Japanilaisista F1-kuskeista puhuttaessa Takuma Satolla ja Kazuki Nakajimalla on ollut urallaan yhteisiä ja mielenkiintoisia käänteitä ja milloin ei itsessään niin edes yhdistäviä tekijöitä kuitenkin:
Muun muassa siis BAR-tallin ja Williams-tallin osalta puhuen:
Saton BAR-tallin ura alkoi kisapuolella kun Jacques Villeneuve lähti pois tallista kauden 2003 päätöskisaan mennessä. Villeneuve oli maailmanmestari ja Indy 500:n voittaja kuten myös viimeinen PPG IndyCar World Seriesin maailmanmestari.
Sato oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Jenson Buttonin jalkoihin.
Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta nuoruudestaan huolimatta hänet korvattiin myöhemmin BAR:sta Hondaksi muuttuneessa tallissa Rubens Barrichellolla.
Yhtä ennen pitkää Satolla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jatkuen siis ennen pitkää nimivaihdoksista huolimatta nk. Uuden Sukupolven Indycarin parissa.
Satosta tuli myös Indy 500-voittaja vaikka sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikäkin on tullut aikoja sitten vastaan siinä käytännössä.
Sato kykeni ainakin Indy 500:n suhteen samaan kuin Villeneuve.
Nakajiman Williams-tallin ura kun Alexander Alex Wurz päätti vuoden 2007 Interlagosin aikaan jäädä sivuun tallista ja lajista. Wurz oli kerran ollut todellinen lahjakkuus tai sellaiseksi hänet katsottiin jo Benettonin testikuljettajan virassa ollessaan, mutta oli aina väärässä paikassa väärään aikaan uralla tai sittemmin oikeassa paikassa sen vain juuri muuttuessa erikseen huonoksi yhtä juuri sillä hetkellä puhuen. Wurz oli Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja kaikkien aikojen nuorimpana sellaisena vuonna 1996 ja pitää tuota ennätystä nykyäänkin vielä voimassa.
Nakajima oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Nico Rosbergin jalkoihin.
Tosin suhteessa Satoon nähden Nakajimalla ei vain ajot sujuneet edes oikein sinne mennen sitten mitenkään siinä missä Sato välillä väläytteli vakuuttavastikin menoaan.
Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta ja itse asiassa aika selvästä nuoruudestaan huolimatta jopa Satoon nähden hänet korvattiin myöhemmin Williams-tallissa Rubens Barrichellolla.
Rubens korvasi siis molemmat japanilaiskuskit heidän ollessaan vaikeuksissa tai muutosten jälkeen.
Yhtä ennen pitkää Nakajimalla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jopa verraten parhaassa nuoruudessa jatkuen siis ennen pitkää urheiluautojen parissa.
Nakajimasta tuli myös Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja vaikka vastaavaa urheiluautojen MM-kilvan tai sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikääkin on, mutta edelleen Satoon nähden Kazuki-san pystyisi vielä vaikka mihin niin nuorena kuin on.
Nakajima kykeni ainakin Le Mansin 24 Tunnin Ajon suhteen samaan kuin Wurz.
Takuma-sanin tai myös Taku-sanin uran ensimmäinen ja viimeinen F1-tallikaveri myös ajoivat erikoisuutensa F1-uransa ensikisat Minardilla.
Muu erikoisuus oli myös se, että Takuma-sanin ja Kazuki-sanin uran ensikilpailuissa molemmat tallikaverit ja tulevaisuuden maailmanmestarit eli Button ja Rosberg ajoivat joko omat vastaavat F1-uransa siihen asti parhaimmat sijoitukset tai sitä paremmatkin.
Button pääsi siinä vaiheessa jo vähän koettelevan uran piirissä neljänneksi ja se siis oli yhtä vastaava kuin sitä aiemmin, mutta Rosbergille se oli siinä vaiheessa uran paras sijoitus.
Lisäksi molemmat kuljettajat eli Button ja Rosberg saivat uransa ensimmäiset palkintosijat joko hyvin parhaiden pisteajojensa heti alussa tai heti seuraaviin kilpailuihin alkukaudesta kullakin kaudella.
Button oli palkinnoilla Sepangissa 2004 kauden toisessa osakilpailuissa ja Nico Rosberg oli palkinnoilla Melbournessa 2008 kauden avausosakilpailussa.
Myös niin Saton kuin Nakajiman osalta puhuttuna heidän edustamiensa tallien toiset vuodet olivat synkkääkin synkempiä tai kauheita ajatella.
Etenkin jälkikäteen.
Sato sai vuodeksi 2005 monien koettelemusten, keskeytysten, kertaalleen osallistumattomuuden kun Sepangissa 2005 Anthony Davidson ajoi yhden kisan BAR:lla, hylkäämisten takia muun muassa niin, että BAR-talli oli kaudella kaksi kisaa sitten kokonaan kilpailukiellossa tai myös Indianapolis 2005 farssin seurauksena vaivaisen pisteen koko kaudella ja Nakajima ei saanut vuodeksi 2009 lainkaan pisteitä.
Pistejärjestelmä oli tietysti viimeinen yleisesti ottaen nk. Hyväksytty vanhemman mallisena ja järkevänä pistelaskujärjestelmänä eli 10-8-6-5-4-3-2-1.
Kaiken kaikkiaan tähän nähden vaikka Buttonia ja Rosbergia välillä moitittiin näinäkin kausina eli 2005 tai 2009 huonoksi kuljettajaksi toisinaan niin yleisesti ottaen surkeimmillaankin heidät katsottiin silti ajotasonsa, suoritusten ja yritteliäisyyksiensä vuoksi kuuluvan oman kautensa edes keskimäärin aina 10:n parhaan joukosta löydettävään joukkoon!
Button oli vuonna 2005 37:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 9:s ja voi vain arvella ilman hylkäyksiä ja kilpailukieltoja, että miten korkealla olisi voinut olla ja Rosberg oli vuonna 2009 34,5:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 7:s ja jälleen ilman tiettyjä ongelmia joissakin kisoissa kuten myös vähänkin mahdollisesti palkinnoille ajaessa olisi voinut olla ties kuinka korkealla MM-kilvassa vuoden päätteeksi.