Formula 1 - 2023 - 11 - Iso-Britannian GP

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Historiaan peilaten Maxin ylivoimaiset kaksi kautta selittyy myös Red Bullin tavasta venyttää sääntöjä harmaalle alueelle sekä Adrian Newey. Neweyn käsialaa olivat myös ratoja dominoineet Williams FW14b, Häkän mestaruusautot sekä Vettelin mestaruusautot.

Ts. ilman Neweyä Maxilla olisi voittaminen hankalampaa.
Tottakai neweyn kädenjälki näkyy, mutta ei pidä myöskään väheksyä maxin suoritustasoa. Ei virheitä. Kulkee välikelissä, sateella kuivalla, aika-ajoissa ja kisamitassa jne. Pereziin verrattuna Max ajaa ihan omassa liigassa tällä hetkellä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
WNm9fnrxLN3_qkgaXp6Un9yXrAHgKENzSsTHeR3vbIQ.jpg
8V5h_Tj_mHsAM2Tc_7j-WvrGHP6xY90s_2zACwc1qbM.jpg
Edelleen ihmetyttää nuo renkaiden pienet erot kisan aikana. Ei ehkä paras valinta Pirelliltä kisaan, mutta tuolla tosin täytyy renkaan turvallisuuden vuoksi kestääkin paremmin.
Lando myös ajoi lähes softien veroisen kierrosajan kovilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3524
En ihmettelisi että Bottas lyö ajohanskat naulaan tämän kauden jälkeen. Ei voi olla vaikuttamatta motivaatioon tuo Alfan sähellys ja heikko suoritustaso. Mistä löytää motivaatiota?
Toisaalta Bottaksen motivaatiota epäiltiin jo aiemmin. Olisiko se nyt tarttunut talliin 🤔
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Kisa tuli katsottua, mutta ei kyllä hirveämmin tunnu miltään. Joka kausi lähes tuntuu joku dominoivan, mikä on tosi masentavaa. Mikä on erikoista, sillä lukuunottamatta Red Bullia tällä kaudella olisi ollut huikeaa menoa kärjessä ja paljon vaihtelua.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5126
En ihmettelisi että Bottas lyö ajohanskat naulaan tämän kauden jälkeen. Ei voi olla vaikuttamatta motivaatioon tuo Alfan sähellys ja heikko suoritustaso. Mistä löytää motivaatiota?
Tuskin nyt kesken kaiken lopettaa kun on vihdoinkin päässyt nauttimaan siitä kauan haaveilemasta pitkästä sopparista ilman stressiä, varmasti tiesi Kimin jäljiltä minkälaiseen ulosteeseen kätensä tulee lykkäämään. Sitä paitsi Bottashan on äskettäin sanonut omaavansa ajovuosia vielä rutkasti tulevaisuudessa, eri asia onkin sitten sen toteutus. On varmasti ollut mielenkiintoinen projekti Alfalla jossa pääsee johtavana kuljettajana vaikuttamaan asioihin, mutta pitäisihän tuolta pois päästä. Siirtymävuodet Audiin menee ihan läpsyttelyksi.

Mahtaako olla jo ikävä niitä ressaavia vuoden pahveja kärkitallissa? Pahasti on Bottaksen ura ajautunut umpikujaan Alfalla, tarjolla on vain osallistumista F1-sarjaa pyörimässä muiden mukana, ei niinkään menestyksen perässä. Hännillä uran jäähdyttely on siitä vaarallista kun sieltä harvoin noustaan takaisin ylöspäin urakehityksessä. Vaikka ongelma olisikin pääasiassa auto, kuskin maine siinä saattaa mennä mukana. Albon on ehkä tällä hetkellä hännillä potentiaalisin joka voisi tehdä comebackin parempaan talliin, ja siihen vaaditaan maksu- & passikuskitallikaverin totaalista dominointia. Ketään ei kiinnosta jos painitaan hännillä tasaväkisesti maksukuskin kanssa, oli se syy missä tahansa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5126
- Piastri on olllut pettymys. Tyyppiin ladattiin kuitenkin Maxin ja Norrisin kaltaiset odotukset ja oletettiin että on heti vauhdissa ja tarjoaa kunnon vastuksen Norrikselle, mutta toistaiseksi jäänyt piippuun. Ei huono suoritus silti ja parempi kuin Ricciardo ja nuori kaveri on ja aikaa vielä, mutta omasta mielestä odotin hiukkasen enemmän semmosta säkenöivää vauhtia heti alusta asti.
Piastrin puolustukseksi täytyy todeta että Hamiltonin kaltaisia nousuja sarjaan tuskin enää tullaan koskaan näkemäänkään kun testaaminen kielletty, silloin sai tahkoa tolkuttomia kilometrejä niin eihän siinä autokaan enää vieras ollut ensimmäisissä kisoissa. Norriksen omakin ura lähti melko vaatimattomasti käytiin ottaessaan turpaan Sainzilta.

Täytyy juuri ottaa huomioon että Norris lähetti Ricciardon (osa-aika) eläkkeelle ja Piastri pysyy Norriksen kyydissä ihan hyvin heti ensimmäisellään kaudella että tallikaverina on ainakin asiansa osaava kaveri. Tämä kausi menee Piastrilla läpsytellessä ja tottumiseen ja ensi kaudesta eteenpäin pitääkin alkaa tulla jo Norriksen päihittämistä. Tähän mennessä Piastrilta ei ole romuakaan syntynyt mikä on melko harvinaista rookiekuskiksi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Usein Alfa Romeon ja Bottaksen kisataktiikat saavat sapiskaa täällä. Eilen tallin laatima taktiikka toimi loistavasti ja auttoi Bottasta nousemaan pari pykälää, mutta eipä sitä kukaan noteeraa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5126
Usein Alfa Romeon ja Bottaksen kisataktiikat saavat sapiskaa täällä. Eilen tallin laatima taktiikka toimi loistavasti ja auttoi Bottasta nousemaan pari pykälää, mutta eipä sitä kukaan noteeraa.
Liekö tämä yleensä taktiikkana Alfalla että toisella autolla vedetään hardeilla erittäin pitkä stintti toiveissa turva-auto.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5126
Ei kyllä muistu mieleen vastaavaa kehitysloikkaa minkä Mclaren teki. Safety carin jälkeen uusintastartissa kärkikahinoissa pitivät hardeilla Mersut takanaan jotka olisivat voineet hyökätä tuoreilla softeilla ja mediumeilla, tämä ainakin yllätti itseni totaalisesti, olin aivan varma että Mclarenit tulevat olemaan kuin peurat ajovaloissa. Hamilton on jo huolestunut että pitää tallin kanssa keskustella kehityssuunnasta kun yhtäkkiä Mclarenit pomppasivat edelle. Aston Martin näyttää tippuvan kyydistä kun muilla parempia päivityksiä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Usein Alfa Romeon ja Bottaksen kisataktiikat saavat sapiskaa täällä. Eilen tallin laatima taktiikka toimi loistavasti ja auttoi Bottasta nousemaan pari pykälää, mutta eipä sitä kukaan noteeraa.
Niin, Valella oli myös 3 settiä uusia softeja. Mielelläni olisin nähnyt soft-medium-soft taktiikan. Mutta kyllä tuo nyt valittu taktiikka oli kahden parhaimman joukossa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Niin, Valella oli myös 3 settiä uusia softeja. Mielelläni olisin nähnyt soft-medium-soft taktiikan. Mutta kyllä tuo nyt valittu taktiikka oli kahden parhaimman joukossa.
Nosti Valen kivasti, jopa 8 sijaa, kun siitä putosi kolme autoa tällä kertaa pois, mutta aika köröttelyä kisan läpi kummankin Alfan osalta, varsinkaan Zhou ei päässyt paremmallakaan kumilla mihinkään. Käytännössä omalla paikalla mentiin koko kisa läpi.
Tätä samaa on yritetty eri radoilla luultavasti vähintään kolmattakymmentä kertaa tässä parin vuoden aikana ja luultavasti tällä samalla taktiikalla useampi kisa vielä ajetaan tälläkin kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ei kyllä muistu mieleen vastaavaa kehitysloikkaa minkä Mclaren teki. Safety carin jälkeen uusintastartissa kärkikahinoissa pitivät hardeilla Mersut takanaan jotka olisivat voineet hyökätä tuoreilla softeilla ja mediumeilla, tämä ainakin yllätti itseni totaalisesti, olin aivan varma että Mclarenit tulevat olemaan kuin peurat ajovaloissa. Hamilton on jo huolestunut että pitää tallin kanssa keskustella kehityssuunnasta kun yhtäkkiä Mclarenit pomppasivat edelle. Aston Martin näyttää tippuvan kyydistä kun muilla parempia päivityksiä.
Tämä oli kaiken lisäksi vasta toinen päivityspaketti kolmesta suunnitellusta isommasta päivityksestä, joten McLaren voi ottaa uuden loikan vielä myöhemmässä vaiheessa kautta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Nosti Valen kivasti, jopa 8 sijaa, kun siitä putosi kolme autoa tällä kertaa pois, mutta aika köröttelyä kisan läpi kummankin Alfan osalta, varsinkaan Zhou ei päässyt paremmallakaan kumilla mihinkään. Käytännössä omalla paikalla mentiin koko kisa läpi.
Turva-auton jälkeen myös Bottas pääsi näyttämään iskukykynsä pehmeillä renkailla ja oli ihan helskutin hidas. Se on se perimmäinen syy miksi kilpailuihin ei startata aggressiivisella taktilla, suorituskykyä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Turva-auton jälkeen myös Bottas pääsi näyttämään iskukykynsä pehmeillä renkailla ja oli ihan helskutin hidas. Se on se perimmäinen syy miksi kilpailuihin ei startata aggressiivisella taktilla, suorituskykyä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen.
Yhtä hidas kuin muutkin takana pl. Hulkenberg. Tuo on auton nopeus tällä hetkellä. Ero edellä ajaneisiin pari sekuntia eli vauhtia puuttui hiukan. Niin puuttui molemmilta Alfoilta.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5126
Turva-auton jälkeen myös Bottas pääsi näyttämään iskukykynsä pehmeillä renkailla ja oli ihan helskutin hidas. Se on se perimmäinen syy miksi kilpailuihin ei startata aggressiivisella taktilla, suorituskykyä ei yksinkertaisesti ole sellaiseen.
Yleensä ne parhaimmat taktikot löytyvät näppisten takaa. Harvoin kuulee että Haasin, Williamsin tai AlphaTaurin rengastaktiikoita startteihin kyseenalaistettaisiin. Alfaa ja Bottasta zoomaillaan suurennuslasilla ja aina on väärä taktiikka forumin mielestä, tuskin Alfakaan itseään jalkaan ampuisi kun lähtevät hardeilla kisaan. Johtuu tod näk juuri siitä ettei sillä Ladalla pisteille pääse hyökkäävälläkään strategialla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Itsellä tuli mieleen, että polttivatko Mac ja Williams esim. yhden koneen tähän ottamalla maksimit koko ajan. Jotenkin outoa, että molemmat brittitallit nousi yks kaks juhla-liveryt päällä kotikisassa, varsinkin Williams. Toki olihan Mäcci viime kisassakin nopea. Williamsin nousu kertoo, että heikoilla resursseilla voi tehdä kovaa jälkeä.
Uudistukset autossa ja molemmilla talleilla low drag filosofia jotka sopii nopeille radoille.
Vahvoja kisoja odotettavissa molemmilta McLaren ja Williams talleilta seuraavilla radoilla: Spa ja Monza lisäksi ehkä Austin joskin lopun mutkat saattavat syödä sijoitusta
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Historiaan peilaten Maxin ylivoimaiset kaksi kautta selittyy myös Red Bullin tavasta venyttää sääntöjä harmaalle alueelle sekä Adrian Newey.
öö.. mikä talli ei etsi niitä mahdollisia sekunnin osia pykälien välistä?
tupla difusorit, etusiipien joustavat elementit, mersun DAS ja siipien erotuspalat, Astonmartinin takasiiven päätylevyjen muotoilu jne
Viimekaudella RB osalta kyseenalaistettu ratkaisu oli kaksiosainen pohjalankku mutta sen kieltäminen vaikutti vain Ferrarien vauhtiin jossa oli samanlainen ratkaisu
Kerroppa mitkä harmaan alueen ratkaisut olen missannut?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
öö.. mikä talli ei etsi niitä mahdollisia sekunnin osia pykälien välistä?
tupla difusorit, etusiipien joustavat elementit, mersun DAS ja siipien erotuspalat, Astonmartinin takasiiven päätylevyjen muotoilu jne
Viimekaudella RB osalta kyseenalaistettu ratkaisu oli kaksiosainen pohjalankku mutta sen kieltäminen vaikutti vain Ferrarien vauhtiin jossa oli samanlainen ratkaisu
Kerroppa mitkä harmaan alueen ratkaisut olen missannut?
F1:sten tapoihin kuuluu etsiä porsaanreikiä säännöistä tai hyödyntää niitä, jotka lopulta täysin kielletään. Mansellin mestaruusautossa olivat ABS, aktiivijousitus, luistonesto sekä puoliautomaattinen vaihdelaatikko. Tämän vuoden Red Bullin on epäilty hyötyvän enemmän DRS:stä muihin verrattuna (nk. tripla-drs). Tämä johtuu kuitenkin takasiiven päätylevyjen muotoilusta.

2010 Mclareneissa oli F-duct, jonka avulla ilmaa saatiin nopeammin vietyä auton taakse. Se kiellettiin seuraavana vuonna.

 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
F1:sten tapohin kuuluu etsitä porsaanreikiä säännöistä tai hyödyntää niitä, jotka lopulta täysin kielletään. Mansellin mestaruusautossa olivat ABS, aktiivijousitus, luistonesto sekä puoliautomaattinen vaihdelaatikko. Tämän vuoden Red Bullin on epäilty hyötyvän enemmän DRS:stä muihin verrattuna (nk. tripla-drs). Tämä johtuu kuitenkin takasiiven päätylevyjen muotoilusta.
Porsaanreikä ei tarkoita mitä tahansa teknistä innovaatiota vaan asiaa, jonka piti olla kielletty, mutta joka ei kuitenkaan sitä ole, koska sääntöjen sanamuodot on valittu huonosti tai koska jokin yksityiskohta on jäänyt huomioimatta. Mikään mainitsemistasi asioista ei ole porsaanreikä. Laskisin porsaanreiäksi myös säännöissä selkeästi kielletyn asian, jota ei kuitenkaan valvota asianmukaisesti, jolloin säännön rikkomisesta ei saa rangaistusta. Kovassa vauhdissa taipuvat siivet ovat tällainen asia.

Vanhaan aikaan 90-luvulla säännöt vaan olivat vapaammat, koska ei ollut tarvetta kieltää asioita, joita ei siihen aikaan vielä ollut olemassakaan. Nykyään kaikki mahdollinen on jo melkein keksitty, joten on oikeastaan jopa helppoa löytää suorituskykyä "rivien välistä" etsimällä niitä asioita, mitkä eivät ole muotoseikkojen vuoksi kiellettyjä.

P.S. Kaikissa autoissa on nykyään puoliautomaattinen vaihdelaatikko, joka tosiaan tuli F1:iin 90-luvun alussa. (Mansellin mestaruusvuonna ainakin Williamsilla, Ferrarilla, Benettonilla ja McLarenilla oli puoliautomaattinen vaihteisto.) Tarkoititko ehkä saumatonta vaihtamista, mikä on ollut kielletty jo parinkymmenen vuoden ajan?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös