Tucan37
Well-known member
- Liittynyt
- 5.7.2019
- Viestit
- 69
Varmasti nykykuskit ovat lahjakkaampia, niin monen seulan kautta kun ovat F1 sarjaan päässeet. Jos katsot vaikka Fangion tai monen myöhäisemmän uraa, niin ovat suunnilleen hypänneet vakioauto/ralli -sarjoista suoraan ykkösiin.Joskus miettinyt , että kummatkohan olleet lahjakkaampia, kuljettajat F1- historian alkuaikoina vaiko nykyään?
Joo, nykykuskit on erittäin lahjakkaita ominaisuuksien kautta, mitä nykyauto vaatii. Paljon nopeampia, älyttömät G-voimat yms. Reagointiaika on paljon lyhyempi.Varmasti nykykuskit ovat lahjakkaampia, niin monen seulan kautta kun ovat F1 sarjaan päässeet. Jos katsot vaikka Fangion tai monen myöhäisemmän uraa, niin ovat suunnilleen hypänneet vakioauto/ralli -sarjoista suoraan ykkösiin.
Tosin aika harvalla nykykuskilla taitaa olla ns. munaa kisata 50-70 -lukujen kuolemanloukuissa silloisilla radoilla.
Eli nykykuskit lahjakkaampia, silloiset rohkeampia.
Olikohan Schumin vai Rubensin säädöt autossa, vai geneeriset esittelyajosäädöt? Ei tainnut Abu Dhabi olla mukana kalenterissa vielä 2003.Videolla Leclerc ajaa Abu Dhabissa slikseillä kauden 2003 Ferrarilla.
Tästä listauksesta tuli itselleni uusi huomio vastaan - enpä tiennyt että 1983 Benetton on toiminut Tyrrellin sponsorina. Benettonhan tuli sitten muutamaa vuotta myöhemmin omana tallinaan Tolemanin raunioille.Kymmenen heikoimmalla kalustolla otettua GP-voitttoa listattu. Mukana myös suomalaista väriä.
Ei ollut sentään Alonson crashgate voitto mukana. Singapore 2008.Kymmenen heikoimmalla kalustolla otettua GP-voitttoa listattu. Mukana myös suomalaista väriä.
Tuon vuoden jälkeen Benetton meni sponsoriksi kausiksi 1984 ja 1985 Alfa Romeolle ennen kuin osti Tolemanin.Tästä listauksesta tuli itselleni uusi huomio vastaan - enpä tiennyt että 1983 Benetton on toiminut Tyrrellin sponsorina. Benettonhan tuli sitten muutamaa vuotta myöhemmin omana tallinaan Tolemanin raunioille.
Vuoden 1992 moottoritehoista olenkin kirjoittanut aiemmin muihin toikkeihin, mutta laitetaan tähän alle mainitsemiesi moottoreiden keskimäärin eniten mainittuja tehoarvoja kun ne on talleittain mitkä muutoin mainitsit ja osin omana lisäyksenäni:Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.
Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.
Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
Hillin täysin vaipumista unohduksiin en allekirjoita.F1-historia voisi olla valtavan eri tavalla kirjoitettu, jos Häkkisen Williams-diili ei olisi peruuntunut.
Väitän, että Hill ei olisi koskaan saanut mahdollisuutta huipputallissa, vaan hänen uransa olisi todennäköisemmin jäänyt kahteen Brabhamilla ajettuun mitättömään kilpailuun. Olihan hän jo 32-vuotias kauden 1993 alkaessa.
Olisiko Schumacher noussut supertähdeksi niin nopeasti Benettonilla ja päätynyt Ferrarin kiikariin? Olisiko Williamsilla ollut tarvetta tai halua ottaa Villeneuvea talliinsa 1996?
Kuka olisi niittänyt menestystä McLarenilla kaudesta 1998 alkaen?
Kyllä Michael Schumacher oli tuohon aikaan huomattavasti parempi kuljettaja, kuin Damon Hill. Williams autona suorastaan ylivoimainen, mutta hyvin Schumacher paikkasi hanskalla sen, minkä auton suorituskyvyssä menetti.Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.
Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.
Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.
Hyvää muistelua jälleen kerran. Jotenkin juuri 1990- luku kiehtoo itseäni eniten F1:ssä. Siksi sitä onkin kiva muistella.Hillin täysin vaipumista unohduksiin en allekirjoita.
Etenkin kun hänellä oli lahjoja niin paljon kuin oli, oli testannut Williamsillakin enemmän kuin parisen vuotta eli tuolloin kolmas oli ennen sopimusta vielä alkamassa ja ennen kaikkea kuin ottajia vielä olisi ollut.
Ei toki Hillille välttämättä enää sopiviin talleihin, mutta kuitenkin.
Elintärkeää toki Hillin uran jatkon kannalta olisi ollut se mitä hänelle soviteltiin ennen sopimusta täysin kisoihin kaudelle eli kiitos Renault-yhteistyön Ligier-paikkaa vuoden-kahden näytöillä sitten siitä päästen Williamsille vuodeksi 1994 tai 1995.
Se polku ei olisi ollut paha silloisin näkymin Mika Häkkiselle.
Sitä soviteltiin, oli käytännössä sovittukin ennen kuin sitten erinäisten pykälämuutosyritysten takia viime hetkellä Keke ei sitä hyväksynyt ja se tie päättyi siihen.
Niin pitkällä se jo oli, että esimerkiksi Ron Dennis oli kieltäytyä sopimasta sopimusta Lotuksen riehumisen kaltaisten turhan julkisten oikeusjuttujen pelossa tai pitää Häkkisen sopimusta unohdettuna juuri siksikin, että hän luuli Mikan jo olleen Ligier-kuski vuodelle 1993 tai yleinen Williams-suojatti testikuskina vuodelle 1993 ja siitä kisakuski vuosille 1994 tai 1995 riippuen myös Ligier-suorituksen onnistumisesta tai Ligierin päästöhaluista.
Häkkiselle se jälkikäteen olisi ollut hyvin haastava vuoden 1994 tilannetta varten.
Kaiken kun olisi pitänyt mennä nappiin vuodeksi 1993 auton tilaan nähden ja aika sama juttu tietysti oli myös Hillille.
Juuri tuo startti mahdollisti Alonson voiton tuolloin. Ilman tuota hienoa starttia olisi varmaankin hävinnyt Kimi Räikköselle. Hieno kilpailu kahden maailmanmestarin välillä, eli Kimin ja Alonson.Fernando Alonso nauttii edelleen maineestaan sarjan yhtenä parhaista aktiivikuljettajista – mutta mies ei ole onnistunut edes voittamaan kohta kymmeneen vuoteen. Hänen viimeinen voittonsa on kaudelta 2013 kotikisastaan Espanjassa. Kisa ajettiin toukokuussa, joten vuosipäivään ei ole enää ihan mahdottoman pitkää aikaa.
Toki kannattaa huomioida myös se, että Fordin v8 oli huomattavasti taloudellisempi kuin v10, puhumattakaan v12 moottoreista. Tarkoittaa siis pienempää polttoainekuormaa kilpailun aikana sekä lyhyempiä varikkopysähdyksiä(ne välitankkaukset nääs), jota myös avitti Benettonin letkuhuijaus. Lisäksi moottori oli kevyempi, joten autolla oli helpompi päästä minimipainoon ja sitä kautta painojakauman säätelyyn. Vaikka teho oli pienempi, niin autona Benetton oli kuitenkin hyvä eikä niin kaukana Williamsista. Ehdottomasti kauden toiseksi paras auto. Kauden alussa taisi olla jopa paras. Ainakin Senna valitti auton ajettavuutta, joka ei ollut ollenkaan samaa tasoa kuin aiempina vuosina aktiivijousituksen ansiosta. Kaudella -94 se oli kiellettyjen listalla. Kauden aikana ajettavuuden ongelmat saatiin kuitenkin kuntoon.Ei toi Fordin V8 kyllä mikään varsinainen voimanpesä ollut. 1994 kaudella oli 740-750 heppaa. Renaultilla oli samalla kaudella 790-830 heppaa ja Ferrarilla 750-850 heppaa. Hyvin merkittäviä eroja. Jo kaudella 1992 Hondan koneessa oli 760-800 heppaa. Fordin V8 -koneessa oli tuolla kaudella vain 660-680 heppaa.
Mutta ehkä pelkkä teho ei ole kaikki kaikessa. Vähemmällä teholla renkaat eivät sudi niin herkästi ja kiihtyvyys hitaista mutkista saattaa olla jopa parempi. Myös starteissa alhaisempi teho voi olla etu. 1994 kaudella Fordin V8 pärjäsi vain Schumin taitojen ansiosta. Muut Ford-kuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan.
Mitä yrität tässä oikein sanoa? Sama kuin tekisin tilastoa F1 maailmanmestaruuksista Hondan moottoreilla: Senna 3, Schumi 0. Senna on siis parempi.Fordin V8 -koneiden voitot turbokauden jälkeen jakautuivat seuraavasti: Schumi 10, Senna 5, Piquet 3, Nannini 1. Noista kahden ensimmäisen voitot tulivat lähes kokonaan kuskien ansiosta, kun taas Piquetin ja Nanninin voitoissa oli suuri merkitys muiden epäonnellä. Fordin V10-koneella voitettiin vain kahdesti: Herbert Nürburgring 1999 ja Fisichella Interlagos 2003.