AnttiL
Reittinörtti
Ihan en ostaisi tuota Fermin mielipidettä siitä, että SM-rallissa on liikaa luokkia. Hänen mukaansa oli selkeä jaottelu iso/pieni A/N. No, periaatteessahan
Iso A = SM1/Rally2
Iso N = SM2/Rally3
Pikku A = SM3/Rally4
Pikku N = SM4/V1600
Ehkä olennaisin ero vaan siinä että ison N-ryhmän auton saattoi rakentaa enemmän itse ja halvemmalla, mutta sille ei säännöillä oikein voi mitään kun tuollaisia autoja ei enää tehdä (paitsi GR Yaris). Maailma on muuttunut ja toisaalta myös autojen turvavarusteet kehittyneet ja sitä kautta hinnat kasvaneet.
SM5 on sitten vielä sekoittamassa pakkaa, mutta tämä luokka on näihin neljään verrattuna erilainen siinä mielessä, ettei näillä autoilla ajaminen useinkaan enää tähtää isompiin luokkiin vaan päinvastoin näillä ajavat uraansa jäähdyttelevät kuskit. Varmaan parin vuoden päästä SM-sarvo muuttuu cup-arvoksi.
Iso A = SM1/Rally2
Iso N = SM2/Rally3
Pikku A = SM3/Rally4
Pikku N = SM4/V1600
Ehkä olennaisin ero vaan siinä että ison N-ryhmän auton saattoi rakentaa enemmän itse ja halvemmalla, mutta sille ei säännöillä oikein voi mitään kun tuollaisia autoja ei enää tehdä (paitsi GR Yaris). Maailma on muuttunut ja toisaalta myös autojen turvavarusteet kehittyneet ja sitä kautta hinnat kasvaneet.
SM5 on sitten vielä sekoittamassa pakkaa, mutta tämä luokka on näihin neljään verrattuna erilainen siinä mielessä, ettei näillä autoilla ajaminen useinkaan enää tähtää isompiin luokkiin vaan päinvastoin näillä ajavat uraansa jäähdyttelevät kuskit. Varmaan parin vuoden päästä SM-sarvo muuttuu cup-arvoksi.