Aston Martin Cognizant F1 Team 2021

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Fysiikan lait, niinpä.
Eikö autot ole yli 100Kg painavampia kuin 20 vuotta sitten? ( joku tarkastakoon säännöistä).
Eli autot reagoi huomattavasti laiskemmin. Pärjää hitaammillakin reaktioilla.
Ja: noilla ei ikinä ole kisoissa ajettu koko aikaa täysillä.
Tietty 20 vuotta sittenkin varmasti jouduttiin jonku verran kisoissa ajamaan hitaampaa, mutta epäilenpä että Häkkinen Shumi aikaan kisoissa vauhti oli ihan eri temposta kuin nykyään jossain singaporessa missä mennään tyyliin kävelyvauhtia kisassa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Enpä ole ennen ajatellut, että nuo ovat noin järkyttävän painavia. Noitahan ajetaan ihan eri tavalla kuin ennen wanhaan. Tuo on ihan selvästi etu Alonsolle ja muillekin joilla alkaa olla ikää: mm Hamilton
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Tietty 20 vuotta sittenkin varmasti jouduttiin jonku verran kisoissa ajamaan hitaampaa, mutta epäilenpä että Häkkinen Shumi aikaan kisoissa vauhti oli ihan eri temposta kuin nykyään jossain singaporessa missä mennään tyyliin kävelyvauhtia kisassa.
Tosin tuolloin oli välitankkauksia käytössä niin pakostakin ajettiin kevyemmällä autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Aston Martinilla ainakaan Fernando Alonson juhlaviikonloppu sellaisena ikään kuin 400:tta kisaa juhlien vaikkakin kyseessä oli 400:s kisaviikonloppu tai lähdön yritys lajiin niin se ei päättynyt kovinkaan hyvin.

Lance Stroll ajoi kyllä maaliin, mutta melko lohduttomissa merkeissä enintään ehkä jäännöspiste mielessään.

Nähtäväksi jää, että olisiko sitten Alonson varsinainen 400:s F1-kisa parempi ennen pitkää Losailin/Lusailin kisassa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9776
Sijainti
Helsinki
Aston Martinilla ainakaan Fernando Alonson juhlaviikonloppu sellaisena ikään kuin 400:tta kisaa juhlien vaikkakin kyseessä oli 400:s kisaviikonloppu tai lähdön yritys lajiin niin se ei päättynyt kovinkaan hyvin.

Lance Stroll ajoi kyllä maaliin, mutta melko lohduttomissa merkeissä enintään ehkä jäännöspiste mielessään.

Nähtäväksi jää, että olisiko sitten Alonson varsinainen 400:s F1-kisa parempi ennen pitkää Losailin/Lusailin kisassa?
Alonso osallistui 400:nnen kerran urallaan kilpailuviikonloppuun. Lähtöjä hänellä on 397 kappaletta. Qatarissa hän saa mahdollisesti täyteen 400:nnen kilpailunsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Aston Martinilla muutaman muun F1-tallin tapaan niin on se mielenkiintoinen juttu, että sen periaatteellisten ja monimutkaisten omistajamallien kautta Aston Martin on vain tietyin ehdoin palannut F1:siin näinä ihan lähivuosina jälleen takaisin ja tietyin ehdoin taas ei ole.

Kun tietyin ehdoin Aston Martin itse sponsoroi sen nykyistä olomuodon ilmentymää ja on antanut muun merkkimainonnan oikeudet käyttöön, mutta itsessään ei ole suostunut täysin sellaisenaan palaamaan tehtaana ja sitäkin vähemmän itse ottamaan muuta omistajavastuuta F1:ssä.

Aston Martinin takana toisaalta tästä syystä ovat olleet eräs Lawrence Stroll ja samoin myös Aramco ja Cognizant.

Mikäli Aramco vielä jostakin syystä mikäli talli siis ei lähtisi tulevina vuosina ja mieluusti ehkä ihan ensi vuonnakin nousuun ottaisi osakkeensa ulos ja suuntaisi muunkin rahoitusmielenkiintonsa muuallekin Cognizantinkin lähtiessä myös mahdolliseen menestymättömyyteen vedoten niin herra Strollin rahoista talli tulisi vain entisestään riippuvaisemmaksi kuten myös muista kanadalaisyhtiöistä.

Ja muussa tapauksessa sitten jäisi todennäköisesti Bahrainin, Qatarin tai Saudi-Arabian rahayrittäjien armoille ellei peräti jonkinlaiseen romahdusvaaraan.

Toki jos talli lähtisi viimein menestymään niin siinä tapauksessa uhkaa voidaan jossain määrin torjua ellei hyvinkin kokonaan mitä arabisponsorointiin tulisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Niin ja kun tosiaan tuosta pidemmästä puolesta unohtui niin Aston Martin on tosiaan myös mahdollisesti Saudi-Arabian rahasponsoreiden armoilla myöskin ehkä tulevina vuosina kun omistajasuhteita pohtii.

Saudi-Arabian yksi välillä vähän hämäräperäinen valtio-omistusrahoitusyhtiö PIF on myös alkanut nk. Panostaa niin myönteisen nk. Hienosti Aston Martinin olevinaan sellaisenaan hallinnoimaan F1-talliin ehkä tai ehkä ei tallipaikkaa hankkien sitä ajatellen.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5318
Pisteiden osuus:
Alonso 2023: 75,5%
Alonso 2024: 74,5%

Alkaako Alonson ikä näkymään jo? Vaikkakin oli gridin dominoivin tallikaveri, mutta lasku on kuitenkin alaspäin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4395
Alonso lopettaa ja Juki tulee soittelemaan Hondan tuella 2. viulua ja Strollista 1. kuski. Näin tämä menee... Kestöökö pojan polla?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5795
AM tuliterä simulaattori saatu kuntoon. Ainakin simukuski pitää tätä parempana kuin Mäkin vastaava, joka on ollut uusin ja teknisin. Ja varmasti näin onkin, tuskin pappa Stroll on valmiiksi heikompaa hommannut.

https://www.f1oversteer.com/news/aston-martin-sim-driver-makes-better-than-mclaren-claim-about-latest-factory-upgrade/
Niin, kaveri vertasi kyllä Mäkkäriltä ostettuun vanhaan simulaattoriin, joka oli jo Force India aikana heillä (nykyisin Aston Martin) käytössä.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5318
Kovat odotukset, Honda tulee talliin ja espanjalainen kuljettaja. Déjà Vu. Jollei tulosta tule '26 niin ilmoille raikaa F2-car, F2-car!
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2859
Alonso lopettaa ja Juki tulee soittelemaan Hondan tuella 2. viulua ja Strollista 1. kuski. Näin tämä menee... Kestöökö pojan polla?
En oikein jaksa uskoa tähän, vaikka Yuki sinänsä toki Hondan myötä kuvioon sopisi. On siellä suurin odotuksin lähdetty kisaamaan ennenkin, mutta tähän asti selkeä kaava on ollut hankkia toiseen autoon huippukuski, eikä mistään Lancen ykkökuskistatuksista tai suosimisista ole ollut tietoakaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5795
Nyt Larry ja Adrian ovat harmissaan kun Red Bull on estänyt Neweyn käyttää jotain työkalujaan puutarhaloman aikana.

Tupa-Uunojen mielestä Nyyvvi tarvitsi vain kynää ja paperia. 📋🖊

Vuoden 2026 auton suunnittelu alkoi 1.1., kun aerosäännöt julkaistiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös