Meksikon MM-ralli 2023

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Seppä mikä seppä.
Kelloseppä! Niin tarkkaan hän nakutteli alusta loppuun. Kisan suurin yllättäjä minulle oli silti Gus Greensmith. En olisi etukäteen uskonut, että hän jauhottaa kaikki muut WRC-2-luokan kuskit. Emilille myös hyvät pojot niin suorituksesta kuin itse kisastakin. Annan mä hyvät pisteet Esupillekin. Kaatui uljaasti ajokengät jalassa ja auto kipinöiden kovan taistelun jälkeen. Oiva tuosta on jatkaa!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1017
Ei nyt tässä kohtaa kautta vielä kannattaisi liikoja moisia miettiä, mutta herää kyllä itsellä kysymys, että kuinka monta kisaa Ogierin pitäisi ajaa voittaakseen mestaruuden. Kroatiassa ajaa ja lienee ennakkosuosikki tähän kisaan. Mahdollisesti kisan voittaessa en näe, että kiinnostaa lähteä Portugaliin auraamaan, mutta Sardinia ja Kenia voisivat olla ohjelmassa. Viroon ja Suomeen en jaksa uskoa Ogierin lähtevän. Hienoahan se olisi nähdä Ogierin kaltainen lajilegenda vielä kerran Jyväskylässä, mutta en jaksa silti uskoa. Jos Jyväskylän jälkeen Ogierilla olisi todellinen mahdollisuus mestaruuteen niin näkisin ajan loppukauden ja ripustavan sen jälkeen hanskat lopullisesti naulaan.

Todennäköistähän se on, että Kalle löytää vielä voittajavireen ja Ogierilla ei vajaalla ohjelmalla ole saumoja, mutta tällä hetkellä Tänakin meininki on voittotaistelussa tai ongelmissa, Kalle Neuville ja Evans syövät toisiltaa vuorotellen pisteitä, Lapin, Breenin, (Sordon) sekoittaessa välillä pakkaa, voisi Ogierilla olla periaatteessa vajaalla kaudella hyvillä lähtöpaikoilla mahdollisuus mestaruuteen.
 

Fenomenal

Active member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
44
Muuten joo mutta ei Viroa eikä Jyskälää
Jos Ogier innostuu tosissaan tämän kauden mestaruutta jahtaamaan, niin eikö olisi kuitenkin järkevää käydä hakemassa kisoista 3-5 sijan pisteet, vaikkei voitto vauhdissa olisikaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14522
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Ogier innostuu tosissaan tämän kauden mestaruutta jahtaamaan, niin eikö olisi kuitenkin järkevää käydä hakemassa kisoista 3-5 sijan pisteet, vaikkei voitto vauhdissa olisikaan?
no ei se nyt varmaan kuitenkaan niin innoissaan sitä mestaruutta jahtaa, eikä se onnistu reikäisellä ohjelmalla. Vaikka nyt kaksi lempikisaa onnistui nappiin niin tulee niitä epäonnistumisiakin varmasti vielä tänä vuonna.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Se on yleensä ollut mestarin merkki, että "pikkumokat" eivät päätä kisoja. Mutta kylläpä Kallella on lähiaikoina monessa kisassa ollut suhteellisen paljon näitä tilanteita ja oikeastaan joka kerralla selvinnyt niistä.

Toivottavasti näiden osalta putki jatkuu.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Se on yleensä ollut mestarin merkki, että "pikkumokat" eivät päätä kisoja. Mutta kylläpä Kallella on lähiaikoina monessa kisassa ollut suhteellisen paljon näitä tilanteita ja oikeastaan joka kerralla selvinnyt niistä.

Toivottavasti näiden osalta putki jatkuu.
En tiedä auttaako tuohon tuo Kallen aika pyöreä vähän takavetomainen ajotyyli. Jos jotkut tykkää ajaa täysin ns keula edellä, niin Kalle tuntuu jonkun verran ns. perän määrätä myös menosuuntaa. Pistää autoa vinoon aika aikaisin jo ennen mutkaa ja periaatteessa tuossa vielä pelivaraa jää, kun pistää vehkeitä vielä vinompaan..Tuskin tietty mitenkään sen takia ottaa mitään holtittomia riskejä tms...

Edit; ja tosiaan, kun jättää käännön vielä myös mahdollisimman myöhäseen ulkolaidasta, niin sinne jättöön jää sitä tilaakin, toisin kuin sisäkurvia hinkkaamalla :)
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
144
Sijainti
Joensuu
Kallen ajotyyli on se, että auto käännetään aikaisin valmiiksi seuraavalle suoralle. Lähtönopeus kurvista ratkaisee, ei se mitä vauhtia sinne mennään sisään. Toimii paremmin niissä ralleissa jossa on enemmän pitoa kuin Meksikossa. Kyse ei minun mielestäni ole takavetomaisesta ajotyylistä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Mutta kaikenlainen "luisuttaminen" on hallaa renkaille. Siksi etuvetotyyli on hellä renkaille, vaikka ei näytä miltään.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Kallen ajotyyli on se, että auto käännetään aikaisin valmiiksi seuraavalle suoralle. Lähtönopeus kurvista ratkaisee, ei se mitä vauhtia sinne mennään sisään. Toimii paremmin niissä ralleissa jossa on enemmän pitoa kuin Meksikossa. Kyse ei minun mielestäni ole takavetomaisesta ajotyylistä.
Juu, toki yrittää ajaa autoa mahdollisimman suorana ja maksimoida ulostulonopeuden mutkasta. Mutta omaan silmään tuo ajaminen näyttää enemmän takavetomaiselta kuin agressiivisesti keula edellä menevältä, kuten monella muulla. Tämä toki siis vain oma tulkinta.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
etuvetotyyli on hellä renkaille, vaikka ei näytä miltään.
Eikös se ihan alkuperäinen etuvetotyyli ollut kuitenkin sellainen joka juuri näytti joltain? Eli auton jarrut säädettiin älyttömän takapainoiseksi ja käännettiin autoa jarrulla mutkaan? Ja tästä syystä sitten kehittyi vasemman jalan jarrutuskin aikanaan. Timo Mäkinenkin jo aikanaan puhui siitä kuinka pitää Minin balanssissa jarrulla.

Jotkut veivät tämän tyylin sitten aivan äärimmilleen ja joka toiseen mutkaan tultiin pelit jo valmiiksi täysin linkussa, tyyliin Jean Ragnotti tai Kenneth Eriksson. Kenneth taisi Golf-ajeluiden jälkeen siirtää tätä säätöfilosofiaa nelivetoisiinkin autoihin. Ja sen muistan, että ainakaan Salonen ei tykännyt Erikssonin säätämästä Galantista yhtään.

Kuka RBR:ää pelailee on muuten saattanut huomata, että yleensä etuvetoisiin autoihin on säädetty siinä pelissä älyttömän takapainoiset jarrut jo valmiiksi. Muistaakseni henkka_ok:n kanssa tästä käyty jotain keskusteluita aikanaan kun otettiin kovia kaksinkamppailuita etuvetosilla. Henkka muistaakseni sääteli jarrut balanssiin ja itse ajelin original jarruilla, joilla oli melkein sama ilmiö kuin olisi käsijarrusta vetänyt. Ei ainakaan voinut valittaa, ettei auto käänny. Noh, se videopeleistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14522
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös se ihan alkuperäinen etuvetotyyli ollut kuitenkin sellainen joka juuri näytti joltain? Eli auton jarrut säädettiin älyttömän takapainoiseksi ja käännettiin autoa jarrulla mutkaan? Ja tästä syystä sitten kehittyi vasemman jalan jarrutuskin aikanaan. Timo Mäkinenkin jo aikanaan puhui siitä kuinka pitää Minin balanssissa jarrulla.
Tästä maallikkokommenttina että kyllähän se etuvetoinen tahtoo mutkassa puskea suoraan, minkä vuoksi sitä pitää väkisin heittää ja sen takia pitkän mutkan aikanakin saattaa vaihdella ali- ja yliohjauksen välillä monta kertaa. Nelivetoisella on mahdollista ajaa suorempaa linjaa.

Mutta siitä varmaan ollaan yhtä mieltä, että kaikenlainen auton ylimääräinen heittely on sellaista mistä kello ei tykkää, eli nopein ajotyyli ei ole näyttävin, ja sama myös käänteisesti.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
140
Pääsin työesteiden vuoksi vasta sunnuntaina ja eilen katsomaan rallin, mutta olin kuitenkin onnistunut pysymään tulospiilossa. Eipä ole kyllä suomalaiskuskin keskeytys v*tuttanut pitkään aikaan niin paljoa kuin Lapin poistuminen. Ehkä vain Grönholm Irlannissa 2007 menee ohi.

Tuohon saakka katsoin supereita myöten kaikki pätkät ja kaikki lähetyksissä näkyneet kuskit, mutta fiilis putosi kyllä EP:n jälkeen niin että loput pätkät lähinnä pikakelasin kakkossijan vääntöä ja Emilin ja Reetan suoritteita lukuunottamatta. C Morelle kyllä plussaa siitä että pätkät on helposti mahdollista katsoa jälkikäteen samalla tulospiilossa pysyen, WRC+:n sovelluksissa/sivuilla tämä ei oikein onnistu.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tästä maallikkokommenttina että kyllähän se etuvetoinen tahtoo mutkassa puskea suoraan, minkä vuoksi sitä pitää väkisin heittää ja sen takia pitkän mutkan aikanakin saattaa vaihdella ali- ja yliohjauksen välillä monta kertaa. Nelivetoisella on mahdollista ajaa suorempaa linjaa.

Mutta siitä varmaan ollaan yhtä mieltä, että kaikenlainen auton ylimääräinen heittely on sellaista mistä kello ei tykkää, eli nopein ajotyyli ei ole näyttävin, ja sama myös käänteisesti.
Etuvetoisen ajaminen on jatkuvaa jarrulla sitomista,jolla pyritään saamaan keula pidettyä linjalla. Kyllähän se aika suoraviivaiselta ajamisesta silloin näyttää.

Mun mielestä aiempia nelikkoja aktiivilukkoineen ajettiin pehmeämmin, etuvetoiseen tyyliin mahdollisimman suoraan ilman turhia luistamisia. Kiinteällä keskitasauspyörästöllä oleva auto ei vain käänny helposti. Fysiikan lait tulevat vastaan, kun akselit pyörivät samaa nopeutta, mutta kulkevat kuitenkin eri kehää. Tästä tulee vähän roiskiva ajotyyli joka sopii toisille paremmin kuin toisille. Takavetoisia ajettiin ennen samaan tyyliin. Auto hieman linkkuun ennen mutkaa, että saadaan keula osoittamaan suoralle. Taitaa silti nopein tapa takavedollakin olla pyöreät ja luistamattomat eli ratamaiset ajolinjat.
 
Ylös