Nyt tuli Instagramissa vastaan lyhyt ja ytimekäs myynti-ilmo:Asunmaalla kuulemma Skoda myynnissä.
AKK:n sivuilla tietoa tähän... Hyvä tieto tämä että on tutkittu ja sääntöjenmukaiseksi todettu...Aurikset jälkikatsastukseen. Ilmeisesti moottoreita availlaan.
Osaako joku kertoa mikä tekee Auriksista niin ylivoimaisen tuohon V1600 luokkaan, ainakin myynnissä olevien autojen pyynnit ovat atmosfäärisiä. Ei nyt "siviili" malli vaikuta mitenkään ylitehokkaalta tai hyvältä ajaa ja noin uusi auto on varmaan hankala saada todella kevyeksikään?AKK:n sivuilla tietoa tähän... Hyvä tieto tämä että on tutkittu ja sääntöjenmukaiseksi todettu...
"Kiteellä ajetussa Ralli SM -kilpailussa oli kolme SM4 luokan Toyota Auris -merkkistä autoa teknisessä tarkastuksessa.
Läpikäynnissä tarkastettiin venttiilinjousien mitat ja ponnevoima, venttiililautaset ja aluslevyt sekä nokka-akselien perusmitat.
Kaikki todettiin tarkastetuilta osin sääntöjen mukaisiksi."
Ei ole kevyt ja V1600 luokan painosääntö vielä nostaa lisää. 6v laatikolla paino pitää olla kai yli 1300kg. Mutta jos voimaa saa +150hv niin sillä kompensoi painoa aika hyvin. Taitaa tuo voima olla sen mikä tekeen siitä nyt sen suosituimman, mutta onko tuo sitten 30k€ arvoinen, on toinen kysymys... Noin omasta mielestä hieman huono asia luokalle kun siellä on tällainen "super-auto", vaikkakin täysin sääntöjen mukainen sellainen kyllä.Osaako joku kertoa mikä tekee Auriksista niin ylivoimaisen tuohon V1600 luokkaan, ainakin myynnissä olevien autojen pyynnit ovat atmosfäärisiä. Ei nyt "siviili" malli vaikuta mitenkään ylitehokkaalta tai hyvältä ajaa ja noin uusi auto on varmaan hankala saada todella kevyeksikään?
Niin, eikös noista ole moottorinohjauksella saatu se n. 160hp. Ainakin tästä faceliftistä. Se on aina paljon hevosvoimia ja aika nihkeätä lähteä jollain Focuksella tuollaista vastaan.Ei ole kevyt ja V1600 luokan painosääntö vielä nostaa lisää. 6v laatikolla paino pitää olla kai yli 1300kg. Mutta jos voimaa saa +150hv niin sillä kompensoi painoa aika hyvin. Taitaa tuo voima olla sen mikä tekeen siitä nyt sen suosituimman, mutta onko tuo sitten 30k€ arvoinen, on toinen kysymys... Noin omasta mielestä hieman huono asia luokalle kun siellä on tällainen "super-auto", vaikkakin täysin sääntöjen mukainen sellainen kyllä.
https://toyota-club.net/files/faq/12-11-03_faq_valvematic_eng.htm Tuossapa se aika hyvin on selitettynä.Osaako joku kertoa mikä tekee Auriksista niin ylivoimaisen tuohon V1600 luokkaan
Käsittääkseni tuo Auriksen venttiilin noston säätö on aika poikkeuksellinen ratkaisu ja juuri se konepuolen kultajyvä. Voi olla jossakin muussaki merkissä ( en ole insinööri...), mutta esim Fiestassa päästään muokkaamaan vain ajoitusta. Siinä ero. Ammattilainen pystyy muokkaamaan eculla hyvinkin kisakonemaisen kartan. Samassa penkissä meidän Maxecu Fiesta vs. (perus) Maxecu Auris ero n. 12 hv, toki painolla tasoittuu paljon. Hieromalla hierottu Auris n. +20 hp ero. Suurin ero käyttöalueessa. Lisäksi Auriksen joustomatkat ovat kuuleman mukaan poikkeuksellisen pitkät mahdollistaen hyvinkin toimivan alustan, kun tietää miten sen saa säädettyä. Auris on hyvä auto, mutta kyllä sekin kuskin vaatii.https://toyota-club.net/files/faq/12-11-03_faq_valvematic_eng.htm Tuossapa se aika hyvin on selitettynä.
Joo näin minäkin ajattelin että moottoripuoleen täytyy kyseisen mallin suosio liittyä, hyvä huomio myös tuo joustomatka juttu. Siviilikoneena vaan joku Hondan Vtec tuntuu paljon kisa kireemmältä koneelta kuin mitä Toyotan vastaava eikä Civicit ole kuitenkaan missään vaiheessa olleet v1600 luokassa ylivoimaisia, tosin uudemmat Civicit onkin sitten jo 1.8 koneella joten voi olla ettei vuosituhannen vaihteen vtec koneet ole niin kilpailukykyisiä.Käsittääkseni tuo Auriksen venttiilin noston säätö on aika poikkeuksellinen ratkaisu ja juuri se konepuolen kultajyvä. Voi olla jossakin muussaki merkissä ( en ole insinööri...), mutta esim Fiestassa päästään muokkaamaan vain ajoitusta. Siinä ero. Ammattilainen pystyy muokkaamaan eculla hyvinkin kisakonemaisen kartan. Samassa penkissä meidän Maxecu Fiesta vs. (perus) Maxecu Auris ero n. 12 hv, toki painolla tasoittuu paljon. Hieromalla hierottu Auris n. +20 hp ero. Suurin ero käyttöalueessa. Lisäksi Auriksen joustomatkat ovat kuuleman mukaan poikkeuksellisen pitkät mahdollistaen hyvinkin toimivan alustan, kun tietää miten sen saa säädettyä. Auris on hyvä auto, mutta kyllä sekin kuskin vaatii.
Olisi hienoa, jos kilpailijoilla olisi rohkeutta lähteä tutkimaan vaihtoehtoja myös boksin ulkopuolelta.
Olisi mielenkiintoista jos joku 'ammattireiska' tekisi ralliin esim. Hyundain tai Kian joka vakiona vastaava 132 hp kuin Auris, mutta erillisjousitetulla takapäällä. En ole varma, mutta ilmeisesti näissäkin tosin ( sama tekniikka) vain ajoituksen säätö? Voisi olla osaavissa käsissä kilpakykyinen laite. Radalla ja crossissa Kalliokosken tiimihän tällaisella ihan hyvin on ajellut. Tai vaikka Citroen DS3 joka on vakiona toista sekkaa Fiestaa nopeampi 0-100 km/h. Nyky autot vain ovat sen verran monimutkaisia tekniikaltaan, että sellaisen rakentaminen tyhjästä ei ole kotikonstein ilman erikoisosaamista helppoa varsinkin jos vaihtoehtona on esim. Auris 'valmiilla' Bigemillä ja Hestecillä.