Esapekka Lappi

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://dirtfish.com/rally/wrc/lappi-explains-his-rally-ending-opening-stage-crash/

Nyt kun on pari päivää saanut tässä puhallella niin pakko kommentoida tätä kohtaa: Throughout the stage it felt that I was a bit braking too early all the time, so I tried to get the marker a bit better. And then it tips, it went too far. Suurena EP-fanina ottaa aivan suunnattomasti päähän tämä. Mihin unohtui vanha sanonta siitä, että ensimmäisellä pätkällä rallia ei voi voittaa, mutta hävitä kylläkin? Tilanne on vähän sama kuin lähtisit kiekossa tasatilanteessa 10 sekuntia ennen kolmannen erän loppua alimpana miehenä oman sinisen alla kokeilemaan josko aiemmin erässä vähän epäonnistunut jalkakikka toimisi nyt vastustajan kärkikarvaajaan. Teoriassa perusteltua, mutta olosuhteet huomioon ottaen täysin järjetöntä koska risk/reward-suhde on niin giganttisella tavalla kalleellaan ensimmäisen puolelle. Ralli on raaka laji ja pätkillä joutuu varmasti tekemään lukemattomia samantyyppisiä tiedostettuja tai tiedostamattomia valintoja, mutta tällä tasolla niiden on vaan osuttava käytännössä 100% tarkkuudella. Kun lähdetään ajamaan ralliautolla oikein isoa kovaa, niin kovin moni ei MM-sarjassa Lapin parhaalle versiolle pärjää, mutta tällaiset lapsukset on viimeistään nyt karsittava pois.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1397
Minusta pahinta Lapin virheissä on se, että ei ole todellakaan enään mikään nöösipoika. Jos tuohon ikään mennessä ei pelit pysy tiessä, milloin ne pysyy.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2513
"Olet niin hyvä kuin viimeinen kilpailusi" - pätee muuten hyvin Lappiin ja kritiikkiin jota on perjantain jälkeen lennellyt roimasti, On toki totta että EP:llä on kolissut nyt pari kertaa isosti lyhyen ajan sisään. Äkkiä sitä kuitenkin unohtuu että ilman Safarissa porsinutta tekniikkaa alla olisi ollut viiden podiumin putki. Toisaalta liki 50 pistettä perässä muita täyden sarjan kuskeja (Katsuta & Loubet poislukien) ei sitten taas myöskään mairittele.

Taaksepäin peilattuna juuri tällainen Lapin ura on ollut tähänkin asti kun alla on ollut ykkösluokan auto. Vaikka fanitankin Lappia suuresti, en oikein ole koskaan saanut kiinni siitä onko hän lintu vai kala, vai jotain siltä väliltä. Koskaan ei oikein tiedä mikä moodi EP:llä on päällä - välillä naama on kuin Trumpilla vaalitappion jälkeen ja ajo ei kulje, Sitten taas hyvinä päivinä huumori on hersyvää ja ajaminen on nautinnollista. Kellokin tykkää. Liian usein jo yksittäisen huonon pätkän jälkeen kirves on kaivossa, ja silloin alkaa tapahtumaan. Nyt ei päästy edes sitä yhtä pätkää läpi kun fiilis oli huono ja piti hakea jarrupaikkoja eri tavalla. Kello olisi silti tykännyt.

Liekö EP sitten vanha kunnon perfektionisti - tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivoimainen voitto. Vinkkinä miehelle voisi sanoa että joskus myös vähempikin riittää.
 

ktmike

Member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
24
Sijainti
Tampere
Pahin kommentti EP:n kannalta oli ehkä tallipomon kommentti siitä, että he tarvitsevat kypsiä ja varmoja kuljettajia. Kyllä EP:n mahis jatkolle on ainoastaan siinä, että hyundai ottaa sen neljännen auton ensi kaudelle, jolloin EP voisi olla 3 tai 4 auton ratissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3571
Sijainti
JKL
Ongelma lienee se että pitäisi malttaa ajaa sillai varmasti ja kypsästi, mutta kun mieli tekee ajaa voitosta...
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Komppaan DC:tä. Todella tuskallinen viikonloppu olla EP fani.

Ymmärrän, että halu on kova näyttää olevansa voittoon kykenevä kuski ja yksi sarjan kovimmista ukoista, mutta ei näin.

Loppukausi on EP:lle ratkaisevan tärkeä. Abiteboul on peräänkuuluttanut tuota kypsyyttä jo pidemmän aikaa, ja nyt jos koskaan on aika noita näyttöjä kypsyydestä antaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1304
Esa-Pekan kausi kyllä luo vähän samanlaisia kaikuja kuin Breenen kausi viime vuonna. Yrittää päästä samaan kyytiin kuin kärki vaikka väkisin, vaikka kalusto antaa tasoitusta, ja lopputulos on sitten pöykkyjä kokoajan. Silti hätäistä olisi pistää minusta EP sivuun, sillä vauhtitaso on kuitenkin kova.

Ja tosiaan varmasti tämä alleviivaa sitä, että kuinka vaikea on olla niin hyvä kuin Rovis, Tänak, Neuville ja Evans ovat. Ei noita kavereita vaan kasva joka oksalla. Jos odotusarvo on, että kuskin on oltava tuota kalibeeria, niin se olisi sama sitten ajaa rallin MM-sarjaa neljällä kuskilla tms.. Mielestäni vähän harhaiset kuvitelmat, jos odotusarvot niin talleilla kuin lajin seuraajilla on, että Rally1-tehdaskukin olisi pystyttävä taistelemaan noista voitoista ja podiumeista tasaisesti joka kisoissa. Ei näitä kuskeja vaan ylipäätään tältä maapallolta löydy ja, jos sellaisen haluaa kehittää se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
986
2024:
Kuulostaa siltä että testikuskin homma tiedossa. Huyndain Lassi Lammeksi?
Veikkaan kyllä, ettei sellainen rooli kiinnostaisi kilpailuorientoitunutta Lappia. Mutta jos tuosta rivien välistä yrittää lukea, niin ei Abiteboul ainakaan ihan suoraan ole myöskään kenkää antamassa, vaikka Suomi ja Chile ihan vihkoon EP:ltä menivätkin. Mutta tuota voi tosiaan lukea myös niin, ettei Lappi itse ole varma siitä, kuinka paljon haluaa jatkossa aikaansa MM-sarjan kiertämiselle uhrata. Mikä on toki yksilötasolla täysin ymmärrettävää, mutta sarjan kannalta kyllä sääli, jos Lapin kaltainen persoona esiintyy jatkossa vain satunnaisesti sivuosissa.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tiedä häntä, onko asialla mitään merkitystä ensi kauden mahdollisiin kuvioihin vai ei (voisi olettaa että Lapin soppari Hyundain kanssa jatkuu joka tapauksessa kalenterivuoden loppuun), mutta silti tavallaan mielenkiintoinen kohta Tuomisen eilisessä MTV Katsomon haastattelussa:

Tuominen: Mikä siin on takana ettei ollu yhtään testiä tähän kisaan?

Lappi: No me siirrettiin tai säästettiin se mun testipäivä sit tonne loppuvuoteen, koitetaan kehittää sitä autoa soralla, et ainaki et se kestäis, et meillähän on ollu "pieniä ongelmia" ton veto... vetoakselin ku... no on senki kans mut toi kardaanihan on ollu semmonen... pikkunen robleema ni tota mennään hakkaan sitä tonne Ranskaan, koitetaan saada se oikein kunnolla paskaks siellä niin niin... sinne säästettiin noita päiviä sitte ku sitä ei Suomessa kuitenkaan, missä on se meiän alue mis ei mee testipäivät ni siellä, oon mä sen sielläkin saanu kerran rikki mutta, mutta tota nyt tätä uutta ei enää saa ni koitetaan mennä hajottaa se sitte sinne Ranskaan.

Tuominen: Tossa ens vuodesta mainitsit, että ens vuotta varten, miltä ens vuosi näyttää sun osalta?

Lappi: No ihan hyvältä joo... joo joo... kaikki jees.

Tuominen: Enempää tietysti tässä et sitä varmaan valota?

Lappi: No niin... kyllä sä tiiät, et säkään sun sopimusuutisia julkistanu aikanaan!
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Taitaa Abiteboulilla olla kuitenkin iso luotto vielä Lappiin ja usko kykyihin. Etenkin auton kehittämisessä paljon annettavaa. Vaikka ympäripyöreän varovaisia lausunnot vielä ovat, lienee kyse vain siitä, millaisen kauden Hyundailla ensi vuonna ajaa. Tallipäällikkö vaikuttaisi ottaneen Lapista oman projektin. Voi olla myös tiimissä hyvä tasapainottava tekijä mahdolliseen Tänak-Neuville -otteluun.

https://dirtfish.com/rally/wrc/abiteboul-feels-he-is-failing-with-lappi/
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Mitens se Veemi aina toteaa..."-EP has finished the race."

Taitaa Abiteboulilla olla kuitenkin iso luotto vielä Lappiin ja usko kykyihin.
Nopeasta ja epävarmasta saa nopean, mutta hitaasta ja varmasta ei saa? Ens kauden kuskipaletilla kehtaa pitää yhteyttä Koreaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Niin kumpi on todennäköisempää?
Nopeasta, mutta virheille alttiista kuskista tulee kuski, joka alkaa pysymään tiellä, ilman että nopeus kärsii?
Vai se, että kuski joka ei ole sarjan nopein, mutta suorittaa tasaisesti kisasta toiseen, löytää pari napsua nopeutta lisää?
Ainakin itsestä tuntuu, että tuo eka.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
Lapin uran "epävakaisuuteen" saattaisi auttaa sekin et mies pääsisi vetämään sen yhden kauden selkeänä ykköskuskina, mikä toki näyttää todella epätodennäköiseltä tällä hetkellä. Se joko vähentäisi sitä painetta (tai sitten lisäisi?) Tähän mennessä aina on sitä kakkosviulua soitellut enemmän vähemmän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Lapin uran "epävakaisuuteen" saattaisi auttaa sekin et mies pääsisi vetämään sen yhden kauden selkeänä ykköskuskina, mikä toki näyttää todella epätodennäköiseltä tällä hetkellä. Se joko vähentäisi sitä painetta (tai sitten lisäisi?) Tähän mennessä aina on sitä kakkosviulua soitellut enemmän vähemmän.
Ai että auto rupeis pysymään tiellä paremmin kun hänelle sanottais, että olet nyt ykköskuski, joten sun on nostettava muutaman napsun vauhtia, mutta tehtävä vähemmän ajovirheitä.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
Voihan tuo olla myös politikointia. Julkisuudessa Lappia pidetään loppuun asti "vaihtoehtona" (lue: keppihevosena) kolmosautoon. Sillä saa kortteja neuvotteluihin Jouhkin ja Bossen kanssa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tuli mieleen sellainen, että Lapilla kun on diabeettes vissiin todettu tänä vuonna niin minkälaisia ongelmia se tuo? Pysyykö kurissa
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Voihan tuo olla myös politikointia. Julkisuudessa Lappia pidetään loppuun asti "vaihtoehtona" (lue: keppihevosena) kolmosautoon. Sillä saa kortteja neuvotteluihin Jouhkin ja Bossen kanssa.
Kenelles Bosse neuvottelee sopimusta? Huttunen ei aja ensi kaudella missään WRC 1 autossa ja tämän Bosse totesi julkisesti eilen.
 
Ylös