Ah, se olikin tämä Business F1 -lehden artikkeli Räikkösen sopimuskuvioista vuosien 2005–2006 aikana. Juttu pähkinänkuoressa:
Ron Dennisillä ja McLarenilla oli pohjalla pitkä sopimus Räikkösen kanssa. Se oli tehty jo vuonna 2001, kun McLaren kaappasi Räikkösen itselleen. Sopimukseen sisältyi optioita, joiden mukaan talli olisi vapaa jatkamaan Räikkösen sopimusta yksipuolisella ilmoituksella, kunhan se samalla jatkaisi Räikkösen tuntuvia palkankorotuksia. Tuolloin (vuonna 2005) sitova sopimus oli voimassa kauden 2006 loppuun ja kylkiäisenä oli optio seuraavien kausien palveluksista.
Kauden 2005 aikana Dennis kuitenkin päätti, ettei McLarenilla ole enää intressejä maksaa Räikkösen palveluksista alati kasvavaa korvausta. Tämän sai kuulla myös Kimin manageri David Robertson. Tässä vaiheessa Robertson näki olevansa vapaa neuvottelemaan myös muiden tallien kanssa, ja hän saikin pian Ferrarin suostumaan "optioon" Kimin kanssa, joka estäisi Kimiä tekemästä sopimusta minkään muun tallin kanssa ennen vuoden 2006 puoltaväliä.
Lopulta Ferrari ja Räikkönen allekirjoittivat sen oikean sopimuksen kaudesta 2007 elokuussa 2006.
Alla linkkaamani artikkeli käsittelee paljon myös Ferrarin sisäistä valtataistoa tuona aikana, joten kannattaa ottaa puolituntinen vapaata ja rentoutua juttua lukien.
Interesting read on how Schumi's first retirement came about