Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Alonso teki sopimuksensa McLarenin kanssa ensin (lue: se virallistettiin ensin), kyllä se oli niin päin. Siirto vahvistettiin jo vuoden 2005 lopulla. Kauden 2006 alussa tallin johtoporras jopa hieman piikitteli Kimiä, että ehkäpä he sittenkin haluavat tehdä Montoyasta tallikaverin Alonsolle.

https://www.irishexaminer.com/sport/arid-30235757.html
Kimikin teki sopimuksen Ferrarille jo 2005 vaikka se julkistettiin huomattavasti myöhemmin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Kimikin teki sopimuksen Ferrarille jo 2005 vaikka se julkistettiin huomattavasti myöhemmin.
Allekirjoituksen ajankohta ei liity keskustelun aiheeseen. Sitä ei siihen aikaan tiedetty, enkä kyllä ole varma, tiedetäänkö vieläkään. Muistaakseni jossain haastattelussa Kimin manageri antoi ymmärtää, että sopimus olisi tehty kuitenkin vasta vuoden 2006 keskivaiheilla. Oli miten oli, niin McLaren ja Renault jahtasivat Räikköstä aina Monzassa tehtyyn ilmoitukseen asti.

Räikkönen kertoi Seiskan toimittajalle keväällä 2006, että hän menee Ferrarille seuraavaksi kaudeksi. (Linkkaan jutun siksi, että luin sen tuoreeltan Seiska-lehdestä vuonna 2006 ja koska edelleen pidän kiinnostavana sitä, että mediaa halveksuva Kimi päätti purkautua roskalehden toimittajalle asiasta.)

https://www.seiska.fi/kotimaa/kimi-raikkonen-yllatti-seiskan-toimittajan-pahanpaivaisesti-sen-kun-laitat-sinne-lehteen
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ah, se olikin tämä Business F1 -lehden artikkeli Räikkösen sopimuskuvioista vuosien 2005–2006 aikana. Juttu pähkinänkuoressa:

Ron Dennisillä ja McLarenilla oli pohjalla pitkä sopimus Räikkösen kanssa. Se oli tehty jo vuonna 2001, kun McLaren kaappasi Räikkösen itselleen. Sopimukseen sisältyi optioita, joiden mukaan talli olisi vapaa jatkamaan Räikkösen sopimusta yksipuolisella ilmoituksella, kunhan se samalla jatkaisi Räikkösen tuntuvia palkankorotuksia. Tuolloin (vuonna 2005) sitova sopimus oli voimassa kauden 2006 loppuun ja kylkiäisenä oli optio seuraavien kausien palveluksista.

Kauden 2005 aikana Dennis kuitenkin päätti, ettei McLarenilla ole enää intressejä maksaa Räikkösen palveluksista alati kasvavaa korvausta. Tämän sai kuulla myös Kimin manageri David Robertson. Tässä vaiheessa Robertson näki olevansa vapaa neuvottelemaan myös muiden tallien kanssa, ja hän saikin pian Ferrarin suostumaan "optioon" Kimin kanssa, joka estäisi Kimiä tekemästä sopimusta minkään muun tallin kanssa ennen vuoden 2006 puoltaväliä.

Lopulta Ferrari ja Räikkönen allekirjoittivat sen oikean sopimuksen kaudesta 2007 elokuussa 2006.

Alla linkkaamani artikkeli käsittelee paljon myös Ferrarin sisäistä valtataistoa tuona aikana, joten kannattaa ottaa puolituntinen vapaata ja rentoutua juttua lukien.

Interesting read on how Schumi's first retirement came about
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4986
Sijainti
Vantaa
Mielestäni hyvin käy ilmi. Renesanssinero puntaroi Fordin moottoreiden suorituskykyä turbokauden jälkeen ja tueksi listasi voitot. Niin minä kyseisen viestin luin.
Juuri tuota tarkoitin. Fordin V8-koneella ajoi monta kuskia, mutta vain harvat pystyivät menestymään sillä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Juuri tuota tarkoitin. Fordin V8-koneella ajoi monta kuskia, mutta vain harvat pystyivät menestymään sillä.
Oletteko uhrannut ajatusta sille miksi vain harvat pystyivät menestymään sillä? Nimenomaan puhuttaessa 80-luvun loppupuolen jälkeisistä ajoista?

Benetton oli Fordin tehdastalli ja sai HB-moottorit yksinoikeudella käyttöönsä pitkäksi aikaa. HB tuli Benettonille käyttöön vuonna -89, joskus puolessa välissä kautta. Siihen asti mentiin DFV:n jälkeläisillä. DFV on siis the Coswort v8 moottori, joka esiteltiin -67. Sen viimeinen inkarnaatio oli DFR ja se oli käytössä asiakasmoottoreina vuoden 91 loppuun mm. Footworkilla, Laroussella, Fontmetalilla ja Colonilla. DFV:n ja HB:n suurin ero on se, että DFV on perinteisellä 90 asteen v-kulmalla ja HB 75 asteen kulmalla. Näin siitä saatiin kapeampi paremman aerodynamiikan toivossa.

HB sai pneumaattisen venttiilikoneiston vuodelle -92 ja sen seurauksena aiemmat versiot pääsivät asiakaskäyttöön. Pneumaattisen venttiilikoneiston ansiosta kierrosnopeutta saatiin nostettua ylöspäin ja lisättyä siten tehoa. Riippuen tallista ja sen maksukyvystä, asiakas sai ostettua jonkin moottoriversion käyttöönsä, mutta aina, siis AINA ne olivat huonompia kuin Benettonin käyttämät moottorit. Benetton oli tehdastalli ja sillä oli sopimuksella tehty yksinoikeus. Vuonna -93, Mäkki joutui käyttämään pitkään asiakasversiota HB moottorista ja vasta loppukaudesta sai käyttöönsä samat moottorit kuin Benetton. En tiedä millä vivulla Dennis sai paremmat moottorit itselleen käyttöön. Vuonna -94 tuli uusi Zetec-R nimellä tunnettu moottori, joka Cossun papereissa tunnetaan nimellä EC. Muut saivat tyytyä HB moottorin eri kehitysversioihin. Vuodelle -95 tilavuus tippui 3,5 litrasta tasan 3 litraan. Pienennetty moottori perustui edelleen EC versioon ja tunnettiin nimellä ED.

Pienen historia pläjäyksen jälkeen palataan aiheeseen. Kuten yllä olevasta tekstistä selviää, harvat pystyivät menestymään sillä, koska vain harvat saivat edes kilpailukykyisen moottorin. Siis toisin sanoen, yleensä kaksi kuljettajaa sai sellaisen moottorin ja toinen niistä oli -91 vuoden jälkeen Schumi ja toinen joku kakkoskuljettaja. Myös McLarenin kaksikko sai ajaa joitain kilpailuja tasaveroisella moottorilla Schumiin nähden. Kuudestatoista kauden kilpailusta Senna voitti kuitenkin viisi kilpailua ollen loppupisteissäkin toinen Prostin voittaessa Williamssilla. Schumi oli neljäs, voittaen vain yhden kilpailun sillä kaudella.

Fordin tai siis Cosworthin v8:lla ajoi monta kuskia ja todella moni menestyi sillä, jos aloitetaan lukemaan historiaa sieltä mistä se on liikkeelle lähtenyt eli vuodesta -67. DFV oli aluksi Lotuksen käytössä. Olihn Colin Chapman itse sen moottorin tilannut Cosworthilta ja neuvotellut maksajaksi Fordin. Varmaan paras kauppa mitä Ford on ikinä tehnyt. Moottori oli niin ylivoimainen sen aikaisiin kilpailijoihin nähden, että Ford halusi myydä moottoria myös muille nimensä tahriintumisen pelossa. Voittoisa se kyllä olikin. Alla listattuna nimekkäimpiä kuljettajia ja heidän voittojaan virallista F1 kisoista sekä + merkin jälkeen epävirallisista F1 kisoista. En jaksanut listata talleja joilla moottori on ollut käytössä ja kuka milläkin on voittonsa ajanut. Joku muu saa tehdä sen.

Graham Hill 4+1
Jim Clark 5+1
Mario Andretti 10
Jochen Rindt 6
Emerson Fittipaldi 13+4
Denny Hulme 6+2
Jody Scheckter 7
Jochen Mass 1
James Hunt 10+4
Ronnie Peterson 10
John Watson 5
Jackie Stewart 25+4
Jacques Laffite 3
Jacky Ickx 2+1
Carlos Reutemann 7+2
Niki Lauda 2
Nelson Piquet 9
Elio de Angelis 1
Patrick Depailler 2
François Cevert 1
Didier Pironi 1
Alan Jones 12+2
Keke Rosberg 2+2
Riccardo Patrese 1
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Ah, se olikin tämä Business F1 -lehden artikkeli Räikkösen sopimuskuvioista vuosien 2005–2006 aikana. Juttu pähkinänkuoressa:

Ron Dennisillä ja McLarenilla oli pohjalla pitkä sopimus Räikkösen kanssa. Se oli tehty jo vuonna 2001, kun McLaren kaappasi Räikkösen itselleen. Sopimukseen sisältyi optioita, joiden mukaan talli olisi vapaa jatkamaan Räikkösen sopimusta yksipuolisella ilmoituksella, kunhan se samalla jatkaisi Räikkösen tuntuvia palkankorotuksia. Tuolloin (vuonna 2005) sitova sopimus oli voimassa kauden 2006 loppuun ja kylkiäisenä oli optio seuraavien kausien palveluksista.

Kauden 2005 aikana Dennis kuitenkin päätti, ettei McLarenilla ole enää intressejä maksaa Räikkösen palveluksista alati kasvavaa korvausta. Tämän sai kuulla myös Kimin manageri David Robertson. Tässä vaiheessa Robertson näki olevansa vapaa neuvottelemaan myös muiden tallien kanssa, ja hän saikin pian Ferrarin suostumaan "optioon" Kimin kanssa, joka estäisi Kimiä tekemästä sopimusta minkään muun tallin kanssa ennen vuoden 2006 puoltaväliä.

Lopulta Ferrari ja Räikkönen allekirjoittivat sen oikean sopimuksen kaudesta 2007 elokuussa 2006.

Alla linkkaamani artikkeli käsittelee paljon myös Ferrarin sisäistä valtataistoa tuona aikana, joten kannattaa ottaa puolituntinen vapaata ja rentoutua juttua lukien.

Interesting read on how Schumi's first retirement came about
Interesting. Oliko Alonson sopimus kuinka julkinen jo kaudella 2006? Itsellä ei jotenkin ole muistikuvia tästä ja jäi sellainen muistikuva ja ilmeisesti monelle muullekin että Alonso palkattiin lähtevän Räikkösen tilalle.

Schumista olin joskus lukevinani juurikin tuon että ei Schumilla ollut ihan loppuun asti Ferrarin narut käsissä.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Mun muistin mukaan asiat ei ihan menneet noin, mitä tuossa artikkelissa kirjoitettiin.

Esim Rossin palkkaus Ferkulle oli enemmänkin pr-hommia ja siitä reviteltiin isoja juttuja kun ylivoimainen RR-mies olisi vaihtamassa lajia, mutta siitä ei ollut mielestäni missään vaiheessa mitään vakavaa aikomusta. Jos nyt en väärin muista, niin kumpikin osapuoli sen kertoikin. Eikä Rossin testiajat olleet ihan mitään huippujakaan.

Kimin siirto Ferrarille oli selviö jo suunnilleen vuotta aikaisemmin ja mm Heikki Kulta kertoi Kimin allekirjoittaneen esisopimuksen, jonka takia Ronilla ei sitten ollut juuri haluakaan pitää vastentahtoista kuskia palkkalistoilla.

Samoin kun Alonson siirtyminen talliin oli ehkä huonoiten varjeltu salaisuus mitä ykkösissä on ollut. Ei tosin 2006. Kaikki sen tiesi ja ainut ylläri oli Kimin munien rapsutteluvuosi rallin parissa.

Aikaa on kulunut, mutta toi Molon ja Todtin välirikkokin muistaakseni on korjattu myöhemmin.

Näistä mitä tuossa kirjoitettiin, kyllä paljon huhuttiin aikanaan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Ah, se olikin tämä Business F1 -lehden artikkeli Räikkösen sopimuskuvioista vuosien 2005–2006 aikana. Juttu pähkinänkuoressa:

Ron Dennisillä ja McLarenilla oli pohjalla pitkä sopimus Räikkösen kanssa. Se oli tehty jo vuonna 2001, kun McLaren kaappasi Räikkösen itselleen. Sopimukseen sisältyi optioita, joiden mukaan talli olisi vapaa jatkamaan Räikkösen sopimusta yksipuolisella ilmoituksella, kunhan se samalla jatkaisi Räikkösen tuntuvia palkankorotuksia. Tuolloin (vuonna 2005) sitova sopimus oli voimassa kauden 2006 loppuun ja kylkiäisenä oli optio seuraavien kausien palveluksista.

Kauden 2005 aikana Dennis kuitenkin päätti, ettei McLarenilla ole enää intressejä maksaa Räikkösen palveluksista alati kasvavaa korvausta. Tämän sai kuulla myös Kimin manageri David Robertson. Tässä vaiheessa Robertson näki olevansa vapaa neuvottelemaan myös muiden tallien kanssa, ja hän saikin pian Ferrarin suostumaan "optioon" Kimin kanssa, joka estäisi Kimiä tekemästä sopimusta minkään muun tallin kanssa ennen vuoden 2006 puoltaväliä.

Lopulta Ferrari ja Räikkönen allekirjoittivat sen oikean sopimuksen kaudesta 2007 elokuussa 2006.

Alla linkkaamani artikkeli käsittelee paljon myös Ferrarin sisäistä valtataistoa tuona aikana, joten kannattaa ottaa puolituntinen vapaata ja rentoutua juttua lukien.

Interesting read on how Schumi's first retirement came about
Todella mielenkiintoinen artikkeli (y) Kertoo myös sen että Dennis palkkasi Alonson vastareaktiona Räikkösen optiosopimukseen Ferrarin kanssa.

On kyllä vaikea uskoa, että Rossin siirto Ferrarin kuskiksi olisi kovin realistista. Yksittäisenä asiana se hieman laittaa punnitsemaan tuon artikkelin uskottavuutta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Tuskin tuossa jutussa ihan kaikki täsmää todellisuuden kanssa, mutta onhan noissa usein oikeitakin paljastuksia.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Todella mielenkiintoinen artikkeli (y) Kertoo myös sen että Dennis palkkasi Alonson vastareaktiona Räikkösen optiosopimukseen Ferrarin kanssa.

On kyllä vaikea uskoa, että Rossin siirto Ferrarin kuskiksi olisi kovin realistista. Yksittäisenä asiana se hieman laittaa punnitsemaan tuon artikkelin uskottavuutta.
Haha. Miten helkkarissa tästä asiasta on saatu tämmönen salaliitto? 😂

Kun ottaa faktat huomioon niin eihän tässä ole mitään outoa. Kimi sanoi tehneensä sopimuksen 2005 Ferrarille. Alonso oli vapautumassa niin tottakai järkevä valinta rookien rinnalle. Schumi sanoi olevansa väsynyt ja pitkä ura takana ja halusi lopettaa.

Toki jos ihmiset jaksaa jauhaa yksinkertaista asiaa 100 vuotta niin toki. Tai mä en näe mitä outoa tässä on? Kenenkään sopimuksia ei revitty eikä maksettu ulos.

Joku lehdistötiedotteen jakaminen heti voiton jälkeen on mun mielestä tyylikäs tapa lopettaa kuin todiste mistään salaliitosta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13772
Pienen historia pläjäyksen jälkeen palataan aiheeseen. Kuten yllä olevasta tekstistä selviää, harvat pystyivät menestymään sillä, koska vain harvat saivat edes kilpailukykyisen moottorin. Siis toisin sanoen, yleensä kaksi kuljettajaa sai sellaisen moottorin ja toinen niistä oli -91 vuoden jälkeen Schumi ja toinen joku kakkoskuljettaja. Myös McLarenin kaksikko sai ajaa joitain kilpailuja tasaveroisella moottorilla Schumiin nähden. Kuudestatoista kauden kilpailusta Senna voitti kuitenkin viisi kilpailua ollen loppupisteissäkin toinen Prostin voittaessa Williamssilla. Schumi oli neljäs, voittaen vain yhden kilpailun sillä kaudella.
Toki McLaren traction controlleineen, ja kevyempine moottoreineen, oli ylivoimainen Benettoniin verrattuna alkukauden sadekisoissa. Schumacher menetti potentiaaliset voittosaumat konerikkoihin ainakin Monacossa ja Monzassa. Monta vahvaa kakkossijaa tulikin yhden ylivoimaisen Williamsin jälkeen. Estorilin voitto tavallaan pelasti siitä kaudesta paljon, kun sen saavutti ajettuaankin monta loistavaa kisaa.
Tuo mieleen Benettonin 1996 kauden, jolloin vastoin todennäköisyyksiä jäivät voitotta kun kärjestä autot hajosivat ainakin Monacossa ja Hockenheimissa. Tasan yhdellä tapaa asiat jäävät historiaan. Lyhenkin aikavälin otannalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Alonso teki sopimuksensa McLarenin kanssa ensin (lue: se virallistettiin ensin), kyllä se oli niin päin. Siirto vahvistettiin jo vuoden 2005 lopulla. Kauden 2006 alussa tallin johtoporras jopa hieman piikitteli Kimiä, että ehkäpä he sittenkin haluavat tehdä Montoyasta tallikaverin Alonsolle.

https://www.irishexaminer.com/sport/arid-30235757.html
Alonson sopimus julkistettiin vasta ihan vuoden 2005 lopulla ja Dennis sanoi että halusivat tämän julki mahdollisimman pian. Eli Kimihän oli ehtinyt tehdä esisopimuksen Ferrarin kanssa aiemmin. Dennis puhuu kuitenkin pohtivansa kumpi tekee tilaa Kimi vai Montoya, eli eikö Dennis ole ollut tietoinen Kimin esisopparista vai bluffaako medialle ettei Kimin menetys olisi tiedossa jo.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Haha. Miten helkkarissa tästä asiasta on saatu tämmönen salaliitto?

Kun ottaa faktat huomioon niin eihän tässä ole mitään outoa. Kimi sanoi tehneensä sopimuksen 2005 Ferrarille. Alonso oli vapautumassa niin tottakai järkevä valinta rookien rinnalle. Schumi sanoi olevansa väsynyt ja pitkä ura takana ja halusi lopettaa.

Toki jos ihmiset jaksaa jauhaa yksinkertaista asiaa 100 vuotta niin toki. Tai mä en näe mitä outoa tässä on? Kenenkään sopimuksia ei revitty eikä maksettu ulos.

Joku lehdistötiedotteen jakaminen heti voiton jälkeen on mun mielestä tyylikäs tapa lopettaa kuin todiste mistään salaliitosta.
Kausi 2005 ja Kimihän oli elämänsä liekeissä ja Schumi hiipuva tähti. Kimi tekee samalla kaudella esisopimuksen Ferrarin kanssa näinkin aikasin. Ei mikään ihmekään että tuollaisesta kaappauksesta Schumille tulee väsynyt olo kun sieltä ollaan tuomassa uutta kukkoa kanalaan. Tuskin tuota koskaan saadaan selville 100 prosenttisesti oliko Schumin lopetuspäätös täysin hänen käsissään, mutta kyllä tuo aikainen esisopimus haiskahtaa painostamiselta että joko ajat tasavertaisena Kimin kanssa tai sitten lähdet bingoamaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toki McLaren traction controlleineen, ja kevyempine moottoreineen, oli ylivoimainen Benettoniin verrattuna alkukauden sadekisoissa. Schumacher menetti potentiaaliset voittosaumat konerikkoihin ainakin Monacossa ja Monzassa. Monta vahvaa kakkossijaa tulikin yhden ylivoimaisen Williamsin jälkeen. Estorilin voitto tavallaan pelasti siitä kaudesta paljon, kun sen saavutti ajettuaankin monta loistavaa kisaa.
Tuo mieleen Benettonin 1996 kauden, jolloin vastoin todennäköisyyksiä jäivät voitotta kun kärjestä autot hajosivat ainakin Monacossa ja Hockenheimissa. Tasan yhdellä tapaa asiat jäävät historiaan. Lyhenkin aikavälin otannalla.
Vale, emävale, tilasto. Tilastot eivät kerro potentiaalisista voittosaumoista mitään.

Mitä tarkoitat kevyemmillä moottoreilla Benettoniin verrattuna? Moottorihan oli sama, mutta siitä oli Mäkin käytössä vain vanhempi ja tehottomampi versio kuin Benettonilla eli moottoreiden painoissa ei mitenkään voinut olla suuria eroja. Ja jos McLarenilla oli tc käytössä, niin sitten se oli kyllä myös Benettonillakin. Sehän oli kielletty -94 vuonna, joten tuskin ovat kehittäneet talven aikana järjestelmää joka on kielletty. Mäkki ja TAG kyllä kehittelivät käuden aikana itsekseen moottorinohjausta, vaikka yleensä se tuli moottorin mukana tehtaalta. Minardi käytti Magneti Marellin palveluita sponsorisopimuksen mukaisesti, mutta muilla asiakastalleilla oli käytössä Fordin/Cosworthin tekemä ohjaus. Eli siinä mielessä luistonhallinta oli varmasti erilainen Benettonilla ja McLarenilla ainakin loppukaudesta. Siitä en osaa sanoa miten erilainen ja mitä vaikutusta sillä oli alkukauden kisoissa vai oliko vaikutusta ollenkaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Meniköhän Cmoneyllä mahdollisesti sekaisin luistonesto ja aktiivijousitus?

Näin jälkikäteen on kovasti toitotettu sitä, miten Williams oli ylivoimainen kausina 1992–93 kiitos luistoneston ja aktiivijousituksen, mutta totuushan on se, että useilla muillakin talleilla oli käytössä omat versionsa; Williamsin teknologiat vain luultavasti olivat kehityksessä reilusti muita edellä. Myös Prostin ja Sennan taistoa kaudella 1993 on usein kommentoitu niin, että Senna hävisi, koska Prostilla oli aktiivijousitus ja luistonesto. No jaa, eipä Sennakaan ihan pelkillä tossuilla ja lapasilla ajellut.

Jos asiaa yrittää selvitellä nyt, niin ainakin joidenkin lähteiden mukaan McLarenin aktiivijousitus oli varsin sivistynyt siinä missä Benettonin järjestelmä olisi ollut heikkolaatuinen ja ajoittain jopa arvaamaton.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Alonson sopimus julkistettiin vasta ihan vuoden 2005 lopulla ja Dennis sanoi että halusivat tämän julki mahdollisimman pian. Eli Kimihän oli ehtinyt tehdä esisopimuksen Ferrarin kanssa aiemmin. Dennis puhuu kuitenkin pohtivansa kumpi tekee tilaa Kimi vai Montoya, eli eikö Dennis ole ollut tietoinen Kimin esisopparista vai bluffaako medialle ettei Kimin menetys olisi tiedossa jo.
No miksi tietoa Ferrari-sopparista olisi ylipäätään kerrottu Dennisille? Sehän olisi korkeintaan heikentänyt Kimin asemaa tallissa, ja Ferrarin näkökulmasta myös luonut yhden uuden kanavan tiedon vuotamiselle mediaan. Oikeastaan Dennisin päätös vetää mattoa Renault'n ja Briatoren alta kertomalla Alonson siirrosta yli vuoden etukäteen olisi ollut viimeinen sinetti päätökselle pitää Dennis sivussa Kimin sopimuskuvioista.

Eikä tuo "esisopimus" ollut kuljettajasopimus. Se oli vain sopimus siitä, ettei Kimi allekirjoita kenenkään muun kanssa ennen tiettyä aikaraja. Totta kai Kimin puolelta olisi silloin haluttu pitää tieto salassa sekä pitää suhteet McLareniin hyvänä, kunnes virallinen kuljettajasopimus on allekirjoitettu.

Kolmas asia, mikä minusta kertoo siitä, miten vähän McLarenilla tiedettiin Kimin tulevasta siirrosta, on se, ettei Kimille edes alettu etsiä seuraajaa ennen kuin Ferrari tiedotti kaapanneensa miehen. Mestaruustaistossa olevaksi talliksi McLaren teki päätöksen siitä hyvin myöhään; vasta kisakauden jo päätyttyä ja testikauden alettua. Vaihtoehtoina olivat Hamiltonin lisäksi Häkkinen ja De la Rosa, joskin ilmeisesti hyvin nopeasti tallille kävi selväksi, että Hamilton oli liian hyvä sivuutettavaksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13772
Mitä tarkoitat kevyemmillä moottoreilla Benettoniin verrattuna? Moottorihan oli sama, mutta siitä oli Mäkin käytössä vain vanhempi ja tehottomampi versio kuin Benettonilla eli moottoreiden painoissa ei mitenkään voinut olla suuria eroja. Ja jos McLarenilla oli tc käytössä, niin sitten se oli kyllä myös Benettonillakin.
Tuon olen vain lukenut jostakin, ettei Ford-moottoreiden paremmuusero ollut pelkkä Benettonin vähän parempi teho, koska McLarenin kone oli kevyempi. Kuinka vähän, en tiedä. Ja Monacossa Schumacher sanoi "The car has more mechanical grip with the active system and with the introduction this weekend of the traction control."

https://www.riccardopatrese.com/f1-1993 Tuolla Patresekin sanoo vielä Espanjassa, että tarvitsevat TC:n.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
No miksi tietoa Ferrari-sopparista olisi ylipäätään kerrottu Dennisille? Sehän olisi korkeintaan heikentänyt Kimin asemaa tallissa, ja Ferrarin näkökulmasta myös luonut yhden uuden kanavan tiedon vuotamiselle mediaan. Oikeastaan Dennisin päätös vetää mattoa Renault'n ja Briatoren alta kertomalla Alonson siirrosta yli vuoden etukäteen olisi ollut viimeinen sinetti päätökselle pitää Dennis sivussa Kimin sopimuskuvioista.

Eikä tuo "esisopimus" ollut kuljettajasopimus. Se oli vain sopimus siitä, ettei Kimi allekirjoita kenenkään muun kanssa ennen tiettyä aikaraja. Totta kai Kimin puolelta olisi silloin haluttu pitää tieto salassa sekä pitää suhteet McLareniin hyvänä, kunnes virallinen kuljettajasopimus on allekirjoitettu.

Kolmas asia, mikä minusta kertoo siitä, miten vähän McLarenilla tiedettiin Kimin tulevasta siirrosta, on se, ettei Kimille edes alettu etsiä seuraajaa ennen kuin Ferrari tiedotti kaapanneensa miehen. Mestaruustaistossa olevaksi talliksi McLaren teki päätöksen siitä hyvin myöhään; vasta kisakauden jo päätyttyä ja testikauden alettua. Vaihtoehtoina olivat Hamiltonin lisäksi Häkkinen ja De la Rosa, joskin ilmeisesti hyvin nopeasti tallille kävi selväksi, että Hamilton oli liian hyvä sivuutettavaksi.
Jutussa minkä linkkasit nimenomaan kerrotaan, että Kimin managerin tarkoituksellisesti vuosi Ferrarin kanssa tehdyn optiosopimuksen medialle, jotta tieto kantautuisi myös Dennisin korviin. Hassun valikoivasti käytät itse nostamaasi tietolähdettä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Jutussa minkä linkkasit nimenomaan kerrotaan, että Kimin managerin tarkoituksellisesti vuosi Ferrarin kanssa tehdyn optiosopimuksen medialle, jotta tieto kantautuisi myös Dennisin korviin. Hassun valikoivasti käytät itse nostamaasi tietolähdettä.
Ei se ole minulle mikään raamattu, jota pänttäisin kunnes jokainen rivi ja välimerkki on tarkasti muistissa. Ookoo, jutun mukaan tieto oli "viety" Dennisille huhujen kautta. Jos tarkoitus olisi ollut suoraan vahvistaa tieto hänelle, niin se olisi silloin kerrottu hänelle suoraan. Huhujen ensisijainen tarkoitus sen sijaan on ollut luoda epäuskoa Dennisin mielessä hänen oman neuvotteluasemansa lujuutta kohtaan kuitenkaan antamatta asiasta täyttä varmuutta.

Olihan jutussa vähän myöhemmin kirjoitettu niinkin, että Räikkönen olisi tuntenut olonsa petetyksi sen jälkeen, kun tieto Alonson siirtymisestä McLarenille tuli julki. Miksi näin, jos koko pelin pelaaminen on aloitettu hänen taholtaan vuotamalla tietoja neuvotteluista Ferrarin kanssa?

But Dennis had seriously piqued his existing drivers and when they heard the news both vowed to leave the team at the end of 2006. They felt they had been double-crossed. Räikkönen’s position for 2007 suddenly looked precarious.
 
Ylös