Rallipelit/simulaattorit

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16583
Sijainti
Tampereen lenkki
Assupätkätkin maistuu tietyissä muodoissa mutta vastaavasti jotkut röykkysorapätkät (esim Kormoran tai Harwood Forest) tai pahimmat tappajalumipenkat (Ahvenus, Tikkala) jättäisin mieluusti ikuisesti ajamatta.

Online-rallit on kyllä tämän lajin suola. Ei yhtään jaksaisi kyllä ajaa pelkkiä aika-ajoja tai tekoälyvastustajia vastaan. Mutta tässä on jotain aidon rallin kaltaista, oikeita ihmisiä vastassa erilaisilla kalustoilla, niin virtuaalisilla kuin fyysisillä (erilaiset simurigit, jotkut ajaa jopa näppiksellä tai pleikkaohjaimella).

Ja pakko mainita vielä toi setuppien tekeminen, siinä on jotain hienoa ja oppii samalla oikeiden ralliautojen tekniikasta. Ja toki tähän myös lisänä suorastaan loputon määrä autoja. Viimeisimpänä löysin E36-Bemarin, joka on miellyttävän helppo luistatella menemään.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
Kyllä se vähän sama juttu on, tai sanotaan ennemmin niin että olen niin vanhanliiton kuski että jos assua tiedossa niin mielummin jätän ajamatta kokonaan koska ei rallissa maistu sitten millään tasolla🫠
Toodella vanhanliiton ajomies! Ajoin aikoinaan muutaman vuoden iRacingia ja siinä assuttelu tuli tutuksi, joten en kaihda. RBR:n jotkut pikipinnat ovat kaiken lisäksi erittäin mallikkaita, kuten nyt vaikkapa Gabier Legazpi (vain miten se nimi nyt meni), joka on vetävää namuttelua. Ymmärrän kuitenkin yskäsi. Sora ja lumi ovat parhautta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
"Online-rallit on kyllä tämän lajin suola. Ei yhtään jaksaisi kyllä ajaa pelkkiä aika-ajoja tai tekoälyvastustajia vastaan."
Eipä niin, siinä aika-ajoja tintatessa alkaa pää puutua ja mieltä nahistaa, tulee sellainen Teletappimainen "Uudestaan!"-fiilis. Online on online.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16583
Sijainti
Tampereen lenkki
Joutuuhan sitä assua ajamaan (etenkin jarruttamaan) ihan eri tavalla ja itellekin se oli aluksi jopa vastenmielistä mutta nykyään siitä osaa ihan nauttia, etenkin pienemmillä autoilla, Rally2:n kanssa on vähän liian hurjaa. Itse asiassa Audi 200 quattro on myös oikein mukava auto ajaa assulla.

RBR:n hyviä assupätkiä on esimerkiksi

- Vilaplana (tosi leveetä ja tasaista Kataloniaa, aluksi isoa kovaa, sitten serpoja)
- La Mussara Shakedown (jouheeta ja nopeeta mutta kapeeta)
- Gestel (vähän Ypresin tyylinen maaseutupätkä)
- Fintele (aito vanha Ypres-pätkä jossa saa tosissaan leikata ojista, ja niihin ojiin jää helposti myös jumiin)
- Jodlownik ja Rosciszow (vanhoja Puolan rallin pätkiä joissa mennään miljoonaa puiden välissä ja jarrutuksissa likaisella tiellä saa olla tarkkana. Jälkimmäisessä maukkaat mukulakiviosuudet)
- Bois de Bie (uusi pätkä Ranskasta, jouheeta nypynylitystä ja monta vaikeeta risteystä)
- Helfstyn (isoa kovaa Tsekin röykkyassuilla)

Semetiniä en oo vielä oppinut ajamaan. Samoin monet muut Tsekkipätkät tuntuu ihan mahdottomilta. Pelin alkuperäiset Ranska-pätkätkin on vähän jotenkin luonnottomia mutta Cote d'Arbroz on kompaktina ihan hauska.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
912
Sijainti
Pohjois-Karjala
RBR:n hyviä assupätkiä on esimerkiksi
- Vilaplana (tosi leveetä ja tasaista Kataloniaa, aluksi isoa kovaa, sitten serpoja)
- La Mussara Shakedown (jouheeta ja nopeeta mutta kapeeta)
Nämähän kaksi linkittyvät toisiinsa, siellä missä on La Mussara Shakedownin maali, onkin Vilaplanan lähtö. Ilmeisesti jossain vaiheessa olisi tulossa megaversio jossa on molemmat pätkät yhdessä. Ja laitetaan parit omatkin asvalttisuosikit:
- Biskupice 2004 (Tsekin Barum-rallin erikoiskoe, röykkyistä tietä, välillä mennään miljoonaa ja vain parissa paikassa paskaa tiellä)
- Era del Cardon, La Atalaya ja Santa Lucia (Kanarian rallin erikoiskokeita, ratamaista asvalttia vuorten seinämiä pitkin. Ilmeisesti lisää tulossa)
- Sturec (Slovakialainen asvalttierikoiskoe pitkin vuorta, hyvä pito ja kivimuuri kokoajan toisella puolella).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16583
Sijainti
Tampereen lenkki
Nämähän kaksi linkittyvät toisiinsa, siellä missä on La Mussara Shakedownin maali, onkin Vilaplanan lähtö.
Näin on, mutta on silti pätkinä tosi eri luonteiset. Ajettiin MM-rallissa pitkänä powerina vastaseen silloin kun Tänak voitti mestaruuden
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
226
Omalla kohdalla se onkin erikoinen juttu, että rallissa ne assut ei siis maistu pätkääkään mutta vastaavasti ratasimut maistuvat oikeenkin hyvin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
ja mua taas ei kiinnosta yhtään ajaa mitään ratasimua :D
Jännästi menee ristiin teillä nuo juketit. Online-kisat ovat asfaltilla todella maukkaita, eritoten jos sattuu olemaan hyvä porukka koolla. iRacingissa mun piti tosin kytkeä mikki pois päältä. Miksikö? En pysty syömään purkkaa ja kävelemään yhtaikaa l. pälättäminen ja kisaileminen samanaikaisesti ei sopinut. Kisan jälkeen oli kiva länkyttää ja kenties katsella yhdessä replayna hienoja kohtia kisasta, mutta ei nyt herranen aika silloin länkytetä kun on ajo kesken! Amerikkalaiset olivat usein ihan toivottomia tapauksia. Niillä suu kävi ja kaiken lisäksi keskustelivat ihan milloin mistäkin asiasta maan päällä. Rallissa saapi onneksi olla rauhassa, usein jopa metsän rauhassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16583
Sijainti
Tampereen lenkki
Täydensin "rigiä" jo kuukausi sitten kytkinpolkimella, ja nyt viimein myös Mozan käsijarrulla. Vähän joutuu kyllä aina totutteleen uusiin varusteisiin mutta lopulta ne kääntyy hyödyn puolelle. Aiemmin käytin siis clutch helpiä (auto saattoi sammua lumipenkkaan tai neulansilmään) ja käsijarruna näppimistön välilyöntiä (eli se oli aina 100%)

 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
No nyt on näppäimet kohdillaan! Pitäisi joskus päästä kokeilemaan, minkälaiselta se ajo tuntuu moisia vimpstaakeja käyttäen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
Minä käytän kytkinpoljinta jarrupolkimena. Se varsinainen jarrupedaali on nivelrikkoiselle saatanasta. Kytkinpolkimessa on jarruna huono tuntuma, mutta voi kun ihanan pehmyt! Käsijarruna mulla on ratissa oleva nappi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16583
Sijainti
Tampereen lenkki
Minä käytän kytkinpoljinta jarrupolkimena. Se varsinainen jarrupedaali on nivelrikkoiselle saatanasta. Kytkinpolkimessa on jarruna huono tuntuma, mutta voi kun ihanan pehmyt! Käsijarruna mulla on ratissa oleva nappi.
Eräs simulaattorispesialisti juuri pääsi testaamaan Skodan R5-autoa ja totesi että yllättyi miten kevyt ja nopeasti reagoiva jarru siinä oli ja aikoi purkaa simurigistään vahvemmat jouset jarrupolkimesta, että sen suhteen ei tarvitse olla huolissaan. Jarrussa tosin kuulemma voisi auttaa sellainen load cell -systeemi, joka olisi interaktiivisempi suoraan jalkaan pidon tunnustelua varten.

Käsijarru napissa ratissa on minusta huono, koska usein käsijarrua käyttäessä pitää kääntää rattia rajusti, jolloin napin paikka muuttuu. Itse käytin aiemmin pöytään kiinnitetyn ratin vieressä lojuvaa näppistä, josta painoin välilyöntiä (levein näppäin)
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
226
Minulla oli aikanaan kun ajelin vielä G27:lla käsijarru kytkinpolkimessa. Nyt on jo muutaman vuoden ollu kaikki mahdolliset härpäkkeet. Triploilla kun ajelee niin "istuu autossa sisällä" toisin kun esim VR joka tekee suppean näkökenttänsä takia lähinnä kiikarit päässä efektin (Yök).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
Minulla oli aikanaan kun ajelin vielä G27:lla käsijarru kytkinpolkimessa. Nyt on jo muutaman vuoden ollu kaikki mahdolliset härpäkkeet. Triploilla kun ajelee niin "istuu autossa sisällä" toisin kun esim VR joka tekee suppean näkökenttänsä takia lähinnä kiikarit päässä efektin (Yök).
Kuulostaa hienolta. Mulla on ollut sama Logitech jo yli 10 vuotta. Paljon sillä on veivattu, mutta joku ihmekappale se varmaan on, kun vieläkin toimii. Näyttöpäätteenä mulla on vanha telkkari. iRacing-aikoina mulla oli ehjempi polvi ja sen vuoksi asensin hydraulisen jarrupolkimen (tai oikeastaan vaimo sen asensi, paljon näppärämpi käsistään). Rata-ajossa se toimi hienosti ja jarrutuntuma oli mallikas. Nyt ei ole, mutta kaikkeen tottuu ja niillä ajetaan mitä on. Se ei ole ongelma, vaan tilanne:)
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
226
Kuulostaa hienolta. Mulla on ollut sama Logitech jo yli 10 vuotta. Paljon sillä on veivattu, mutta joku ihmekappale se varmaan on, kun vieläkin toimii. Näyttöpäätteenä mulla on vanha telkkari. iRacing-aikoina mulla oli ehjempi polvi ja sen vuoksi asensin hydraulisen jarrupolkimen (tai oikeastaan vaimo sen asensi, paljon näppärämpi käsistään). Rata-ajossa se toimi hienosti ja jarrutuntuma oli mallikas. Nyt ei ole, mutta kaikkeen tottuu ja niillä ajetaan mitä on. Se ei ole ongelma, vaan tilanne:)
Juu ei noi vehkeet kyllä nopeuteen paljoa vaikuta, fiilikseen kyllä. Itselle oli järkytys alkuun kun uusilla laatukamoilla ei päässyt lähellekkään leluilla ajettuja mutta kaikkeen tottuu aikanaan😬
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3523
Sijainti
Lahti
Juu ei noi vehkeet kyllä nopeuteen paljoa vaikuta, fiilikseen kyllä. Itselle oli järkytys alkuun kun uusilla laatukamoilla ei päässyt lähellekkään leluilla ajettuja mutta kaikkeen tottuu aikanaan😬
Yllämainittu on yksi hyvä syy siihen, miksi pidän simukisailusta. Erinomaisilla hilavitkuttimilla ei pääse briljeeraamaan. Kaikki on kokolailla samoin eväin liikkeellä. Jos jotain parannusta omiin kojeisiini kaipaisin, niin tekisin sen ihan yksinomaisesti immersiota silmälläpitäen. Toistaiseksi ainakin hyvä mielikuvitus on kantanut varsin pitkälle. Jos osaa leikkiä, kaikki on aina helppoa ja hauskaa.
 
Ylös