Ehkäpä tarkoituksenani olikin palauttaa rallia siihen sen perus DNA:han mitä sillä on aikojen alussa ollut (
joka todennäköisesti on mahdotonta, mutta kuvitella saa edelleen vapaasti. Jos ei koskaan kyseenalaista hiekkalaatikon rajoja, ei uuttakaan synny).
- Ralli on kestävyyslaji, jossa kuskin kyky säästää autoa ja renkaita on yksi oleellinen peruselementti. Kuski tekee valinnat, kuinka mikäkin paikka kannattaa ajaa. Ei nämä nykyisetkään kuskit aivan toivottomia ole.
- Pitkissä ralleissa on aina ollut myös ”matkailullinen” aspekti. Mitä luulette, miksi ralli on käynyt Pallaksella, Puijolla, Kolilla, Leppilammella, Aulangolla, Helsingissä jne. (tätä en näe itsetarkoituksena)
- Aina toki voi kysyä, miksi ajat kaksi kertaa Jyväskylästä Päijälään vs. kierrät Tampereen lenkin?
Tiedän rallin järjestäjän murheet, olen itsekin toiminut järjestysmiehenä ja todennäköisesti myös jatkossakin, eikä niissä ralleissa/paikoissa ole ollut mitään haasteita, mistä ei selviä (
jokaisen penkalla olijan pitäisi ainakin kerran elämässään toimia rallin järjestysmiehenä, niin moni asia saattaisi muuttua). Ei tämä meidän perinteinen kruunun jalokivi ole enää viime aikoina vetänyt niin hyvin kuin ennen ja mitä tulee keski-ikään, niin lähempänä 50v ollaan (
mikä ei välttämättä ole paha asia).
Vetomiesten mukanaolo on OK ja toivottavaa. Kyllä ne siihen perään sopii, eikä niiden ole pakko aloittaa Jyväskylästä (
maali on hyvä olla pääpaikalla, jotta huomio saadaan maksimoitua).
Jos ensimmäisenä hakee ne kielteiset asiat, eikä koita hakea toisenlaista ratkaisua, ei kehitä keskustelua, jos sitä haetaan (
Kuka tahansa osaa ajaa ensimmäisessä kurvissa pihalle). Kaikkien rallinharrastajien olisi pitänyt nähdä se ilo, rallin tekemisen palo, mitä mm. Jyskälän vanhan, edesmenneen, ratamestarin ”Repen” silmissä oli, kun hän kertoi rallin tekemisestä, vielä vanhoina päivinä. Tätä tekemisen meininkiä on orastavasti näkyvissä joissakin muissa kuin AKK:n alaisissa kisoissa (valitettavasti).