Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
87
1994, 1995, 2000, 2008 ja 2021 🤔
Itseasiassa näistä pitkälti samaa mieltä. 1986 ja 1982 varmaan ainakin myös. Mielestäni nämä ovat nimenomaan niitä arvostettavia mestaruuksia, kun mestaruuteen on pystytty muulla kun nopeimmalla kalustolla. Ei Alonsonkaan kaudesta 2005 kovin paljon heikkouksia löydy.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Keke Rosbergin Williams oli vasta kauden 1982 neljänneksi paras auto Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jälkeen. Silti mestaruus tuli.

Myös Ferrari voitti valmistajien mestaruuden kausina 1999 ja 2008, vaikka McLarenin kuljettaja Häkkinen ja Hamilton voittivat henkilökohtaisen maailmanmestaruuden. Oliko sitten Ferrari vaiko McLaren parempi noina kausina? Ehkä samalla tasolla?

Sitten tosiaan kausi 1994 ja 1995. Williams oli autona Benettonia parempi. Silti Schumi voitti tittelit. Kauden 1994 valmistajien mestaruus meni Williamsille, kauden 1995 Benettonille.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Keke Rosbergin Williams oli vasta kauden 1982 neljänneksi paras auto Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jälkeen. Silti mestaruus tuli.

Myös Ferrari voitti valmistajien mestaruuden kausina 1999 ja 2008, vaikka McLarenin kuljettaja Häkkinen ja Hamilton voittivat henkilökohtaisen maailmanmestaruuden. Oliko sitten Ferrari vaiko McLaren parempi noina kausina? Ehkä samalla tasolla?

Sitten tosiaan kausi 1994 ja 1995. Williams oli autona Benettonia parempi. Silti Schumi voitti tittelit. Kauden 1994 valmistajien mestaruus meni Williamsille, kauden 1995 Benettonille.
Kausien 1999 ja 2005 McLarenin valmistajien mestaruuden menetykset ovat kyllä jääneet harmittamaan. Se olisi ollut molemmilla kerroilla täysin otettavissa, mutta tiimin ja kuljettajien (kaudella 2005 vain Montoyan) sähläysten vuoksi se lipsahti vastustajalle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Kausien 1999 ja 2005 McLarenin valmistajien mestaruuden menetykset ovat kyllä jääneet harmittamaan. Se olisi ollut molemmilla kerroilla täysin otettavissa, mutta tiimin ja kuljettajien (kaudella 2005 vain Montoyan) sähläysten vuoksi se lipsahti vastustajalle.
Itseäni ei kauden 1999 valmistajien tittelin meneminen Ferrarille harmittanut, sillä ajattelin että Mika Salo saa näin myös jonkinlaisen meriitin. Oli kuitenkin mukana tuomasssa sitä.

Kauden 2005 meneminen Renaultille ei myöskään tuolloin harmittanut, ajattelin, että McLaren pilasi Kimin mestaruussaumat auton epäluotettavuuteen, joten ei McLaren ansaitse myöskään merkkimestaruutta.

McLaren otti kuitenkin enemmän voittoja kuin Renault 2005, Kymmenen voittoa Wokingin tiimille, Renaultille kahdeksan voittoa
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Itseasiassa näistä pitkälti samaa mieltä. 1986 ja 1982 varmaan ainakin myös. Mielestäni nämä ovat nimenomaan niitä arvostettavia mestaruuksia, kun mestaruuteen on pystytty muulla kun nopeimmalla kalustolla. Ei Alonsonkaan kaudesta 2005 kovin paljon heikkouksia löydy.
Listaan vielä jatkoksi

1983, jolloin sekä Ferrari että Renault olivat Brabhamia nopeampia.
1981, jolloin Williams (ja loppukauden Renault RE30) oli Brabhamia nopeampia.
1977, jolloin Lotus oli Ferraria nopeampi.
1976, jolloin Ferrari oli McLarenia nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3777
Keke Rosbergin Williams oli vasta kauden 1982 neljänneksi paras auto Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jälkeen. Silti mestaruus tuli.
Tälläistä ylivoimaa ei ole pystynyt esittämään edes sellaiset suurnimet kuin Senna, Prost, Schumacher tai Hamilton kun heillä on ollut keskikastin auto. Urbaanilegenda auton ajamisesta yli sen suorituskyvyn taitaa pitää paikkaansa, ei tosin Alonson käsissä vaan Keken.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Tälläistä ylivoimaa ei ole pystynyt esittämään edes sellaiset suurnimet kuin Senna, Prost, Schumacher tai Hamilton kun heillä on ollut keskikastin auto. Urbaanilegenda auton ajamisesta yli sen suorituskyvyn taitaa pitää paikkaansa, ei tosin Alonson käsissä vaan Keken.
Keke olikin rattimies. Tässä vielä nuo pisteet valmistajien osalta kaudelta 1982.

Keke voitti siis juurikin valmistajien pisteissä neljänneksi sijoittuneella Willismsilla mestaruuden.

Screenshot_20230117_123125_Chrome-01.jpeg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Vertailu ei ole ihan reilu. Pisteet eivät suoraan kuvaa autojen voimasuhteita. Keken tallitoverina ajoi suurimman osan kaudesta Derek Daly, joka ei ollut ihan samalla tasolla kuin McLarenin kakkoskuski Niki Lauda.

Sinänsä sitä se ei muuta, etteikö Williams ollut vasta neljänneksi paras auto ja Keke ajanut todella hyvin. Siihen päälle turboautojen luotettavuushaasteet, sopivasti ristiin menneet voitot ja Ferraria kohdanneet ikävät onnettomuudet varmistivat Keken mestaruuden.

Brabham keräsi talleista viidenneksi eniten pisteitä, mutta statistiikassa näkyy sijoilla 7. ja 9.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3777
Keke olikin rattimies. Tässä vielä nuo pisteet valmistajien osalta kaudelta 1982.

Keke voitti siis juurikin valmistajien pisteissä neljänneksi sijoittuneella Willismsilla mestaruuden.

Näytä liitetiedosto 3170
Huhhuh, aikamoista. Mahtoi siinä kanssakilpailijat olla huuli pyöreänä kun Keke laittaa jengiä pataan keskipakan autolla ja vieläpä mestaruudenkin vie kaiken kukkuraksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Hyvä video kahden viimeisimmän Ferrarin F1-maailmanmestarin, Michael Schumacherin ja Kimi Räikkösen, keskinäisestä kunnioituksesta niin radalla kuin radan ulkopuolellakin.


getty_schumihistoriikki19kiminkaa03-632x544.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Listaan vielä jatkoksi

1983, jolloin sekä Ferrari että Renault olivat Brabhamia nopeampia.
1981, jolloin Williams (ja loppukauden Renault RE30) oli Brabhamia nopeampia.
1977, jolloin Lotus oli Ferraria nopeampi.
1976, jolloin Ferrari oli McLarenia nopeampi.
Vuodeksi 1977 Brabham etenkin John Watsonin käsissä, Wolfkin myös Jody Scheckterin toimesta ja myös muuten puhuen esimerkiksi McLaren oli nopea kun kaikki vain sujui hyvin.

Olenkin muistellut tätä McLarenin osuutta pidemmin toisessa toikissa vuonna 2015 näin kun tähän siitä tulee pitkähkö lyhennys:

''M23:ssa oli kuitenkin omat puutteensa ja siksi M26:lle oli kysyntää joskin myös ongelmia riitti kehitystyön hitauden ja osin myös aikakauteen nähden pienellä rahalla pärjäämisen kulttuurin takia. Ferrarin 312T oli sen verran vallankumouksellinen, että McLarenin oli aikanaan pakko yrittää pärjätä kilpailussa suunnittelupuolella hyvinkin radikaalien ratkaisujen kanssa. M26 olisi todennäköisesti ollut huippuhyvä sen ajan mittapuulla mikäli kehitys olisi tavallaan ikään kuin pysynyt paikallaan tai ollut vielä paljon hitaampaa. James Huntkin lopullisesti voitti mestaruutensa M23D:llä kun M26:n kehitystyö vain hidastui hidastumistaan ja tärkeä mestaruusvaihe osui päälle.

Toisaalta taas Hunt tai Jochen Mass eivät koskaan suhteessa olleet niin hyviä kuin mitä esimerkiksi Emerson Fittipaldi oli M23:n kanssa tai niiden muilla versioilla ajaessaan. Lopulta vielä vuonna 1977 käytännössä neljä vuotta vanha M23 oli käytössä ja Teddy Mayerin tempaukset Jochen Massia kohtaan käytännössä jatkuivat Massin ajaessa vanhalla autolla vielä pitkään kaudella kun taas Hunt sai ajaa M26:sta. Toisaalta M23:lle tärkeää oli jatkuva auton kehittäminen sen koko eliniällä. Muutoin se ei olisi ollut kilpailukykyinen. M23 oli vielä kaudella 1978 käytössä yksityisenä ostoautonakin.

M26 taas oli kevyempi ja matalampi, mutta yli vuoden mittainen kehitystyö ennen kun autolla oli ajettu oikeastaan paljon mitään söi myös sen paremmuutta. M26 debytoi Jochen Massin käsissä missä Mass olisi muutoin ajanut hyvin, mutta auton krooninen jäähdytysvika ja ilmavirtojen sotkeutuminen veivät häneltä kisan. Massin ysipaikkakin tuntui olevan enemmän miehen ajotaidoista kiinni kun autosta Zandvoortissa 1976. M26 oli sen verran vieläkin kehittymätön, että vain pakottava tarve James Huntin pillastuneen mielialan osalta pakotti tallin käyttämään autoa jo kesken kauden 1977 heti alkukauden jälkeen. Aluksi James Hunt myös vihasi autoa ja hän halusi mieluummin Massin käsiin auton annettavaksi. Sittemmin muutti mielipidettään kun alkoi menestyä ja parhaimmillaan Hunt olisi voinut puolustaa mestaruuttaan paremminkin silloin.

Etenkin kun Itävallan ja Kanadan menetetyt voitot ottaa huomioon.''
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Huhhuh, aikamoista. Mahtoi siinä kanssakilpailijat olla huuli pyöreänä kun Keke laittaa jengiä pataan keskipakan autolla ja vieläpä mestaruudenkin vie kaiken kukkuraksi.
Näinkin pystyi olemaan, mutta ei välttämättä sinänsä.

Kuten John Watsoninkin, myös Keken odotettiin heti saavan huipputuloksia/mestaruustaiston ennen pitkää alkuun heti kun vain osui pystyvä auto hanskoille.

Ajokykyihin kun luotettiin median sanomisista riippumatta.

Tietysti vastarannan kiiskejäkin oli kuten Niki Lauda, mutta Herr Laudaa taisi ottaa päähän välillä häviäminen Watsonillekin vuosille 1982-1983 selkeästikin niin piti sitten muuten päteä vähän liikaa ajojen ulkopuolella.

Siltä ei välttynyt Kekekään ja huonoimmillaan mentiin melkein nyrkkisillekin asti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Mitäpä luulette, olisiko Nico Rosberg pystynyt voittamaan toisen maailmanmestaruuden, jos olisi jatkunut uraansa?

Katsoin tilastoja, niin näyttää seuraavaa.
Joukkuekavereina Hamilton ja Rosberg voittivat 54 osakilpailusta 78 kilpailusta neljän kauden aikana. Hamilton voitti 32 voittoa, sijoittui palkintokorokkeelle 55 ja ajoi Rosbergin edelle 42 kertaa. Rosberg voitti 22 voittoa, sijoittui palkintokorokkeelle 50 ja pääsi Hamiltonin edelle 36 kertaa. Tänä aikana Hamilton voitti Formula 1:n maailmanmestaruuden kahdesti ja Rosberg kerran.

Eli suhteellisen lähellä Nico oli Lewista, vaikkakin kyllähän Hamilton lahjakkaampi oli.

Tämä Bahrainin GP kaudelta 2014 on todellinen klassikko.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Hamiltonista ja Rosbergista voi todeta, että yhteiset Mersukaudet menivät 3-1 Lewikselle. Irrelevanttia keskinäisiin, jos joku muu talli oli heitä edellä 2013.
Toki 2014, jos yhden Mersun piti hajota päätöskisassa, niin se olisi ollut 50-50 kumpi mestari. Vaikka Lewis oli niskanpäällä siihen asti.
Listaan vielä jatkoksi

1983, jolloin sekä Ferrari että Renault olivat Brabhamia nopeampia.
1981, jolloin Williams (ja loppukauden Renault RE30) oli Brabhamia nopeampia.
1977, jolloin Lotus oli Ferraria nopeampi.
1976, jolloin Ferrari oli McLarenia nopeampi.
1974 Fittipaldin mestaruus McLarenilla (vs Ferrarit) oli myös kova temppu.
 
Viimeksi muokattu:

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Mitäpä luulette, olisiko Nico Rosberg pystynyt voittamaan toisen maailmanmestaruuden, jos olisi jatkunut uraansa?

Katsoin tilastoja, niin näyttää seuraavaa.
Joukkuekavereina Hamilton ja Rosberg voittivat 54 osakilpailusta 78 kilpailusta neljän kauden aikana. Hamilton voitti 32 voittoa, sijoittui palkintokorokkeelle 55 ja ajoi Rosbergin edelle 42 kertaa. Rosberg voitti 22 voittoa, sijoittui palkintokorokkeelle 50 ja pääsi Hamiltonin edelle 36 kertaa. Tänä aikana Hamilton voitti Formula 1:n maailmanmestaruuden kahdesti ja Rosberg kerran.

Eli suhteellisen lähellä Nico oli Lewista, vaikkakin kyllähän Hamilton lahjakkaampi oli.

Tämä Bahrainin GP kaudelta 2014 on todellinen klassikko.

Mielenkiintoista pohdintaa. En kyllä osaa sanoa, olisiko onnistunut voittamaan.

Myös Häkkisestä olen miettinyt, että olisiko hän pystynyt voittamaan vielä kolmannen mestaruuden, jos ei olisi lopettanut uraansa niin aikaisin. Olisikohan hän onnistunut repimään irti vielä jotain lisää vaikka kausien 2003 ja 2005 McLareneista, jolloin mestaruus olisi tullut tilille?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Mielenkiintoista pohdintaa. En kyllä osaa sanoa, olisiko onnistunut voittamaan.

Myös Häkkisestä olen miettinyt, että olisiko hän pystynyt voittamaan vielä kolmannen mestaruuden, jos ei olisi lopettanut uraansa niin aikaisin. Olisikohan hän onnistunut repimään irti vielä jotain lisää vaikka kausien 2003 ja 2005 McLareneista, jolloin mestaruus olisi tullut tilille?
Tätä samaa olen pohtinut Häkkisestä. Olisiko voittanut mestaruuden 2003 ja 2005. Jos Häkkinen ja Räikkönen olisivat olleet tiimikavereita, kumpi olisi vienyt?

Olisiko Mika kenties puristanut vielä aavistuksen lisää McLarenista, mikä olisi riittänyt mestaruuksiin. Itse pidän Kimiä ja Mikaa parhaimmillaan samantasoisina kuljettajina, mutta Kimi teki kaudella 2003 pari aika-ajo- mokaa, mikä kostautui yhden kierroksen formaatissa. Kuten Kanadassa, jossa nopealla kierroksella ajautui pois radalta. Mika ehkä olisi kestänyt hermopaineen paremmin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Hamiltonista ja Rosbergista voi todeta, että yhteiset Mersukaudet menivät 3-1 Lewikselle. Irrelevanttia keskinäisiin, jos joku muu talli oli heitä edellä 2013.
Toki 2014, jos yhden Mersun piti hajota, niin se olisi ollut 50-50 kumpi mestari
Lewis voitti Nicon pisteissä 2013, mutta tuolla kaudella Nico otti yhden voiton enemmän. Hamilton voitti Unkarissa, Rosberg Monacossa ja Britanniassa..

Kokonaisuutena Lewis oli kyllä isompi lahjakkuus, mutta Nico pystyi kovalla työnteolla melko hyvin tasoittamaan puntit, ja olisi hyvin viedä myös kauden 2014 mestaruuden.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
662
Jos Nico olisi onnistunut tuon 2014 mestaruuden kairaamaan itselleen olisi 2015 kaudesta voinut tulla hyvinkin eri näköinen, kun Nico olisi startannut kauteen itseluottamusta uhkuen hallitsevana mestarina. Ja olisiko tuo sitten lopettanutkaan vuoteen 2016. Bottaksenkin ura voisi olla hyvin eri näköinen tässä tapauksessa. Ajaisiko edes formuloissa enää.
 
Ylös