Formula 1 - 2024 - 14 - Belgian GP

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5648
Tämä oli se omakin otaksuma. Ajokorkeus tippuu, kun renkaat kuluu paljon.
Minusta tätäkin liioitellaan monesti. Urarenkaiden aikaan uran syvyys oli 2,5 mm (F1technical.net), eli rengas kului stintin aikana enintään sen verran. Lisäksihän auto nykyään myös kevenee kisan aikana, ja kun siitä häviää sellainen sata kiloa painoa bensan muodossa, niin ajokorkeus tuppaa nousemaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5442
Vieläkös siellä on se lankku pohjassa?
Siitä, kun viistää siivun, ei kovin montaa (sata) grammaa lähde millään.
No ei se puuta ole. Mutta lankuksi sitä kutsutaan. Insinöörit keksineet käyttämään sitä nyt niin, että aerodynaamisessa paineessa joustaa, mutta tarpeeksi jäykkä paikallaan mittauksiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15024
Tämän vuoden Belgian Grand Prix juuri ennen kesätaukoa ei paljon tarjonnut suurempia ihmeitä ja yllättävän vähän oli periaatteessa ohituksia myös Spa-Francorchampsin kilpailuksi.

Toki jopa tämäkin kilpailu oli melkoisenkin tapahtumarikas tai edes tapahtumarikkaampi kuin mitä seuraava kisa sitten kesätauon jälkeen, mutta siitä lisää kenties omalla vuorollaan.

Kilpailun ratkaisu oli lopulta murheellisesti tuomarien päätöksellä suoritettu:

Ellei tietenkin vuoden loppuun mennessä päätöksestä erikseen valiteta ja tuloksia haluta muuttaa niin George Russell menetti voittonsa alipainoisella autolla ajamisesta johtuen!

Lewis Hamilton voitti, Oscar Piastri oli toinen ja tallinsa jälleen paremmalla pysähdystaktiikan välillä hemmoteltu, kisaan toki pienenä myönnytyksenä paalupaikan ottanut Charles Leclerc oli kolmas.

Max Verstappen sai vähäisesti etua olemalla neljäs hylkäyksen jälkeen kuin ilman sitä ja Lando Norris jäi kun jäikin hänen taakseen viidenneksi.

Lisähyvää Verstappenille toi se, että Sergio Perez hyvin pitkään ja välillä ihan ansaitustikin parjattuna sai kisan nopeimman kierroksensa ajaen tietysti käytännön pakon edessä yhden parhaimmista kisoistaan silti hetkeen. Sama tahti jatkui myös kesätauon jälkeen ja on kieltämättä vähän pakkokin jatkua.

Perez oli seitsemäs vaikka välillä ehkä kuutostilaan oli mahdollisuuksiakin.

Verstappen oli saanut myös lähtöruuturangaistuksen kisaan minkä vuoksi osin Leclercin paalukin oli lahjana tullut sellainen.

Carlos Sainz Junior oli hyvin piruunnuttavasti kuudes eikä ihme. Kiitos tallinsa täydellisen varikkotaktiikkamokailun ja naurettavan vähäisten keskikovien rengaskierrosten käytön (Miksi ei laitettu pehmeää rengasta mikäli kerta kaikkiaan oli pakko kerran ajaa niin naurettavan vähän kierroksia kaikkiaan?) tuli vielä ylimääräinen pysähdys ja kaikki oli mennyttä.

On paha sanoa miten olisi käynyt jos Sainz Junior olisi muutenkin koko La Famiglialta lähtevänä tämän kauden jälkeen mieluummin pitänyt päänsä jo ennen pysähdyksiä pysähtyvänsä vasta sitten kun ne renkaat oikeasti olisivat olleet lopussa toisin kuin miten taas yksi 'taktinen nero' suoltaa juttujaan radioaalloilla?

Tai mikäli se yksi jo mokattu pysähdys oli pakko tehdä niin ei sitä heti perään tai lähes heti perään ilman rengasrikkoa tai todella selvää, vuorenvarmaksi osoitettua renkaiden äkkiloppumista olisi pitänyt tehdä silloin kun tehtiin!

Siinä meni sitten selvästi paremmat pisteet, palkintoajo ja mikäli aivan kaikki todella olisi mennyt nappiin (Kuten Russelilla meni ennen hylkäystä.) voitto tai sitten hyvin kilpailukykyinen kakkostila eivät olisi olleet aivan täysin poissa kuvioista.

Sääli vain, että talli taas kerran pilasi hommat huonolla ajoituksella. Ja toki maksoi hemmottelullaan Leclercille erään tämän kauden alkupuolen kisan takaisin missä Leclerc olisi voinut menestyä vähän samanlaisella yrityksellä kuin Sainz Junior kesätaukoa ennen Spassa vain menettääkseen sen sitten tallin ehdottomaan taktiseen perseilyyn mikä hakee vertaistaan huipputalleista puhuen!

Ferrarilla oli vaikeaa ja yhtä kammottavaa oli tilanne myös Racing Bullin Yuki Tsunodalla kuten myös jopa Sauberin Valtteri Bottaksellakin.

Tsunodan jutuista puhuen tietysti Spassa kisan pilasi jo heti koko viikonlopun lähtöruuturangaistus ja tietynlainen auton puhdittomuus (Sama osin Ricciardon Danielin ongelma, mutta Ricciardo vähemmän yllättäen jälleen onnistui paremmin ajoituksessa kun talli taas kielsi Yukia tulemasta enää isommin hänen haluamiin renkaanvaihtoihin.) oli myös ongelma.

Mieltä ei lämmittänyt tapahtumahetken vuoden nopein varikkopysähdys (Nyt toiseksi nopein, mutta silloin nopein.) yleensä kaiken perseilemään onnistuvalta Racing Bullin varikkomiehistöltä!

Kun näin kävi niin sitten Russelin hylkäyksen jälkeen Ricciardo sai kun saikin itselleen pisteen. Siitäkin varmasti valituksia ja jatkoa seuraa sitten ehkä Tsunodan herjaajien osalta ennen pitkää.

Bottakseltakin hetkeen Sauberin ajo oli itse asiassa oudon yllättäen juuri Spassa menettelevänkin hyvää ja kiitos toisien tallien jatkuvan taktisen puolen virheiden olipa jopa jäännöspiste tulossa ennen väistämätöntä varikkopysähdystä.

Kuten Tsunodallekin niin aika-ajojen vain toivoisi sujuvan paremmin Valtterille juurikin sen kisavauhdin paremman pelivaran saamiseksi.

Tosin huonolle autolle eivät voi nämä molemmat herrat (Joista Yuki on tosin vieläkin melko reilustikin nuorempi kokoaikaisesta painostuksesta huolimatta välillä mitä ajopaikan miettimiseen tulee perin oudosti.) mitään.

Haasin Nico Hülkenbergille kilpailu Spassa oli viimein lopullinen paluu arkeen. Hungaroringin kisaa ennen kun Hülkenberg oli ajanut niin Red Bull Ringillä kuin Silverstonessa peräti kaksi kertaa kuudenneksikin Haasilla!

Nyt oltiin tuolloin ennen kesätaukoa hännänhuippu. Kesätauon jälkeen tilanne on myös ollut huono, mutta ei niin kammottava kuin mitä tähän kisaan oli.

Logan Sargeantilla muutaman kisan varovaisen hyvä aika-ajoissa menestyminen näytti nyt hyytyvän Spassa ja kesätauon jälkeen käytännössä jo ura oli katkolla/ehkä ohi kun suoritus ei juuri ollut mistään kotoisin ja vaikka ehkä olisi ollut niin Sargeantinkin kisan mokasi kuten muutaman muunkin kisan miehen lyhyellä uralla niin jälleen varikkomiehistön taktinen pelkurointi.

Näistäkin ja mikäli edelleen nuoren yhdysvaltalaisen kuljettajan ura päättyy niin voi juttua kertoilla sitten ajan ja tilanteen näyttäessä enemmän.

Tämän kesän suhteen ja osin kaudenkin suhteen F1-autot ovat nykyään äärimmäisen luotettavia.

Ja vaikka autovaurioita olisi niin Juuselan Nikin satuiluista ja Max Verstappenin tiimiradion 'vaikeuksista' huolimatta niillä kyllä ajetaan heittämällä maaliin yleensä.

Vain sen 1-2 keskeytystä on vaikuttanut tulevan kisaan kun onneksi hetken aikaa kesällä (Ikuiselta Keskeyttäjältä.) vaikuttanut Pierre Gasly ajoi jälleen maaliin.

Kolmen vuoden takainen Hungaroringin voittaja Esteban Ocon oli yössä siellä, mutta nyt korvasi tuon heikotuksen ajamalla ihan pisteillekin Belgiassa!

Alpine-talli on kärsinyt välillä liikaakin sisäisistä riidoista ja milloin ei kärsi niin silti eräänlainen johdonmukaisuus kehityksessä uupuu.

Oconille pisteet olivat koettelevan kesäkauden jälkeen ensimmäiset sitten Barcelonan kisan.

Lopulta ainut keskeyttäjä oli varikolla ennen pitkää hydrauliikkavaurion korjailujen myötä sinne keskeyttänyt Gyanyu Zhou Sauberilla. Hydrauliikkavika kun oli pysyväksi jäänyt ja keskeytyksen pitämiseksi jäi kierros numero 5 huolimatta tarkastuksista vielä pilttuuseen viemisen jälkeen sen kolmen kierroksen ajan erikseen.

Russellin osalta kun puhutaan vielä vähän niin on todettava, että itse asiassa kun Lando Norristakin on joskus vähäisistä voitoista tai 'pehmeistä otteista' arvosteltu niin vähän huonommalla onnella Russelilla ei olisi muuten vieläkään ensimmäistäkään F1-voittoa!

Kuten ei periaatteessa näyttänyt olevan Norrisillekaan, mutta Norris on nyt viime aikoina kaikkein ivallisimminkin ajatellen silti ollut ikään kuin 'voitotta' ajatellen silti lähempänä ajatuksellistakin uran ensivoittoa muissa suhteissa kuin mitä Russell olisi ollut vieläkään vähän toisella historialla.

Uran ensivoitto tuli pian parin vuoden takaa Hamiltonin luovuttaessa erikseen voiton hänelle ja se saatettiin periaatteessa nyt hylkäyspäätöksellä tai Silverstonessa erikseen jo maksaa takaisin Hamiltonille ja toinen voitto tuli vain siksi kun Norris ja Verstappen kolaroivat tämän vuoden Red Bull Ringillä.

Tämä kolmaskin voitto mikäli se olisi ollut voimaan jäänyt niin olisi ollut osin ehkä kenties vähänkin huonomman tallin autolla ajaessa nk. Kilpailutaktinen Tuurivoitto. Etenkin kun kerta kaikkiaan muut paremmat kuskit mokailivat minkä ehtivät, Norris ei päässyt hyödyntämään omia vahvuuksiaan Oscar Piastrin tapaan tarpeeksi nopeasti ja lisäksi Verstappen jäi pussiin kuten oli lähtöruuturangaistuksen uhrikin.

Molemmat eli niin Russell kuin Norris ovat toisinaan olleet pahastikin hukassa ja jopa ennen ruutulippua heittäneet mahdolliset hienon päivän voittonsa hukkaan viime hetken ulosajoilla/keskeytyksillä lopputuloksiin hyväksyttyinä sijoina!

Tällä kertaa ja muuten toisin kuin Hungaroringille niin Span kisaan ei kotimaiseen F1-studioon tällä erää jatkunut edeltävän kisan nk. Emma-passio.

Studiossa kun oli Mervi Kallio ja Ossi Oikarinen.

Seuraavaksi ollaankin näiden kesällä väliin jääneiden kisojen suurempien mietteiden jälkeen jälleen ajankohdassa eli Zandvoortin mietteitä voidaan puhua vaikkakin paljon puhuttavaa ei jäänyt ja ehkä Monzaakin jo mietitään ennakkotunnelmiltaan.

Hieman huvittavaa näin ihan loppuun oli huomata, että Juuselan Niki oli Spassa vähäisesti sentään suutaan siistinyt verrattuna aiemman kesäkauden levottomuuksiin.

Niistä voisi jossain kohtaa kertoilla joitakin paloja, mutta Hungaroringillä ainakin oli niin sääntöjen runkkausta selostamossa niillä sanoin ja sitten oli joku kuljettaja ja taisi olla Magnussen olevinaan johonkin tilanteeseen niin pirunmoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös