Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Kimin siirto Ferrarille oli hänen uran kannaltaa erittäin hyvä liike, massia tuli enemmän kuin riittävästi Italiaanoilta ja koska Kimiä kiinnostaa vain ajaminen niin politikointi ei häntä juurikaan haitannut, palkka tuli niinkuin ennenkin. Ajatella millaista rämpimistä ura oli laskusuuntaan menneessa Mclarenissa, eikä sielläkään ollut helppoa koska kontrolli-Dennis vahti haukanlailla kaikkea tekemistä.
Taloudellisesti varmasti. Mutta urheilullisesti olisi ehkä kannattanut jäädä McLarenille. Tai mistäpä sitä tietää.

Ehkä oli ihan oikea veto mennä Ferrarille. Olisi vaan voinut Ferrari kohdella kuljettajaansa paremmin.

Mutta varmasti Kimi itse on ihan tyytyväinen uraansa. Pitkä ura kuitenkin ja tulihan sitä menestystäkin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
117
Eikös Kimi tullut hyvin juttuun Jean Todtin kanssa, mutta hänen seuraajiensa kanssa kemiat eivät kohdanneet yhtä hyvin? Olisikohan silläkin ollut vaikutusta menestykseen?

Kimi on muistaakseni sanonut, että yksi mestaruus riittää hyvin hänelle, ei hänellä ollut koskaan tavoitteenakaan saavuttaa enempää. Ja sanotaan, että jokaisen F1-kuljettajan unelma on ajaa jossain vaiheessa urallaan Ferrarilla. Tiedä sitten, olisiko Kimi mieluummin moninkertainen mestari McLarenilla vai yksinkertainen mestari Ferrarilla, jos saisi itse valita.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5010
Sijainti
Vantaa
Jaa, montako Kimin kisaa olet nähnyt paikan päällä? Ja vieläpä Italiassa?
En yhtään. Joku syy siinä pitää olla, että italiaanot halusivat eroon Räkästä. Itse veikkaan ei-italialaista luonnetta. Enkä kyllä ymmärrä, että mennään takaisin sellaiseen talliin, josta kerran savustettiin ulos.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Eikös Kimi tullut hyvin juttuun Jean Todtin kanssa, mutta hänen seuraajiensa kanssa kemiat eivät kohdanneet yhtä hyvin? Olisikohan silläkin ollut vaikutusta menestykseen?

Kimi on muistaakseni sanonut, että yksi mestaruus riittää hyvin hänelle, ei hänellä ollut koskaan tavoitteenakaan saavuttaa enempää. Ja sanotaan, että jokaisen F1-kuljettajan unelma on ajaa jossain vaiheessa urallaan Ferrarilla. Tiedä sitten, olisiko Kimi mieluummin moninkertainen mestari McLarenilla vai yksinkertainen mestari Ferrarilla, jos saisi itse valita.
Jean Todt oli väistymässä ja tilalle oli nousemassa/nousi kun tässä mestaruudessa on juuri ja juuri aina ollut sitä rajavetoa, että kummalle mestaruus kuului aikakauden osalta niin sittemmin nk. Perintöprinssinä toimi Stefano Domenicali.

Ja Kimillä ei sitten mennyt hänen kanssaan niin hyvin. Sitten oli toisella 'Ferrari-palvelusuralla' niin Mattiaccia kuin Arrivabeneä luvassa.

'Rauta-Mauri' sittemmin Kimin heitti vähemmän yllättäen pihalle ja ehkä sen aavistuksen sittenkin liian nopeasti yhtä vähän liian nopeasti Ferrarille muutenkin päässeen Charles Leclercin tieltä.

Toisaalta saman olisin sanonut myös mikäli Sebastian Vettel olisi heitetty Kimin sijaan pois tallista jo silloin. Ja hieman huvittavastihan jo tuolloin silloin tällöin Vettelillä oli niin vaikeaa kuin vielä oli ja nekin olivat vasta alkua nöyryyttävimmille ongelmille saksalaisen osalta siellä puhuen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Kimin siirto Ferrarille oli hänen uran kannaltaa erittäin hyvä liike, massia tuli enemmän kuin riittävästi Italiaanoilta ja koska Kimiä kiinnostaa vain ajaminen niin politikointi ei häntä juurikaan haitannut, palkka tuli niinkuin ennenkin. Ajatella millaista rämpimistä ura oli laskusuuntaan menneessa Mclarenissa, eikä sielläkään ollut helppoa koska kontrolli-Dennis vahti haukanlailla kaikkea tekemistä.
Toisaalta Dennis alkoi jäädä eläkkeelle ja jäikin aika lailla pian Kimin lähdön jälkeen kun jo vähän ennen kaikkea tuota hänen nk. Perintöprinssiksi oli nousemassa Martin Whitmarsh.

Whitmarshilla oli tietysti myös omat hommansa Kimin kanssa. Välillä nähtiin parempana kuin Dennis ja joskus erittäin, erittäin harvoin myös huonompana johtajana kuin Dennis tuolloin tavallaan vähän samanlaisena nk. Haukkana Paikalla, mutta eri tavalla ja vähän eri lailla keskittyen.

Eli mikäli kuvitteellisesti Kimi olisi jäänyt ja voittanut mestaruuden McLarenilla vuodeksi 2007 niin ongelma olisi ollut vähän sama kuin Ferrarilla oli, että kuuluiko mestaruus Jean Todtin vai vastaavan seuraajan Stefano Domenicalin johtajuusajan alle.

Mielenkiintoista se olisi ollut ja mahdollista. Se oli aina tietyllä tapaa yllätys, että toisin kuin Ferrarille niin Kimi ei mennyt mitenkään enää urallaan takaisin McLarenille.

Ei edes siis tosiaan Dennisin silloisella ensimmäisellä 'eläkeuralla' tai sittemmin varmaankin Ferrarin estettyä tämän peliliikkeen niin kaiketi kulisseissa vuosien 2010-2011 aikana eli silloin nk. Kimin Välivuosina.

Muulloin kai ei vain koskaan ollut sopiva hetki liittyä takaisin vuodesta 2012 eteenpäin ja välillä McLarenilla oli omat kauheat murheen aikansa menossa mikä varmaan lienee karkottanut Kimin mielestä edes ajatuksellisen McLaren-paluun.

Etenkin kun miten vaikka Fernando Alonsoa silloin seurasi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5840
Kimi pysymällä Mclarenilla, ei hänellä saattaisi olla yhtään mestaruutta. Hamilton olisi joka tapauksessa tullut talliin ja siinä olisi jaossa ollut pelkkää kakkosviulun soittoa.
Muistaakseni se oli silloin ihan hilkulla, että otetaanko Hamilton suoraan kisakuskiksi vai pidetäänkö miestä vuosi testikuskina. Tuohon aikaan testaaminen oli vapaampaa. Jos Räkä olisi ollut tallissa, niin Hamiltonin debyytti olisi voinut lykkääntyä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Uskoisin, että pysymällä McLarenilla Kimi olisi hyvinkin voinut voittaa useamman maailmanmestaruuden kausien 2007-2012 aikana.

Ja ainakin oma tiimi olisi tehnyt kaikkensa oman kuljettajansa eteen, niinkuin kuuluukin.

Ihme touhua kyllä Ferrarilta sabotoida oman kuljettajansa maailmanmestaruus-mahdollisuudet.

Sen sijaan, että Kimi olisi nyt "vain" yksinkertainen maailmanmestari, Kimi tunnettaisiin nyt moninkertaisena maailmanmestarina ja lajin legendana.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5524
Muistaakseni se oli silloin ihan hilkulla, että otetaanko Hamilton suoraan kisakuskiksi vai pidetäänkö miestä vuosi testikuskina. Tuohon aikaan testaaminen oli vapaampaa. Jos Räkä olisi ollut tallissa, niin Hamiltonin debyytti olisi voinut lykkääntyä.
Joka tapauksessa olisi tullut talliin jossain vaiheessa. Jos Alonso joutui lähestulkoon kakkoskuskin asemaan Denniksen saunan lauteilla kun Hamiltonin potentiaali konkretisoitui niin olisi joutunut myös Kimikin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Uskoisin, että jos Kimi Räikkönen olisi voittanut McLarenilla maailmanmestaruuden joko 2003 tai 2005, olisi Kimin PR-arvo ollut niin isoa luokkaa voitettuaan mestaruudet silloin McLarenilla ja Ferrarilla, ettei Ferrari olisi lähtenyt savustamaan Kimiä ulos tiimistä kesken kauden 2008.

Täytyy ihmetellä Ferrarin touhua tässä kuitenkin isosti. No ei sitten tullut Ferrarin kuljettajille maailmanmestaruutta kaudella 2008, ellei sitten Massa oikeusteitse tule sitä saamaan jälkeenpäin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Laitetaanpa kysymys jälleen tulille Australian GP:n jälkeen.🔥

Eli Nico Hulkenberg ajoi Sauberilla seitsemänneksi keräten hyvät pisteet.

1.Mutta milloin viimeksi on Sauber saavuttanut avauskisassa pistesijan?

2.Entä milloin Nico Hulkenberg ajoi viime kerralla Sauberilla pistesijan? Nicohan palasi Sauberille täksi kaudeksi, eli Nicohan on ajanut Sauberilla myös ennenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Laitetaanpa kysymys jälleen tulille Australian GP:n jälkeen.🔥

Eli Nico Hulkenberg ajoi Sauberilla seitsemänneksi keräten hyvät pisteet.

1.Mutta milloin viimeksi on Sauber saavuttanut avauskisassa pistesijan?

2.Entä milloin Nico Hulkenberg ajoi viime kerralla Sauberilla pistesijan? Nicohan palasi Sauberille täksi kaudeksi, eli Nicohan on ajanut Sauberilla myös ennenkin.
1. Tavallaan toissa vuonna vaikka tämä menee rajanvedoksi siinä, että oliko vielä Alfa Romeo nimenä vai ei Valtteri Bottaksen näin tehdessä. Alfa Romeon alla lukuisampia kertoja oli kauden avauksessa pisteitä, mutta rajanvedon määrittely on joskus hankalaa. Muuten puhtaana Sauberina vuonna 2015 Brasilian Felipe Nasrin ja Ruotsin Marcus Ericssonin turvin tulivat viitostilat ja kasitilat molempien autojen tuodessa siis pisteitä silloin.

2. Interlagos 2013 oli edellinen pistesija Nico Hülkenbergille kasipaikan ajolla. Se oli hyvä kauden päätös kun kauden avaukseen Melbourneen Hülkenberg ei päässyt kilpailun lähtöön lainkaan polttoaineenjärjestelmän petettyä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
1. Tavallaan toissa vuonna vaikka tämä menee rajanvedoksi siinä, että oliko vielä Alfa Romeo nimenä vai ei Valtteri Bottaksen näin tehdessä. Alfa Romeon alla lukuisampia kertoja oli kauden avauksessa pisteitä, mutta rajanvedon määrittely on joskus hankalaa. Muuten puhtaana Sauberina vuonna 2015 Brasilian Felipe Nasrin ja Ruotsin Marcus Ericssonin turvin tulivat viitostilat ja kasitilat molempien autojen tuodessa siis pisteitä silloin.

2. Interlagos 2013 oli edellinen pistesija Nico Hülkenbergille kasipaikan ajolla. Se oli hyvä kauden päätös kun kauden avaukseen Melbourneen Hülkenberg ei päässyt kilpailun lähtöön lainkaan polttoaineenjärjestelmän petettyä.
Rautainen asiantuntemus sinulla.👍 itsellä oli mielessä juuri Felipe Nasrin pisteet Melbournessa 2015. Toki Alfa Romeo oli sama tiimi.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
117
Uskoisin, että pysymällä McLarenilla Kimi olisi hyvinkin voinut voittaa useamman maailmanmestaruuden kausien 2007-2012 aikana.

Ja ainakin oma tiimi olisi tehnyt kaikkensa oman kuljettajansa eteen, niinkuin kuuluukin.

Ihme touhua kyllä Ferrarilta sabotoida oman kuljettajansa maailmanmestaruus-mahdollisuudet.

Sen sijaan, että Kimi olisi nyt "vain" yksinkertainen maailmanmestari, Kimi tunnettaisiin nyt moninkertaisena maailmanmestarina ja lajin legendana.
Kimin tavoitteena oli voittaa maailmanmestaruus ja sen hän myös saavutti, vieläpä tarunhohtoisella Ferrarilla. Ei hänellä ollut tavoitteenakaan tavoitella ennätyksiä tai voittaa useampia mestaruuksia. Kannattaa myös ottaa huomioon, kuinka kova saavutus yksikin MM-titteli on, paljon kovia nimiä on jäänyt ilman sitä yhtäkään, ja suurimmalla osalla sarjassa ajaneista ei ole edes yhtään yksittäistä osakilpailuvoittoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Kimin tavoitteena oli voittaa maailmanmestaruus ja sen hän myös saavutti, vieläpä tarunhohtoisella Ferrarilla. Ei hänellä ollut tavoitteenakaan tavoitella ennätyksiä tai voittaa useampia mestaruuksia. Kannattaa myös ottaa huomioon, kuinka kova saavutus yksikin MM-titteli on, paljon kovia nimiä on jäänyt ilman sitä yhtäkään, ja suurimmalla osalla sarjassa ajaneista ei ole edes yhtään yksittäistä osakilpailuvoittoa.
Niin, tämä on kyllä totta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Formula 1-kausi 1980 oli vihdoinkin Frank Williamsin tiimin läpimurto-vuosi aivan Formula 1:sten huipulle.

Nimittäin nykyään jo hyvin perinteikäs britti-tiimi voitti tuolloin ensimmäisen kerran sekä valmistajien että myös kuljettajien puolen maailmanmestaruudet.

Australialainen Alan Jones voitti uransa ensimmäisen ja samalla myös viimeiseksi jääneen maailmanmestaruuden Williamsin leirissä.

Koska Australian GP on juuri ajettu kauden 2025 osalta, voisi olla sopivaa muistella myös Jonesia enemmän kuljettajana.

"Jones saavutti urallaan 24 palkintosijaa, joista 12 oli voittoja ja 7 oli kakkossijoja. Ensimmäisen voittonsa ja palkintosijansa Jones saavutti kolmannella kaudellaan 1977. Tosin hänen ensimmäinen MM-sarjan ulkopuolinen palkintosija on vuodelta 1976.

Jones aloitti kilpa-ajamisen nuorena kartingissa, josta siirtyi mestarina 15-vuotiaana Mini-kilpailuihin sekä Formula 2 Cooper -sarjaan.

Jonesin isä Stan Jones oli ajanut jo 1950-60-luvuilla Australian ja Oseanian kilpailuja (ensimmäinen australialaisen voitto kotimaan ulkopuolella), mikä innosti Alania tulemaan yhtä hyväksi kuin hän oli ollut.Jonesin perhe joutui kuitenkin taloudellisiin vaikeuksiin ja Alan päätti muuttaa ajokaverin Brian McGuiren kanssa työn ja kilpa-ajojen perässä ulkomaille 1960-70-luvuilla, jolloin he rahoittivat Formula 3 -ajonsa autokaupoilla.

Myös isä-Stan muutti myöhemmin Alanin perässä Englantiin tukeakseen poikaansa kilpa-ajoissa, mutta kuoli vuonna 1973 ennen kuin näki poikansa ensimmäisen voiton Silverstonen F3-kilpailussa (voittoseppele kuljetettiin isän arkussa Australiaan). Jones sijoittui toiseksi samalla kaudella ja kilpakuljettaja Harry Stiller sai hänet siirrettyä Formula Atlantic -sarjaan kaudeksi 1975.

Jones sai kaudeksi 1975 ajopaikan aluksi Heskethiltä, mutta päätti kautensa Hill-tallissa, jonka autolla hän oli parhaimmillaan viides Saksan GP:ssä.

Kaudeksi 1976 John Surtees palkkasi Jonesin kilpakuljettajaksi, ja vaikka hänen parhaimmat tuloksensa olivat toinen sija Race of Champions -kilpailussa sekä neljäs sija Japanin osakilpailussa, hän ajautui riitoihin tallinjohdon kanssa ja erotettiin kauden lopuksi.

Kaudeksi 1977 Jones sai yllättäen paikan Shadow -tallista, kun tallin kilpakuljettaja Tom Pryce menehtyi Etelä-Afrikan GP:ssä.

Hän ajoi yllätysvoittoon neljännestätoista lähtöruudusta päihittäen Niki Laudan Itävallan GP:ssä. Kilpailun voittajaa juhlittiin erikoisella tavalla, koska kukaan ei uskonut kenenkään muun kuin Laudan voittavan, minkä seurauksena kisajärjestäjillä ei ollut Australian kansallislaulun musiikkia mukana, jolloin hänen kunniakseen soitettiin Paljon onnea vaan -kappale (engl. 'Happy Birthday')

Jonesin saavutukset havaittiin myös Ferrari -tallissa, mutta he valitsivatkin kuljettajakseen Gilles Villeneuven, minkä seurauksena Jones siirtyi alkuvaikeuksista kärsineeseen Williamsille. Hän voitti mestaruuden Patrick Headin suunnittelemalla Williams-tallin autolla vuonna 1980.

Jones voitti mestaruuskaudellaan viisi osakilpailua. Jo edellisellä kaudella hän oli sijoittunut sarjassa kolmannelle tilalle voittaen neljä osakilpailua.

Myös kaudella 1981 Jonesilla oli mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta auton luotettavuus ja tallitoveri Carlos Reutemannin haluttomuus alistua tallin kakkoskuljettajaksi estivät kaksoismestaruuden ja mestaruuden päätymisen Nelson Piquet'lle.

Kauden 1981 päätteeksi Jones vetäytyi F1-ympyröistä, mutta saatiin houkuteltua rahalla Arrows-talliin ajamaan Yhdysvaltain Long Beachin GP 1983, vaikka kärsi ylipainosta ja jalkavammasta.

Vuonna 1984 hän ajoi Le Mansin 24 tunnin ajoja yhdessä Vern Schuppanin ja Jean-Pierre Jarierin kanssa sijoittuen kuudenneksi. Ison rahan houkuttelemana Jones kilpaili jälleen kaudella 1985 Lola-Hart -tallissa heikohkolla menestyksellä, eikä kausi 1986 ollut lainkaan sen parempi, joten Jones vetäytyi kauden jälkeen lopullisesti F1-kilparadoilta.

Hän ajoi myös sarjan ulkopuolisissa osakilpailuissa uransa aikana."-Wikipedia.

Mitä haluaisit tuoda esille joko F1-kaudesta 1980, tai sitten Alan Jonesista kuljettajana?

Alla F1-kauden 1980 season review 🏁:

81T5fK7SBkL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4505
Ensi viikolla ajetaan sitten Kiinan GP.

Alla hieman tietoja radasta, sekä rataprofiili.
  • Rata: Shanghai International Circuit
  • Sijainti: Shanghai, Kiina
  • Radan pituus: 5,451 km
  • Kilpailun pituus: 56 kierrosta
  • Eniten voittoja: Lewis Hamilton (6)
  • Eniten voittoja (talli): Mercedes (6)
  • Suomalaiset voittajat: Kimi Räikkönen (2007)
China-Stats.png

Mitä muistoja teiltä löytyy Kiinan GP:n historiasta ja tapahtumista?

Kimi Räikkönen otti Kiinassa erittäin tärkeän ja maukkaan voiton vuonna 2007.

Muutenkin Kimi on menestynyt Kiinassa hyvin, sillä Kimiltä on Kiinasta yhteensä kuusi podiumia.

Kaudella 2004 Kimi oli kolmas, kaudella 2005 toinen, kaudella 2007 voittaja, kaudella 2008 kolmas, kaudella 2013 toinen, sekä kaudella 2018 kolmas.


Alla kauden 2007 Kiinan GP kokonaisuudessaan 🏁:

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15121
Formula 1-kausi 1980 oli vihdoinkin Frank Williamsin tiimin läpimurto-vuosi aivan Formula 1:sten huipulle.

Nimittäin nykyään jo hyvin perinteikäs britti-tiimi voitti tuolloin ensimmäisen kerran sekä valmistajien että myös kuljettajien puolen maailmanmestaruudet.

Australialainen Alan Jones voitti uransa ensimmäisen ja samalla myös viimeiseksi jääneen maailmanmestaruuden Williamsin leirissä.

Koska Australian GP on juuri ajettu kauden 2025 osalta, voisi olla sopivaa muistella myös Jonesia enemmän kuljettajana.

"Jones saavutti urallaan 24 palkintosijaa, joista 12 oli voittoja ja 7 oli kakkossijoja. Ensimmäisen voittonsa ja palkintosijansa Jones saavutti kolmannella kaudellaan 1977. Tosin hänen ensimmäinen MM-sarjan ulkopuolinen palkintosija on vuodelta 1976.

Jones aloitti kilpa-ajamisen nuorena kartingissa, josta siirtyi mestarina 15-vuotiaana Mini-kilpailuihin sekä Formula 2 Cooper -sarjaan.

Jonesin isä Stan Jones oli ajanut jo 1950-60-luvuilla Australian ja Oseanian kilpailuja (ensimmäinen australialaisen voitto kotimaan ulkopuolella), mikä innosti Alania tulemaan yhtä hyväksi kuin hän oli ollut.Jonesin perhe joutui kuitenkin taloudellisiin vaikeuksiin ja Alan päätti muuttaa ajokaverin Brian McGuiren kanssa työn ja kilpa-ajojen perässä ulkomaille 1960-70-luvuilla, jolloin he rahoittivat Formula 3 -ajonsa autokaupoilla.

Myös isä-Stan muutti myöhemmin Alanin perässä Englantiin tukeakseen poikaansa kilpa-ajoissa, mutta kuoli vuonna 1973 ennen kuin näki poikansa ensimmäisen voiton Silverstonen F3-kilpailussa (voittoseppele kuljetettiin isän arkussa Australiaan). Jones sijoittui toiseksi samalla kaudella ja kilpakuljettaja Harry Stiller sai hänet siirrettyä Formula Atlantic -sarjaan kaudeksi 1975.

Jones sai kaudeksi 1975 ajopaikan aluksi Heskethiltä, mutta päätti kautensa Hill-tallissa, jonka autolla hän oli parhaimmillaan viides Saksan GP:ssä.

Kaudeksi 1976 John Surtees palkkasi Jonesin kilpakuljettajaksi, ja vaikka hänen parhaimmat tuloksensa olivat toinen sija Race of Champions -kilpailussa sekä neljäs sija Japanin osakilpailussa, hän ajautui riitoihin tallinjohdon kanssa ja erotettiin kauden lopuksi.

Kaudeksi 1977 Jones sai yllättäen paikan Shadow -tallista, kun tallin kilpakuljettaja Tom Pryce menehtyi Etelä-Afrikan GP:ssä.

Hän ajoi yllätysvoittoon neljännestätoista lähtöruudusta päihittäen Niki Laudan Itävallan GP:ssä. Kilpailun voittajaa juhlittiin erikoisella tavalla, koska kukaan ei uskonut kenenkään muun kuin Laudan voittavan, minkä seurauksena kisajärjestäjillä ei ollut Australian kansallislaulun musiikkia mukana, jolloin hänen kunniakseen soitettiin Paljon onnea vaan -kappale (engl. 'Happy Birthday')

Jonesin saavutukset havaittiin myös Ferrari -tallissa, mutta he valitsivatkin kuljettajakseen Gilles Villeneuven, minkä seurauksena Jones siirtyi alkuvaikeuksista kärsineeseen Williamsille. Hän voitti mestaruuden Patrick Headin suunnittelemalla Williams-tallin autolla vuonna 1980.

Jones voitti mestaruuskaudellaan viisi osakilpailua. Jo edellisellä kaudella hän oli sijoittunut sarjassa kolmannelle tilalle voittaen neljä osakilpailua.

Myös kaudella 1981 Jonesilla oli mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta auton luotettavuus ja tallitoveri Carlos Reutemannin haluttomuus alistua tallin kakkoskuljettajaksi estivät kaksoismestaruuden ja mestaruuden päätymisen Nelson Piquet'lle.

Kauden 1981 päätteeksi Jones vetäytyi F1-ympyröistä, mutta saatiin houkuteltua rahalla Arrows-talliin ajamaan Yhdysvaltain Long Beachin GP 1983, vaikka kärsi ylipainosta ja jalkavammasta.

Vuonna 1984 hän ajoi Le Mansin 24 tunnin ajoja yhdessä Vern Schuppanin ja Jean-Pierre Jarierin kanssa sijoittuen kuudenneksi. Ison rahan houkuttelemana Jones kilpaili jälleen kaudella 1985 Lola-Hart -tallissa heikohkolla menestyksellä, eikä kausi 1986 ollut lainkaan sen parempi, joten Jones vetäytyi kauden jälkeen lopullisesti F1-kilparadoilta.

Hän ajoi myös sarjan ulkopuolisissa osakilpailuissa uransa aikana."-Wikipedia.

Mitä haluaisit tuoda esille joko F1-kaudesta 1980, tai sitten Alan Jonesista kuljettajana?

Alla F1-kauden 1980 season review 🏁:

Näytä liitetiedosto 5861
Tuo Paljon Onnea Vaan-laulu Alan Jonesille palkintokorokkeella on valitettavasti myytti. Äärimmäisen suurilta osin. Tuon laulun soittoa kyllä yritettiin, mutta vähemmän yllättäen se meni päin honkia ja epämääräisten alkutahtien jälkeen kun jotain muuta epämääräistä töräyttelyluritusta ilmeisen ottaneen oloinen soittaa yrittänyt ja lopulta perin häiritsevä soittaja raahattiin näkymättömissä pois selviämään jonnekin muualle ellei peräti putkaan asti niin kuultiin kyllä ihan Australian kansallislaulu.

Tässä pian alle tulevassa linkissä on kisa Jonesin ensivoitolla vuodelta 1977 hyvin enimmäkseen luonnonäänillä kun toki tuota kisaa on levinnyt Youtubessa yleisesti ottaen ORF:n ja erääseen aikaan ihan Australian TV:n lähettämänäkin lähetyksenä, mutta tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin tekijänoikeuspeloista johtuen kisa enimmäkseen on muita tukahtuneita ääniä huomioimatta silloin tällöin kuten myös kisan lopun lopputunnelmia luonnonäänillä.

Tuota koko loppuosaa erikoisuudesta (Ne muut pidemmät kuuluvat kyllä videolla ellei ne huku muiden äänien alle.) voi seurata tästä ja ihan sen lopulla kuuluu ilman muuta hyvin ja selkeästi kaiuttimista Australian kansallislaulu ja se kuuluu ajassa 1.46.23-1.47.06 kun en viitsi ottaa tähän yhteyteen noita torvisankarin hauskuuksia enempiä joskin niitä on ennen tuota osuutta joka tapauksessa vähän mitenkin soitettuna:

1977 Formula 1 Austria Grand Prix - YouTube
 
Ylös