Latvian MM-ralli 2024

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Kyllähän lähtöjärjestykseen on ihan selvä syy: sillä pidetään MM-sarja tasaisena. Tämä on ihan tietoinen päätös. Reilumpaa olisi käänteinen järjestys tai aika-ajot, mutta tätä ei haluta, koska silloin MM-sarjan kärkinimi olisi vahvoilla aina.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Kyllähän lähtöjärjestykseen on ihan selvä syy: sillä pidetään MM-sarja tasaisena. Tämä on ihan tietoinen päätös. Reilumpaa olisi käänteinen järjestys tai aika-ajot, mutta tätä ei haluta, koska silloin MM-sarjan kärkinimi olisi vahvoilla aina.
Mun mielestä on ihan turhaa Neuvillen tai kenenkään muunkaan kitistä siitä auraamisesta. Enpä hetkeen muista mestaria, joka ei tuota haastetta ole selättänyt. Ei neuville siitä kitissyt vuosi sitten. Nyt tekee itsestään vaan reppanan jatkuvalla kitinällä. Vähemmän puhetta ja enemmän kaasua.
 

Täysituristi

New member
Liittynyt
26.7.2024
Viestit
1
Mun mielestä on ihan turhaa Neuvillen tai kenenkään muunkaan kitistä siitä auraamisesta. Enpä hetkeen muista mestaria, joka ei tuota haastetta ole selättänyt. Ei neuville siitä kitissyt vuosi sitten. Nyt tekee itsestään vaan reppanan jatkuvalla kitinällä. Vähemmän puhetta ja enemmän kaasua.
Kyllä jokainen kilpailuhenkinen ihminen valittaisi, jos olisi joutunut auraamaan Puolan ja Latvian kaltaisissa kisoissa, missä ei oikeasti ole edes mahdollisuutta ajaa hyvää tulosta. Vuodet ei ole koskaan samanlaisia ja jos nyt katsoo kalenteria eteenpäin, niin loppukauden kisoissa auraaja hyötyy huomattavasti enemmän, mitä esim näissä kesän kisoissa.
Aikaajot olisi hieno saada takasin. Se antaisi yleisimmin kaikille tasapuolisen mahdollisuuden taistella voitosta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Kyllä jokainen kilpailuhenkinen ihminen valittaisi, jos olisi joutunut auraamaan Puolan ja Latvian kaltaisissa kisoissa, missä ei oikeasti ole edes mahdollisuutta ajaa hyvää tulosta. Vuodet ei ole koskaan samanlaisia ja jos nyt katsoo kalenteria eteenpäin, niin loppukauden kisoissa auraaja hyötyy huomattavasti enemmän, mitä esim näissä kesän kisoissa.
Aikaajot olisi hieno saada takasin. Se antaisi yleisimmin kaikille tasapuolisen mahdollisuuden taistella voitosta.
Aika pienellä valituksella esim. Kalle on mennyt. Toki, tuonut sen esille, että aurataan, mutta niin vaan perjantai illalla nimi on ollut suht ylhäällä.

Aika-ajoissa on vaan se huono asia, että jonkun pitää siinäkin aurata. Sitten alkaa se kitinä kohdistumaan sinne. Arvalla jos mennään, niin aletaan selittelemään paskaa tuuria. Arpamestaruus. Ei sekään lajille hyvää tee.

Niin Kalle kuin molemmat Seb:t. Lukemattoman kerran, vaikka kuinka vastaan ennustettiin, ajoivat paukusta kärkeen tai hyvin lähelle sitä. Lauantaina sitten karkuun, kun lähtöpaikka tasoittui. Sitä samaa toivoisi seuraavaltakin mestarilta. Mestarin elkeitä.

Hyvä sääntö, jolla "luonnollisesti" pidetään mestaruussarja edes jossain määrin tasaisena. Ja pitää muistaa, että päällystetyllä tienpinnalla etu on poikkeuksetta aina sillä ensimmäisellä. Ja ei, ei ole aina sama määrä kisoja. Tiedän sen.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Laitetaan Rally2 autojen kuuma kärki liikkeelle ensin, arvotussa järjestyksessä --> tie puhdistuu ainakin jossain määrin vaikka ajolinjat onkin hieman erit "pikkuluokassa". Uhrataan siis 2 luokka Rally1 alttarilla. Ongelma taitaa tulla televisioinnin ja muiden aikataulujen osalta mutta toki tuo Rally2 kärki näytetään lähetyksissä nykyiselläänkin pääosin eli lähetysaikatauluihin ei tulisi merkittävää haittaa. Mitä muuta haittaa tällaisesta vaihtoehdosta olisi? Suurin osa paikalla olevista katsojistakin katsoo Rally2 kärjen ennen kuin poistuvat pätkältä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Tarvitaanko aika-ajoja mihinkään jos olisi käytössä systeemi, jossa MM sarjan pistetaulokon mukaan kuljettaja saa valita lähtöpaikan. Tämä ei ainakaan palkitsisi osa-aika kuskeja nii eibtarvitsisi Huyndai pomonkaan itkeä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Hyvä sääntö, jolla "luonnollisesti" pidetään mestaruussarja edes jossain määrin tasaisena. Ja pitää muistaa, että päällystetyllä tienpinnalla etu on poikkeuksetta aina sillä ensimmäisellä. Ja ei, ei ole aina sama määrä kisoja. Tiedän sen.
Siis hyvähän tämä sääntö ei missään nimessä ole. On vain onnistuttu luomaan luonnollinen rankaisukeino DTM:n lisäpainojen sijaan joka ei ole ihan niin räikeä. Rallissa oli käytössä aika-ajot, mutta niistä luovuttiin jottei Loeb aina voittaisi ja siksi on tämä lähtöpaikkarangaistus nytkin käytössä.

Emme voi koskaan olla varmoja voittaako nopein kuski Jyskälässä koska jotkun kuskit joutuvat käyttämään näitä piiloitettuja DTM lisäpainoja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Lähtöpaikkaa ei saada ikinä tasapuoliseksi. Aina on joku joka kärsii. Mielestäni nykyinen on kaikista vaihtoehdoista vähiten huono, varsinkin kun huolehdittaisiin siitä että perjantaina kilsat ja reitti ei ole kohtuuton ensimmäiselle. Eli perjantaille mielestäni max 35% kisan kokonais kilsoista ja puolet pätkistä kahteen kertaan ajettavia, niin haitta on kohtuudella hyväksyttävä myös auraajalle... Tuo Latvian reitti oli kyllä ekana lähteneen kannalta todella huono.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Siis hyvähän tämä sääntö ei missään nimessä ole. On vain onnistuttu luomaan luonnollinen rankaisukeino DTM:n lisäpainojen sijaan joka ei ole ihan niin räikeä. Rallissa oli käytössä aika-ajot, mutta niistä luovuttiin jottei Loeb aina voittaisi ja siksi on tämä lähtöpaikkarangaistus nytkin käytössä.

Emme voi koskaan olla varmoja voittaako nopein kuski Jyskälässä koska jotkun kuskit joutuvat käyttämään näitä piiloitettuja DTM lisäpainoja.
Niin. Ja Loeb voitti aina. Ogier voitti aina ja perhana, Kallekin voitti aina. Aurauksesta huolimatta. Jos Neuville voittaa myös, nostan hattua hänelle. Sarja kuolee, jos mestaruus on taputeltu jo kesäkuussa.

Itse en keksi tähän mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin se, että edellisen kisan sunnuntain nopein saa valita ensimmäisenä lähtöpaikkansa seuraavaan kisaan. Toiseksi nopein sitten seuraavana jne. Ja se sunnuntaipistehimmeli helkkarin tuuttiin.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Lähtöpaikkaa ei saada ikinä tasapuoliseksi. Aina on joku joka kärsii. Mielestäni nykyinen on kaikista vaihtoehdoista vähiten huono, varsinkin kun huolehdittaisiin siitä että perjantaina kilsat ja reitti ei ole kohtuuton ensimmäiselle.
Mielestäni ei todellakaan ole. Paras olisi se, että pistejärjestyksessä valittaisiin lähtöpaikat perjantaille. Keinotekoinen tasoittelu ei kuulu kilpaurheiluun.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mielestäni ei todellakaan ole. Paras olisi se, että pistejärjestyksessä valittaisiin lähtöpaikat perjantaille. Keinotekoinen tasoittelu ei kuulu kilpaurheiluun.
No tämähän se vasta mukava systeemi olis. Montessa sunnuntaina tekninen vika -> 0p ja Ruotsiin auraamaan. Sieltä sitten paskat pisteet ja Meksikoon auraamaan. Ja sitä tehden sitten koko loppukausi. Aivan suhteeton painoarvo tulisi ensimmäisten kisojen pisteille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
No tämähän se vasta mukava systeemi olis. Montessa sunnuntaina tekninen vika -> 0p ja Ruotsiin auraamaan. Sieltä sitten paskat pisteet ja Meksikoon auraamaan. Ja sitä tehden sitten koko loppukausi. Aivan suhteeton painoarvo tulisi ensimmäisten kisojen pisteille.
No sitten ne aika-ajot joihin pistejohdossa oleva kuljettaja saa valita lähtöpaikan tai laitetaan rally2 autot auraamaan. What ever. Nykyisen systeemin tarkoitus on jokatapauksessa rangaista menestyjiä ja se ei sovi kilpaurheiluun. Kyseessä on keinotekoinen rangaistusmekanismi joka on naamioitu taitavasti "luonnolliseksi"
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Niin. Ja Loeb voitti aina. Ogier voitti aina ja perhana, Kallekin voitti aina. Aurauksesta huolimatta. Jos Neuville voittaa myös, nostan hattua hänelle. Sarja kuolee, jos mestaruus on taputeltu jo kesäkuussa.

Itse en keksi tähän mitään muuta järkevää vaihtoehtoa kuin se, että edellisen kisan sunnuntain nopein saa valita ensimmäisenä lähtöpaikkansa seuraavaan kisaan. Toiseksi nopein sitten seuraavana jne. Ja se sunnuntaipistehimmeli helkkarin tuuttiin.
Jos sarja ei pysy elossa ilman keinotekoista tasapäistämismekanismia niin juurisyyt on jossain muualla ja sellainen sarja ansaitseekin kuolla pois tai sitten kannattaa miettiä sääntömuutoksia.

Valitettavasti Sebien ylivoima oli kuolemaa rallille, mutta emme voi sille mitään, että jotkut ovat ylivertaisia. Ei ralli ole ainut laji jossa on kärsitty yhden urheilijan / joukkueen ylivoimasta joka on näivettänyt lajia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
PikaGalluppi: Kaikki jotka pitävät nykyistä lähtöpaikka- tasapäistämismekanismia reiluna, Hyväksyisittekö menestyspainot ralliin ja F1 een?.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
No tämähän se vasta mukava systeemi olis. Montessa sunnuntaina tekninen vika -> 0p ja Ruotsiin auraamaan. Sieltä sitten paskat pisteet ja Meksikoon auraamaan. Ja sitä tehden sitten koko loppukausi. Aivan suhteeton painoarvo tulisi ensimmäisten kisojen pisteille.
Juuri näin. Jos "Kalle" lähtee jätkuvasti parhaalta paikalta niin valitusta seuraa siitäkin kun muut ovat hävinneet kisan jo lähdössä... Lajin luonne on vain se että olosuhde muuttuu ja joku on aina se joka kärsii. Loppukaudesta silti paras on yleensä kruunattu mestariksi. Vai onko joku sitä mieltä että viimeisten vuosien aikana mestaruus olisi mennyt jotenkin väärin?

Rally2 auraaminen taas ei onnistu. Ensinnäkin ne ajaa juuri sen verran erilaisilla ajolinjoilla verrattuna Rally1 autoon joten auraamisesta ei ole merkittävää hyötyä. Ja toiseksi, esim. Rally2 powerstage lopetettiin valitukseen siitä kun osa kilpailijoista ajoi letkan keulilla ja loput sitten Rally1:n perässä. Niilläkin on oma MM-sarja joten eivät hekään suostu siihen että joutuvat ajamaan toisiinsa nähden täysin erilaisissa olosuhteissa. Puolen tunnin ero voi olla todella merkittävä esim. sateen sattuessa kohdalle.

Kuten totesin, ei nykyinen ole mitenkään optimi, mutta vähiten huono kokonaisuuden kannalta. Kaikilla muilla tavoilla ongelmat olisivat paljon pahempia...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1548
Lähtöpaikkaa ei saada ikinä tasapuoliseksi. Aina on joku joka kärsii. Mielestäni nykyinen on kaikista vaihtoehdoista vähiten huono, varsinkin kun huolehdittaisiin siitä että perjantaina kilsat ja reitti ei ole kohtuuton ensimmäiselle. Eli perjantaille mielestäni max 35% kisan kokonais kilsoista ja puolet pätkistä kahteen kertaan ajettavia, niin haitta on kohtuudella hyväksyttävä myös auraajalle... Tuo Latvian reitti oli kyllä ekana lähteneen kannalta todella huono.
Et ymmärrä isossa kuvassa tätä asiaa, eikä näköjään moni muukaan. Onko kaikki ko viestin peukuttajstkin noin kuutamolla? Asia ei todellakaan ole niin kuin sanoit "vähiten huonoin vaihtoehto". Taannoin pyrittiin antamaan reilut olosuhteet (aika-ajokokeilu), Sebien aikakaudella pyrittiin antamaan epäreilut olosuhteet (pistejohtajan rankaisu). Kyseessä on rankaisumekanismi. Tarkoituksena on lopputulosten tasa-arvo, ei mahdollisuuksien tasa-arvo.

On joitain keinoja jolla olisi mahdollista edes yrittää taata tasapuolisemmat lähtöasetelmat, vaikka tasapuolisiin olosuhteisiin ei ulkoilmaurheilussa koskaan tulla pääsemään. Mutta tarkeintä olisi edes pyrkimys, jos halutaan, että urheilullisuus on etusijalla, mutta nyt sitä ei haluta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Et ymmärrä isossa kuvassa tätä asiaa, eikä näköjään moni muukaan. Onko kaikki ko viestin peukuttajstkin noin kuutamolla...
Ei ne ole. Nimenomaan isossa kuvassa tämä on huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono, kunhan huolehditaan niistä kilometreistä kuten aiemmin sanoin. Aika-ajo on turha, laitetaan Kalle ja Ott valitsemaan lähtöpaikka ekana ihan ilman mitään aika-ajoa. Lopputulos on sama, mutta säästetään vähän kustannuksia. Ja ihan varmasti kapealla katsannolla voi nähdä että Kallen ja Ottin kannalta sellainen olisi ehdottomasti se paras vaihtoehto kun pääsee aina parhaalta lähtöpaikalta kisaan. Siinä järjestelmässä Kallelle ja Ottille annettaisiin ne parhaat asetelmat ja muilta vietäisiin ne vähäisetkin mahdollisuudet menestymiseen kun lähtöpaikka olisi järjestään huonompi... Valituksen määrä nousee mutta valittajat vaihtuvat. Tässä keskustelusa on nykyisen tilalle ehdotettu käännetty mm-pistetilanne, aika-ajo tai Rally2:t kärkeen. Mikään noista ei ole nykyistä merkittävästi parempi. Vivahde eroja ja painotuksia, mutta kilpailevien järjestelmien suurimmat erot olisi heikennys nykyiseen just siinä isossa kuvassa. Tiettyjen kilpailijoiden ylivoima nousisi vielä entistä selkeämmin esiin ja tappaisi kilpailun... Niin kävi edelliselläkin kerralla kun aika-ajoa kokeiltiin, eikä mikään indikoi että nyt tilanne olisi jotenkin eri. Olen toki valmis muutokseen kun löytyy järjestelmä mikä on oikeasti parempi ja toimivampi. Toistaiseksi ehdotetut eivät sitä mielestäni ole...


Lisäys... Tarkennetaan sen verran että mielestäni nykyisen MM-sarjan suurin ongelma ei ole lähtöpaikka vaan järjetön pisteenlasku. Sillä tasoitetaan kilpailua enemmän kuin yhdelläkään lähtöjärjestys menetelmällä...
 
Viimeksi muokattu:

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
217
Ei ne ole. Nimenomaan isossa kuvassa tämä on huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono, kunhan huolehditaan niistä kilometreistä kuten aiemmin sanoin. Aika-ajo on turha, laitetaan Kalle ja Ott valitsemaan lähtöpaikka ekana ihan ilman mitään aika-ajoa. Lopputulos on sama, mutta säästetään vähän kustannuksia. Ja ihan varmasti kapealla katsannolla voi nähdä että Kallen ja Ottin kannalta sellainen olisi ehdottomasti se paras vaihtoehto kun pääsee aina parhaalta lähtöpaikalta kisaan. Siinä järjestelmässä Kallelle ja Ottille annettaisiin ne parhaat asetelmat ja muilta vietäisiin ne vähäisetkin mahdollisuudet menestymiseen kun lähtöpaikka olisi järjestään huonompi... Valituksen määrä nousee mutta valittajat vaihtuvat. Tässä keskustelusa on nykyisen tilalle ehdotettu käännetty mm-pistetilanne, aika-ajo tai Rally2:t kärkeen. Mikään noista ei ole nykyistä merkittävästi parempi. Vivahde eroja ja painotuksia, mutta kilpailevien järjestelmien suurimmat erot olisi heikennys nykyiseen just siinä isossa kuvassa. Tiettyjen kilpailijoiden ylivoima nousisi vielä entistä selkeämmin esiin ja tappaisi kilpailun... Niin kävi edelliselläkin kerralla kun aika-ajoa kokeiltiin, eikä mikään indikoi että nyt tilanne olisi jotenkin eri. Olen toki valmis muutokseen kun löytyy järjestelmä mikä on oikeasti parempi ja toimivampi. Toistaiseksi ehdotetut eivät sitä mielestäni ole...


Lisäys... Tarkennetaan sen verran että mielestäni nykyisen MM-sarjan suurin ongelma ei ole lähtöpaikka vaan järjetön pisteenlasku. Sillä tasoitetaan kilpailua enemmän kuin yhdelläkään lähtöjärjestys menetelmällä...
Amen.
 
Ylös