Kuskispekulaatiot 2025: Silly season

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
Tämä olisikin erikoinen peliliike. Varsinkin kun kaveri on hiljattain avautunut miten vaikeaa on elää Verstappenin kanssa samassa tallissa. Kaiken lisäksi Verstappenin tasoero tallikaveriinsa on repeytynyt historian suurimmaksi. Eikös Albon kerran jo kieltäytynyt Red Bullin kosiskeluista?
Red Bull myös mittaa selkeästi Albonia ja Ricciardoa keskenään, joten itsensä sulkeminen ulos neuvotteluista muiden tallien kanssa olisi iso riski.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
Vaikka nyt leikiteltäisiin ajatuksella, että Perez jäisi kehitetyllä autolla 0,5 sekuntia Maxista ja vanhalla autolla pääsisi 0,2 sekunnin päähän, niin siltikin vanhalla oltaisiin "umpikujassa" kun taas uudella on kaikki mahdollisuudet parempaan kun vaan oppii sitä ajamaan. Lisäksi sitten tietysti vielä kaikki ekstra vaiva ja raha mikä kahden eri kehitysversion ajattamiseen menisi, niin ihan hyvin ymmärrettävää että moiseen ei hevillä lähdetä.

Eri asia tietysti jos pääsisi vanhalla versiolla kovempaa kuin Max uudella, mutta siinä tapauksessa oltaisiin auton kehityksessä mokattu ja siitä ei ole tainnut RB:n tapauksessa olla kyse.
Muutenkin Perezin kannalta on varmasti melko kiusallista pyytää vaihtamaan autoon joka on painavampi että olisi mukavampaa ajaa, ja senhän jokainen ymmärtää kumpaan pitäisi pyrkiä, auton minimipainoon vai ylipainoon. Se että talli "suosii" Verstappenia kehittämällä autosta kevyempää on jo lähtökohtaisesti itsestään selvä linjaus mihin pitäisi pyrkiä. Sitten pitää suunnata vaikka Haasille jos haluaa traktoreita ajaa.

Ei Perez kuitenkaan ole selittelyiden tielle lähtenyt ja myöntänytkin että Verstappen on sopeutunut autoon paremmin. Mitä suorituskykyisempi autosta tulee sen suurempi ero heidän välilleen syntyy. Tämä auton paino on ilmeisesti ollut yksi suurimmista avaintekijöistä Verstappenin ylivoimaan, autosta tulee ketterämpi, mutta levottomammalla perällä jonka Verstappen hanskaa paremmin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Muutenkin Perezin kannalta on varmasti melko kiusallista pyytää vaihtamaan autoon joka on painavampi että olisi mukavampaa ajaa, ja senhän jokainen ymmärtää kumpaan pitäisi pyrkiä, auton minimipainoon vai ylipainoon. Se että talli "suosii" Verstappenia kehittämällä autosta kevyempää on jo lähtökohtaisesti itsestään selvä linjaus mihin pitäisi pyrkiä. Sitten pitää suunnata vaikka Haasille jos haluaa traktoreita ajaa.

Ei Perez kuitenkaan ole selittelyiden tielle lähtenyt ja myöntänytkin että Verstappen on sopeutunut autoon paremmin. Mitä suorituskykyisempi autosta tulee sen suurempi ero heidän välilleen syntyy. Tämä auton paino on ilmeisesti ollut yksi suurimmista avaintekijöistä Verstappenin ylivoimaan, autosta tulee ketterämpi, mutta levottomammalla perällä jonka Verstappen hanskaa paremmin.
En usko auton massan olevan ratkaisevassa roolissa kuljettajien välisessä suorituskyvyn muutoksissa (samasta autosta puhuttaessa). Enkä suoranaisesti edes massan sijainninkaan eli jakautumisen akselikohtaisesti tai painopisteen korkeuden. Erilainen painonjakauma vaatii toki erilaisen ajotyylin, mutta sitä voinee varmaan jonkin verran kompensoida myös auton muilla rakenteellisilla muutoksilla ja auton säädöillä. Ei toki rajattomasti.

Kahta kuljettajaa keskenään vertailemalla, jokainen yksittäinen tekninen muutos autossa, vaikuttaa toiseen kuljettajaan hieman eri verran, joko suorituskykyä lisäten tai vähentäen. Pienien muutosten aiheuttama yhteenlaskettu kokonaisuus ratkaisee suorituskyvyn suhteellisen muutoksen toiseen kuljettajaan, ei mikään yksittäinen muutos tai eroavuus. (Poikkeuksena toki, jos muutoksia on vain yksi.)


Red Bullin tapauksessa tuskin on väärin myöntää, että auton rakentaminen vahvasti yliohjaavaksi on ominaisuuksista todennäköisesti eniten eri kuljettajien ajotyylejä erotteleva ominaisuus. En ole koskaan ymmärtänyt miten voimakkaasti yliohjaava auto voisi olla ongelma, jos kuljettaja osaisi sitä ajaa niin ettei auto yliohjaannu? Toki ymmärrän tuollaisen ajotaidon olevan käytännössä lähes mahdotonta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
En usko auton massan olevan ratkaisevassa roolissa kuljettajien välisessä suorituskyvyn muutoksissa (samasta autosta puhuttaessa). Enkä suoranaisesti edes massan sijainninkaan eli jakautumisen akselikohtaisesti tai painopisteen korkeuden. Erilainen painonjakauma vaatii toki erilaisen ajotyylin, mutta sitä voinee varmaan jonkin verran kompensoida myös auton muilla rakenteellisilla muutoksilla ja auton säädöillä. Ei toki rajattomasti.

Kahta kuljettajaa keskenään vertailemalla, jokainen yksittäinen tekninen muutos autossa, vaikuttaa toiseen kuljettajaan hieman eri verran, joko suorituskykyä lisäten tai vähentäen. Pienien muutosten aiheuttama yhteenlaskettu kokonaisuus ratkaisee suorituskyvyn suhteellisen muutoksen toiseen kuljettajaan, ei mikään yksittäinen muutos tai eroavuus. (Poikkeuksena toki, jos muutoksia on vain yksi.)


Red Bullin tapauksessa tuskin on väärin myöntää, että auton rakentaminen vahvasti yliohjaavaksi on ominaisuuksista todennäköisesti eniten eri kuljettajien ajotyylejä erotteleva ominaisuus. En ole koskaan ymmärtänyt miten voimakkaasti yliohjaava auto voisi olla ongelma, jos kuljettaja osaisi sitä ajaa niin ettei auto yliohjaannu? Toki ymmärrän tuollaisen ajotaidon olevan käytännössä lähes mahdotonta.
Toki jokaisella tallilla on omat vaikutuksensa päivityksillä, mutta juuri Verstappenin kohdalla tämä paino on ollut avaintekijöitä hänen ylivoimaansa. Se luonnollisesti muuttaa auton käytöstä.

https://www.racefans.net/2022/09/26/racefans-round-up-26-09-5/

Verstappen says changes to “very overweight” Red Bull were key to his 2022 gains
Perez nimenomaan pysyi menossa mukana kun auto oli ylipainoinen ja aliohjasi. Kun autoa kehitettiin niin siitä tuli kevyempi ja suorituskykyisempi niin Verstappen meni menojaan.

https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-f1-perez-verstappen-rb19-suits-both/10437292/

At the start of the season, when the car suffered from understeer due to being overweight, those characteristics favoured Perez much more. But as the team reduced the car's mass, that help make its front end better at turn-in, and that swung things firmly in the favour of Verstappen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2797
Yliohjaava on ehkä muutenkin vähän hämäävä termi, kun ei noita nyt missään sivuluisussa ajeta kuitenkaan. Ero kierrosajoissa syntyy pääasiassa mutkissa eli sikäli se mahdollisimman hyvin kääntyilevä auto on kuitenkin aina se mihin pyritään. Voidaan toki hakea vähän erilaista käytöstä mutkan eri vaiheissa, mutta mitään joka paikassa aliohjaava autoa ei halua kukaan, koska sellaisella ei vaan ole mahdollista päästä kovaa.

Näkisin että Maxin ja tiimikaverien ero tulee vaan siinä, että Max pystyy viemään tuollaista hyvin "kiikkerää" autoa äärirajoilla tasaisen varmasti kierroksesta toiseen. Kenties Perez ja kumppanit pystyy siihen yksittäisellä kierroksella, mutta pitkässä juoksussa alkaa tulla pikkulipsahduksia ja ero venyy. Sadekelillä tai muuten hankalissa olosuhteissa korostuu sitten vielä entisestään. Sillä että lähdettäisiin kehittämään tai säätämään autoa helpommaksi (eli käytännössä hitaammaksi), ehkä varmistettaisiin sellainen tasapaksu kädenlämpöinen suoritus, mutta samalla rampautettaisiin mahdollisuus sinne huipulle.
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Huippukuskit on Huippukuskeja. Perez on sellainen ihan hyvä kuski, mutta huipuksi hänestä ei ole.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4232
Muutenkin Perezin kannalta on varmasti melko kiusallista pyytää vaihtamaan autoon joka on painavampi että olisi mukavampaa ajaa, ja senhän jokainen ymmärtää kumpaan pitäisi pyrkiä, auton minimipainoon vai ylipainoon. Se että talli "suosii" Verstappenia kehittämällä autosta kevyempää on jo lähtökohtaisesti itsestään selvä linjaus mihin pitäisi pyrkiä. Sitten pitää suunnata vaikka Haasille jos haluaa traktoreita ajaa.

Ei Perez kuitenkaan ole selittelyiden tielle lähtenyt ja myöntänytkin että Verstappen on sopeutunut autoon paremmin. Mitä suorituskykyisempi autosta tulee sen suurempi ero heidän välilleen syntyy. Tämä auton paino on ilmeisesti ollut yksi suurimmista avaintekijöistä Verstappenin ylivoimaan, autosta tulee ketterämpi, mutta levottomammalla perällä jonka Verstappen hanskaa paremmin.
Niin se ajoi Hulkkikin vanhalla versiolla kauden lopussa, kun Haasin päivitys ei toiminut ajotyylilleen, vaikka auto ehkä olikin muuten nopeampi. Jokaisella on oma ajotyylinsä, eikä kukaan pysty sopeutumaan toiseen ajotyyliin niin, etteikö oman ajotyylin auto olisi nopeampi, jos autot muuten olisivat jita kuin saman nopeutisia.Vaikka olisi kuinka Max Vertappen ym. Jonka myös Max todistanut itsekin vaikka kuinka monta kertaa.
Useampi kisa tai aika-ajo viime vuonnakin, kun ei ollut helppoa, kun auto ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla Maxin ajotyyliin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
Niin se ajoi Hulkkikin vanhalla versiolla kauden lopussa, kun Haasin päivitys ei toiminut ajotyylilleen, vaikka auto ehkä olikin muuten nopeampi. Jokaisella on oma ajotyylinsä, eikä kukaan pysty sopeutumaan toiseen ajotyyliin niin, etteikö oman ajotyylin auto olisi nopeampi, jos autot muuten olisivat jita kuin saman nopeutisia.Vaikka olisi kuinka Max Vertappen ym. Jonka myös Max todistanut itsekin vaikka kuinka monta kertaa.
Useampi kisa tai aika-ajo viime vuonnakin, kun ei ollut helppoa, kun auto ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla Maxin ajotyyliin.
Yksittäisiä huonoja kisoja tulee kaikilta, mutta esim Singapore oli sellainen mikä ei sopinut Red Bullin autolle laisinkaan. Jos nyt vaikka pohtii sitä miksi Perez on yleensä alkukaudesta pysynyt paremmin Verstappenin kyydissä. Auto on kauden alussa "raakile" jota kehitetään pitkin kautta nopeammaksi päivityksillä ja nimenomaan Red Bullin kohdalla auton keventämisellä. Jos Verstappen on valittanut auton käyttäytymisestä niin hän on yleensä toivonut autoon parannuksia kun taas Perezin kohdalla hän on valittanut niistä parannuksista, jotka ovat oikeasti tuoneet suorituskykyä autoon mm. auton keventämisellä., mutta Perezin kyvyt loppuvat kesken ulosmitatakseen suorituskyky autosta.

Perez varmaan haluaisi että auto olisi samanlainen kauden alusta asti, mutta se ei ole mahdollista jos autosta pitää repiä lisää vauhtia kun muutkin tallit kehittyvät. Jollei ymmärrä mitä hyötyjä esimerkiksi auton keventäminen tuo moottoriurheilussa niin minulta loppuu rautalanka työkalupakista.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Näyttää siltä että Max ei ole parhaimmillaan sillon kun autossa ei ole etupäässä pitoa tiettyä määrää, on samalla tasolla Perezin kanssa kun auto ei suosi Maxin ajotyyliä, kuten alkukaudella usein näkee. Tämä on selvä heikkous, mutta ei siinä. Perez ei mikään surkimus ole, semmoinen keskitason perusvarma kuljettaja.

Mielestäni tämä on taas yksi asia myös minkä takia Verstappenin pitäminen ylivoimaisesti sarjan parhaana kuljettajan on erittäin ongelmallista, tai ylipäätään parhaana. Auto kun ei sovi käteen parhaalla mahdollisella tavalla, tai kun autoa ei ole kehityksessä/rakentamisessa suosittu Maxin ajotyyliä kuten esim Ricciardin aikaan.) Tulokset ovat usein olleet keskinkertaisia keskitason tallikavereita vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3514
Näyttää siltä että Max ei ole parhaimmillaan sillon kun autossa ei ole etupäässä pitoa tiettyä määrää, on samalla tasolla Perezin kanssa kun auto ei suosi Maxin ajotyyliä, kuten alkukaudella usein näkee. Tämä on selvä heikkous, mutta ei siinä. Perez ei mikään surkimus ole, semmoinen keskitason perusvarma kuljettaja.

Mielestäni tämä on taas yksi asia myös minkä takia Verstappenin pitäminen ylivoimaisesti sarjan parhaana kuljettajan on erittäin ongelmallista, tai ylipäätään parhaana. Auto kun ei sovi käteen parhaalla mahdollisella tavalla, tai kun autoa ei ole kehityksessä/rakentamisessa suosittu Maxin ajotyyliä kuten esim Ricciardin aikaan.) Tulokset ovat usein olleet keskinkertaisia keskitason tallikavereita vastaan.
Eipä ole Maxilla koskaan ollut vaikeuksia pysyä tallikaverinsa kyydissä, oli auto kehitetty tai säädetty kenelle tahansa. Ricciardolle tehdylläkin autolla pystyi heti kättelyssä hyvin haastamaan. Istui vaan suoraan rattiin, antoi hanaa, ja voitti kisan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
Mistäköhän huonosta Putinin propagandakoulusta nämä kaksi forumistia tulee (Henkilö & comm)? Verstappenilla on viime kaudella ollut useampikin kisa tai aika-ajot joissa ollut "vaikeuksissa." Niin kaveri voitti vain 19 kisaa 22 kisasta, joten jäihän siihen 3 kisaa vielä parantamisen varaa. Verstappenin suurin rikos on ilmeisesti omata mahdollisimman nopea ajotyyli koska talli suosii nopeaa kuljettajaa kehittämällä nopean auton. Voi luoja.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Mielestäni oikeansuuntaisia tulkintoja esitetty edeltävissä viesteissä. Pakko yhtyä niihin.

Kenestä sitten olisi parhaiten Verstappenille tallikaveriksi, jos lähtökohtana olisi ainoastaan ajotavan samankaltaisuus eli oletettavasti kyky suorittaa mahdollisimman samalla kuljettajalle ominaisella ajotyylillä kuin Max?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4232
Yksittäisiä huonoja kisoja tulee kaikilta, mutta esim Singapore oli sellainen mikä ei sopinut Red Bullin autolle laisinkaan. Jos nyt vaikka pohtii sitä miksi Perez on yleensä alkukaudesta pysynyt paremmin Verstappenin kyydissä. Auto on kauden alussa "raakile" jota kehitetään pitkin kautta nopeammaksi päivityksillä ja nimenomaan Red Bullin kohdalla auton keventämisellä. Jos Verstappen on valittanut auton käyttäytymisestä niin hän on yleensä toivonut autoon parannuksia kun taas Perezin kohdalla hän on valittanut niistä parannuksista, jotka ovat oikeasti tuoneet suorituskykyä autoon mm. auton keventämisellä., mutta Perezin kyvyt loppuvat kesken ulosmitatakseen suorituskyky autosta.

Perez varmaan haluaisi että auto olisi samanlainen kauden alusta asti, mutta se ei ole mahdollista jos autosta pitää repiä lisää vauhtia kun muutkin tallit kehittyvät. Jollei ymmärrä mitä hyötyjä esimerkiksi auton keventäminen tuo moottoriurheilussa niin minulta loppuu rautalanka työkalupakista.
Jos se paino olis ollu ratkaiseva tekijä, niin Checo olisi syönyt viikon pullaa ja saanut sitä kautta painon kohdilleen. Se itse paino tuskin on ollut mikään merkittävä tekijä, kun puhutaan muutamasta kilosta suuntaan tai toiseen.

Autoa kehitetään eri osa-aluiden suhteen ja siitä myös opitaan koko ajan lisää, joka näkyy mm parempina säätöinä kauden edetessä. Varsinkin kauden alussa tallikin vielä opettelee tuntemaan autoa ja löytää siitä uusia lähestymistapoja.
Mutta eka versio oli selvästi paremmin Checon ajettavissa.

Kun 5km matkalla erot on jotain kymmenyksiä, niin ne erot on joitakin senttejä per mutka, tai vastaavia hyvin pueniä.eroja esim jarruissa tai ulostuloissa ja se joka saa sen auton menemään juuri oikeaa linjaa pitkin pärjää.

Osa on myös itseluottamuksessa ja luottamuksessa autoon, kun tullaan 300kmh mutkaan ja ollaan aivan pidon äärrajoilla, niin kuka sen hanskaa parhaiten, yleensä myös pärjää parhaiten. Jos autoon ei luota 100%, niin hankalaa on, kun se sattuu joka tapauksessa pirusti, kun tömähtää rengaskasaan kahtasataa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4232
Mistäköhän huonosta Putinin propagandakoulusta nämä kaksi forumistia tulee (Henkilö & comm)? Verstappenilla on viime kaudella ollut useampikin kisa tai aika-ajot joissa ollut "vaikeuksissa." Niin kaveri voitti vain 19 kisaa 22 kisasta, joten jäihän siihen 3 kisaa vielä parantamisen varaa. Verstappenin suurin rikos on ilmeisesti omata mahdollisimman nopea ajotyyli koska talli suosii nopeaa kuljettajaa kehittämällä nopean auton. Voi luoja.
Ei se ollut joka paikassa helppoa, kun vertaa muihin omiin suorituksiinsa, vaikka voittikin, vai mitähän kisoja taas oot kattonut?? Vai onko aina paalumies tai voittaja suoriutunut 100%?

Vilme vuonna aika-ajoissa esim Unkari, Miami, toinen usan kisa mikä olikaan, Itävävallassa poistettiin kierroksia, kun meni leveäksi, Singapore. Kyllä niitä vaikeuksia oli, vaikka osassa olikin kirkkaasti paalulla. Oli niitä vissiin muitakin, eikä kaikki kisatkaan olleet aina helppoja, vaikka voittikin.
 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Eipä ole Maxilla koskaan ollut vaikeuksia pysyä tallikaverinsa kyydissä, oli auto kehitetty tai säädetty kenelle tahansa. Ricciardolle tehdylläkin autolla pystyi heti kättelyssä hyvin haastamaan. Istui vaan suoraan rattiin, antoi hanaa, ja voitti kisan.
Ei hänellä mitään suuria vaikeuksia ole ollut mutta pieniä vaikeuksia kuitenkin 2016 & 2017 oli suorituskyvyssä Ricciardon takana, 2018 oli Ricciardoa vähän edellä, ei suuresti mutta vähän, ja epäilen että heti kun Ricciardon sopimus Renaultille julkistettiin 2018 talli siirtyi Verstappenin taakse. Mielestäni kolmikko Kvyat, Ricciardo, Verstappen olivat hyvinkin tasaisia keskenään, Ricciardolla toki niskalenkki molemmista.

2022 ja 2023 kauden alussa on ollut suorituskyvyssä aivan liian lähellä Pereziä, kun auto ei ole ollut optimaalinen hänen ajotyylilleen, ja silloin kun autoa ei olla päivityksillä ehditty viedä Verstappenille edullisempaan suuntaan. Kaikki viittaa siihen että silloin kun Verstappenilla ei ole autoa jossa on suosittu selvästi häntä vrt tiimikaveriin, hän ei ole vauhdin puolesta koskaan ollut mikään erityinen, ja tässä on erittäin oleellista huomioida että tallikaverit ovat olleet keskitason kuljettajia, ja se tässä on hyvinkin mielenkiintoista. Jos vieressä olisi esim Norris/Russell/Leclerc tasapuolisella autolla, mitä tapahtuisi? Jätän tämän vain jokaisen arvailtavaksi, ja toivottavasti saamme tämän joskus nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
Jos se paino olis ollu ratkaiseva tekijä, niin Checo olisi syönyt viikon pullaa ja saanut sitä kautta painon kohdilleen. Se itse paino tuskin on ollut mikään merkittävä tekijä, kun puhutaan muutamasta kilosta suuntaan tai toiseen.
Tässä siitä miten auton kevennys oli tärkein elementti Verstappenin ylivoimassa. Ei voi olla näin vaikeeta olla lukematta edellä mainittuja faktoja.

https://www.racefans.net/2022/09/26/racefans-round-up-26-09-5/

Verstappen says changes to “very overweight” Red Bull were key to his 2022 gains
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5109
Ei se ollut joka paikassa helppoa, kun vertaa muihin omiin suorituksiinsa, vaikka voittikin, vai mitähän kisoja taas oot kattonut?? Vai onko aina paalumies tai voittaja suoriutunut 100%?
Ota silmä käteen ja mene katsomaan kaikkia rikottuja ennätyksiä viime kaudelta. Jos vertaat sitä kautta muihin kausiin niin kukaan ei ole suorittanut yhtä korkealla tasolla. Kukaan ei ole koskaan suorittanut kautta 100% ottamalla jokaisen kisan paalun ja voiton. Ihme fantasiamaailmoissa sinäkin elät.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4232
Ota silmä käteen ja mene katsomaan kaikkia rikottuja ennätyksiä viime kaudelta. Jos vertaat sitä kautta muihin kausiin niin kukaan ei ole suorittanut yhtä korkealla tasolla. Kukaan ei ole koskaan suorittanut kautta 100% ottamalla jokaisen kisan paalun ja voiton. Ihme fantasiamaailmoissa sinäkin elät.
Eli Maxilla ei ollut missän vaiheessa mitään onglmaa missään???
Lisäsin siihen kommenttiini paikkoja joissa esim aika-ajoissa oli jotain hämminkiä.
 
Ylös