Kotimaan rallikausi 2024

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Maalihaastiksessa Pynskille Asunmaa taisi sanoa että driftingiä ajaa ensivuonna mutta tarkoitus kuitenkin myös rallia. Millä kalustolla on sit toinen juttu...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Asunmaan piti ajaa tänä vuonna myös vajaa SM-kausi sen takia että ajaisi enemmän ulkomailla, mutta lopulta ei tullut muuta kuin Viron EM (sekä tavanomaisesti kisa Liettuassa Proto-kalustolla)
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
92
Voiko joku vahvistaa että huomenna jari-pekassa eka pätkä ajetaan honkapääntiellä? kiitos
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Aurikset jälkikatsastukseen. Ilmeisesti moottoreita availlaan.
AKK:n sivuilla tietoa tähän... Hyvä tieto tämä että on tutkittu ja sääntöjenmukaiseksi todettu...

"Kiteellä ajetussa Ralli SM -kilpailussa oli kolme SM4 luokan Toyota Auris -merkkistä autoa teknisessä tarkastuksessa.
Läpikäynnissä tarkastettiin venttiilinjousien mitat ja ponnevoima, venttiililautaset ja aluslevyt sekä nokka-akselien perusmitat.
Kaikki todettiin tarkastetuilta osin sääntöjen mukaisiksi."
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
AKK:n sivuilla tietoa tähän... Hyvä tieto tämä että on tutkittu ja sääntöjenmukaiseksi todettu...

"Kiteellä ajetussa Ralli SM -kilpailussa oli kolme SM4 luokan Toyota Auris -merkkistä autoa teknisessä tarkastuksessa.
Läpikäynnissä tarkastettiin venttiilinjousien mitat ja ponnevoima, venttiililautaset ja aluslevyt sekä nokka-akselien perusmitat.
Kaikki todettiin tarkastetuilta osin sääntöjen mukaisiksi."
Osaako joku kertoa mikä tekee Auriksista niin ylivoimaisen tuohon V1600 luokkaan, ainakin myynnissä olevien autojen pyynnit ovat atmosfäärisiä. Ei nyt "siviili" malli vaikuta mitenkään ylitehokkaalta tai hyvältä ajaa ja noin uusi auto on varmaan hankala saada todella kevyeksikään?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Osaako joku kertoa mikä tekee Auriksista niin ylivoimaisen tuohon V1600 luokkaan, ainakin myynnissä olevien autojen pyynnit ovat atmosfäärisiä. Ei nyt "siviili" malli vaikuta mitenkään ylitehokkaalta tai hyvältä ajaa ja noin uusi auto on varmaan hankala saada todella kevyeksikään?
Ei ole kevyt ja V1600 luokan painosääntö vielä nostaa lisää. 6v laatikolla paino pitää olla kai yli 1300kg. Mutta jos voimaa saa +150hv niin sillä kompensoi painoa aika hyvin. Taitaa tuo voima olla sen mikä tekeen siitä nyt sen suosituimman, mutta onko tuo sitten 30k€ arvoinen, on toinen kysymys... Noin omasta mielestä hieman huono asia luokalle kun siellä on tällainen "super-auto", vaikkakin täysin sääntöjen mukainen sellainen kyllä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Ei ole kevyt ja V1600 luokan painosääntö vielä nostaa lisää. 6v laatikolla paino pitää olla kai yli 1300kg. Mutta jos voimaa saa +150hv niin sillä kompensoi painoa aika hyvin. Taitaa tuo voima olla sen mikä tekeen siitä nyt sen suosituimman, mutta onko tuo sitten 30k€ arvoinen, on toinen kysymys... Noin omasta mielestä hieman huono asia luokalle kun siellä on tällainen "super-auto", vaikkakin täysin sääntöjen mukainen sellainen kyllä.
Niin, eikös noista ole moottorinohjauksella saatu se n. 160hp. Ainakin tästä faceliftistä. Se on aina paljon hevosvoimia ja aika nihkeätä lähteä jollain Focuksella tuollaista vastaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5091
Sijainti
Parc Fermé
Mä oon taas luullut et ekan korimallin(?) Aurikset alkaa olla niin halpoja hinnoiltaan, et sen takia porukka rupee ajamaan kilpaa niillä.

Aina oppii uutta kun foorumin avaa.
 

evg

Well-known member
Liittynyt
28.1.2016
Viestit
46
Käsittääkseni tuo Auriksen venttiilin noston säätö on aika poikkeuksellinen ratkaisu ja juuri se konepuolen kultajyvä. Voi olla jossakin muussaki merkissä ( en ole insinööri...), mutta esim Fiestassa päästään muokkaamaan vain ajoitusta. Siinä ero. Ammattilainen pystyy muokkaamaan eculla hyvinkin kisakonemaisen kartan. Samassa penkissä meidän Maxecu Fiesta vs. (perus) Maxecu Auris ero n. 12 hv, toki painolla tasoittuu paljon. Hieromalla hierottu Auris n. +20 hp ero. Suurin ero käyttöalueessa. Lisäksi Auriksen joustomatkat ovat kuuleman mukaan poikkeuksellisen pitkät mahdollistaen hyvinkin toimivan alustan, kun tietää miten sen saa säädettyä. Auris on hyvä auto, mutta kyllä sekin kuskin vaatii.

Olisi hienoa, jos kilpailijoilla olisi rohkeutta lähteä tutkimaan vaihtoehtoja myös boksin ulkopuolelta.
Olisi mielenkiintoista jos joku 'ammattireiska' tekisi ralliin esim. Hyundain tai Kian joka vakiona vastaava 132 hp kuin Auris, mutta erillisjousitetulla takapäällä. En ole varma, mutta ilmeisesti näissäkin tosin ( sama tekniikka) vain ajoituksen säätö? Voisi olla osaavissa käsissä kilpakykyinen laite. Radalla ja crossissa Kalliokosken tiimihän tällaisella ihan hyvin on ajellut. Tai vaikka Citroen DS3 joka on vakiona toista sekkaa Fiestaa nopeampi 0-100 km/h. Nyky autot vain ovat sen verran monimutkaisia tekniikaltaan, että sellaisen rakentaminen tyhjästä ei ole kotikonstein ilman erikoisosaamista helppoa varsinkin jos vaihtoehtona on esim. Auris 'valmiilla' Bigemillä ja Hestecillä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Käsittääkseni tuo Auriksen venttiilin noston säätö on aika poikkeuksellinen ratkaisu ja juuri se konepuolen kultajyvä. Voi olla jossakin muussaki merkissä ( en ole insinööri...), mutta esim Fiestassa päästään muokkaamaan vain ajoitusta. Siinä ero. Ammattilainen pystyy muokkaamaan eculla hyvinkin kisakonemaisen kartan. Samassa penkissä meidän Maxecu Fiesta vs. (perus) Maxecu Auris ero n. 12 hv, toki painolla tasoittuu paljon. Hieromalla hierottu Auris n. +20 hp ero. Suurin ero käyttöalueessa. Lisäksi Auriksen joustomatkat ovat kuuleman mukaan poikkeuksellisen pitkät mahdollistaen hyvinkin toimivan alustan, kun tietää miten sen saa säädettyä. Auris on hyvä auto, mutta kyllä sekin kuskin vaatii.

Olisi hienoa, jos kilpailijoilla olisi rohkeutta lähteä tutkimaan vaihtoehtoja myös boksin ulkopuolelta.
Olisi mielenkiintoista jos joku 'ammattireiska' tekisi ralliin esim. Hyundain tai Kian joka vakiona vastaava 132 hp kuin Auris, mutta erillisjousitetulla takapäällä. En ole varma, mutta ilmeisesti näissäkin tosin ( sama tekniikka) vain ajoituksen säätö? Voisi olla osaavissa käsissä kilpakykyinen laite. Radalla ja crossissa Kalliokosken tiimihän tällaisella ihan hyvin on ajellut. Tai vaikka Citroen DS3 joka on vakiona toista sekkaa Fiestaa nopeampi 0-100 km/h. Nyky autot vain ovat sen verran monimutkaisia tekniikaltaan, että sellaisen rakentaminen tyhjästä ei ole kotikonstein ilman erikoisosaamista helppoa varsinkin jos vaihtoehtona on esim. Auris 'valmiilla' Bigemillä ja Hestecillä.
Joo näin minäkin ajattelin että moottoripuoleen täytyy kyseisen mallin suosio liittyä, hyvä huomio myös tuo joustomatka juttu. Siviilikoneena vaan joku Hondan Vtec tuntuu paljon kisa kireemmältä koneelta kuin mitä Toyotan vastaava eikä Civicit ole kuitenkaan missään vaiheessa olleet v1600 luokassa ylivoimaisia, tosin uudemmat Civicit onkin sitten jo 1.8 koneella joten voi olla ettei vuosituhannen vaihteen vtec koneet ole niin kilpailukykyisiä.

Yleensäkin. Suomessahan tuppaa aina käymään moottoriurheilussa niin että kun joku alkaa jollain kipolla pärjäämään niin kohta kaikilla täytyy olla samanlainen.
 
Ylös