MM-rallikausi 2023

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Huyndain tapauksessa on valitettavasti vaan myönnettävä totuus, että heidän resursseillaan olisi pitänyt pystyä parempaan. Missä on ollut vika, ei varmaan ole mitään yksittäistä syytä. Milloin on puuttunut todellinen superstara kuljettaja, milloin on tallin johtamisessa ollut epävakautta. Samalla aikakaudella kuitenkin yksityistiimin autolla on voitettu kaksikin kuljettajien mestaruutta. Ei näitä asioita oikein kauniiksi saa mitenkään. Vain voitoilla on merkitystä. En tiedä mitä heidän Saksan päämajassa mietittiin silloin, kun ymmärrettiin, että Toyota on löytänyt sääntö pykälän jolla saa ajaa lähes rajattomasti testiä omilla kotiteillä, samaan aikaan heidän testitensä oli paikallisia likaisia assukinttupolkuja, testi alueen siirto Keskisuomeen tapahtua 5v liian myöhään.

Samaan aikaan Toyota rakensi voittaja-auton 1.5 vuodessa, heillä siihen meni 5 vuotta.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
562
Nyt Meksikon jälkeen on kyllä kutkuttavan tasainen pistetilanne. Huh huh, kyllähän tuota Kroatiaa odottaa vesi kielellä. Kuukauden tauko vain tekee kyllä tiukkaa tässä "cliffhangerissä". Kärkiviisikko 12 pisteen sisässä, milloinkohan on suhteellisesti ollut vastaava kolmen ekan kisan jälkeen?

Kroatiasta on ainakin näillä näkymin tulossa todella mielenkiintoinen. Ogierilla on tietysti paras lähtöpaikka, mutta kisa jäi viime vuonna välistä. (Paljonkohan tänä vuonna on samaa kuin kaksi vuotta sitten?). Voitto kuitenkin taskussa vuodelta 2021. Neuville on ainoana kuljettajana ollut podiumilla kauden jokaisessa kisassa, on tietysti assulla erittäin nopea ja Kroatiasta löytyy kaksi kolmossijaa. Jos ei sähläisi tänä vuonna? Kallen ja Tänakin viimevuotisen voittotaistelun muistavat varmasti kaikki, joten luonnollisesti kovat odotukset heitä kohtaan myös. Evans oli ekassa Kroatiassa niin napin toinen (tänä vuonna Tuominen muistuttaa asiasta sitten C-morella?), mutta viime vuonna Rally1:llä ei sitten ollut oikein tuuria matkassa. Rengasrikkoja tuli heti ekana päivänä 2 kpl. Vauhti oli kuitenkin ihan kohtuu hyvää, pystyi pari pohja-aikaakin nappaamaan. Josko tänä vuonna paremmalla tuurilla olisi myös vähintään podiumtaistossa mukana?

Ai että, odotukset ovat kovat, toivottavasti ei lässähdä jonkun dominointiin, teknisiin ongelmiin ja ulosajoihin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Kroatiasta on ainakin näillä näkymin tulossa todella mielenkiintoinen. Ogierilla on tietysti paras lähtöpaikka, mutta kisa jäi viime vuonna välistä. (Paljonkohan tänä vuonna on samaa kuin kaksi vuotta sitten?).
Viime vuonna tuli kaksi uutta pätkää joten ei ihan hirveästi ole muuttunut.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
1. ja 5. sijan piste-ero kolmen rallin jälkeen, kausittain:
2023: 12p
2022: 49p
2021: 22p
2020: 24p
2019: 37p
2018: 25p
2017: 38p

Tässä seitsemän vuoden syklissä kuluvan kauden aloitus on selvästi tiukin

edit: keskimäärin tällä aikajänteellä ero on ollut siis 30,5 pistettä
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
909
Kärkiviisikko 12 pisteen sisässä, milloinkohan on suhteellisesti ollut vastaava kolmen ekan kisan jälkeen?
Täytyy mennä aina vuoteen 1981 asti, jolloin kärkikuusikko on ollut neljän pisteen sisällä kolmen kisan jälkeen, ja tuolloin siis voitosta sai 20 pistettä. Ei toki ole oikein vertailukelpoinen noteeraus nykypäivän kanssa kun tuohon aikaan ei kuskit ajaneet kaikkia kisoja.

"Modernilla aikakaudella" lähimmäksi pääsee 1997 kausi, jolloin kärkiviisikko oli viiden pisteen sisällä kolmen kisan jälkeen (voitosta 10 pistettä). Eli suhteessa 2023 aloitus on hiuksenhienosti vielä tiukempi kuin 1997. Tuo -97 kausi on muuten 90-luvun lopun kausista ehkä loppupeleissä myös oma suosikkini. 1998 oli ehkä dramaattisempi ja mieleenpainuvampi, mutta jotenkin tuo 1997 herättää jostain syystä vielä enemmän nostalgiavärinöitä. Etenkin kauden jälkimmäinen puolisko oli upea, kun kehiin saatiin vielä uunituore Corolla WRC sekoittamaan pakkaa.

Ja jos nyt mainitaan jotain vielä tästäkin kaudesta, jälleen kerran päällimmäisenä tunteena on, että Kallessa on jotain mitä harvemmin on suomalaisilla kuskeilla nähty. Eli huonoistakin kisoista kääritään hyvällä prosentilla melko isoja pistepotteja matkaan. Tämä tulee osoittautumaan kultaakin arvokkaammaksi loppukautta kohti. Ehkä Kankkuseen vertaisin tässä suhteessa. Ehkä siinä on mukana ripaus tuuria, mutta ehkä myös ripaus jotain kuudetta aistia ja järjellä selittämätöntä taitoa. Taitoa, joka pitää auton jotenkin kuin ihmeen kaupalla vielä tiellä tilanteessa, jossa 95% kuskeista olisi runkinut ja kisa olisi jäänyt siihen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Täytyy mennä aina vuoteen 1981 asti, jolloin kärkikuusikko on ollut neljän pisteen sisällä kolmen kisan jälkeen, ja tuolloin siis voitosta sai 20 pistettä. Ei toki ole oikein vertailukelpoinen noteeraus nykypäivän kanssa kun tuohon aikaan ei kuskit ajaneet kaikkia kisoja.
Eihän se tämänhetkinen MM-ykkönenkään ole ajanut kaikkia ;) mutta toki power stage varmaan sekoittaa enemmän pistelaskua.

"Modernilla aikakaudella" lähimmäksi pääsee 1997 kausi, jolloin kärkiviisikko oli viiden pisteen sisällä viiden kisan jälkeen (voitosta 10 pistettä). Eli suhteessa 2023 aloitus on hiuksenhienosti vielä tiukempi kuin 1997. Tuo -97 kausi on muuten 90-luvun lopun kausista ehkä loppupeleissä myös oma suosikkini. 1998 oli ehkä dramaattisempi ja mieleenpainuvampi, mutta jotenkin tuo 1997 herättää jostain syystä vielä enemmän nostalgiavärinöitä. Etenkin kauden jälkimmäinen puolisko oli upea, kun kehiin saatiin vielä uunituore Corolla WRC sekoittamaan pakkaa.
Mulle 1997 kaudessa on myös nostalgiaa, mutta siihen liittyi ehkä oma rallikiinnostuksen boostaus parin taukovuoden jälkeen kun rotaatio ja Toyotan bannit vei fiiliksiä. Ehkä vähän sama juttu kuin tasan 20 vuotta myöhemmin, 2017 on mulle myös sellainen maaginen kausi, tosin tätä edeltänyt rallinseuraamistauko oli vielä pidempi. Näitä kausia yhdistää myös uusien luokkaspeksien esittely ja Toyotan paluu MM-sarjaan, ja toisaalta myös kesken kautta pakkaa sekoittamaan tulleet kuskit (1997 Kankkunen, 2017 Mikkelsen). Tosin objektiivisesti katsottuna 1997 oli aika köyhä kausi kun vain kolme kuskia ajoi täyden ohjelman, kun taas 2017 oli yksi kaikkien aikojen kovatasoisimmista ja tasaväkisimmistä.
 
Viimeksi muokattu:

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
138
Jos jollekin mestaruuden ja menestystä soisi, niin nimenomaan Thierrylle. Vaikka välillä päästelee suustaan vähän mitä sattuu, niin on henkilökohtaisella suosikkilistalla kyllä Elfyniä ja Ottia edellä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
900
Eihän se tämänhetkinen MM-ykkönenkään ole ajanut kaikkia ;) mutta toki power stage varmaan sekoittaa enemmän pistelaskua.


Mulle 1997 kaudessa on myös nostalgiaa, mutta siihen liittyi ehkä oma rallikiinnostuksen boostaus parin taukovuoden jälkeen kun rotaatio ja Toyotan bannit vei fiiliksiä. Ehkä vähän sama juttu kuin tasan 20 vuotta myöhemmin, 2017 on mulle myös sellainen maaginen kausi, tosin tätä edeltänyt rallinseuraamistauko oli vielä pidempi. Näitä kausia yhdistää myös uusien luokkaspeksien esittely ja Toyotan paluu MM-sarjaan, ja toisaalta myös kesken kautta pakkaa sekoittamaan tulleet kuskit (1997 Kankkunen, 2017 Mikkelsen). Tosin objektiivisesti katsottuna 1997 oli aika köyhä kausi kun vain kolme kuskia ajoi täyden ohjelman, kun taas 2017 oli yksi kaikkien aikojen kovatasoisimmista ja tasaväkisimmistä.
Eikös se ollu 1995 kun Toyota sai bannit??
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös se ollu 1995 kun Toyota sai bannit??
Toyota sai bannit 1995 Katalonian jälkeen ja banni kesti vuoden 1996, ja vapaaehtoisesti sitten ottivat vielä 1997 alkukauden aikaa kehittää Corollaa. Itsellä meni siis fiilikset silloin 1995 loppuvuodesta kun Jyskäläkin oli vain F2-kisa ja Toyota bannattiin mutta ehkä Tommin menestys ja mielenkiintoinen Jyskälä 1996 palautti sitä mielenkiintoa kauden 1997 alkuun.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
736
Ja jos nyt mainitaan jotain vielä tästäkin kaudesta, jälleen kerran päällimmäisenä tunteena on, että Kallessa on jotain mitä harvemmin on suomalaisilla kuskeilla nähty. Eli huonoistakin kisoista kääritään hyvällä prosentilla melko isoja pistepotteja matkaan. Tämä tulee osoittautumaan kultaakin arvokkaammaksi loppukautta kohti.
Kieltämättä vähän samankaltainen kaudenaloitus Kallella (sijoitukset kolmesta ensimmäisestä kisasta 2-4-4) kuin Kankkusella 1987 (2-3-4) tai 1991 (5-4-1).
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
909
Kieltämättä vähän samankaltainen kaudenaloitus Kallella (sijoitukset kolmesta ensimmäisestä kisasta 2-4-4) kuin Kankkusella 1987 (2-3-4) tai 1991 (5-4-1.
Jep, etenkin tuo 1987 kausi kävi kanssa mielessä kun vertasin Kallea ja Kankkusta. Jotenkin jäi sellainen kuva, että Kankkuselle sattui tuolla kaudella melkein joka kisassa jonkinlaista erikoista kommellusta. Eikä vauhtikaan ollut aina mitenkään erikoista. Mutta niin vain jotenkin Kankkunen sai lopulta kaavittua pisteitä tarpeeksi kasaan ja vei mestaruuden.

Niin, ja ne "mestarin tuurit" tietysti. Markulla olisi 100% varmuudella Lancia kaatunut tässä tilanteessa:

Ogierillakin on muuten samanlainen "kuudes aisti" pelastaa ihmeellisesti tilanteita joissa suurin osa muista olisi runkinut. Esim. Kallen paikka Kroatiassa 2021 tai tämä tilanne 2019 Argentiinasta tulee heti mieleen:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
Suhteellisen huolestuttavalta alkaa kuulostamaan. Toivottavasti se lähtisi siitä. Parhaimmillaan oleva Ott on aivan upea kuski. Viime kauden suoritus Jyväskylässä oli aivan uskomaton!
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Ylös