"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
F1-puolen rataerikoistujia tosiaan on paljon.

Muunkin moottoriurheilun puolella rataerikoistujatason voittajia juuri tietylle radalle on vaikka millä mitalla.

Englantilaisen moottoriurheilun puolella esimerkiksi Josh Cook on voittanut melkoisesti Thruxtonissa ajettuja kisoja, peräti BTCC-sarjan uran 18:sta kisaa kohden kyseisellä radalla 10 kertaa ja Stirling Moss oli monessa suhteessa legenda.

Moss voitti yleensä moottoriurheilu-urallaan silloin kun ura koski avopyöräisiä kilpa-autoja niin Oulton Parkissa ajettuja kisoja kohti 7 merkittävintä osallistumista Mossilta päättyi aina myös voittoon.

Toisaalta vakioautojen tai urheiluautojen puolella 10 merkittävimpään Oulton Parkissa ajettuun vastaavaan kilpailuun nähden Moss voitti vain 5 kertaa niihin luokkiin merkittävän luokan autokilpailun urallaan ja nämäkin enimmäkseen vasta veteraanipäivinään.

Bryan Herta tuntui aikanaan olevan CART-sarjan aikaan hyvässä vedossa aina Laguna Secan kisoissa.

Uran ainoat voitot tulivat vuosien 1998-1999 kisoista tällä radalla ja kolme uran paalupaikoistakin tuli Hertan suvun miehistä Bryanille tuolle radalle kun Colton sitten nykyään enemmän yllä pitää sukulippua korkealla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Japanilaisista F1-kuskeista puhuttaessa Takuma Satolla ja Kazuki Nakajimalla on ollut urallaan yhteisiä ja mielenkiintoisia käänteitä ja milloin ei itsessään niin edes yhdistäviä tekijöitä kuitenkin:

Muun muassa siis BAR-tallin ja Williams-tallin osalta puhuen:

Saton BAR-tallin ura alkoi kisapuolella kun Jacques Villeneuve lähti pois tallista kauden 2003 päätöskisaan mennessä. Villeneuve oli maailmanmestari ja Indy 500:n voittaja kuten myös viimeinen PPG IndyCar World Seriesin maailmanmestari.

Sato oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Jenson Buttonin jalkoihin.

Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta nuoruudestaan huolimatta hänet korvattiin myöhemmin BAR:sta Hondaksi muuttuneessa tallissa Rubens Barrichellolla.

Yhtä ennen pitkää Satolla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jatkuen siis ennen pitkää nimivaihdoksista huolimatta nk. Uuden Sukupolven Indycarin parissa.

Satosta tuli myös Indy 500-voittaja vaikka sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikäkin on tullut aikoja sitten vastaan siinä käytännössä.

Sato kykeni ainakin Indy 500:n suhteen samaan kuin Villeneuve.

Nakajiman Williams-tallin ura kun Alexander Alex Wurz päätti vuoden 2007 Interlagosin aikaan jäädä sivuun tallista ja lajista. Wurz oli kerran ollut todellinen lahjakkuus tai sellaiseksi hänet katsottiin jo Benettonin testikuljettajan virassa ollessaan, mutta oli aina väärässä paikassa väärään aikaan uralla tai sittemmin oikeassa paikassa sen vain juuri muuttuessa erikseen huonoksi yhtä juuri sillä hetkellä puhuen. Wurz oli Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja kaikkien aikojen nuorimpana sellaisena vuonna 1996 ja pitää tuota ennätystä nykyäänkin vielä voimassa.

Nakajima oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Nico Rosbergin jalkoihin.

Tosin suhteessa Satoon nähden Nakajimalla ei vain ajot sujuneet edes oikein sinne mennen sitten mitenkään siinä missä Sato välillä väläytteli vakuuttavastikin menoaan.

Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta ja itse asiassa aika selvästä nuoruudestaan huolimatta jopa Satoon nähden hänet korvattiin myöhemmin Williams-tallissa Rubens Barrichellolla.

Rubens korvasi siis molemmat japanilaiskuskit heidän ollessaan vaikeuksissa tai muutosten jälkeen.

Yhtä ennen pitkää Nakajimalla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jopa verraten parhaassa nuoruudessa jatkuen siis ennen pitkää urheiluautojen parissa.

Nakajimasta tuli myös Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja vaikka vastaavaa urheiluautojen MM-kilvan tai sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikääkin on, mutta edelleen Satoon nähden Kazuki-san pystyisi vielä vaikka mihin niin nuorena kuin on.

Nakajima kykeni ainakin Le Mansin 24 Tunnin Ajon suhteen samaan kuin Wurz.

Takuma-sanin tai myös Taku-sanin uran ensimmäinen ja viimeinen F1-tallikaveri myös ajoivat erikoisuutensa F1-uransa ensikisat Minardilla.

Muu erikoisuus oli myös se, että Takuma-sanin ja Kazuki-sanin uran ensikilpailuissa molemmat tallikaverit ja tulevaisuuden maailmanmestarit eli Button ja Rosberg ajoivat joko omat vastaavat F1-uransa siihen asti parhaimmat sijoitukset tai sitä paremmatkin.

Button pääsi siinä vaiheessa jo vähän koettelevan uran piirissä neljänneksi ja se siis oli yhtä vastaava kuin sitä aiemmin, mutta Rosbergille se oli siinä vaiheessa uran paras sijoitus.

Lisäksi molemmat kuljettajat eli Button ja Rosberg saivat uransa ensimmäiset palkintosijat joko hyvin parhaiden pisteajojensa heti alussa tai heti seuraaviin kilpailuihin alkukaudesta kullakin kaudella.

Button oli palkinnoilla Sepangissa 2004 kauden toisessa osakilpailuissa ja Nico Rosberg oli palkinnoilla Melbournessa 2008 kauden avausosakilpailussa.

Myös niin Saton kuin Nakajiman osalta puhuttuna heidän edustamiensa tallien toiset vuodet olivat synkkääkin synkempiä tai kauheita ajatella.

Etenkin jälkikäteen.

Sato sai vuodeksi 2005 monien koettelemusten, keskeytysten, kertaalleen osallistumattomuuden kun Sepangissa 2005 Anthony Davidson ajoi yhden kisan BAR:lla, hylkäämisten takia muun muassa niin, että BAR-talli oli kaudella kaksi kisaa sitten kokonaan kilpailukiellossa tai myös Indianapolis 2005 farssin seurauksena vaivaisen pisteen koko kaudella ja Nakajima ei saanut vuodeksi 2009 lainkaan pisteitä.

Pistejärjestelmä oli tietysti viimeinen yleisesti ottaen nk. Hyväksytty vanhemman mallisena ja järkevänä pistelaskujärjestelmänä eli 10-8-6-5-4-3-2-1.

Kaiken kaikkiaan tähän nähden vaikka Buttonia ja Rosbergia välillä moitittiin näinäkin kausina eli 2005 tai 2009 huonoksi kuljettajaksi toisinaan niin yleisesti ottaen surkeimmillaankin heidät katsottiin silti ajotasonsa, suoritusten ja yritteliäisyyksiensä vuoksi kuuluvan oman kautensa edes keskimäärin aina 10:n parhaan joukosta löydettävään joukkoon!

Button oli vuonna 2005 37:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 9:s ja voi vain arvella ilman hylkäyksiä ja kilpailukieltoja, että miten korkealla olisi voinut olla ja Rosberg oli vuonna 2009 34,5:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 7:s ja jälleen ilman tiettyjä ongelmia joissakin kisoissa kuten myös vähänkin mahdollisesti palkinnoille ajaessa olisi voinut olla ties kuinka korkealla MM-kilvassa vuoden päätteeksi.
Tarkoitat siis varmaan viimeinen mestari ennen "splittiä", Jimmy Vasserin mestaruusvuonna (1996) sarjan nimi oli vielä PPG Indycar World Series.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
21.3 viime vuonna mietittiin ja vertailtiin jälleen paljon Fernando Alonson ja Sebastian Vettelin uria niin ajamisen kuin jälkiajankin suhteen.

Kuten myös jälleen arveltiin, että tuleeko Vettel vieläkin takaisin F1:siin tämän ollessa silloin tällöin pinnalle yhä nouseva kestoaihe.

Ei toki mahdottomana, mutta epätodennäköisenä tapahtuakseen.

Ikää kun on myös jo Vettelillä ja useampi vuosi on jo ajamattomuutta tätä menoa.

Joka tapauksessa 21.3 mennessä viime vuonna Alonsolla oli siis F1-urallaan yhteensä uskomattomalta tuntuvat 100 palkintosijoitusta ja kaksi maailmanmestaruutta.

Vertailuksi Vettelillä oli samaan aikaan mennessä tietenkin jo lopettaneena ja ehkä uraa jatkavana tai ehkä ei silloisesti miettien sitäkin suuremmalta tuntuvat 122 palkintosijoitusta ja neljä maailmanmestaruutta.

Hieman toisella tapaa mennen molemmilla olisi voinut olla sen kolme maailmanmestaruutta tai vielä vähän toisenlaisella onnella Alonsolla olisi voinut olla neljäkin maailmanmestaruutta ja Vettelillä vain kaksi maailmanmestaruutta ja ehkä ilman monia eriä tallimääräyskikkailuja ja herrana ja hidalgona suosikkikultapojan asemassa paistatellen sitäkin vähemmän menestystä.

Toki Vettel kirjoissani joka tapauksessa kaikkein surkeimmillaankin ajatellen ilman muuta on tai olisi ollut maailmanmestari.

Alonsolla tilastot tulevat aina olemaan äärimmäisen vakuuttavia siinäkin mielessä, että hän oli tai on ollut 10 vuotta urallaan välillä vähän alakynnessäkin sen suhteen miten tallissa ajot ovat menneet vaikkakin ne väistämättä vähän miehen itsensä asenteen johdosta ovat välillä heijastuneet kaverin itsensäkin piikkiin ja olisihan kaikkien välivuosien jälkeen Alonso voinut vain pysyä lopettaneena tai olla aivan umpisurkea erinäisissä muissa paluuyrityksissään uralla.

Tietenkin aina voisi sanoa näin jokaisesta F1-kuljettajasta, mutta enemmän nykypäiväisemmästä F1-kuljettajasta puhuen Kimi Räikkösen ohella Alonso todennäköisesti olisi voinut kaiken osuessa nappiin voinut olla siis uskomatonta tasoa ylläpitävä lajin suurista suurin myös huonoimpinakin hetkinään ja vuosinaan.

Kun ainahan tietyllä tapaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleva F1-kuski saa kaiken tai hyvin suurimman osan asioistaan osumaan kohdalleen, mutta se vain olisi ollut kieltämättä jotain erittäinkin hienoa todistaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tarkoitat siis varmaan viimeinen mestari ennen "splittiä", Jimmy Vasserin mestaruusvuonna (1996) sarjan nimi oli vielä PPG Indycar World Series.
Kyllä, juurikin ennen mitään jakautumista. Tietenkin erinäisistä sponsorisuhteista vähenevinä tai suurentuvina PPG:n ja Fedexin välillä vuosien 1996-1998 aikana näkökulmia löytyy useita kuten myös nimikkeiden IndyCar ja CART käytöstä ja jako omalla tavallaan oli tapahtunut jo kahteen sarjaan vuodeksi 1996 kun oli CART tai sellaiseksi tuleva sarja erotukseksi entisestä ja sitten tietenkin oli IRL eli Indy Racing League.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Kyllä, juurikin ennen mitään jakautumista. Tietenkin erinäisistä sponsorisuhteista vähenevinä tai suurentuvina PPG:n ja Fedexin välillä vuosien 1996-1998 aikana näkökulmia löytyy useita kuten myös nimikkeiden IndyCar ja CART käytöstä ja jako omalla tavallaan oli tapahtunut jo kahteen sarjaan vuodeksi 1996 kun oli CART tai sellaiseksi tuleva sarja erotukseksi entisestä ja sitten tietenkin oli IRL eli Indy Racing League.
Itseasiassa vuosi 1997 oli viimeinen PPG:n sponsoroima kausi, ensimmäinen CART-nimellä. Vuosina 1998-2002 sarjan virallinen nimi oli CART FedEx Championship Series.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tänä vuonna onkin F1:n monimuotoisuutta ainakin parhaimmillaan kehuttu melko paljonkin.

Ainakin silloin kun laji vain jaksaa kiinnostaa vaikkakin Suomessa murheellisesti eletään tällä hetkellä hieman kiinnostuksen suhteen alamaissa kun Valtteri Bottaksella ei ole mennyt hyvin enää aikoihin.

Se ei ole ollut helppoa näin.

Tämä siis kun puhutaan monimuotoisuudesta.

Etenkin kun vuoden 2010 jälkeen on ollut ehkä neljä kautta tuoreempana aikakautena milloin ei ihan aina ennen pitkää jokin tietty kuljettaja tai talli saavuta aivan naurettavaa murskauseroa muihin talleihin tai kuljettajiin nähden suorituskyvyssä ja ole yhtä tietyn rajan jälkeen loppukauden 'puolivaloillakin' silti niin hirveän paljon muita talleja tai kuljettajia edellä.

Kun miettii näin jälkikäteen tähän viestiin ja sen yhteyteen Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson kipeää ja monimuotoista ajajasuhdetta niin mikäli näillä kavereilla jostakin ihmeen syystä olisi ura loppunut jo aiemmin tuntuvasti eikä he olisivat tulleet takaisin vaikkapa vuoden 2014 päätteeksi syystä tai toisesta niin millaiselta olisi näyttäneet näkymät?

Esimerkiksi Hamilton jostakin syystä olisi vain halunnut lopettaa uransa kaksinkertaisena maailmanmestarina tai Alonso olisi sen vähän kuuluisan liian monta kertaa ärsyttänyt tallipäälliköitä Ferrarilla ja ollut sen jälkeen yhteistyöhaluttomaksi tuomittu mihinkään muuhun järkevään huipputalliin enää ajamaan ja joutunut lopettamaan uransa niin kumpi näistä kavereista sitten todella olisi ollut arvostetumpi kuljettajana lopulta?

Molemmilla kun olisi ollut syystä tai toisesta yhtä tavalla tai toisella hankitut kaksi maailmanmestaruutta.

Hamiltonilla vuoden 2014 mestaruus tuli monien kuohuttavien ja välillä hyvinkin ansaitsemattomien temppujen ja vaiheiden jälkeen mitä Nico Rosbergia kohtaan tuolloin oli.

Toisaalta kyllä se Hamiltonille sinänsä oli tarpeen kun vuodet 2011-2012 etenkin McLarenilla ja varauksella jo aiemminkin eli vuosina 2009-2010 oli etenkin näistä jälkimmäisenä ollut ajoittain huonoutta enteilevä.

Jenson Button kun välillä voitti Hamiltonin ja tätä ennen kaikkea jopa säännöllisenä tai sen tuntuisena on arvostettu jopa korkeammalle kuin Buttonin itsensä vuoden 2009 maailmanmestaruutta!

Vuosi 2013 oli vuorostaan ollut tulevia aikoja parempaan päin enteillyt, mutta myös väistämättä hyötymistä Rosbergin kuin Michael Schumacherin vaikeiden Mercedeksen uudelleen palaamisen alkuvuosien jälkeisestä kehitystyön hedelmistä niitä korjaten ollut vuosi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
21.3 maaliskuuta viime vuonna mietittiin myös sitä, että miten F1:n palkintojen suhteen nk. Sadanpäämiehet ovat olleet toistensa kanssa urillaan tallikavereina tai eivät niin valinnat ovat olleet aika vähissä.

Etenkin kun koko F1:ssä ei sillä hetkellä ollut historian varrelta kaikkiaan kuin vain kuusi kuljettajaa koskaan niin paljon niitä hankkineena.

Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, siihen mennessä hyvin uusimpana Fernando Alonso ja ensimmäisenä lajissa koskaan tietysti Alain Prost.

Prostilla oli 100 palkintosijoitusta ja ylikin, tarkkana määränä kun uran 200:tta F1-kisaa ei monista, monista pyynnöistä huolimatta vielä kerran ajamaan tulevana ikinä tullut niin 106 kappaletta joista 51 kertaa voittajana.

Formuloiden nk. Sadanpäämiehinä niistä puhuen tallikavereina ehtivät olla vuonna 2007 Hamilton ja Alonso, vuonna 2014 Alonso ja Räikkönen ja vuonna 2018 Räikkönen ja Vettel.

Näistä puhuen suurin palkintoyhteismäärä taisi olla vain vuonna 2018 kun vuoden 2007 ja 2014 ajokerroilla nk. Sadanpäämiesten ajaessa kaikkien näiden uralla ei vain siinä vaiheessa kun he ajoivat niin yhteispalkinnot eivät voineet yltää 100 kappaleeseen tai mikäli ylti niin vain yhdellä kustakin nk. Sadanpäämiehestä näin kävi.

Ilman muuta kaikilla näillä tuoreemman F1-ajan nk. Sadanpäämiehillä on ollut urallaan ongelmansa.

Ferrarillakin on ollut synkät vuotensa.

Kuitenkin paljon arvosteltuna synkkänä vuotena 2009 huonosta automallista huolimatta Kimi toi kaikkiaan viisi palkintosijoitusta La Famiglian ahdinkoon yhden ollessa niistä voitto ja ihan kaikkein surkeimpien La Famiglian historian automallien joukossa tuokin olisi ollut jo lähes ylimaallinen juttu tai äärimmäisen hehkutuksen arvoinen teko.

Toki silloiset ajatkin olivat jonkin verran erilaiset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuoden Aprillipäivään mennessä kun samalla valmistauduttiin ennen pitkää viime vuoden Melbournen kisaan Australian Albert Parkissa niin jälleen Fernando Alonson suhteen huomioita riitti.

Alonsolla oli ollut urallaan siihen mennessä 115 eri F1-kuskia ollut vastassa vaihtelevin uramitoin ja testikuskina olemisen ajat huomioiden ihan vielä vähän enemmän tilanteen mukaan.

Yhdeksän maailmanmestaria oli ollut häntä vastassa urallaan ja 14 eri tallikaveria ja samoin oli Kimi Räikkösellä ja molemmilla tiettävästi yksi tallikaveri jonka piti olla sopimuksellisesti tallissa, mutta joka ei koskaan syystä tai toisesta halunnut ajaa tai jäi juuri vaihtoehtoisesti eläkkeelle kun piti ajaa enemmän tai vähemmän kyseistä kahta herraa vastaan.

Vastaavasti Michael Schumacher ehti ajaa 10 eri maailmanmestaria vastaan urallaan ja samoin teki Graham Hill.

Hill ajoi myös neljää sellaista maailmanmestaria vastaan jotka olivat tulevia sellaisia.

Vastaavasti Alonso ja Räikkönen ehtivät ajaa myös 32 eri F1-kisan vähintään kerran voittanutta kuljettajaa vastaan siinä vaiheessa uriaan tai niiden jo päätyttyä.

Tosin pitkien, pitkien F1-urien miehistä Riccardo Patresella ja Andrea de Cesariksella oli kerran myös huomattavia kohtaamisia tavallaan urillaan.

Patresella oli 11 maailmanmestaria ajettavana vastassaan ja tulevaisuuden mestareista puhuen hän ehti ajaa urallaan vielä niin Schumia, Häkkisen Mikaa kuin myös Damon Hilliä vastaan.

Patresen ura oli niin pitkä, että vähänkin tavallaan aiemmin nuorena miehenalkuna päästen lajiin tai jossain hätätapauksessa mikäli Graham Hill ei olisi koskaan menehtynyt kuten kävi lento-onnettomuudessa ja vaikka jossakin oman tallinsa eli Hill Racingin kisassa kaiken mennessä kohtaloltaan toisin äärimmäisenä hätävarana erilaisten loukkaantumisten takia tallipäällikkönä itse niin Patrese olisi ehtinyt siis ajaa Damonin isääkin vastaan kilpaa!

Patrese ajoi urallaan kilpaa myös 33 erilaista vähintään kerran F1-kisan voittanutta kuljettajaa vastaan ja kuutta sellaista vastaan mitkä edes kerran urallaan voittaisivat yhden kilpailun.

Ihan vähän vähemmän eri tallikavereita Patresella ehti olla urallaan kuin mitä de Cesariksella.

17 eri kuskia oli tallikavereina Patreselle joista neljä oli myös joko maailmanmestareita tai tulevia sellaisia ja de Cesariksella tallikavereita oli 19 eri kuskin verran uraa kohti.

Vähän enemmän olisi tullut Patreselle mikäli vain vuodeksi 1994 olisi tullut Imolan jälkeen Williamsille kerta kaikkiaan takaisin tai ei olisi yleensäkään lähtenyt Williamsilta vuotta 1993 vasten pois ja de Cesarikselle vähän enemmän tilanteesta riippuen mikäli hän vain olisi vuodeksi 1995 vielä jäänyt lajiin kerran ja riippuen tallipaikasta mihin olisi mennyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Melbournen kisa viime vuonna oli kieltämättä melkoisten punaisten lippujen ja uudelleen lähtöjen juhla.

Kolmesti oli punaisia lippuja ja yhtä monta kertaa ehdittiin ottaa selkeä uudelleen lähtö kilpailuun.

Sentään todellista neljättä uudelleen lähtemistä ei ehtinyt olla ennen ruutulippua.

Syy tälle oli muun punaisen lipun tuonut katsojien lähtö radalle laittomasti eikä enää erikoista, mahdollista viimeistä uusintalähtöä haluttu ottaa.

Viime vuonnahan tuohon kisaan riitti kyllä melkoista kohua kun erillisten maaliviivojen sijaan koko kierrosmääritelmä kummallisesti otettiin ensimmäisen radan yleisesti hyväksytyn kierrosajan mittausta varten tarkoitettavan ajanottoviivan kohdalta.

Tämä siis tietysti ennen koko kilpailun täydellistä lopettamista milloin voisi tietyin ehdoin sitä pitää kokonaan myös viimeisenä, neljäntenä mahdollisena punaisen lipunkin näyttämiskertana.

Lisäksi murheellisesti kisan jälkikuohuissa oltiin havaittu ikävä katsojaloukkaantuminen Kevin Magnussenin auton osien sirpaleista.

Kun kisan lopputulokset jäivät voimaan eikä ikävä kyllä mahdollisia protesteja hyväksytty ennen viime vuoden uutta vuotta eli 31.12.2023 mennessä niin Lewis Hamiltonin mahdollinen voitto jäi 0,179 sekunnin päähän sen mennessä Max Verstappenille eikä edes Fernando Alonso ollut voitosta sinänsä kaukana ja mikäli siitä oli tavallaan Verstappenin kyvyt tietäen niin ei ollut Hamiltonista ja kakkospaikasta.

Lähinnä mahdollisesta protestoinnista puhui muun muassa täysin kujalla olleen ja ajoittain todella heikon kilpailunjohdon oikuista mielestään kärsinyt ja vähemmän yllättäen tuohtunut Haas-talli ja Nico Hülkenbergille kaavailtiin lisäpisteitä.

Erillisten lopputulosten jäätyä voimaan Melbournen kisa viime vuonna oli ensimmäinen sitten Phoenixin 1991 jolloin palkinnoilla nähtiin moninkertaisia mestareita joiden minimimäärä mestaruuksille oli niitä kohtaan suoraan tai selvästi niitä tulevana saavana tahona kolme kappaletta kutakin kuljettajaa kohti.

Muutoin tietysti puhtaiden palkinnolla olleiden mestareiden mestaruuskertojen määrä oli tietysti suuri Melbournessa viime vuonna eli 11 kappaletta sen ollessa tasapeli Istanbulin 2020 kilpailun kanssa korona-aikana.

Melbournen viime vuoden kisan punaisten lippujen herkkyyttä ja turva-auton tulemista radalle keltaisillekin kritisoitiin melkoisesti.

Etenkin kun yhteen näistä tapahtumakerroista riitti etenkin kovimpien arvostelujen mielestä naurettavan pieni määrä toki vaikeaan paikkaan silti radalla ollutta tavallista hiekkaa!

Punaisten lippujen määrä kerralla tai edes uhkana oli silti suurempi kuin miten vuosien 2004-2009 välillä koko punaista lippua oltiin F1-kisoissa yleensä edes näytetty.

Kun yleensä ne kerran milloin edes vuosina 2004-2009 näytettiin tai aiottiin näyttää punaista lippua kisoissa niin johtui hyvin pitkälti yleensä kaatosateista ja yleisesti ottaen punaisesta lipusta ei samalla tapaa noussut herjoja tai sanomista toisin kuin vaikkapa jo tuolloin oletetusti turva-auton liikakäytöstä radalla tai aivan tuhottoman pitkään jostakin tietystä kilpailusta kulutetuista kierroksista siis liikaa alkutilanteessa turva-auton perässä ajeluun.

Näitä surullisia tapauksia tuolloin nähtiinkin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Huhtikuussa viime vuonna puhuttiin etenkin 3.4.2023-5.4.2023 kauden dramaattisen tai tapahtumarikkaan kolmen ensimmäisen kilpailun näkymiä paljonkin.

Tai mikäli sen nähtiinkin jo muodostuvan mestaruuden kannalta puhuen yksipuoliseksi Max Verstappenin showksi niin sen viime vuoden alkupuolen ehdoton valopilkku tuntui olevan Fernando Alonso.

Alonso oli vaivaisen kuukauden aikana saanut enemmän palkintoja kasaan kuin miten oli saanut paljon puhuvasti vuosina 2014-2022 aikana yhteensäkään!

Lisäksi pisteiden tai yleensäkin puhuen Alonsolla oli viime vuonna paras kauden avaus urallaan sitten kohtalokkaan ja jossiteltavan vuoden 2007 kauden avauksen.

Tuolloin eli vuodeksi 2007 hänellä oli ollut kolmen kisan jälkeen kasassa voitto, yksi toinen sija ja varmaankin mestaruustaiston kannalta kohtalokkaan kovan iskun tuoma pelkkä viitostila.

Molemmat vuodet olivat tai ovat olleetkin hyvin vahvoja elleivät näkymiltään parhaat Alonson uran alkukauden osuudet kun Alonsolle ei edes mestaruusvuosinaan 2005-2006 ne olleet aluksi niin hienoja välttämättä kuin miten sitten itse loppuvuodet olivat.

Toki myös vielä vuoden 2013 alkukauden osuus tavallaan olisi voinut olla parempi kuten osin joidenkin mielestä on ollutkin asiantuntijapiireissä.

Tuolloin reaaliselta vauhtiarvoltaan Alonso oli sen 3-5 kilpailun ajan todella hyvässä vedossa alkukaudesta ja arviot ovat vaihdelleen sen voiton ja kakkostilan kuten siitä seuranneen kolmen kisan kolmostilan lisäksi myös arviolta noin kolmen kolmostilan ja sen jälkeisten voiton ja kakkostilan tai toisin päin menneiden arvojen perusteella.

Ikävä kyllä todellisesti arvellen ja toteutuen totuus oli toinen.

Ollakseen Sebastian Vettelille edes haasteeksi olisi hän tarvinnut niin paljon enemmän menestystä myöhemminkin kaudelle kuin vain aluksi.

Alonso toteutuneesti siis oli toinen Melbournessa Kimi Räikkösen voittaessa, Sepangissa keskeytti tuhoisasti ja elintärkeästi sinänsä voitti Shanghaissa ja vähän pidemmälle määritelmää vieden aina enintään viidenteen kisaan asti siis Sakhirissa kaikki päättyi surkeudelta tuntuneeseen kasipaikkaan vain huipentuakseen Barcelonan kisan voittoon.

Barcelona 2013 on ikävä kyllä vieläkin Alonson uran viimeinen voitto näihin päiviin asti vaikka ilman muuta palkintoja siis on tullutkin vielä tämän jälkeen!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Pienenä nk. Turhana Tilastona Hillin sukunimellä olleita mestaruuksia on tullut yhteensä neljä kappaletta lajin historiassa.

Näistä 1960-luvuilla kolmesti vuosina 1961-1962 ja 1968 ja kerran vielä vuodeksi 1996.

Näistä ensimmäinen oli Yhdysvaltain Phil Hillin ja loput mestaruudet tietyllä tapaa kompana Yhdistyneiden Kuningaskuntien Graham Hill Seniorin ja Graham Hill Juniorin, mutta useimmiten paremmin tunnettuna Graham Hillin ja Damon Hillin muodostaman isä-poika-parivaljakon nimissä.

Ikävä kyllä Damon Hill Senior jäi tai on jäämässä näillä näkymin viimeiseksi sukunsa maailmanmestariksi F1:siin.

Poika Damon Hill Junior useimmiten paremmin tunnettuna kuitenkin Joshua Josh Hillinä kun lopetti kesken 2013 F3:n Eurosarjan kauden koko moottoriurheilu-uransa.

Lopetus oli melkoinen toki huonon sinänsä olevan debyyttikauden huomioiden, mutta juurikin kehuttavan hyvän tai hienonkin Formula Renault-sarjan kauden jälkeen missä oli tullut useampi kappale voittojakin!

Eihän vain kaikista maailmanmestareiden pojista aina tule isiensä tien toistajia tai välttämättä tosiaan ainakaan mitään todella suuren luokan moottoriurheilijoita.

Näinä päivinä Joshua Josh Hill onkin 33-vuotias nuori mies. Tavallisemman elämän puolella ainakin nuorena mikäli ei ehkä ammattiurheilijana niin nuori olisi tai moottoriurheilupuolellakaan vähän toki lajista ja kilpasarjasta riippuen.

Muusikko on tätä nykyä isänsä Damonin tapaan Joshkin joskin Damon toki on yhä moottoriurheilumaailmassa edelleen mukana esimerkiksi asiantuntijana tai kommentaattorina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Melbournen viime vuoden kisan jälkeen Fernando Alonso tuntui olevan ensimmäinen hyvin moninkertainen, riittävän iäkäs palkintomies maailmanmestaruustason sellaisena sitten Juan Manuel Fangion tai Jack Brabhamin päivien.

Tänä vuonna ikää onkin Alonsolla ennen pitkää tai jo 43 vuotta täyttäneenäkin aikamoisesti ja viime vuonna Alonso oli tietysti täyttänyt tai täyttämässä 42 vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuoden Melbournen kisan jälkeen tuntui melkoisen pitkältä kevätlomalta tai ikään kuin ylipitkältä hiihtolomalta odotella seuraavaa F1-kisaa ajoittain joidenkin mielestä kuin mietti silloista Bakun osakilpailua.

Tauko oli korona-ajan poikkeukset huomioiden pisin sitten vuoden 2007 silloin kun F1:n perinteistä kesälomaa ei lasketa mukaan.

Vuodeksi 2007 Sakhirin ja Barcelonan kilpailun välille oli viimeksi päälle niin pitkä tauko normaalisti F1:n perinteistä kesälomaa laskematta mukaan.

Syy siihen miksi Kimi Räikkösen maailmanmestaruuteen monien eri vaiheiden jälkeen päättyneellä kaudella oli niin pitkä tauko oli siinä, että ikävä kyllä kauden 18:tta MM-osakilpailua paljon kalenteriin suunniteltuna ei lopulta koskaan ajettu.

Tämäkin aiheutti jossittelua osin vuoden lopussa eräissä piireissä vaikka suomalaisille tämä tapahtumakulku kelpasikin toteutuneesti.

Tauko Sakhirin ja Barcelonan kilpailun välillä olisi ollut lyhyempi mikäli suunniteltu San Marinon Imolan kilpailu olisi kaikista jutuista ja kalenteripoistoista huolimatta silti kuitenkin ajettu ja myöhemmin kaudella 2007 mahdollisesti Imolan ongelmien lisäksi olisi haluttu ajaa ja ehkä kenties ajettukin Saksan Hockenheimin kilpailu kun lopulta sitäkään ei ajettu naurettavan yleisnimikiistan vuoksi mitä tuli Hockenheimin ja Nürburgringin päättäjien kesken.

Lisäksi tietysti siellä välillä valitettiin rahasta kun juuri oli Michael Schumacher silloisesti lopettanut uransa arveluissa ja ylimääräisen Saksassa ajettavan kilpailun muka pelättiin olevan liian tappiollinen.

Neuvottelut eivät tuottaneet tulosta Imolan, Hockenheimin ja ajoittain myös vaaravyöhykkeessä joko sponsorisyistä tai muista yhteyksistä puhuen ongelmallisten ja olleiden Montrealin ja Spa-Francorchampsin kisan väliltä puhuen tuon vuoden kalenterin siirtojen suhteen.

Montreal sai väliaikaisesti omat asiansa kuntoon vaikka sekin tulisi jäämään vuodeksi 2009 pois kalenterista väliaikaisesti ja Spa tietysti palasi vuodeksi 2007 kalenteriin kun enää ei vain haluttu ottaa 2000-luvulla jo kolmatta poissa olemista ja tuolloin vieläpä vuoden 2006 jälkeen putkeen erinäisten seikkojen vuoksi.

Tuolloin kun tietysti oltiin loppuvuosia viettämässä lajin tupakanmainontaankin liittyvien asioiden kanssa tai ne olivat juuri päättyneet tupakkamainonnalle epäedullisena asiana.

Erinäisesti tosiaan Imolaa tai Hockenheimia yritettiin saada kalenteriin kevään lisäksi puhuen myös syksyllä siinä onnistumatta silloin.

Siten Kimi oli maailmanmestari. Muuten olisi jäänyt vielä yksi yritys Fernando Alonsolle ja Lewis Hamiltonille maailmanmestaruuden yrittämistä varten Räikkösen lähtiessä oletettuun 18:sta ja viimeiseen osakilpailuun pisteen etulyöntiasemassa mikäli edes ajatuksella olisi aivan vuoden 2007 lopulle lyöty tuo ylimääräinen kisa mistä ei toki puhuttu enää lokakuun 2007 paikkeilla kun erinäiset ylimääräkisat olivat hylätty jo aiemmin vuoden 2007 aikana edes ajatuksella sovitteluyrityksistä huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.4 viime vuonna muisteltiin erikoisia F1-voittoja mitä oli tullut Ferrarille melkoisesti.

La Famiglialla toden totta oli vuosien 1989-2023 ja miksi ei vaikka myös tämän vuoden eli 2024 sisällyttäen muistoihin mukaan niin erikoisia F1-voittoja.

Näissä La Famiglian seuraavissa voitoissa erikoista oli siis se, että jollakin tapaa erinäiset kilparadalle kuulumattomien henkilöiden, ratavalvojien tai katsojien radan ylittämiset keskellä kisaa tai heti kisan loputtua asiattomasti vaaraa aiheuttaen!

Tässä niistä pientä koostetta nk. Ranskalaisin Viivoin:

- Vuoden 1989 Rio de Janeirossa Nigel Mansell voitti ja hänen voittokisansa oli erikoinen kauden avaus kun kisan jälkeen Mansell loukkaantui raapaistuaan kättään palkintopokaaliin, mutta tätä ennen hieman tuntemattomampana seikkana hän oli ajaa erään hullunrohkean rataa ylittävän La Famiglian fanin päälle kesken kisan ennen kuin Mansell onneksi painoi jarrua riittävästi silti hengenvaarallisen kovana väistäen kyseistä fania ja sittemmin järjestysmiesten taklattua kyseisen sankarin hemmettiin vaaraa aiheuttamasta vähän lisää ryöpytystä antaen sivummalla

- Vuoden 2000 Hockenheimissa tyytymätön Mercedes-Benzin entinen työntekijä löysi itsensä radalle sitä ylittämään kuten myös pelleilemään minkä seurauksena monien vaiheiden jälkeen Rubens Barrichello juhli uransa ensivoittoa

- Vuoden 2003 Silverstonessa urheilukisoja muissakin lajeissa häirinnyt mies löysi itsensä häiriköimästä myös F1-kisaa ennen ratavalvojien tyrmäystaklausta ja Rion 1989 ratavalvojista poiketen sentään nyt ei pahemmin miestä kohdeltu lisää ja minkä seurauksena jälleen kerran Rubens Barrichello voitti ennen pitkää kilpailun

- Vuoden 2004 Barcelonassa urheilukisoja muissakin lajeissa häirinnyt mies toki eri miehenä kuin Hockenheimin vuoden 2000 tai Silverstonen vuoden 2003 vastaava kohtalotoveri osui häiriköimään kisan läpivientiä tällä kertaa pienenä poikkeuksena muista kisoista lämmittelykierroksella ennen taltuttamista ja tämän kisan voitti Michael Schumacher

- Vuoden 2015 Marina Bayn suhteen paikallisturisti melkoisen kylmänviileästi tai erikoisesti otti kuvia ja liikkui radalla täysillä meneillään vietävien kisojen aikana ikään kuin olisi ollut vielä käynnistymättömissä harjoituksissa, siinäkin vaaraa riitti ja tämän kisan voitti Sebastian Vettel

- Vuoden 2022 Silverstonessa eli toissa vuonna kisan ollessa seis punaisten lippujen vuoksi ja pieniä määriä levottomuuksia sisältäen ennen kisaakin olleiden asioiden vuoksi erään paikallisasian vuoksi olleet protestoijat toisin kertoen alkoivat vastustaa kisan ajamista tai sen jatkamista, istuivat radalla tai aiheuttivat muuta vaaraa ennen sitten poisviemistä ja pidättämistä ja kilpailun voitti viimein ensi kerran urallaan melkoisten odottelujen ja läheltä piti-tilanteiden jälkeen kovaan paineeseen joutunut Carlos Sainz Junior

Ferrarilla on toden totta ollut aina melkoisesti voittoja näin kun myös Montrealin 1995 voitto Jean Alesille saattoi varmistua elintärkeästi bensanloppuiseen autoon siksikin kun yksinkertaisesti Montrealin Alesin voitosta riemastunut yleisö lähti sankoin joukoin radalle ennen kuin milloin varsinaisesti ruutulipun piti heilua jolloin sitten sitä jouduttiin heiluttamaan jo aiemmin kun ei yleisöä saatu enää takaisin aloilleen!

Myös joillakin muilla talleilla tai kisoilla on ollut vaikeaa erinäisten häiritsijöiden suhteen.

Näin oli esimerkiksi Kyalamissa 1973 kun eräät mielenosoittajat yrittivät saada kuuluviin äänensä milloin minkäkin tekosyyn varjolla ja ainut ehkä järkevä mielenosoittajien juttu jälkeenpäin olisi ollut tietysti kysymykset silloisesta Apartheidista siellä.

Kaikki muut olivatkin hyvin syvältä kaivettua autourheilun vihaajien perustavaraa vailla perusteluja.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
8.4 viime vuonna muisteltiin osin niin Sebastien Bourdaisin kuin toisen Sebastien eli tässä tapauksessa Sebastien Buemin uria monella tapaa.

Heidän uriensa jotka olivat lyhyitä (Pois lukien Sebastien Buemin erittäin, erittäin pitkää testikuskin uraa nykypäivänä yhdessä Jean-Eric Vergnen kanssa Red Bullilla tai Toro Rossolla kuitenkaan koskaan suuremmin myöhemmin kisoihin tarvitsematta erikoisesti kumpaankaan talliin Vergnenkin omatessa kisakokemusta.) niin molempien osalta erikoista oli niiden sijoitus.

Eli heti alkuun molemmat olivat seiskapaikan kavereita saamatta koskaan parempaa sijoitusta vaikka kehuja he siitä ihan heti uran alkuunsa siis saivat.

Toki Bourdaisin tilanne kun olisi mennyt hieman toisin Monzassa 2008 nelosruudusta lähteneenä ennen auton ongelmia niin tilanne olisi voinut olla toinen ja ehkä hän olisi voinut olla voittaja siinä kisassa tai edes toinen ennen tietenkin auton ongelmia sittemmin Sebastian Vettelin uran ensivoittopäivänä.

Bourdais oli siitäkin erikoinen Melbournessa 2008, että hän sai seiskapaikan keskeytyksestään huolimatta ja Melbournen kisa vuodeksi 2008 oli viime vuoteen ja taitaa olla vielä tähän vuoteenkin asti viimeinen kisa missä on ollut ruutulipulla tai lopputuloksissa 10 kuljettajaa tai vähemmän millään tavalla mukana kilpailussa sen päätteeksi.

Ja yksihän siinä vielä tavallaan oli vähemmän kun Rubens Barrichello hylättiin kisasta kaiken jälkeen.

Buemi oli seitsemäs Melbournessa 2009 ja heti hänen perässään oli Bourdais kasipaikalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
8.4 viime vuonna puhuttiin ja kauhisteltiin sitä miten toisinaan lajin historiassa nelosruudusta lähteminen johonkin tiettyyn kisaan tuhoaa enemmän tai vähemmän jonkun yritteliään ajajan unelmakisan.

Tämä siis yleensä jonkun keskikastin kuljettajan lahjakkaana tai vähemmän lahjakkaana joko median tai lajin 'asiantuntijoiden' sanomisen perusteella.

Tässä muutama esimerkki siitä, että milloin jonkin nelosruudun paljon hyvää luvanneen kisan on aina mennyt pilaamaan jonkin juttu tai seikka ja kun Sebastien Bourdaisin murheellinen Monzan 2008 nelosruudun murhenäytelmä onkin mainittu:

- Jan Lammers Long Beachissa 1980 oli myös tämän luokan tapaus kun kaiteeseen osuminen pilasi kaiken

- Johnny Herbert Monzassa 1994 oli sitten myös tämän luokan tapaus vaikka toisaalta ei Hondan evoluutiokonetta enää järkevästi ollut toteutuneen historian valossa vara käyttää muilla jäljellä olevilla radoilla kun kaikkea hyötyä ei siitä olisi saatu enää irti

- Heinz-Harald Frentzen Spa-Francorchampsissa 2001 oli myös murheellisen tunnettu tapaus

Muitakin kohtaloita tietystä ruudusta lähteneenä aina kuitenkin jonkin unelmakisan menettäen lajin historiassa riittäisi tapauksena vaikka minne asti kerrottavaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
14.4 viime vuonna mennessä arvuuteltiin huvittuneesti sitä, että ehtikö huvittuneesti puhuen Williams-talli käyttää kaikkia pienemmän aikakauden ja tallimäärän puitteissa kaikkia kisanumeroja vuosina 1996-2013 välillä olleen numerosäännön aikana.

Seuraavia numeroita sellaisenaan tai viimeiseltä käytöltään Williams-talli piti siis näin eri kausina:

1 ja 2: Vuonna 1998

3 ja 4: Vuosina 1997, 2003 ja 2004

5 ja 6: Vuosina 1996, 1999, 2001 ja 2002

7 ja 8: Vuosina 2005 ja 2008

9 ja 10: Vuosina 2000, 2006 ja 2010 lähinnä sen vuoksi vain kun Toyota ja BMW vetäytyivät ja Sauber joutui ikään kuin tavallaan uudelleen tulemaan mukaan sarjaan ja kun riittävästi ei tullut uusia talleja ja kun tuli niin ne tuomittiin uusina talleina sitten saamaan käyttöön alemmat numerot

11 ja 12: Vuonna 2011

14 ja 15: Olisivat olleet käytössä vuonna 2010 mikäli Toyota ja BMW eivät olisi koskaan vetäytyneet tai mikäli muita talleja olisi tullut riittävästi mukaan palaavina tai uusina erikoisluvat niiden korkeampien numerojen käyttöön myöntäen

16 ja 17: Vuonna 2007, 2009 ja 2013

18 ja 19: Vuonna 2012

Mikäli vuodesta 2014 lähtien ollutta vapaampaa numerosääntöä olisi käytetty jo noina vuosina kuin oli ja lajin nk. Epäonnen Numeron säännön käytäntö olisi unohdettu romukoppaan niin esimerkiksi jo ennen vuotta 2014 muuan Pastor Maldonado lajissa ollessaan varmaankin olisi jo käyttänyt numeroa 13 aiemminkin.

Siten siis melkein aina tai aina Williams-tallin autojen käyttämät kuljettajanumerot olisivat olleet aina alle numeron 20.

Näin ei toki käynyt ja muutama numero siis tietenkin jäi välistä ja numero 13 jo selitetyn automaattisesti ennen lajin numerosäännön muuttumista nykymuotoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
20.4 viime vuoden tilanteen mukaan muisteltiin paljon EuroBrun-tallin taivalta.

Talli oli melkoisen heikko pientalli jolla toki parhaimmillaan lajissa olivat omat hetkensä.

Paras tallin kisasijoitus oli kaksi kertaa 13:sta sija ja tätä paremmat sijat eivät vain olleet mahdollisia ja mikäli siltä näytti niin keskeytys siitä sitten tuli.

Tosin suuri juttu etenkin mitä lähempänä tallin loppu oli niin oli yleensä edes päästä koko F1-viikonlopun kisaankaan mukaan!

Mexico Cityssä 1988 ja Phoenixiin 1990 nähtiin tallin parhaat ajot koskaan kun 13:sta maaliin ensin kerrottuun kisaan auton vei tuolle tallille Oscar Larrauri ja jälkimmäiseksi kerrottuun kisaan Roberto Pupo Moreno.

Näissä 'huippuajoissa' tämän tallin tähtihetkellä oli tallin kakkoskuljettaja aina italialainen eli vuonna 1988 Larraurin tallikaveri oli tuohon kisaan Stefano Modena ja vuonna 1990 Morenon tallikaveri tuohon kisaan oli Claudio Langes.

Kaksikon eri sukunimien päätteistä saa myös yhdistelmälyhenteet LaMo tai MoLa.

Lisäksi kummassakaan tapauksessa italialainen tallin kuljettaja esikarsiutui tai karsiutui eikä päässyt koko kilpailuviikon lopun päätapahtumaan!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
4.5 mennessä viime vuonna erikoista oli nähdä se, että erilaisin yhdistelmin mietittynä Sergio 'Checo' Perezillä oli pienen pieni voittojen ylimääräosuus Max Verstappeniin nähden.

Bakun kisan jälkeen kun Perezillä oli kolmekin voittoa Verstappenin kahta vastaan mistä yksi tosin oli vain pienoiskilpailun voitto.

Siinä vaiheessa vielä näytti hyvältä, mutta...

Ne olivat kuuluisia viimeisiä sanoja.

Etenkin vähänkin myöhemmin viime kauden aikana Verstappen meni lopullisesti päin menojaan horisonttiin.

Eikä Perez voittanut Bakun jälkeen enää kertaakaan kaudella mitään kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.5 mennessä viime vuonna mietittiin tai oli erikoista tietää, että Lewis Hamiltonilla ei tietenkään ollut voittoa.

Toisinaan urallaan erikoista oli myös se, että Lewis tuntui ajavan vain voitoista tai sitten kaikki meni penkin alle.

Sama juttu myös koskien yllättävän vähäisiä eri kisojen kakkospaikkojen saamista.

Etenkin 2010-luvun aikana näin oli muutaman kerran.

Vuoden 2011 Yeongamin ja Monacon 2014 välisenä aikana oli kulunut reilusti yli kaksi vuotta parhaimmillaan aina edeltävästä kisasta milloin Hamilton oli ajanut itsensä kisan kakkopaikalle.

Vuosina 2012 ja 2013 hän ei ajanut lainkaan kauden kisoissa kakkostilalle vaikka olisi kisoja muutoin voittanut tai ollut huonompi.

Vuonna 2012 eli viimeisenä McLaren-vuotenaan hän oli myös ainoa MM-kilvan 10:n parhaan listan kuljettaja jolla ei ollut kertaakaan kaudella missään kilpailussa hallussaan kakkostilaa.

Kaikki muut maailmanmestariehdokkaat sisältäen jo maailmanmestarin Sebastian Vettelin eli tietenkin Vettelin, Fernando Alonson, Kimi Räikkösen ja Jenson Buttonin suhteen tilanne oli se, että näistä herroista puhuen kaikkiaan Hamiltonin huomioiden mukaan viiden todennäköisimmän silloisen MM-kilvan voittajaehdokkaan joukkoon puhuen näistä viidestä kuljettajasta puhuen kolmella oli ainakin vähintään kolme kertaa kakkostila kauteen ellei enemmän ja Hamiltonilla ei ollut näin.

Vuonna 2013 eli ensimmäisenä Mercedeksen vuotenaan Hamilton oli myös ainoa MM-kilvan 7:n parhaan listan kuljettaja jolla ei ollut kertaakaan kaudella missään kilpailussa hallussaan kakkostilaa.

Pois lukien täysin dominoineen Vettelin lentoa maailmanmestaruuteen ei MM-kilvan viiden kärkipään kuskin joukossa sisältäen jo Vettelin tai Hamiltonin ollut tällaista tilastoa.

Vettelillä oli kaudella muutenkin 13 voittoa.

Muut MM-kilvan ehdokkaat mestaruutta voittamaan vaikkakin ehkä osin vuoden 2012 tilanteeseen heikommin lähtökohdin kiitos tuolloisen lajiarvaamattomuuden sen kauden 7-8 ensimmäisessä osakilpailussa eli Fernando Alonsolla, Mark Webberillä ja Kimi Räikkösellä oli se tilanne, että heillä oli ainakin vähintään viisi kertaa kakkostila kauteen ellei enemmän ja Hamiltonilla ei ollut näin.

Paljon paljastavaa sekin siis kaikkiaan.
 
Ylös