Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
163
Olen pohdiskellut siitä mitä olisivat Michael Schumacher tai Alonso ja Räikkönen saaneet aikaan 2002-2003 Williamsilla, 2003 taisteltiin mestaruudesta Williamsilla. Williams-BMW oli todella nopea 2002-2003 kausina ja 2002 Williams oli nopein aika-ajo auto. Kisat olivat puolestaan Ferrarin heiniä 2002.
Kausi 2003 on viimeisin kerta milloin Ferrari,Mclaren,Williams keskenään taistelivat kuljettajien ja valmistajien-mestaruuksista, siinä mielessä se tuntuu historiallisesta tavallaan.
2004 kausiennakoissa Williams oli vielä suurin mestarisuosikki mutta auto olikin pettymys, ilmeisesti ainakin osin mursukeulansa vuoksi. Kuten olen aiemminkin sanonut, että jos Räikkösen menetettyä mestaruutta 2003 jossitellaan, niin vielä enemmän jossiteltavaa on kyllä Montoyalla. Pisteitä meni ainakin kahteen tekniseen vikaan kärjestä ja Usassa mestaruusmahdollisuudet sulivat hyvin kyseenalaiseen rangaistukseen. Lisäksi Ralf vei ratkaisevia pisteitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Olen pohdiskellut siitä mitä olisivat Michael Schumacher tai Alonso ja Räikkönen saaneet aikaan 2002-2003 Williamsilla, 2003 taisteltiin mestaruudesta Williamsilla. Williams-BMW oli todella nopea 2002-2003 kausina ja 2002 Williams oli nopein aika-ajo auto. Kisat olivat puolestaan Ferrarin heiniä 2002.
Kausi 2003 on viimeisin kerta milloin Ferrari,Mclaren,Williams keskenään taistelivat kuljettajien ja valmistajien-mestaruuksista, siinä mielessä se tuntuu historialliselle tavallaan.
Joo, aika-ajoissa Williams oli varmaankin paras kaudella 2002. Miksei myös vuonna 2003 oikeissa käsissä. Maailmanmestaruus olisi pitänyt Williamsilla voittaa vuonna 2003. Kuitenkin omasta mielestäni paras auto tuolla kaudella, parempi kuin Ferrarilla oli.

Jos esim. Alonso, Michael Schumacher tai tuon prime-ajan Kimi Räikkönen olisi Williamsilla tuolloin ajanut, uskon, että mestaruus olisi tullut.

Vuosien 2014 ja 2015 Williamsilla olisi pitänyt voittaa mielestäni kilpailuja, ja esim. Alonson kanssa niin olisi varmaankin tapahtunutkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
2004 kausiennakoissa Williams oli vielä suurin mestarisuosikki mutta auto olikin pettymys, ilmeisesti ainakin osin mursukeulansa vuoksi. Kuten olen aiemminkin sanonut, että jos Räikkösen menetettyä mestaruutta 2003 jossitellaan, niin vielä enemmän jossiteltavaa on kyllä Montoyalla. Pisteitä meni ainakin kahteen tekniseen vikaan kärjestä ja Usassa mestaruusmahdollisuudet sulivat hyvin kyseenalaiseen rangaistukseen. Lisäksi Ralf vei ratkaisevia pisteitä.
Näin oli ja joissakin jutuissa McLarenille lähtö ennen pitkää (Itse asiassa kaikkein aikaisemmin Montoya halusi siirtyä McLarenille aikaisemminkin urallaan, mutta tuttuun tapaan Frank Williams ei sopimuksesta häntä päästänyt kuten ei ollut päästänyt muitakaan kuljettajiaan.) johtui tiettävästi siitä, että Montoyalle ei oikein joko annettu hänen itsensä tai Kolumbian lehdistön mukaan (Tuttuun tuon maanosan eläväiseen tapaan liioitteluakin voi olla huonoimmillaan perin mittavastikin joukossa.) riittävästi tukea tai vaihtoehtoisesti häntä nimetty riittävän selkeäksi ykköskuskiksi talliin olemaan mestaruuden tuova takuukuljettaja ja tietenkin tallimääräysjuttujakin oli oletuksina tai toteutuneina kuvioissa.

Kolumbian lehdistö oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että heidän mielestään kehuista huolimatta siirto McLarenille oli virhe ikään kuin profetiana ennakkoon.

Heidän mielestään kun Montoyan olisi ehdottomasti pitänyt siirtyä vuodeksi tai kahdeksi McLarenin sijaan Ferrarille Michael Schumacherin aisapariksi ja Felipe Massan olisi pitänyt olla joko vielä itse vuoden tai kahden verran Ferrarin testikuljettaja tottumuksen syiden nimissä Massan ollessa silloisesti vieläkin melko nuorena pidetty kuljettaja tai siirtyä Montoyan itsensä sijaan vaihtokauppana McLarenille Kimin tallikaveriksi!

Mielenkiintoinen ja näyttävä veto tavallaan olisi ollut tuokin kun hyvin pianhan vähän Ron Dennisin tapainen Jean Todt olisi ollut vetäytymässä eläkkeelle ja kyllähän tuolloin Montoyalla oli osakkeet vielä todella hyvät kaikkiaan sellaisenaan ongelmistaan huolimatta ja sitten tietysti ennen tunnettua ja ei oikeutta tekevälle lopulle. Tiedä sitten myös, että olisiko Stefano Domenicali 'Perintöprinssinä' osannut hoitaa sitten asioita sellaisenaan paremmin vai olisiko siellä ollut liian kuohuvaista se meno.

Tuskin ikinä kuitenkaan olisi ollut Jean Alesi-Claudio 'Lohikäärme' Lombardi-kaksikon tason kiihkeyttä, suitsutusta yli rajojen tai kurkussa kiinni oloa sentään!

Noista kahdesta kun ei silloin vuosina 1991-1993 Ferrarilla aina tiennyt, että milloin se täysräjähdys tulee ja sopu oikein sijaa antaa!

Montoyaan lopuksi palatessa hänellä oli muutoin tuolloin 2003 yhtä vähän keskeytyksiä kaudella kuin Keke Rosbergilla vuonna 1982 näin esimerkiksi, mutta hänestä poiketen Montoyan keskeytykset osuivat aina hyvin tuhoisaan paikkaan tehden hänestä enemmänkin lähemmäksi John 'Belfastin Tiikeri' Watsonia muistuttavan myös Watsonin vuoden 1982 malliin ja Watsonin tapaan Montoya ei koskaan voittanut mestaruutta.

Toki Montoya erotuksena Watsoniin oli nuorempi ja joutui myös aavistuksen verran liian varhain F1:stä poiskin. Molemmat olivat aavistuksen ulkopuolisen tuntuisia mestariehdokkaitakin tavallaan loppuvaiheissa vuotta 1982 ja 2003 ajatellen tietyin ehdoin.

Vuonna 2004 osin asiat Montoyalla olivat jopa vielä aavistuksen paremmat tietyin osin muuta huonompaa hommaa vasten eli oli vain pari keskeytystä kauteen, mutta oli muun muassa pari hylkäystä kisoissa ja ongelmat olivat Williamsilla vähän samat kuin mitä olivat olleet osin jo vuosina 2002 ja 2003.

Renkaitakin syöviä automalleja ne ajoittain olivat joskin enemmänkin syöviä automalleja Williamsilla oli historiansa aikana sitä ennen kuin sen jälkeenkin.

Myöhemmin ehkä pahinta lopulta taisi olla se henkisen kyräilyn, ristiriitojen ja lopulta sitten enemmän tai vähemmän avoin syyttely puolin ja toisin.

Ikään kuin tapahtui jopa aavistuksen selvemmin ja voimakkaammin se mikä osin jäi aina tapahtumatta Williamsin ja Heinz-Harald Frentzenin suhteissa kerran vuosina 1997 ja 1998.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Näin oli ja joissakin jutuissa McLarenille lähtö ennen pitkää (Itse asiassa kaikkein aikaisemmin Montoya halusi siirtyä McLarenille aikaisemminkin urallaan, mutta tuttuun tapaan Frank Williams ei sopimuksesta häntä päästänyt kuten ei ollut päästänyt muitakaan kuljettajiaan.) johtui tiettävästi siitä, että Montoyalle ei oikein joko annettu hänen itsensä tai Kolumbian lehdistön mukaan (Tuttuun tuon maanosan eläväiseen tapaan liioitteluakin voi olla huonoimmillaan perin mittavastikin joukossa.) riittävästi tukea tai vaihtoehtoisesti häntä nimetty riittävän selkeäksi ykköskuskiksi talliin olemaan mestaruuden tuova takuukuljettaja ja tietenkin tallimääräysjuttujakin oli oletuksina tai toteutuneina kuvioissa.

Kolumbian lehdistö oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että heidän mielestään kehuista huolimatta siirto McLarenille oli virhe ikään kuin profetiana ennakkoon.

Heidän mielestään kun Montoyan olisi ehdottomasti pitänyt siirtyä vuodeksi tai kahdeksi McLarenin sijaan Ferrarille Michael Schumacherin aisapariksi ja Felipe Massan olisi pitänyt olla joko vielä itse vuoden tai kahden verran Ferrarin testikuljettaja tottumuksen syiden nimissä Massan ollessa silloisesti vieläkin melko nuorena pidetty kuljettaja tai siirtyä Montoyan itsensä sijaan vaihtokauppana McLarenille Kimin tallikaveriksi!

Mielenkiintoinen ja näyttävä veto tavallaan olisi ollut tuokin kun hyvin pianhan vähän Ron Dennisin tapainen Jean Todt olisi ollut vetäytymässä eläkkeelle ja kyllähän tuolloin Montoyalla oli osakkeet vielä todella hyvät kaikkiaan sellaisenaan ongelmistaan huolimatta ja sitten tietysti ennen tunnettua ja ei oikeutta tekevälle lopulle. Tiedä sitten myös, että olisiko Stefano Domenicali 'Perintöprinssinä' osannut hoitaa sitten asioita sellaisenaan paremmin vai olisiko siellä ollut liian kuohuvaista se meno.

Tuskin ikinä kuitenkaan olisi ollut Jean Alesi-Claudio 'Lohikäärme' Lombardi-kaksikon tason kiihkeyttä, suitsutusta yli rajojen tai kurkussa kiinni oloa sentään!

Noista kahdesta kun ei silloin vuosina 1991-1993 Ferrarilla aina tiennyt, että milloin se täysräjähdys tulee ja sopu oikein sijaa antaa!

Montoyaan lopuksi palatessa hänellä oli muutoin tuolloin 2003 yhtä vähän keskeytyksiä kaudella kuin Keke Rosbergilla vuonna 1982 näin esimerkiksi, mutta hänestä poiketen Montoyan keskeytykset osuivat aina hyvin tuhoisaan paikkaan tehden hänestä enemmänkin lähemmäksi John 'Belfastin Tiikeri' Watsonia muistuttavan myös Watsonin vuoden 1982 malliin ja Watsonin tapaan Montoya ei koskaan voittanut mestaruutta.

Toki Montoya erotuksena Watsoniin oli nuorempi ja joutui myös aavistuksen verran liian varhain F1:stä poiskin. Molemmat olivat aavistuksen ulkopuolisen tuntuisia mestariehdokkaitakin tavallaan loppuvaiheissa vuotta 1982 ja 2003 ajatellen tietyin ehdoin.

Vuonna 2004 osin asiat Montoyalla olivat jopa vielä aavistuksen paremmat tietyin osin muuta huonompaa hommaa vasten eli oli vain pari keskeytystä kauteen, mutta oli muun muassa pari hylkäystä kisoissa ja ongelmat olivat Williamsilla vähän samat kuin mitä olivat olleet osin jo vuosina 2002 ja 2003.

Renkaitakin syöviä automalleja ne ajoittain olivat joskin enemmänkin syöviä automalleja Williamsilla oli historiansa aikana sitä ennen kuin sen jälkeenkin.

Myöhemmin ehkä pahinta lopulta taisi olla se henkisen kyräilyn, ristiriitojen ja lopulta sitten enemmän tai vähemmän avoin syyttely puolin ja toisin.

Ikään kuin tapahtui jopa aavistuksen selvemmin ja voimakkaammin se mikä osin jäi aina tapahtumatta Williamsin ja Heinz-Harald Frentzenin suhteissa kerran vuosina 1997 ja 1998.
Joo, Montoya tuli F1:iin sillä mentaliteetilla, että hän lopettaa Michael Schumacherin ylivallan lajissa.

Myös mediakin sitä etukäteen hehkutteli. Kuriositeettina vielä Interlagosin kauden 2001 ohitus, jossa Montoya ohitti siis Schumacherin näyttävästi kuvia kumartelematta.

Mutta ura F1:ssä jätti kuitenkin sellaisen maun, ettei kuitenkaan saavutettu niitä tavoitteita, mitä tultiin hakemaan. Toki voittoja tuli seitsemän Montoyalle, mutta maailmanmestaruus jäi uupumaan, eikä mies pärjännyt Kimi Räikköselle McLarenilla. Hyvä vertaus Frentzeniin, ja paikkansapitävä. Kumpaakin pidettiin suurena lahjakkuutena, mutta tavoitteet jäivät saavuttamatta.

Mutta oliko Montoyalla sitten oikeasti mahdollisuus siirtyä Ferrarille? Tälläisestä en ole kuullutkaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Esitetään nyt ehkä vähän vaikeampi kysymys. Laitetaan siis vaikeusaste seuraavalle tasolle.🔥

Yksi kuljettaja on varmistanut maailmanmestaruuden juuri Kanadan GP:ssä.

Kuka hän on?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Nigel Mansellille kävi Kanadassa 1991 samalla lailla, kuin mitä kävi Häkkiselle Barcelonassa 2001, tai Räikköselle Nurburgringillä 2005.

Eli kilpailun johtoasemasta joutui keskeyttämään viimeisellä kierroksella.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9448
Kanadan GP 1991 on ainoa kerta F1-historiassa, kun kuljettaja on johtanut kisaa kaikki muut paitsi viimeisen kierroksen.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
986
Joo, Montoya tuli F1:iin sillä mentaliteetilla, että hän lopettaa Michael Schumacherin ylivallan lajissa.

Myös mediakin sitä etukäteen hehkutteli. Kuriositeettina vielä Interlagosin kauden 2001 ohitus, jossa Montoya ohitti siis Schumacherin näyttävästi kuvia kumartelematta.

Mutta ura F1:ssä jätti kuitenkin sellaisen maun, ettei kuitenkaan saavutettu niitä tavoitteita, mitä tultiin hakemaan. Toki voittoja tuli seitsemän Montoyalle, mutta maailmanmestaruus jäi uupumaan, eikä mies pärjännyt Kimi Räikköselle McLarenilla. Hyvä vertaus Frentzeniin, ja paikkansapitävä. Kumpaakin pidettiin suurena lahjakkuutena, mutta tavoitteet jäivät saavuttamatta.

Mutta oliko Montoyalla sitten oikeasti mahdollisuus siirtyä Ferrarille? Tälläisestä en ole kuullutkaan.
Frentzen,Montoya ja Giancarlo Fisichella. Hyviä kuskeja,mutta sitä jättimenestystä ei tullu..
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5092
Sijainti
Vantaa
Nyt kun McLaren-Mercedes johtaa MM -sarjaa ja Mercedes on toisena, niin tällainen pähkinä tällä kertaa, että milloin viimeksi on ollut sellainen tilanne, että MM -sarjassa ensimmäisenä ja toisena olevalla tallilla on ollut käytössä sama moottori?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Nyt kun McLaren-Mercedes johtaa MM -sarjaa ja Mercedes on toisena, niin tällainen pähkinä tällä kertaa, että milloin viimeksi on ollut sellainen tilanne, että MM -sarjassa ensimmäisenä ja toisena olevalla tallilla on ollut käytössä sama moottori?
Koko kauden mitalla sanoisin, että kausi 1995 oli viimeksi näin. Benetton-Renault vei maailmanmestaruuden ja Williams-Renault oli toinen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9448
Bahrainin GP:n 2014 jälkeen Mersun koneita käyttävillä talleilla oli kolmoisjohto, Mercedes-Force India-McLaren.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5092
Sijainti
Vantaa
Ompas täällä ollut hiljaista. Missä ovat kaikki floodaukset?

Muistellaan vaikkapa Kanadan kisaa vuodelta 1989. Mitä mieltä olette voittaja Thierry Boutsenin kolmekuuskymppisestä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
Ompas täällä ollut hiljaista. Missä ovat kaikki floodaukset?

Muistellaan vaikkapa Kanadan kisaa vuodelta 1989. Mitä mieltä olette voittaja Thierry Boutsenin kolmekuuskymppisestä?
Siitäkin muistoja riittäisi. Vaikka millä mitalla. Toki hyvin nolo kisa Nigel Mansellin ja Alessandro Sandro Nanninin kannalta mokata kisansa sitten ennen kuin koko kisa alkoikaan tullen hylätyksi kuten tulivat liian vaarallisen nopeasti ajetun lämmittelykierroksen ja laittomien ohittelujen takia!

Andrea de Cesaris korjasi hienosti Phoenixin 1989 kisan tuolloin edeltävänä sellaisena niin siellä sattuneen mokan tallilleen erinomaisesti olemalla kolmas siis Montrealiin. Derek Warwick ajoi ensimmäiset selkeät johtokierroksensa/kilometrinsä ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1984 tuolloin Arrowsille ja nuo olivat Arrowsin viimeiset sellaiset ennen Hungaroringin kisaa 1997.

Kuten myös Warwickin itsensä viimeiset urallaan.

Ruotsin Stefan Johansson myös liputettiin kisasta pois mustalla lipulla kun ilmanpaineletku roikkui auton mukana laittomasti vähän turhan pitkään tuomariston makuun.

Jonathan Palmer ajoi uransa lopulta ainoaksi jääneen kisan nopeimman kierroksen tuossa Montrealin 1989 kisassa. Rene Arnoux ajoi uransa viimeiset F1-kisan pisteet olemalla viides tuossa kilpailussa Ligierillä ja Dallaran sankari Phoenixiin 1989 yleensä tunnustetummin ennen de Cesariksen mokailuja eli tallikaveri Alex Caffi oli tässä kisassa kuudes viimeisen pisteen tuoden.

Tuo oli ainut kerta monien eri vaiheiden jälkeen milloin muuten Dallaran molemmat kuljettajat autoineen milloin minäkin vuonna saivat edes pisteitä!

Andrea de Cesarikselle Montreal 1989 jäi hyvin murheellisesti uran viimeiseksi palkintosijoitukseksi.

Etenkin kun vielä vuosina 1989-1994 oli joitakin todella kilpailukykyisiä ja palkintosijoitusajoja italialaiselle melkein aina kertaalleen peräti voittoajoon asti niihin oikeuttavia suorituksia ennen sitten aina keskeytystä tai renkaiden äkkiloppumista jonkin muun autovaurion ohella ne suoritukset menettäen tai joutuen pitämään niitä aina sitten vain pisteajoina jos niinäkään niin ruutulipulla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4741
Formula 1-elokuva saa pian ensi-iltansa myös täällä Suomessa.

Aiotteko mennä sen katsomaan?

Ylipäätään, mitkä ovat parhaimmat moottoriurheilu-aiheiset elokuvat, jotka olette katsoneet? Voidaan hyväksyä myös dokumentit tähän.

Itse olen nähnyt Ayrton Sennasta tehdyn elokuvan (jossa Prost esitettiin kyllä "pahiksena"). Tämä dokumentti oli kyllä ihan hyvä ja mielenkiintoinen katsaus Sennan uraan ja persoonana myös.

Sylvester Stallonen Driven oli taas melko heikko. En pitänyt siitä lainkaan.

Rush taas oli todella hyvä. Hieman tietysti värikynää tässäkin käytetty, mutta hyvä leffa kuitenkin.

Alla traileri F1-elokuvasta:

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1613
Rush oli kaikin puolin hyvä leffa. Jos jokin häiritsi niin se, että niin selkeästi kaikki kohtaukset oli kuvattu Brand Hatchissä. Driven oli realistisuudessa samaa luokkaa Riemukuplan kanssa. Hieman enemmän odotan tältä uutukaisuudelta. En olisi yllättynyt, jos tässäkin elokuvassa ohittaminen tapahtuu siten, että sankari löytää vielä yhden isomman vaihteen ja sen turvin täräyttää ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
805
Rush on mielestäni paras moottoriurheiluun sijoittuva elokuva, jonka toistaiseksi olen nähnyt. Ei täydellinen, mutta lähimpänä sitä elokuvana. En tarkoita siis puhdasta realismia vaan siis elokuvana. Täysin uskottava omassa kuvitteellisessa elokuvamaailmassaan. Uskottava, jopa verrattuna reaalimaailmaan, sanoisin. (Vaimokin tykkää Rushista, "eikä ole mikään autourheilun ystävä" (suora lainaus häneltä)).

Driven on kauhea kalkkuna. Jopa niin kauhea, että omaa hyvän kalkkuna potenttiaalin. Oma suosikkini kohtaukseni negatiivisessa mielessä on kolikkokohtaus. Muistaakseni Renny oli aluksi tekemässä huimaa F1 elokuvaa, jossa realismi olisi omassa luokassaan...

Grand prix ja Le Mans ovat vielä molemmat kesken ja tarkoitus olisi ainakin jälkimmäinen katsoa ajatuksen kanssa lähi vuosina.

Days of Thunderista on itselläni yhdellä katsomiskerralla, jäänyt positiivinen muisto. Pitäsisi oikeastaan katsoa toistamiseen jossain vaiheessa. Muistaakseni se olisi tuossa odottamassa.

Talladega Nights -elokuvalle ehdottomasti iso peukku omassa genressään. Tavallaan aivan huippu elokuva, jos haluaa joko laittaa aivot narikkaan tai tutkiskella viihteellisessä mielessä ranskalaisen ja yhdysvaltalaisen moottoriurheilun eroavuuksia ;-)

Le Mans 66 -elokuvaan odotukseni olivat vain liian korkeat aikoinaan ja siksi pieni pettymys. ihan ok elokuva, mutta olisi voinut olla niin paljon parempikin vielä. Lähinnä isona plussani Ford GT40n tekniikan edes pieni esittely valkokankaalla. Mutta tästä olisi voinut tehdä myös kunnon tekniikka pornoa halutessaan.

Lisäksi kiinnostusta filmatisoinneista löytyy ainakin Audi vs Lanciaan, jota en ole vielä katsonut ja joka lienee alunperin saanut innostuksensa Top Gearin tekemästä insertistä.

Uusimman F1 movien, katson varmaankin aikoinaan, kunhan sen saa rauhassa kotona katsoa. Ei hirveästi odotuksia ja veikkaukseni on, että mennään vain hieman drivenin realismin yläpuolelle. Jotenkin yli 50- vuotias kuljettaja formula ykkösen ratissa ei vain kuulosta enään missään tapauksessa realistiselta. Tekisivät vaikka elokuvan, joka sijoittuu 50- luvulle niin tilanne olisi täysin toinen.

Senna dokumentti on tietysti myös katsottuna, eikä se huono muistaakseni ollut. Dokumentteja ja fiktiivisiä elokuvia on hieman haasteellista suoraan verrata, mutta jos pakko on niin Senna dokumentti nousee ehkä top 3-4 koko luokkaan noista kaikista filmatisoinneista.
 
Ylös