Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Joskus miettinyt , että kummatkohan olleet lahjakkaampia, kuljettajat F1- historian alkuaikoina vaiko nykyään?
Varmasti nykykuskit ovat lahjakkaampia, niin monen seulan kautta kun ovat F1 sarjaan päässeet. Jos katsot vaikka Fangion tai monen myöhäisemmän uraa, niin ovat suunnilleen hypänneet vakioauto/ralli -sarjoista suoraan ykkösiin.
Tosin aika harvalla nykykuskilla taitaa olla ns. munaa kisata 50-70 -lukujen kuolemanloukuissa silloisilla radoilla.
Eli nykykuskit lahjakkaampia, silloiset rohkeampia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Varmasti nykykuskit ovat lahjakkaampia, niin monen seulan kautta kun ovat F1 sarjaan päässeet. Jos katsot vaikka Fangion tai monen myöhäisemmän uraa, niin ovat suunnilleen hypänneet vakioauto/ralli -sarjoista suoraan ykkösiin.
Tosin aika harvalla nykykuskilla taitaa olla ns. munaa kisata 50-70 -lukujen kuolemanloukuissa silloisilla radoilla.
Eli nykykuskit lahjakkaampia, silloiset rohkeampia.
Joo, nykykuskit on erittäin lahjakkaita ominaisuuksien kautta, mitä nykyauto vaatii. Paljon nopeampia, älyttömät G-voimat yms. Reagointiaika on paljon lyhyempi.

Kaikkien aikojen hitain voittajan keskinopeus tilastoissa löytyy MM-historian aamuhämäristä, kun Juan Manuel Fangio voitti Monacossa 100 kierroksen Grand Prix -kisan Alfa Romeolla ja keskinopeudeksi mitattiin 98,701 kilometriä tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3507
Videolla Leclerc ajaa Abu Dhabissa slikseillä kauden 2003 Ferrarilla.
Olikohan Schumin vai Rubensin säädöt autossa, vai geneeriset esittelyajosäädöt? Ei tainnut Abu Dhabi olla mukana kalenterissa vielä 2003.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2516
Kymmenen heikoimmalla kalustolla otettua GP-voitttoa listattu. Mukana myös suomalaista väriä.
Tästä listauksesta tuli itselleni uusi huomio vastaan - enpä tiennyt että 1983 Benetton on toiminut Tyrrellin sponsorina. Benettonhan tuli sitten muutamaa vuotta myöhemmin omana tallinaan Tolemanin raunioille.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
747
Tästä listauksesta tuli itselleni uusi huomio vastaan - enpä tiennyt että 1983 Benetton on toiminut Tyrrellin sponsorina. Benettonhan tuli sitten muutamaa vuotta myöhemmin omana tallinaan Tolemanin raunioille.
Tuon vuoden jälkeen Benetton meni sponsoriksi kausiksi 1984 ja 1985 Alfa Romeolle ennen kuin osti Tolemanin.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Ainakin sen osalta olen kyllä samaa mieltä, että Jordan EJ13 kuuluu ykköseksi. Sinänsä kun voitto tuli ihan alkukaudesta auton huonoutta ei ehkä samalla tavalla juuri sinä hetkenä vielä tajuttu, mutta kyllä se, että muissa kisoissa autolla saatiin kolme pistettä (Fisichella seitsemäs USA:ssa ja Firman kahdeksas Espanjassa) kertoo paljon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Nyt, kun Ford on jälleen astumassa F1-kuvioihin, on hyvä muistella Fordin F1- historiaa.


https://performance.ford.com/series/formula-1/news/articles/f1/2023/02/ford-in-formula-1---a-potted-history.html
Ford on saavuttanut 10 maailmanmestaruutta moottoritoimittajana (tässä mukana vain valmistajien mestaruudet). Lisäksi näin suomalaisittain tietysti Keke Rosbergin maailmanmestaruus kaudella 1982 tuli Fordin moottoreilla.

Fordin viimeisin maailmanmestaruus kuljettajien puolella on Michael Schumacherin Benettonilla ottama mestaruus kaudella 1994.

Itse usein pähkäillyt, että mahtoiko Schumacherin auto vaurioitua tuossa seinäosumassa Adelaidessa 1994 ennen kontaktia Damon Hillin Williamsin kanssa? Melko kevyt osuma omasta mielestäni.

Itse mestaruus ei tullut parhaalla tavalla siis, mutta osoittihan Schumacher koko kauden 1994 todella hienoa suorituskykyä. Williamsin auto oli varmasti Benettonia parempi.


Fordin viimeiset voitot F1:ssä tulivat puolestaan Nurburgringillä 1999 (Herbert ja Stewart), sekä kaikista viimeisin Brasiliassa 2003 (Fisichella ja Jordan).

EUmaBTJWsAE93Tm.jpg_large.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4984
Sijainti
Vantaa
Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.

Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.

Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15029
Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.

Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.

Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
Vuoden 1992 moottoritehoista olenkin kirjoittanut aiemmin muihin toikkeihin, mutta laitetaan tähän alle mainitsemiesi moottoreiden keskimäärin eniten mainittuja tehoarvoja kun ne on talleittain mitkä muutoin mainitsit ja osin omana lisäyksenäni:

''McLaren-Honda: 780 hevosvoimaa ja 14 800 kierrosta kauden parhaasta kilpailukoneesta ja 835 hevosvoimaa ja 15 300 kierrosta Hondan evoluutiomallista Suzukan ja Adelaiden radoila eli ns. Kranaattimoottorista otettiin tehoa irti.''

''Williams-Renault: 750 hevosvoimaa ja 14 200 kierrosta ja 800 hevosvoimaa ja 15 200 kierrosta Renaultin evoluutiomallista eli ns. Kranaattimoottorilla otettiin tehoa irti.''

''Ferrari: 700-730 hevosvoimaa ja 12 800-13 800 kierrosta otettiin irti kauden aikana kilpailukoneista päivityksistä riippuen ja 780 hevosvoimaa ja 15 000 kierrosta otettiin irti Ferrarin Kranaattimoottorista kauden aikana.''

''Benetton-Ford: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 650-725 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 750-13 000 kierrosta kauden aikana.''

''Lotus-Ford: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 640-720 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 200-12 750 kierrosta.''

''Ligier-Renault: Kisamallista riippuen tehoa otettiin irti 650-700 hevosvoimaa kauden aikana ja kierroksia koneesta irtosi 12 500-13 800 kierrosta. Ligierin evoluutiokoneesta irtosi jopa 750 hevosvoimaa ja koneesta irtosi silloin noin 14 500 kierrosta.''

''Fondmetal-Ford: 615-715 hevosvoimaa ja 11 500-12 000 kierrosta irtosi tallin autosta kauden aikana.''

Kaikkia vuoden 1992 talleja moottoreineen en laittanut tähän kun ei kysytty/puhuttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15029
F1-historia voisi olla valtavan eri tavalla kirjoitettu, jos Häkkisen Williams-diili ei olisi peruuntunut.

Väitän, että Hill ei olisi koskaan saanut mahdollisuutta huipputallissa, vaan hänen uransa olisi todennäköisemmin jäänyt kahteen Brabhamilla ajettuun mitättömään kilpailuun. Olihan hän jo 32-vuotias kauden 1993 alkaessa.

Olisiko Schumacher noussut supertähdeksi niin nopeasti Benettonilla ja päätynyt Ferrarin kiikariin? Olisiko Williamsilla ollut tarvetta tai halua ottaa Villeneuvea talliinsa 1996?
Kuka olisi niittänyt menestystä McLarenilla kaudesta 1998 alkaen?
Hillin täysin vaipumista unohduksiin en allekirjoita.

Etenkin kun hänellä oli lahjoja niin paljon kuin oli, oli testannut Williamsillakin enemmän kuin parisen vuotta eli tuolloin kolmas oli ennen sopimusta vielä alkamassa ja ennen kaikkea kuin ottajia vielä olisi ollut.

Ei toki Hillille välttämättä enää sopiviin talleihin, mutta kuitenkin.

Elintärkeää toki Hillin uran jatkon kannalta olisi ollut se mitä hänelle soviteltiin ennen sopimusta täysin kisoihin kaudelle eli kiitos Renault-yhteistyön Ligier-paikkaa vuoden-kahden näytöillä sitten siitä päästen Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995.

Se polku ei olisi ollut paha silloisin näkymin Mika Häkkiselle.

Sitä soviteltiin, oli käytännössä sovittukin ennen kuin sitten erinäisten pykälämuutosyritysten takia viime hetkellä Keke ei sitä hyväksynyt ja se tie päättyi siihen.

Niin pitkällä se jo oli, että esimerkiksi Ron Dennis oli kieltäytyä sopimasta sopimusta Lotuksen riehumisen kaltaisten turhan julkisten oikeusjuttujen pelossa tai pitää Häkkisen sopimusta unohdettuna juuri siksikin, että hän luuli Mikan jo olleen Ligier-kuski vuodelle 1993 tai yleinen Williams-suojatti testikuskina vuodelle 1993 ja siitä kisakuski vuosille 1994 tai 1995 riippuen myös Ligier-suorituksen onnistumisesta tai Ligierin päästöhaluista.

Häkkiselle se jälkikäteen olisi ollut hyvin haastava vuoden 1994 tilannetta varten.

Kaiken kun olisi pitänyt mennä nappiin vuodeksi 1993 auton tilaan nähden ja aika sama juttu tietysti oli myös Hillille.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.

Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.

Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
Kyllä Michael Schumacher oli tuohon aikaan huomattavasti parempi kuljettaja, kuin Damon Hill. Williams autona suorastaan ylivoimainen, mutta hyvin Schumacher paikkasi hanskalla sen, minkä auton suorituskyvyssä menetti.

Eivät olleet Jos Verstappen, JJ. Lehto ja Johnny Herbert miehen tasolla. Siksi vaikka maailmanmestaruus ratkesikin tuossa yhteenosumassa tuolloin, niin muuten koko kauden mitalla arvioiden mestaruus kuului Schumacherille ennemmin kuin Hillille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Hillin täysin vaipumista unohduksiin en allekirjoita.

Etenkin kun hänellä oli lahjoja niin paljon kuin oli, oli testannut Williamsillakin enemmän kuin parisen vuotta eli tuolloin kolmas oli ennen sopimusta vielä alkamassa ja ennen kaikkea kuin ottajia vielä olisi ollut.

Ei toki Hillille välttämättä enää sopiviin talleihin, mutta kuitenkin.

Elintärkeää toki Hillin uran jatkon kannalta olisi ollut se mitä hänelle soviteltiin ennen sopimusta täysin kisoihin kaudelle eli kiitos Renault-yhteistyön Ligier-paikkaa vuoden-kahden näytöillä sitten siitä päästen Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995.

Se polku ei olisi ollut paha silloisin näkymin Mika Häkkiselle.

Sitä soviteltiin, oli käytännössä sovittukin ennen kuin sitten erinäisten pykälämuutosyritysten takia viime hetkellä Keke ei sitä hyväksynyt ja se tie päättyi siihen.

Niin pitkällä se jo oli, että esimerkiksi Ron Dennis oli kieltäytyä sopimasta sopimusta Lotuksen riehumisen kaltaisten turhan julkisten oikeusjuttujen pelossa tai pitää Häkkisen sopimusta unohdettuna juuri siksikin, että hän luuli Mikan jo olleen Ligier-kuski vuodelle 1993 tai yleinen Williams-suojatti testikuskina vuodelle 1993 ja siitä kisakuski vuosille 1994 tai 1995 riippuen myös Ligier-suorituksen onnistumisesta tai Ligierin päästöhaluista.

Häkkiselle se jälkikäteen olisi ollut hyvin haastava vuoden 1994 tilannetta varten.

Kaiken kun olisi pitänyt mennä nappiin vuodeksi 1993 auton tilaan nähden ja aika sama juttu tietysti oli myös Hillille.
Hyvää muistelua jälleen kerran. Jotenkin juuri 1990- luku kiehtoo itseäni eniten F1:ssä. Siksi sitä onkin kiva muistella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Fernando Alonso nauttii edelleen maineestaan sarjan yhtenä parhaista aktiivikuljettajista – mutta mies ei ole onnistunut edes voittamaan kohta kymmeneen vuoteen. Hänen viimeinen voittonsa on kaudelta 2013 kotikisastaan Espanjassa. Kisa ajettiin toukokuussa, joten vuosipäivään ei ole enää ihan mahdottoman pitkää aikaa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Fernando Alonso nauttii edelleen maineestaan sarjan yhtenä parhaista aktiivikuljettajista – mutta mies ei ole onnistunut edes voittamaan kohta kymmeneen vuoteen. Hänen viimeinen voittonsa on kaudelta 2013 kotikisastaan Espanjassa. Kisa ajettiin toukokuussa, joten vuosipäivään ei ole enää ihan mahdottoman pitkää aikaa.

Juuri tuo startti mahdollisti Alonson voiton tuolloin. Ilman tuota hienoa starttia olisi varmaankin hävinnyt Kimi Räikköselle. Hieno kilpailu kahden maailmanmestarin välillä, eli Kimin ja Alonson.

Mitäpä luulette, tuleeko Alonso vielä voittamaan urallaan kilpailun F1:ssä? Vaatisi varmaankin todella lottomaista kisaa tyyliin Nurburgring 1999 ja Interlagos 2003.

Jotain Alonso on urallaan tehnyt väärin, sillä miehen viimeisin mestaruus on edelleen kaudelta 2006 ja GP- voittokin kaudelta 2013. Miehen taitoja tuskin kukaan kiistää.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Alonsolla on muuten paljon yhteistä maanmiehensä, rallilegenda Carlos Sainzin kanssa. Molemmilla heistä on pitkä ja hieno ura, kaksi maailmanmestaruutta ja lukuisia himmeämpiä MM-mitaleita. Kummatkin ovat myös tehneet lajiaan tunnetuksi Espanjassa ja nauttineet siellä suurta kansansuosiota.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.

Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.
Toki kannattaa huomioida myös se, että Fordin v8 oli huomattavasti taloudellisempi kuin v10, puhumattakaan v12 moottoreista. Tarkoittaa siis pienempää polttoainekuormaa kilpailun aikana sekä lyhyempiä varikkopysähdyksiä(ne välitankkaukset nääs), jota myös avitti Benettonin letkuhuijaus. Lisäksi moottori oli kevyempi, joten autolla oli helpompi päästä minimipainoon ja sitä kautta painojakauman säätelyyn. Vaikka teho oli pienempi, niin autona Benetton oli kuitenkin hyvä eikä niin kaukana Williamsista. Ehdottomasti kauden toiseksi paras auto. Kauden alussa taisi olla jopa paras. Ainakin Senna valitti auton ajettavuutta, joka ei ollut ollenkaan samaa tasoa kuin aiempina vuosina aktiivijousituksen ansiosta. Kaudella -94 se oli kiellettyjen listalla. Kauden aikana ajettavuuden ongelmat saatiin kuitenkin kuntoon.

Se ettei muut oikein saaneet siellä aikaan johtuu osaltaan myös siitä millainen talli oli kyseessä ja kuka sitä oli johtamassa.

Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
Mitä yrität tässä oikein sanoa? Sama kuin tekisin tilastoa F1 maailmanmestaruuksista Hondan moottoreilla: Senna 3, Schumi 0. Senna on siis parempi.
 
Ylös