Formula 1 - 2023 - 6 - Emilia-Romagnan GP (Italia)

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4162
Jotenkin tuntuu että vanhoina aikoina renkaista lähti vesisuihkut, mutta pohjasta ja takasiivestä ei niin paljoa sellaista sumumaista suihketta kuten nykyään. Renkaiden kattaminen (lokarit) ei kyllä mielestäni auttaisi juuri ollenkaan. Katuautoistakin poistettiin tässä männävuosina roiskeläpät, kun niiden katsottiin vain pahentavat renkaista tulevan vesisuihkun sumuttumista.
Joo, eiköhän ne lokarit olisi tulleet kauan sitten, jos niistä olisi ollut apua asiaan. Turvallisuudella olisi FIA saanut varmastikin runnottua asian läpi, vaikka joka talli varmasti onkin asiaa vastaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Jotenkin tuntuu että vanhoina aikoina renkaista lähti vesisuihkut, mutta pohjasta ja takasiivestä ei niin paljoa sellaista sumumaista suihketta kuten nykyään. Renkaiden kattaminen (lokarit) ei kyllä mielestäni auttaisi juuri ollenkaan. Katuautoistakin poistettiin tässä männävuosina roiskeläpät, kun niiden katsottiin vain pahentavat renkaista tulevan vesisuihkun sumuttumista.
Joo, eiköhän ne lokarit olisi tulleet kauan sitten, jos niistä olisi ollut apua asiaan. Turvallisuudella olisi FIA saanut varmastikin runnottua asian läpi, vaikka joka talli varmasti onkin asiaa vastaan.
Ehkä tätä on tutkittu että teoreettisesti tästä olisi jotain hyötyä, mutta käytännössä ei vielä todettua. Tuleepahan ainakin kokeiltua, idea jonka voi hylätä helposti jos osoittautuu sudeksi. Mutta toivottavasti sadekelihommat ottaisivat askeleen eteenpäin paremmilla wetin kiekoilla ja lokareilla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Ehkä tätä on tutkittu että teoreettisesti tästä olisi jotain hyötyä, mutta käytännössä ei vielä todettua. Tuleepahan ainakin kokeiltua, idea jonka voi hylätä helposti jos osoittautuu sudeksi. Mutta toivottavasti sadekelihommat ottaisivat askeleen eteenpäin paremmilla wetin kiekoilla ja lokareilla.
Mitä se lokari hyödyttää?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Jotenkin tuntuu että vanhoina aikoina renkaista lähti vesisuihkut, mutta pohjasta ja takasiivestä ei niin paljoa sellaista sumumaista suihketta kuten nykyään. Renkaiden kattaminen (lokarit) ei kyllä mielestäni auttaisi juuri ollenkaan. Katuautoistakin poistettiin tässä männävuosina roiskeläpät, kun niiden katsottiin vain pahentavat renkaista tulevan vesisuihkun sumuttumista.
Aika monen lähteen mukaan roiskeläppiä alettiin pudottaa pois jo 90-luvulla ilmanvastuksen pienentämiseksi. Ilmanvastuksen merkitys on vain kasvanut viime vuosina, kun ekohippeilyn nimissä on pyritty leikkaamaan autojen kulutusta kaikin mahdollisin keinoin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3434
Jotenkin tuntuu että vanhoina aikoina renkaista lähti vesisuihkut, mutta pohjasta ja takasiivestä ei niin paljoa sellaista sumumaista suihketta kuten nykyään. Renkaiden kattaminen (lokarit) ei kyllä mielestäni auttaisi juuri ollenkaan. Katuautoistakin poistettiin tässä männävuosina roiskeläpät, kun niiden katsottiin vain pahentavat renkaista tulevan vesisuihkun sumuttumista.
Katuautoissa on lokasuojat estämässä vesisuihkua ylös.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Eihän se vesisuihku ole ongelma vaan se vesisumu joka estää näkyvyyden. Ota puutarha letku ja laske vettä läpi. Laita letkun päähän pistooli, joka hajottaa sen suihkun. Kumpi on leveämpi ja peittää näkyvyyttä enemmän?
Tai sateella ohitsesi ajaa henkilöauto ja rekka. Rekan takana on valtava vesisumupilvi, vaikka rekoissa on lokarit. Ei se sumupilvi aiheudu renkaista vaan aerodynamiikasta, rekan taakse syntyy pyörteitä ja tyhjiö. Saman tekee F1-auton takasiipi. Ja jollei tee, niin ei ole myöskään downforcea. Ja/tai DRS auki.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Katuautoissa on lokasuojat estämässä vesisuihkua ylös.
Formulat koppiautoiksi. Jos nykyformuloissa olis lokarit alkais sellainen innovaatioiden sarja että autot olisi kohta katettuja.
Skoda vois tulla Octaviallaan mukaan.
*ironiaa*
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Eihän se vesisuihku ole ongelma vaan se vesisumu joka estää näkyvyyden. Ota puutarha letku ja laske vettä läpi. Laita letkun päähän pistooli, joka hajottaa sen suihkun. Kumpi on leveämpi ja peittää näkyvyyttä enemmän?
Tai sateella ohitsesi ajaa henkilöauto ja rekka. Rekan takana on valtava vesisumupilvi, vaikka rekoissa on lokarit. Ei se sumupilvi aiheudu renkaista vaan aerodynamiikasta, rekan taakse syntyy pyörteitä ja tyhjiö. Saman tekee F1-auton takasiipi. Ja jollei tee, niin ei ole myöskään downforcea. Ja/tai DRS auki.
Formula E:ssähän noita lokareita on ja ilmeisesti ovat sieltä jotain tietoa ammentaneet. Tässä ei koiteta poistaa ongelmaa joka on mahdotonta vaan vähentää sitä. Itse haluan nähdä niitä ainakin testattavan F1-autossa, oikeastaan mikä vaa parannusidea on tervetullut. En kyllä ymmärrä tätä vastahakoisuutta kun pelätään joka pisaraa punasien lippujen takia, mutta ei olla valmiita parannusehdotuksiinkaan...
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Lisätäkseni vielä tähän sadekelin ajamiseen sen yhden tärkeimmistä seikoista että on ne uudet wetin renkaat sitten paremmat tai ei niin tuomaristolla pitäisi olla valta pakottaa pitämään niitä, koska ne ovat sateella kuitenkin ne renkaat jotka tarjoavat parhaimman pidon vaikkakin hitaamman nopeuden. Tällä varmistettaisiin että mahdollisimman moni pysyisi radalla. Ja mitä näkyvyyteen tulee niin ei se ole haitannut kisaamista esim Brasilia 2016 tai Japani 2022. Aina kyllä löytyy niitä jotka haluavat ajaa kelillä kuin kelillä tai niitä jotka haluavat nastolalaisen märänkelin kisaviikonlopun eli pakata kamat ja lähteä kotiin, mutta on ennenkin kisattu vesisuihkuissa. Brasilian 2016 GP oli aivan eeppinen jossa vedettiin vesisuihkuissa wetin renkailla.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4162
Sieltä saadaan varmasti tietoa jonkin verran, mutta vaikea sekin on viedä ykkösiin, koska ykkösten aerotehokkuus on niin järjetön.

Toki Formula E aerollaan tähtää enemmän voimayksikön tehon optimointiin, kuin ykkösissä, mutta ei siinäkään huono downforce ole. Kuitenkin jo aiempien sääntöjen ykkösten downforce oli, kaikesta E:n kehityksestä huolimatta, noin kolminkertainen ja kuinka monta kertaa suurempi nostovoima ja pisaran hajoitus taipumus sillä on radan kosteuteen lienee paljon suurempi. Ja silti Formula E myös pöllyttää sumua.
Uusien autojen myötä tämä ero lienee kasvanut huomattavasti, kun auto imeytyy rataan aivan eri tavalla.

Ei sillä, etteikö kaikkea voisi kokeilla ja olisi mukava, että onnistuttaisiin, mutta vaikeata se on ja vaatisi varmasti jonkin uuden innovaation auton perään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4162
.Ja mitä näkyvyyteen tulee niin ei se ole haitannut kisaamista esim Brasilia 2016 tai Japani 2022. Aina kyllä löytyy niitä jotka haluavat ajaa kelillä kuin kelillä tai niitä jotka haluavat nastolalaisen märänkelin kisaviikonlopun eli pakata kamat ja lähteä kotiin, mutta on ennenkin kisattu vesisuihkuissa. Brasilian 2016 GP oli aivan eeppinen jossa vedettiin vesisuihkuissa wetin renkailla.

Tai the rattimiehen viikonlopun. Sehän suorastaan loisti Japanissa, puhumattakaan edellisen kisan kovasta märänkelin suorituksesta Singaporessa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Lisätäkseni vielä tähän sadekelin ajamiseen sen yhden tärkeimmistä seikoista että on ne uudet wetin renkaat sitten paremmat tai ei niin tuomaristolla pitäisi olla valta pakottaa pitämään niitä, koska ne ovat sateella kuitenkin ne renkaat jotka tarjoavat parhaimman pidon vaikkakin hitaamman nopeuden. Tällä varmistettaisiin että mahdollisimman moni pysyisi radalla. Ja mitä näkyvyyteen tulee niin ei se ole haitannut kisaamista esim Brasilia 2016 tai Japani 2022. Aina kyllä löytyy niitä jotka haluavat ajaa kelillä kuin kelillä tai niitä jotka haluavat nastolalaisen märänkelin kisaviikonlopun eli pakata kamat ja lähteä kotiin, mutta on ennenkin kisattu vesisuihkuissa. Brasilian 2016 GP oli aivan eeppinen jossa vedettiin vesisuihkuissa wetin renkailla.

Niin kauan kuin edes joku kuski ajaa välikelin renkailla, ei pitäisi olla syytä keskeyttää kisaa sääolosuhteiden takia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Ei tuolla ole kuin kaksi kuskia jotka yleensä erottuvat märillä keleillä, Verstappen ja Hamilton. Munapäällä ei vielä ole suurempia meriittejä vesikeleistä muuta kuin shitboxilla Span aika-ajot ja Imolassa meinasi tulla Bottaksen Mersun ohi mutta lähti lapasesta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5004
Niin kauan kuin edes joku kuski ajaa välikelin renkailla, ei pitäisi olla syytä keskeyttää kisaa sääolosuhteiden takia.
No tämäpä juurikin. Suzukassakin odotettiin parhaimpien vesikelien yli ja startattiin weteillä jolloin kaikki pysyivät tiellä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Formula E:ssähän noita lokareita on ja ilmeisesti ovat sieltä jotain tietoa ammentaneet. Tässä ei koiteta poistaa ongelmaa joka on mahdotonta vaan vähentää sitä. Itse haluan nähdä niitä ainakin testattavan F1-autossa, oikeastaan mikä vaa parannusidea on tervetullut. En kyllä ymmärrä tätä vastahakoisuutta kun pelätään joka pisaraa punasien lippujen takia, mutta ei olla valmiita parannusehdotuksiinkaan...
Joo kyllä mun puolesta saa testata. Varmaan ne renkaat nyt olis helpoin steppi saada noista ajokelpoisia sateella, mutta FIA on vuosikausia puhallellut munasarjoihin.
 
Ylös