Olen silti eri mieltä: Breenin onnettomuuden aiheutti puinen kaide, luotan vähän enemmän japanilaisen Armcon turvallisuuteen. Jos näissä oloissa perutaan pätkät niin sitten Montea ei voida ajaa enää koskaan.En missään nimessä halua rallin olevan steriiliä ja olosuhteet sinänsä olisivat vielä jossain muussa ympäristössä olleetkin Kivimäkeä lainaten "ihan jees". Mutta nyt kyllä hirvitti katsoa vesiliirtoja teillä, jotka olivat isolta osin reunustettu kaiteilla, joita en mielelläni näkisi tien reunoilla edes kuivan kelin kisassa ja jotka toivat väkisinkin mieleen sen, mitä tapahtui reilu puoli vuotta sitten Kroatiassa. Tähän vielä kaupan päälle umpeen huurtuneiden tuulilasien aiheuttama nollanäkyvyys, niin mielestäni mentiin vähän "rajan yli" nyt.
Myönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.Tuota en kyllä ole koskaan ymmärtänyt, että puhutaan yli miljoonan vehkeistä ja sitten näissä on ihan käsittämättömiä ongelmia, joihin on keksitty ratkaisuja jo sotien aikaan. Nyt on joka toisessa autossa kaikki ikkunat aivan huurussa.
Painoa säästetty ikkunakarmeissa, jos haluttais tiiviit, nii pitäis olla enemmän rautaaMyönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.
Juuri tällaiset puiset rakennelmat tuon assosiaation aiheuttivat (vaikka lähtökohtaisesti luotan toki minäkin huomattavasti enemmän japanilaisiin kuin kroatialaisiin standardeihin), kun toisaalla meinasi Kallellakin lähteä suoralla tiellä vesiliirrosta kirjoittamaan.Olen silti eri mieltä: Breenin onnettomuuden aiheutti puinen kaide, luotan vähän enemmän japanilaisen Armcon turvallisuuteen.
Ja tähän (ja edeltävän lainauksen ihmettelyyn) lisättynä, että toisin kun siinä paapan vanhassa 240 Volvossa jossa ei ikinä menny lasit huuruun, niin tuolla kilpaa ajaessa sitä kosteutta ja ihan vettä lentää, kulkeutuu, roiskuu ja imeytyy ihan oikeasti joka paikkaan. Ja ne kuljettajien haalarit ei tuossa kelissa ole tosiaankaan kuivat kun renkaita vaihdellaan yms tarkistuksia tehdään. Eikä saa sisäkiertoa + ilmastoinnin kuivainta avuksi.Myönnän että itsekin alkuun ihmettelin samaa, mutta tähän on loppupelissä aika yksinkertainen selitys. Putkirunkoinen auto kasattuna miljoonalla eri osalla johtaa väkisin ei-tiiviiseen lopputulokseen,joten kosteutta tulee hyttiin aika roimasti. Mitä sitten lisäksi korostaa kuskiparin sateen kastelemat ajohaalarit yms lisäkosteus. Ja toki asiaa voitaisiin ratkoa paremmalla kennolla ja tehokkaammalla puhaltimella, mutta sitten kärjistetysti kärsitään lisäpainosta 99% ajan muuten kaudessa.
Aivan täydellinen katastrofi kyllä Fourmaux'lle. Hieno kausi alla, mutta kyllä tällaisella suorituksella saa siitäkin osan vedettyä viemäriin.Fourmaux ei jatka
Siitä rytkystähän se Neuvillen auto lähti joten sikäli hyvää pohdintaa.Tässä vähän mietin autojen säätöjä. Huyndai oli alkurallissa huomattavan nopea. Selvä ero Toyotaan. Ja nyt mennään vahvasti spekulaation puolelle.
Jos Huyndai haki veto- ja sivuttaispitoa hyvin pehmeällä jousituksella, ja sitten Neuville ei ottanut asiaa tarpeeksi huomioon. Jousitus pohjasi rytkyssä ja auto meni kelkkana ulos... voisiko jopa Sordon ulosajo johtua samasta syystä? Lappi ei saa luottoa autoon kun säädöt ovat hänelle sopimattomat (lue Neuvillen tekemät)
Puoliksi leikillään näitä pohdin, puoliksi tosissaan.