Aston Martin Cognizant F1 Team 2021

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Fysiikan lait, niinpä.
Eikö autot ole yli 100Kg painavampia kuin 20 vuotta sitten? ( joku tarkastakoon säännöistä).
Eli autot reagoi huomattavasti laiskemmin. Pärjää hitaammillakin reaktioilla.
Ja: noilla ei ikinä ole kisoissa ajettu koko aikaa täysillä.
Tietty 20 vuotta sittenkin varmasti jouduttiin jonku verran kisoissa ajamaan hitaampaa, mutta epäilenpä että Häkkinen Shumi aikaan kisoissa vauhti oli ihan eri temposta kuin nykyään jossain singaporessa missä mennään tyyliin kävelyvauhtia kisassa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1404
Enpä ole ennen ajatellut, että nuo ovat noin järkyttävän painavia. Noitahan ajetaan ihan eri tavalla kuin ennen wanhaan. Tuo on ihan selvästi etu Alonsolle ja muillekin joilla alkaa olla ikää: mm Hamilton
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tietty 20 vuotta sittenkin varmasti jouduttiin jonku verran kisoissa ajamaan hitaampaa, mutta epäilenpä että Häkkinen Shumi aikaan kisoissa vauhti oli ihan eri temposta kuin nykyään jossain singaporessa missä mennään tyyliin kävelyvauhtia kisassa.
Tosin tuolloin oli välitankkauksia käytössä niin pakostakin ajettiin kevyemmällä autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aston Martinilla ainakaan Fernando Alonson juhlaviikonloppu sellaisena ikään kuin 400:tta kisaa juhlien vaikkakin kyseessä oli 400:s kisaviikonloppu tai lähdön yritys lajiin niin se ei päättynyt kovinkaan hyvin.

Lance Stroll ajoi kyllä maaliin, mutta melko lohduttomissa merkeissä enintään ehkä jäännöspiste mielessään.

Nähtäväksi jää, että olisiko sitten Alonson varsinainen 400:s F1-kisa parempi ennen pitkää Losailin/Lusailin kisassa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9586
Sijainti
Helsinki
Aston Martinilla ainakaan Fernando Alonson juhlaviikonloppu sellaisena ikään kuin 400:tta kisaa juhlien vaikkakin kyseessä oli 400:s kisaviikonloppu tai lähdön yritys lajiin niin se ei päättynyt kovinkaan hyvin.

Lance Stroll ajoi kyllä maaliin, mutta melko lohduttomissa merkeissä enintään ehkä jäännöspiste mielessään.

Nähtäväksi jää, että olisiko sitten Alonson varsinainen 400:s F1-kisa parempi ennen pitkää Losailin/Lusailin kisassa?
Alonso osallistui 400:nnen kerran urallaan kilpailuviikonloppuun. Lähtöjä hänellä on 397 kappaletta. Qatarissa hän saa mahdollisesti täyteen 400:nnen kilpailunsa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aston Martinilla muutaman muun F1-tallin tapaan niin on se mielenkiintoinen juttu, että sen periaatteellisten ja monimutkaisten omistajamallien kautta Aston Martin on vain tietyin ehdoin palannut F1:siin näinä ihan lähivuosina jälleen takaisin ja tietyin ehdoin taas ei ole.

Kun tietyin ehdoin Aston Martin itse sponsoroi sen nykyistä olomuodon ilmentymää ja on antanut muun merkkimainonnan oikeudet käyttöön, mutta itsessään ei ole suostunut täysin sellaisenaan palaamaan tehtaana ja sitäkin vähemmän itse ottamaan muuta omistajavastuuta F1:ssä.

Aston Martinin takana toisaalta tästä syystä ovat olleet eräs Lawrence Stroll ja samoin myös Aramco ja Cognizant.

Mikäli Aramco vielä jostakin syystä mikäli talli siis ei lähtisi tulevina vuosina ja mieluusti ehkä ihan ensi vuonnakin nousuun ottaisi osakkeensa ulos ja suuntaisi muunkin rahoitusmielenkiintonsa muuallekin Cognizantinkin lähtiessä myös mahdolliseen menestymättömyyteen vedoten niin herra Strollin rahoista talli tulisi vain entisestään riippuvaisemmaksi kuten myös muista kanadalaisyhtiöistä.

Ja muussa tapauksessa sitten jäisi todennäköisesti Bahrainin, Qatarin tai Saudi-Arabian rahayrittäjien armoille ellei peräti jonkinlaiseen romahdusvaaraan.

Toki jos talli lähtisi viimein menestymään niin siinä tapauksessa uhkaa voidaan jossain määrin torjua ellei hyvinkin kokonaan mitä arabisponsorointiin tulisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Niin ja kun tosiaan tuosta pidemmästä puolesta unohtui niin Aston Martin on tosiaan myös mahdollisesti Saudi-Arabian rahasponsoreiden armoilla myöskin ehkä tulevina vuosina kun omistajasuhteita pohtii.

Saudi-Arabian yksi välillä vähän hämäräperäinen valtio-omistusrahoitusyhtiö PIF on myös alkanut nk. Panostaa niin myönteisen nk. Hienosti Aston Martinin olevinaan sellaisenaan hallinnoimaan F1-talliin ehkä tai ehkä ei tallipaikkaa hankkien sitä ajatellen.
 
Ylös