Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3844
21 vuodelta toivoisin kopiona "Ounin" kulmilta kahta pätkää. Oli siistiä kun kävellen pystyi helposti vaihtamaan pätkältä toiselle. Tosin isot ruuhkat oli sieltä poistuessa, mutta sellaista se joskus on.

Saas nähdä mihin suunnille reitti tulee painottumaan, yllättävän mielenkiintoista touhua tämä Jyskälän reittikarttojen tutkiminen ja spekuloiminen on.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
21 vuodelta toivoisin kopiona "Ounin" kulmilta kahta pätkää. Oli siistiä kun kävellen pystyi helposti vaihtamaan pätkältä toiselle. Tosin isot ruuhkat oli sieltä poistuessa, mutta sellaista se joskus on.
En kyllä pidättäisi hengitystäni kahdesta Ounin alueen pätkästä jos tavoitteena on taas tehdä pitkä Ouni.
Saas nähdä mihin suunnille reitti tulee painottumaan, yllättävän mielenkiintoista touhua tämä Jyskälän reittikarttojen tutkiminen ja spekuloiminen on.
Kyllähän se reitinjulkaisu jännittää melkein enemmän kuin itse ralli :)
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1290
Jotenkin tuntuu, että kun tuo pitkä Ouni survottiin reitille viime vuodeksi, niin ei siitä hevillä heti luovuta. Katselualueiden teko ym. vaati varmasti jonkunlaisen effortin..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3844
Jotenkin tuntuu, että kun tuo pitkä Ouni survottiin reitille viime vuodeksi, niin ei siitä hevillä heti luovuta. Katselualueiden teko ym. vaati varmasti jonkunlaisen effortin..
Luultavasti näin. Mutta näin penkkakatselijana 21 versio oli parempi. Helppo uskoa että moni on eri mieltä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Toivottavasti virtuaalishikaani pelleily loppuu.

Lindroosin suoritus (ajassa 3.40):
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3543
Sijainti
JKL
Toivottavasti virtuaalishikaani pelleily loppuu.

Lindroosin suoritus (ajassa 3.40):
Suoritus huono mutta ajatus hyvä. Vielä kun tuon saa sillä tutkalla/nopeustaululla kuten SM-ralleissa niin vielä parempi. Mielestäni tasapuolisempi tämä on kun ne osumista siirtyvät traktorinmunat. Ja toki sen verran vielä että nuo hidastusalueen merkit saisi olla paikallaan jo nuotilla. Nyt ilmeisesti osa sekaannuksesta johtui juuri siitä kun tuossa näkyneet merkit eivät olleet nuotissa paikallaan joten kuskit eivät niitä kovassa vauhdissa tunnistaneet...
 

Kivisisälläheittää

Active member
Liittynyt
20.5.2022
Viestit
31
Tähän varmaan joku aiemminkin vastannut täällä mutta kysytään silti. Onko siis käytännössä nykysäännöillä mahdollista että torstaina illalla ajettaisiin ihan joku metsäpätkä? Tyyliin heti SS1 torstaina vaikka Lankamaa 2014 tyyliin?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1290
Eikös tänä vuonna ajettukin jossain kisassa/parissa? Montessahan tuo tietty perinne.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3543
Sijainti
JKL
Tähän varmaan joku aiemminkin vastannut täällä mutta kysytään silti. Onko siis käytännössä nykysäännöillä mahdollista että torstaina illalla ajettaisiin ihan joku metsäpätkä? Tyyliin heti SS1 torstaina vaikka Lankamaa 2014 tyyliin?
Periaatteessa ehkä. Sääntö suoraan kieltää muut kuin seremonia startin tai super-spesialin torstailta mutta toisaalta antaa myös takaportin eli "kaikki tästä poikkeava pitää hvyäksyttää promoottorilla". Ensikaudeksi sääntö on jotenkin muuttumassa joten sitä ei osaa vielä sanoa ennenkuin uudet säännöt julkaistaan... Alla ote fian säännöstä

"Rallies must start on a Thursday with a Ceremonial Start and/ or (Super) Special Stage(s) and have the final stage on a Sunday with a Power Stage. Any variation to this format will be subject to the agreement of the FIA and the Promoter."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Sääntöihin tehtiin pikku rukkaus pari vuotta sitten niin että tuo Super laitettiin sulkuihin. Keski-Euroopassa ajettiin nyt normipätkä torstaina. Montessa on ensi vuonna jopa kolme pätkää torstaina.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3844
Toivottavasti reitti olisi vedetty sitten että penkalla ehtisi lauantainakin enemmän kuin 1 pätkä kahteen kertaan. Se on oikeastaan itsellä se isoin harmitus ollut hetken jo. Ja Laukaan pätkästä tykkään (kuten muualle kirjoitinkin niin lähes aina olen siellä ollutkin :D ) mutta jotain vaihtelua näkisi taas.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Onhan näitä tullut huvikseen selällään mietiskeltyä, ilman mitään tarkempia reittiesimerkkejä, pääasiana suunta ja entiset tiet, mistä valita. Yhden version sain, jossa torstaina täällä ehdotettu Laajavuori-Killeri kuulostaisi hyvältä ja sen jatkoksi illalla vaikka Laukaa, ehkä ilman lentohiekkaosuutta. Kuinka tuollaisessa voisi lähtöjärjestystä säätää? Voisiko Rally2 ja Rally1 ajaa tuossa järjestyksessä avauksen ja toisin päin, "normaalisti" EK2:n? Avauspätkälle halutaan todennäköisesti jotain nousevaa kliimaksia, mutta tuolla tavalla Rally2:lle tulisi vähän pitempi odottelu pätkien väliin, noin 30 min. Sitten perjantaina houkuttelisi jotenkin Mökkiperä, jatkuisi ajelu vaikka Saarikas, Lankamaa, Ruuhimäki, Laajavuori-Killeri. Lauantaille mielellään ottaisin pätkän lähemmäs Jyväskylää, jotta kaikkien ei tarvitsisi ruuhkauttaa Ouninpohjaa, eikä olisi pelkkää siirtymää. Joten Moksi-Leustu, vaikka Juupajoki, Västilä, Ouninpohja (ei täyspitkää). Sunnuntai olkoot esimerkiksi Oittila ja Vaheri-Himos.

Pitkä Ouninpohja voi olla hienoa legendaa, mutta en kyllä katsojana suuresti nauttinut tänä vuonna. Yksi asia, mikä siellä ainakin pitäisi ottaa huomioon on, että kaikki ei onnistu pelkästään digitaalisesti. Verkko ei pelitä monessa paikkaa ja vaikka kuinka ekologisúuden vastaista, niin kyllä tarvitaan myös printtiopasteita. Vaatimattomia olivat tuolla ainakin loppuosalla "Katselualue" ja "Kielletty katselualue" -opasteet, oliko jälkimmäisiä ollenkaan. Ja melkoinen eräretki tuli viimeiselle viralliselle katselualueelle maalin kautta, ns. ketunlenkki oli tehty eikä varmasti vihollinen huomannut. Jos ei ole maanomistajien lupaa, niin parempi lopettaa EK aikaisemmin. Katsojaoppaat pitäisi saada paremmin ajan tasalle noiden suhteen ja lisää panostusta sellaiseen. Shakedown/EK -yhdistelmä Ruuhimäessä toimi yllättäen hyvin. Ja yllättäen ensimmäisellä kisavedolla vieläpä kaksi kaatoa loppuristeyksessä (Loubet ja Vetomies). Reittisuunnittelussa voisi ottaa kyllä huomioon sen ekologisuuden ja katsojavirtojen mahdollisuuden lyhyempiin siirtymiin - halutessaan.
 
Ylös