Miksi ei samoilla vauhdeilla mennä rallisprint formaattiin? Kyllä silläkin voittaja selville saadaan. Ralliin kuuluu olennaisena osana kestävyys elementti joten kisoja pitäs nykyisestä ennemminkin pidentää.
Niin, olisihan se aika herkullinen ajatus että herrat Ogier, Rovanperä, Tänak, Neuville ja Evans ajaisivat pisteistä yhdellä ainoalla kahteen kertaan ajettavalla erikoiskokeella, sitä yrkän määrää! Ja miten pieniin osiin sekunti pitäisi jakaa, että saataisiin paremmuusjärjestys?
Mutta oikeasti, rallisprint-vertaus on yksi väsyneimpiä läppiä mitä on kuultu. Vaikka MM-rallit olisi 250 km pitkiä niin ne olisi silti pidempiä kuin EM-rallit tai mitkään kansallisten sarjojen kisat keskimäärin. Vain jotkin hisseautoille tehdyt erikoiskilpailut olisivat pidempiä nykyisellään. Rallisprintit on n. 10 km pitkiä, kymmenen kertaa lyhyempiä kuin SM-rallit, jotka nekin on jo aika lyhyitä.
Mitä sitten on kestävyys? Onko se sitä, että ajetaan puolitoista vuorokautta nukkumatta? Sitä, että pätkäkilometrejä on vähintään tuhat? Vai sitä että ajetaan 5000 kilsaa vauhdikasta siirtymää muttei yhtään pätkää? Ja entä sitten auton huoltaminen, onko nykyään enemmän kestävyyttä kun auton pitää kestää 80 km pätkiä ja siirtymät päälle ilman huoltoja, kun ennen huollettiin joka pätkän välissä?
Jos taas ralleja pidennettäisiin nykyisestä, vaikka 300 km:sta 400 km:iin, niin mikä ihan käytännön tasolla muuttuisi siinä mitä me katsojina näemme? Varmaankin keskeytyksiä tulisi lisää ja varmasti maaliin ajaminen palkittaisiin paremmilla sijoituksilla? Eli siis rallin tiivistäminen voisi jopa lisätä yrkkää? Ehkä jopa sunnuntain pistekikkailuista tai renkaansäästöpelleilyistä päästäisiin eroon vähän lyhyemmillä ralleilla?