Red Bull Racing 2025 - Uusin eväin uuteen nousuun?

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1599
Väitän, että on valintakysymys, kun jokaiselle hyipoukuskille on yleensä saatu rakennettua auto ympärille.
RBn ei yksinkertaisuudessaan tarvitsisi, kuin laskea perää alemmas, niin auton tasapainoa saataisiin taaemmaksi. Toki se ei nykyisen aeron kanssa toimi yhtään, kun se kuuluisa ikkuna jää liian pieneksi, mutta jos se alunperinkin suunniteltaisiin näin. Nyt sitä ei ole nähty enää aikoihin. Jo vanhoilla säännöillä RB oli huomattavasti takakorkeampi, kuin muiden autot.
Jaa-a… voi olla helpommin sanottu kuin tehty. ”High rake” eli korkea pitkittäinen kallistuskulma on ollut Red Bullin konsepti ainakin viimeiset 15 vuotta. Aikaa ja tupakkia kuluu, jos näin perustavan laatuista konseptia lähdetään muuttamaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6522
Ei sitä autoa voi säätää perää korkeammaksi ilman että hävitään downforcea nykyään. Hyvänä esimerkkinä Singapore ja muut pomppuiset radat, joilla RB ottaa tukkaan herkästi.
Nythän Max ja Tsuki ajaa erilaisella pohjalla. Markon mukaan syynä on Tsukin imolan kaato, mutta jos Max kaataisi Red Bullin, niin varmasti uusi pohja löytyisi nopeastikin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4431
Ihan kuin se olisi valintakysymys tekeekö kiikkerän vai tasapainoisen mestaruusauton sarjassa jossa sääntömuutokset vähän väliä mylläävät pakan uuteen uskoon. Joka vuosi yhdeksän tallia kymmenestä ovat vain yksinkertaisesti tyhmiä kun eivät ole tehneet helppoa mestaruusautoa.
Ei se ole mikään myytti että jotkut tallit säätävät autonsa ykköskuskilleen, ja kun kehitystyö tapahtuu ykköskuskin mieltymysten ympärillä, kakkonen ei pärjää senkään vertaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5968
Ei se ole mikään myytti että jotkut tallit säätävät autonsa ykköskuskilleen, ja kun kehitystyö tapahtuu ykköskuskin mieltymysten ympärillä, kakkonen ei pärjää senkään vertaa.
Jokainen talli haluaa valmistaa nopeimman ja tasapainoisimman auton jolla tuodaan molemmat kannut himaan, helpommin sanottu kuin tehty. Tähän harva talli pystyy, joten kompromisseja on tehtävä kohti nopeinta autoa. Red Bullilla se on holtiton perä, pieni säätöikkuna, veitsenterämäinen kiikeryys, mitä näitä nyt on.

Kuten Benettonillakin nähtiin että kun poikkeuksellinen lahjakkuus lähti tallista niin voittaminenkin loppui siihen, koska ei osattu tehdä autoja joita tavallinen jamppa pystyisi kuskaamaan kärkeen, mutta meininki varmasti oli tasapuolisempaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5968
Väitän, että on valintakysymys, kun jokaiselle hyipoukuskille on yleensä saatu rakennettua auto ympärille.
RBn ei yksinkertaisuudessaan tarvitsisi, kuin laskea perää alemmas, niin auton tasapainoa saataisiin taaemmaksi. Toki se ei nykyisen aeron kanssa toimi yhtään, kun se kuuluisa ikkuna jää liian pieneksi, mutta jos se alunperinkin suunniteltaisiin näin. Nyt sitä ei ole nähty enää aikoihin. Jo vanhoilla säännöillä RB oli huomattavasti takakorkeampi, kuin muiden autot.
Vähän kaukaa haetulta kuulostaa että muut tallit yrittävät löytää edes jotain punaista lankaa että heidän autonsa voittaisi kisoja tai edes podiumsijoja, mutta Red Bullin kohdalla olisi vain valintakysymys mennäänkö kärkeen yhdellä vai kahdella kärjellä ja valitaan mennä yhdellä kärjellä vaikka tämä tie on tuskallinen merkkimestaruuksien kannalta. Ei mitään tolkkua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6029
Red Bullin ongelmana on kymmenen vuoden määrätietoinen työskentely auton rakentamiseksi vain ja yksin Verstappenille. Kakkoskuljettajien palautetta ei ole kuunneltu, ei oikeastaan edes Verstappenin itsensä. Jos Max on vetänyt uusilla osilla kovempaa, niin uudet osat on otettu käyttöön, olipa palaute ajettavuuden saralla sitten positiivista tai negativiista. Autoa vaivaa varmaan moni pieni yksityiskohta, joita ei voi kerralla rysäyttää kuntoon, eikä kaikkia osatekijöitä ole varmasti edes tunnistettu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6522
Aivan varmasti Red Bull (ja Benetton aikoinaan) oli jumissa konseptissaan, jota ymmärsivät ja mitä osasivat kehittää.
Nythän se ilma otetaan sinne pohjaan jokainen omalla tavalla, riippuen siivistä ja ilmanohjaimista. Jokaisella oma pohja ja toiset tekeleet ovat herkempiä ajokorkeudelle kuin toiset. Toisen pohjaa vaan ei voi kopioida suoraan. Ja näköjään esim. nyt Red Bullin omissa pohjissa suuri ero suorituskyvyn suhteen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6522
Tässähän se on hyvin pitkälti kiteytettynä koko jutun juoni. Niitä autoja kehitetään mahdollisimman nopeaksi, ei mahdollisimman kivaksi ajaa.
Tokihan se nyt näyttäytyy niin, että Red Bullin kakkoskuski on nopeampi hitaammalla autolla (Racing Bulls) kuin ”nopeammalla”.
Auto ei sovi hanskaan eikä kuski saa siitä parasta vauhtia irti, koska oma ajotyyli vaatisi eri laikka reagoivaa autoa limitillä ajettaessa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6522
Tätä uumoilen itsekin tapahtuvan.
” Auto Motor und Sport uutisoi F1-talli Red Bullin tehneen epävirallisen päätöksen ensi kauden kuljettajakokoonpanoistaan edellyttäen, että Max Verstappen jatkaa tiimissä.

Red Bullin kaksikon suurten sääntömuutosta kaudella 2026 muodostaisivat Verstappen ja kakkostalli Racing Bullsin riveistä ylös nostettava Isack Hadjar.

Verstappenin nykyinen tallikaveri, Hondan mandaatilla kilpaileva Yuki Tsunoda saisi lähteä odotetusti Red Bullin F1-perheestä. Hondasta tulee ensi vuodesta lähtien Aston Martin-tallin moottoritoimittaja.

Red Bullilta vain kahden kisaviikonvaihteen jälkeen pihalle pistetty Liam Lawson saisi sittenkin jatkaa Racing Bulls-tallissa, jonne hän saa F1-tulokkaan rinnalleen.

Kyse on elokuussa 18 vuotta täyttävästä Arvid Lindbladista, jonka nousua F2:sta kuninkuusluokkaan pidetään kiveen hakattuna.

Kansainvälinen autoliitto FIA myönsi Lindbladille tiistaina superlisenssin, joten nuorukaisen F1-debyytti tullaan näkemään jo tällä kaudella ainakin yhden vapaan harjoituksen muodossa.”
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5968
Itse uumoilen Tsunodalle jatkopahvia ja työrauhaa. Vaikka Toro Rosson toimari on nappikauppias Hornerin ja Helmutin välissä niin nyt on niin paljon ollut juttua ettei Hadjarin uraa pilattaisiin nostamalla liian aikaisin ylös. Red Bull on niin monta kertaa tehnyt sen virheen että kokematon jannu nostetaan tuohon pesukoneeseen. Eivät Horner ja Helmut voi olla niin tyhmiä että eivät ymmärrä asian kiikastavan autosta eikä kuskista. Eihän?

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6029
Itse uumoilen Tsunodalle jatkopahvia ja työrauhaa. Vaikka Toro Rosson toimari on nappikauppias Hornerin ja Helmutin välissä niin nyt on niin paljon ollut juttua ettei Hadjarin uraa pilattaisiin nostamalla liian aikaisin ylös.
Red Bull joutuu terminoimaan joko Tsunodan tai Lawsonin uran. Olisi ehkä parempi antaa omalle junnulle vielä yksi näytönpaikka vakipestissä, kun Lawsonia on nyt urallaan toistaiseksi potkittu ympäriinsä. Tsunoda olisi tällä hetkellä köysissä Hadjarin kanssa, jos ajaisi vielä CashGrabilla. Hadjar emotalliin ja Lawsonin mittatikuksi Lindblad.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3036
Onhan noita nyt sen verran venkslattu että luulisi käyneen selväksi että ei tuo tuollaisella vaihdolla todennäköisesti sen paremmaksi muuttuisi. Ensi kaudella uudet autot kuitenkin niin eiköhän siellä Tsunodalle anneta nyt työrauha ja mahdollisuus näyttää muuttuuko meno paremmaksi. Jos ensi kaudellakin yhtä tahmeaa, niin sitten varmaan taas jotain kokeilua kyllä luvassa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5968
Red Bull joutuu terminoimaan joko Tsunodan tai Lawsonin uran. Olisi ehkä parempi antaa omalle junnulle vielä yksi näytönpaikka vakipestissä, kun Lawsonia on nyt urallaan toistaiseksi potkittu ympäriinsä. Tsunoda olisi tällä hetkellä köysissä Hadjarin kanssa, jos ajaisi vielä CashGrabilla. Hadjar emotalliin ja Lawsonin mittatikuksi Lindblad.
Lawson otti ensiksi Tsunodalta pataan ja nyt keltanokka Hadjarilta, eikö Lawsonin potkut ole no-brainer? Lawson lentää joka tapauksessa sarjasta ulos tämän kauden jälkeen ja Lindblad tilalle Toro Rossolle. Oma junnu se Tsunodakin on, mutta en näe syytä roikottaa Lawsonia mukana, josta Red Bull näki jo talvitesteistä lähtien että tästä touhusta ei tule mitään ja siksi kenkä heilahti samantien.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9442
Tsunoda ehti jo nousta jaetulle kakkossijalle eniten kisoja Red Bullin kakkostallissa ajaneina kuskeina. Joten siinä mielessä tallinkin ajatuksissa oli jo pikkuhiljaa, että joko hänet täytyy nostaa ylöspäin tai sitten lopettaa yhteistyö.

Top 5:
Gasly 96
Kvjat 89
Tsunoda 89
Ricciardo 64
Vergne 58
 
Ylös