Formula 1-kausi 1980 oli vihdoinkin Frank Williamsin tiimin läpimurto-vuosi aivan Formula 1:sten huipulle.
Nimittäin nykyään jo hyvin perinteikäs britti-tiimi voitti tuolloin ensimmäisen kerran sekä valmistajien että myös kuljettajien puolen maailmanmestaruudet.
Australialainen Alan Jones voitti uransa ensimmäisen ja samalla myös viimeiseksi jääneen maailmanmestaruuden Williamsin leirissä.
Koska Australian GP on juuri ajettu kauden 2025 osalta, voisi olla sopivaa muistella myös Jonesia enemmän kuljettajana.
"Jones saavutti urallaan 24 palkintosijaa, joista 12 oli voittoja ja 7 oli kakkossijoja. Ensimmäisen voittonsa ja palkintosijansa Jones saavutti kolmannella kaudellaan 1977. Tosin hänen ensimmäinen MM-sarjan ulkopuolinen palkintosija on vuodelta 1976.
Jones aloitti kilpa-ajamisen nuorena kartingissa, josta siirtyi mestarina 15-vuotiaana Mini-kilpailuihin sekä Formula 2 Cooper -sarjaan.
Jonesin isä Stan Jones oli ajanut jo 1950-60-luvuilla Australian ja Oseanian kilpailuja (ensimmäinen australialaisen voitto kotimaan ulkopuolella), mikä innosti Alania tulemaan yhtä hyväksi kuin hän oli ollut.Jonesin perhe joutui kuitenkin taloudellisiin vaikeuksiin ja Alan päätti muuttaa ajokaverin
Brian McGuiren kanssa työn ja kilpa-ajojen perässä ulkomaille 1960-70-luvuilla, jolloin he rahoittivat Formula 3 -ajonsa autokaupoilla.
Myös isä-Stan muutti myöhemmin Alanin perässä Englantiin tukeakseen poikaansa kilpa-ajoissa, mutta kuoli vuonna 1973 ennen kuin näki poikansa ensimmäisen voiton Silverstonen F3-kilpailussa (voittoseppele kuljetettiin isän arkussa Australiaan). Jones sijoittui toiseksi samalla kaudella ja kilpakuljettaja
Harry Stiller sai hänet siirrettyä Formula Atlantic -sarjaan kaudeksi 1975.
Jones sai kaudeksi 1975 ajopaikan aluksi Heskethiltä, mutta päätti kautensa Hill-tallissa, jonka autolla hän oli parhaimmillaan viides
Saksan GP:ssä.
Kaudeksi 1976
John Surtees palkkasi Jonesin kilpakuljettajaksi, ja vaikka hänen parhaimmat tuloksensa olivat toinen sija Race of Champions -kilpailussa sekä neljäs sija Japanin osakilpailussa, hän ajautui riitoihin tallinjohdon kanssa ja erotettiin kauden lopuksi.
Kaudeksi 1977 Jones sai yllättäen paikan Shadow -tallista, kun tallin kilpakuljettaja
Tom Pryce menehtyi
Etelä-Afrikan GP:ssä.
Hän ajoi yllätysvoittoon neljännestätoista lähtöruudusta päihittäen
Niki Laudan Itävallan GP:ssä. Kilpailun voittajaa juhlittiin erikoisella tavalla, koska kukaan ei uskonut kenenkään muun kuin Laudan voittavan, minkä seurauksena kisajärjestäjillä ei ollut Australian kansallislaulun musiikkia mukana, jolloin hänen kunniakseen soitettiin
Paljon onnea vaan -kappale (
engl. '
Happy Birthday')
Jonesin saavutukset havaittiin myös
Ferrari -tallissa, mutta he valitsivatkin kuljettajakseen
Gilles Villeneuven, minkä seurauksena Jones siirtyi alkuvaikeuksista kärsineeseen
Williamsille. Hän voitti mestaruuden
Patrick Headin suunnittelemalla
Williams-tallin autolla vuonna 1980.
Jones voitti mestaruuskaudellaan viisi osakilpailua. Jo edellisellä kaudella hän oli sijoittunut sarjassa kolmannelle tilalle voittaen neljä osakilpailua.
Myös kaudella 1981 Jonesilla oli mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta auton luotettavuus ja tallitoveri
Carlos Reutemannin haluttomuus alistua tallin kakkoskuljettajaksi estivät kaksoismestaruuden ja mestaruuden päätymisen
Nelson Piquet'lle.
Kauden 1981 päätteeksi Jones vetäytyi F1-ympyröistä, mutta saatiin houkuteltua rahalla
Arrows-talliin ajamaan Yhdysvaltain
Long Beachin GP 1983, vaikka kärsi ylipainosta ja jalkavammasta.
Vuonna 1984 hän ajoi
Le Mansin 24 tunnin ajoja yhdessä
Vern Schuppanin ja
Jean-Pierre Jarierin kanssa sijoittuen kuudenneksi. Ison rahan houkuttelemana Jones kilpaili jälleen kaudella 1985 Lola-Hart -tallissa heikohkolla menestyksellä, eikä kausi 1986 ollut lainkaan sen parempi, joten Jones vetäytyi kauden jälkeen lopullisesti F1-kilparadoilta.
Hän ajoi myös sarjan ulkopuolisissa osakilpailuissa uransa aikana."-Wikipedia.
Mitä haluaisit tuoda esille joko F1-kaudesta 1980, tai sitten Alan Jonesista kuljettajana?
Alla F1-kauden 1980 season review

:
Näytä liitetiedosto 5861