettu ajaa kertaakaan vuosituhannen alun jälkeen ja se sopii myös tuohon toisella puolella valtatietä Juupajokeen nähden.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Eiköhän Siitama ja Västilä tässä yhteydessä mahdu klassikon raameihin. Kuulostaisi ihan suunnitelmalta hakea katsojia likempää Tamperetta nyt kun tuote myy ja levittää porukkaa suuremmalle alueelle, ja noi olisi vielä inhimillisen matkan päässä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Huhuista:
Västilä lienee liian nopea nykykalustolle.
Siitamassa on samaa tautia. Alun 4,4 kilsan "pikkutie" on yhä erinomainen, mutta Palonkylän risteyksestä maaliin saakka pätkä on tosi nopea nykyautoille. Siitama olisi kyllä sinänsä hieno juttu, oli aikoinaan tosi suosittu ek. Parhaimmillaan pätkällä oli yli 8 000 maksanutta katsojaa. Varsinkin 4,4 kilsan kohdalla ollut risteysalue oli tosi suosittu, ja vuodesta toiseen myös telkkarikamerat päivystivät paikalla.
Mutta miten olisi Sahalahti, jossakin muodossa? Nopea on sekin, mutta mutta. Joskus korviin kantautui huhuja pätkän paluusta reitille.
Olisiko perjantain klassikko Humalamäki?
Vanhaa Vaheria on myös ajoittain huhuiltu reitille, aikoinaan kuitenkin tien käytöstä pyydetty hinta oli mallia suolainen.
Ounia en ole ajanut kolmeen vuoteen, mutta kesällä 2019 Mutasen risteyksestä Hämepohjaan päin perattiin ojia. Perkuu teki ojanpenkoista kaltevia, mutta tasaisia pintoja. Nykyautoilla monet paikat pystyisi ajamaan suoraan.
Power stageksi Myhinpää?

Erinäisiä huhuja on kantautunut korviin, mutta korostettakoon tarinoiden huhuluonnetta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Västilästä voisin nähdä mahdollisena tämän version, jossa on yksi tiukka risteys ja kaikkein nopeimmat osuudet jätetään ajamatta. Tosin samalla menetetään väliteitä yleisölle.

https://www.rally-maps.com/Autoglym-Ralli-2016/Västilä
Tuosta olisi myös sopivat siirtymät Päijälän eteläpäähän ja Kakaristoon, olettaen että nämä pätkät pysyvät lauantaissa.

Siitama taas menee askeleen etelämmäs ja siirtymä sieltä kävisi oikeasti melkein Tampereella asti.

Sahalahdesta voisi ajaa tämän version viimeiset 5.6 km Pohjanlahden asfaltista itään (ja jatkaa pikkutietä pidemmälle) mutta sitä ennen kaikki muu on tosi kovavauhtista. Tosin tämän pätkän osaltakin siirtymät on oleellisesti pidemmät kuin Västilään.

https://www.rally-maps.com/Pirelli-Ralli-2014/Sahalahti
Sitä en sitten tiedä onko nopeushommassa tapahtunut jotain muutosta jos Ouniakin on harkittu...perjantain todellinen klassikko, Myhinpää tai Humalamäki? Molemmat nopeita.
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Entäs perjantain klassikoksi Kuohu tai ihan vaan Urria? Lauantaiklassikko Konivuori?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Mitä penkkahuhuja itse kuullut niin muutama herkullinen asia olisi toteutumassa, jos nyt toki pitää paikkaansa
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1005
Ruotsissa mentiin ainakin kunnolla yli vanhan 130 km/h rajan. Tosin ehkä se menee lumivallien välissä helpommin läpi.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Kuten Antti muun muassa on täällä aiemmin todennut, ns keskinopeusrajaa enää ei ole. Kyse on enemmän onko ek luonteeltaan liian nopea ja sitä kautta ajamaton. Ruotsissa oli selkeät osuudet missä mentiin kaasu pohjassa, kun taas joku Ounin loikotus on ihan eri kastissaan kun mennään mutkasta ja nypystä toiseen samoja vauhteja-> riskit suuremmat
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Luulen että Ounissa mentäisiin lähelle 140 keskinopeudessa. Jos se olisi siis perinteinen versio kuten esim 2015. Toki siinä suhteessa eri kun Ruotsi koska tuolla ei kauheasti ihan piikkisuoraa ole. Mutta nykyvehkeille täysillä(+150km/h) ajettavia mutkia kyllä senkin edestä. Siinä suhteessa en oikein usko että tuollaisena Ouni palaa reitille. Mikä on kyllä suuri harmi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsissa mentiin ainakin kunnolla yli vanhan 130 km/h rajan. Tosin ehkä se menee lumivallien välissä helpommin läpi.
Eipä tuolla rajalla sinänsä ole mitään merkitystä. FIA arvioi pätkän turvallisuuden silmämääräisesti.

Kari Nuutinen VM:ssä viime vuoden lopulla:

1676274773678.png
 
Ylös