Ei taida Adrien joutua kuitenkaan testaamaan kisa-autolla kisaviikon aattonaRajojen yli on hyvä mennä testeissä, niin tietää missä ne sit kisassa menee. Vetoja, Adrien! Toki pitää rullata sen verran vähän, ettei jää kisa väliin. Lisätiedot saanee vaikka Paddonilta.
Kokko puhui Maikkarilla viikonloppuna, että Akropoliksen listat pitäisi tällä viikolla tulla kun miettivät mitä Ogier ajaa loppukaudella.Milloinkaan Akropoliksen ja Chilen osallistuja listat julkaistaan?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kalle-rovanpera-katkaisi-huhuilta-siivet-latasi-totuuden-ensi-kaudestaan/8987114#gs.ct9wocMaikkarin sivuilla Kalle ei paljastanut loppukaudesta muutakuin tänä vuonna vielä ajetaan ralleja.
Olisiko se sitten niin, että Kalle ajaa ainakin Japanin, ja jos Ogierille tulisi Kreikasta tyyliin nolla-tulos (eli että saumat mestaruuteen heikkenisivät hyvin oleellisesti), niin Kalle lähtee siinä tapauksessa Ogierin sijasta Chileen?Kaudesta on ajamatta vielä neljä osakilpailua. Rovanperä ei tässä kohtaa avaa loppukauden ohjelmaansa sen tarkemmin. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on kertonut, että ainakin Ogierin halutaan ajavan kauden kaikki jäljellä olevat MM-rallit.
– En itse asiassa pysty ihan hirveästi tietoa antamaan – ihan senkin takia, että tiimin kanssa ei ole vielä kaikki suunnitelmat valmiina. Niin kuin tähänkin mennessä, se, miten Sebin kanssa jaetaan autoa vai ollaanko samaan aikaan kisoissa, vaikuttaa jonkin verran. Kyllä me vielä rallia tänä vuonna ajetaan, mutta en tiedä kuinka monta, Rovanperä sanoo.
Se voi riippua valmistajien mestaruuden tilanteestakin vähän.https://www.rallit.fi/sebastien-ogierilta-jymyuutinen-iso-vaikutus-kalle-rovanperaan/
Ogier ajaa kaikki loppukauden kisat ja taistelee maailmanmestaruudesta. Toteaa samassa ettei ikinä enää aio ajaa täyttä kautta ja saattaa ensi vuonna ajaa vähemmän kisoja kuin tällä kaudella piti alunperin. Alunperin Ogierin ei ollut tarkoitus ajaa Chilessä ja Keski-Euroopan rallissa eli nämä lie ollut Kallen ohjelmassa. Ajaako Kalle sitten nyt Chilessä jos Ogierkin sinne lähtee?
Voi olla tai sitten ei. Se yhdeksäs otettavissa oleva mestaruus painaa aika paljon. Toki ihan helpolla se ei tule.Ogier varmaan manaa nyt, että "olis pitäny vetää alkukauden kisat enemmän vihkoon, nii ei tarttis ajaa kaikkia loppukauden kisoja ja vois ottaa lungisti"
On sitä ennenkin voitettu mestaruuksia siten, että rivillä on ollut nollatuloksia. Ogierilla oli kaudella 2015 kolme keskeytystä (näistä kahdesta sai 3+3 power stage -pisteitä) ja silti mestaruus tuli murskaluvuin. Tällä hetkellähän tilanne on nollatulosten suhteen sama, kolme viivaa. Jos jokaisesta startista nappaa voiton tai kakkossijan, niin kyllä sitä pärjää. Toki eihän tämä eWRC:n selailu toimi minään vasta-argumenttina sille, että sarjan kärki olisi ohut.Olkoonkin, että Ogier on rallihistorian toiseksi paras kuljettaja, laittaahan se mietityttämään, jos hän voittaa vajaalla MM-ohjelmalla mestaruuden. Tai eihän siinä muu mietitytä kuin se, että miten huonoja nuo täyttä sarjaa ajaneet ovat. Sarjan kärki on luvalla sanoen aika ohut.
Miten se on eri asia?On silti eri asia jättää vapaaehtoisesti osa kisoista väliin. Ogierilla ei ole nyt yhtään keskeytystä tällä kaudella, aiemmilla on tullut 1-2 keskeytystä vajailla kausilla.
Että Ogier on vetänyt nyt ihan älyttömän kovan tuloksen niissä ralleissa mitä on ajanut, aina kahden parhaan joukkoon, ei yhtään virhettä, ei yhtään keskeytystä, ei yhtään renkaanvaihtoa. Jos olisi vetänyt saman tuloksen ajamalla kaikki rallit, olisi nyt jo varma mestari. Ja jos taas olisi vetänyt viime kauden malliin että tulee renkaanvaihtoo, ajovirheitä ynnä muuta niin ei nyt puhuttaisi mestaruudesta.Miten se on eri asia?
Itse ajoin takaa juuri tätä. Pelkkiä pisteitä. Ogierin tämän vuoden tuloksethan ovat ihan törkeän kovat.Toki kilpailijoiden kannalta ei ole eroa keskeyttääkö Ogier nollatuloksella vai lomaileeko kotona, paitsi ehkä nolottaa vielä enemmän ettei pärjää kuskille joka vapaaehtoisesti on jättänyt ralleja ajamatta.
Tänä vuonna pistesysteemin myötä tuo lähtöpaikkaetukin on vähän niin ja näin. Vapaaehtoisen nollakisan tappiot on aika paljon isommat kuin lähtöpaikasta saatavat hyödyt tähän kauteen.Twitterissä eräs käyttäjä esitti että on epäreilua jos Ogier voittaa mestaruuden skippailemalla kisoja, koska saa paremman lähtöpaikan.
Minusta asia on päinvastoin, aina kun skippaa kisan (tai taktikoi sijoituksella lähtöpaikan takia), riskeeraa aina sen, että kone hajoaa ja seuraavasta kisasta tulee nolla.