Japanin MM-ralli 2023

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313

Täytyy sanoa, että kunnon rypöpaikka ollut. Paikallinen Sahalahden silta...

Katseli nauhaa Sordon rungista, niin siellä taisi olla leimat jo puissa. Menikö Katsuta siis puihin tuossa? Tuuria ollut kyllä mukana, että matka jatkunut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
En missään nimessä halua rallin olevan steriiliä ja olosuhteet sinänsä olisivat vielä jossain muussa ympäristössä olleetkin Kivimäkeä lainaten "ihan jees". Mutta nyt kyllä hirvitti katsoa vesiliirtoja teillä, jotka olivat isolta osin reunustettu kaiteilla, joita en mielelläni näkisi tien reunoilla edes kuivan kelin kisassa ja jotka toivat väkisinkin mieleen sen, mitä tapahtui reilu puoli vuotta sitten Kroatiassa. Tähän vielä kaupan päälle umpeen huurtuneiden tuulilasien aiheuttama nollanäkyvyys, niin mielestäni mentiin vähän "rajan yli" nyt.
Olen silti eri mieltä: Breenin onnettomuuden aiheutti puinen kaide, luotan vähän enemmän japanilaisen Armcon turvallisuuteen. Jos näissä oloissa perutaan pätkät niin sitten Montea ei voida ajaa enää koskaan.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
939
Itse Heikki Kovalainen mukana WRC2-luokassa Skodalla..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3875
Ei muuten varmaan hetkeen ole ajamalla oltu wrc2/rally2 autolla vakkarikuskin edellä?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
507
Tuota en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että puhutaan yli miljoonan vehkeistä ja sitten näissä on ihan käsittämättömiä ongelmia, joihin on keksitty ratkaisuja jo sotien aikaan. Nyt on joka toisessa autossa kaikki ikkunat aivan huurussa.
Myönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Ja kuten Lappi tuossa yhdessä haastattelussa totesi, nykyautoissa pakoputki kulkee käytännössä hytin sisällä joten se vesi höyrystyy kuin turkkilaisessa saunassa sinne auton sisälle...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Myönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.
Painoa säästetty ikkunakarmeissa, jos haluttais tiiviit, nii pitäis olla enemmän rautaa
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5579
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olen silti eri mieltä: Breenin onnettomuuden aiheutti puinen kaide, luotan vähän enemmän japanilaisen Armcon turvallisuuteen.
Juuri tällaiset puiset rakennelmat tuon assosiaation aiheuttivat (vaikka lähtökohtaisesti luotan toki minäkin huomattavasti enemmän japanilaisiin kuin kroatialaisiin standardeihin), kun toisaalla meinasi Kallellakin lähteä suoralla tiellä vesiliirrosta kirjoittamaan.

1700235899948.png
1700235991378.png

Mutta, let's agree to disagree. Pääasia ettei mitään sattunut ja kilvanajo pääsee huomenna jatkumaan ilmeisesti vähän paremmissa olosuhteissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Myönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.
Ja tähän (ja edeltävän lainauksen ihmettelyyn) lisättynä, että toisin kun siinä paapan vanhassa 240 Volvossa jossa ei ikinä menny lasit huuruun, niin tuolla kilpaa ajaessa sitä kosteutta ja ihan vettä lentää, kulkeutuu, roiskuu ja imeytyy ihan oikeasti joka paikkaan. Ja ne kuljettajien haalarit ei tuossa kelissa ole tosiaankaan kuivat kun renkaita vaihdellaan yms tarkistuksia tehdään. Eikä saa sisäkiertoa + ilmastoinnin kuivainta avuksi.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Mietin, että auttaisiko jos kuskien ovien ikkunoissa oli myös vipu, että sen saisi huolella auki/raolleen, vaikka tuli sitten vähän vettä sisään. Siis ns. hätävara, että jos ei muu auta.Tuon nyt ei luulisi olevan kustannuskysymys..
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
169
Sijainti
Joensuu
Tässä vähän mietin autojen säätöjä. Huyndai oli alkurallissa huomattavan nopea. Selvä ero Toyotaan. Ja nyt mennään vahvasti spekulaation puolelle.

Jos Huyndai haki veto- ja sivuttaispitoa hyvin pehmeällä jousituksella, ja sitten Neuville ei ottanut asiaa tarpeeksi huomioon. Jousitus pohjasi rytkyssä ja auto meni kelkkana ulos... voisiko jopa Sordon ulosajo johtua samasta syystä? Lappi ei saa luottoa autoon kun säädöt ovat hänelle sopimattomat (lue Neuvillen tekemät)

Puoliksi leikillään näitä pohdin, puoliksi tosissaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Tässä vähän mietin autojen säätöjä. Huyndai oli alkurallissa huomattavan nopea. Selvä ero Toyotaan. Ja nyt mennään vahvasti spekulaation puolelle.

Jos Huyndai haki veto- ja sivuttaispitoa hyvin pehmeällä jousituksella, ja sitten Neuville ei ottanut asiaa tarpeeksi huomioon. Jousitus pohjasi rytkyssä ja auto meni kelkkana ulos... voisiko jopa Sordon ulosajo johtua samasta syystä? Lappi ei saa luottoa autoon kun säädöt ovat hänelle sopimattomat (lue Neuvillen tekemät)

Puoliksi leikillään näitä pohdin, puoliksi tosissaan.
Siitä rytkystähän se Neuvillen auto lähti joten sikäli hyvää pohdintaa.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Evans ilmeisesti ajaa ensimmäiseen rehelliseen voittoonsa puhtaasti ajamalla olemalla nopein. Tän vuoden voitot on muiden virheiden seurauksia, nyt on nopeautta. Jotain yli 2 vuotta siinä menikin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Tuomaristolle tiedossa pitkä päivä tätä menoa. Punalippu heiluu ja silti jokainen kuski vetää ujosti rajoitinta vasten.
 
Ylös