Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6478
Samalla Adrian Sutil ottaa jälleen haltuun ennätyksen, jonka Hulkki häneltä aikanaan vei. On jälleen eniten kilpailuja ajanut kuljettaja ilman podiumia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
Verstappen sai työnnettyä ostoskärryn 5.sijalle ja Tsunoda 15. ollen ainoa joka jäi kierroksen voittajasta
Niin mitä nyt vaan peräti pari kertaa taas talli mokasi pisteet vallan helvetillisen typerästi. Kun niin kaikessa pitää vaan saatana seurata Verstappenin taktiikoita tai heti kun hän meni taas varikolle.

Mikäli ei viime kisaa lasketa niin tässä alkaa olla kohta jo Ferrarinkin oman viime vuosien typeryyden taktisesti pisteitä eniten hukkaan heittävän tallin tilanteet lähellä yhtä tiettyä kuljettajaa kohtaan kun vielä lisäisi Racing Bullin ajan edeltäjineen mukaan mennä arvonimikruunu sitten niihin osoitteisiin.

Siihen vielä tuomariston täysin jopa edelliskisaan nähden täysin lopullisesti typerä oikeusmurhatuomio sateessa laittaa 10 sekunnin rangaistusta tilanteesta jossa vielä edelliskisaa vähemmänkin sellaiseen oli perusteita. 5 sekuntisella ja olojen takia olisi selvinnyt rangaistuksettakin oikeamman tuomiotajun omaavassa tilanteessa.

Ja tämä vielä selvemminkin kuin edelliskisassa missä Tsunodalla edes varauksella siihen oli kolari jo valmiiksi jonkun kanssa kun tässä ei ollut!

Tsunodan kisa oli pilalla jo valmiiksi autovaurion jälkeen tilanteessa niin siitä vain taas lisää lyödään lyötyä. Hyi helvetti miten vastenmielistä.

Ainoa, ainoa kuljettaja jonka päivä pilattiin tänään yhtä todellisen karmeasti kuin Tsunodan oli enintään varauksella Ocon jolle sentään ensimmäisellä taktiikalla osattiin tehdä tilanne oikein vain munatakseen sitten kaiken toisella vastaavalla heittäen hukkaan mitä tahansa sijojen 4-7 tai jopa palkintosuorituksen arvoisen ajon!

Jo se ensimmäinen pysähdys kun ei jääty välikelinrenkailla ajamaan edes yritykseksi ja näytöksi myöhempää parempaa sijaa varten oli kamalaa ja taas kerran sitten oli osasyynä ongelmiin myöhemminkin.

Ja sitten se muu pahin:

Miksi ja tämä oli sama juttu Itävallassakin mitä nyt toki oli märkä keli ja Itävallassa oli kuivaa?

Kun mitään ei ollut enää hävittävänä niin miksi ei menty sitten radan alkaessa kuivua tai vielä sen ollessa osin märkä kaiken mentyä pilalle rangaistuksesta tai siitä ilman (Tsunodan auto kun oli vaurioitunut myös toisin kuin Verstappenin oma vastaava hänenkin omassa ulosajossaan.) olisi menty kärsimään se 10 sekunnin rangaistus huolimatta sen täydestä oikeusmurhasta ja siitä sitten olisi pitänyt ehdottomasti ajaa kuivan kelin renkailla paremmalla välillä kun vähitellen muitakin alkoi tulla varikolle niin etumatka valtavanakin jäännöspisteisiin kiinni.

Siellä kolaroi Haasitkin tuurilla heidänkin ollessa keskeyttämättä ja ainoa, ainoa juttu mikä pelastaa Tsunodan tästä tilanteesta on vain lähinnä se, että useita muitakin keskikastin kuskeja keskeytti tässä kilpailussa ja eivät itsekään juuri saaneet jäännöspisteitä enempää mikäli saivat mitään. Paljosta ei ollut kiinni, että Verstappenkin olisi voinut keskeyttää pitkästä aikaa jo toistamiseenkin kilpailun jolloin kai olisi voitu jotain pistää olosuhteidenkin piikkiin.

Vieläkään myöskään vaikka Tsunodan pistetaulukkosuorituksista voisi sanoa hyvinkin ilkeitä sanoja niin ei siellä ne edellä menijät Albonia huomioimatta hyödy kyllä oikeasti mistään muusta kuin alkuvuoden tuurikisojensa sijoista ja niin edespäin kuten myös Racing Bullin tai Red Bullin melkein aina kerta toisensa jälkeen hukkaan heitetyistä kisataktisista pisteajoista eikä se etumatka vieläkään ole riippuen kenestä kuskista puhutaan niin mitenkään erityisen tavoittamaton!

Näistä esimerkeistä yksi räikeimmistä mokaajista tällä vuodella joka vain kerta toisensa jälkeen välttyy kyllä samoilta kuittailuilta kerran toisensa perään:

Stroll...

Salli minun melkein oksentaa, että miten tämä hemmetin kanadalaiskakara voi vieläkin vain yksinkertaisesti saada näissä tietyissä kisoissa sen valtavan munkin kouraan kerta toisensa jälkeen!

Melbournen tuurikisan jälkeen ei tälle kaverille kaikkine oikkuineen ja kohelluksineen kuuluisi enää yhtään pistettä, mutta niin vain sai pisteitä kun toisin kuin Red Bullin kisataktikoilla joilla ei tunnu olevan mitään kiinnostusta keneenkään kakkoskuljettajaansa niin Aston Martinilla sentään kaikkien heidänkin kurjaan sontaansa ja Fernando Alonsonkin pitkään päin takalistoa menneen kauden jälkeen saatiin taktisessa paikassa jotenkin se pistetili avattua kuin avattiin ja ongelmapaikassa edes tajutaan olla hereillä!

Tsunoda ohittanee ellei jo ohita pian Carlos Sainz Juniorin tässä epäonnen määrän kruununtavoittelussa kroonisuudessaan siinä mitä sitä tulee tähän kauteen ja kohta tällä menolla koko uraan kun Sainz Juniorillakin välillä on aurinkokin paistanut risukasaan ja sitten vaikka yleensä Sainz Junioria enemmän kehuisin niin tällä kertaa jopa Sainz Junior itse on tällä kaudella ollut jopa enemmän kilpailutaktinen tuurikuski yhtä tuurisijansa turvin kuin Tsunoda jonkun muun kisan perusteella.

Myös omasta espanjalaisen epäonnesta huolimattakin ja tämä on paljon sanottu!

Tsunodan epäonnen ja tallinsa taktisten mokien vaikutuksen suhteellisuuden kanssa yhtä paljon alkaa vähitellen allekirjoittaneella savu nousta korvista myös nuoren Hadjarin osalta.

Racing Bull-talli mokaa tämän nuoren kuljettajan kisan myös taktisesti jollakin tapaa nyt räikeimmin tänä vuonna ja kun ottaa huomioon jo kaikki viime aikojen mokat niin tavalla tai toisella kolmatta kertaa putkeen!

Hadjarillakin kun hyötymistä on ollut eri keskikastin kuskien ja myös Tsunodan epäonnesta kiistämättä tällä vuodella, mutta osaan sanoa ja myös sanon niin kun häneltäkin on mokattu kisoja reilusti.

Mikäli Hülkenberg ei palkintoa olisi saanut tästä kisasta niin tiedä tuosta, että piruuntumisen huipentuma olisi ollut vähän liian lähellä.

Hyvä, että saksalainen viimein sai kuin maailmanmestaruutena uransa ensimmäisen palkintosijan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
En seuraa kisa-topiccia kisan aikana, mutta kiitos. On tuosta aikaa kulunut.
Näin on. Tosin juurihan tykkäsit tuosta viestistäni joten kai sen verran seurasit nyt kuitenkin?

Koetteleva, koetteleva kisa monelle keskikastin kuljettajalle ja Tsunodan hyvin, hyvin hirvittävästä epäonnesta ja siihen päälle jo ennen rankkuakin taas tallinsa kilpailutaktikkojen perseilystä voisi todeta Racing Bullin Hadjarin kisan pilaamisen tapaan kokonaan tähän kisaan vain seuraavaa:

Voi kurjuuden kurjuus!
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4996
Olin kanssa saman kuulevinani. Mitä helvettiä sillä on Landon kanssa tekemistä, että Piastri saa omasta mielestä väärän rankin? Eikä edes ollut. Selvä braketest Maxille.
Lämmitti jarrujaan ensimmäisiä mutkia varten, kun jäähtyneet turva-auton takana. Taisi unohtaa pitää niistä huolta tai skarppasi liikaa ja polkaisi hieman turhan kovaa.
Veikkaan Mäkin valittavan rankusta, jos jarrvoima ei vetänyt vertoja Russellin aiemmalle vastaavalle, josta tämä pääsi ilman ra kkya
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3848
Sijainti
F1-fanikatsomo
Veikkaan Mäkin valittavan rankusta, jos jarrvoima ei vetänyt vertoja Russellin aiemmalle vastaavalle, josta tämä pääsi ilman ra kkya
Aika ristiriitaista koska Lando menettäisi voiton. Lisäksi Brawn just sanoi etteivät valita. Tilanne olisi varmuudella eri jos Max olisi voittanut ja Piastri ollut 2.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Erikoinen tuo rangaistus on koska turva-auto oli lähellä Piastrin edessä kun jarrutti vauhdit pois SC lähtöä varten. Kukaan takana ei voinut tulkita, että se oli jo SC lähtö koska turva-auto näkyi edessä. Piasti jarrutti voimakkaasti ottaen kaiken vauhdin pois mutta teki myös SC lähdön hyvin nopeasti tämän jälkeen juuri tästä hitaasta vauhdista. Jos se oli hänen taktiikka SC lähtöön niin onko säännöissä todella noin, ettei turva-auton takana saa voimakkaasti jarruttaa hakeakseen lämpöä renkaisiin jne. Ei tuo näyttänyt brake testiltä vaan taktiikalta uusintalähtöön sekoittaakseen takana olevien pasmoja. Takana olevan vastuulla on ettei ohita edellä ajavaa.
 
Liittynyt
22.7.2014
Viestit
22
Onnea Hulkille ja myös salee kuka salee täältä tuon varman voittokertoimen triplasta kotiinsa sai. Ihan ikäkaima "vielä" toi Hulkki on joten aika nuoresta kuskista kyse joten eiköhä lisää Podiumeita vielä luvassa. ;)
 
Liittynyt
22.7.2014
Viestit
22
Hyvä kisa oli ja ihmettelin kun täällä aiemmin valitetettiin tylsästä kisasta. Sitä se ei ollut!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
Erikoinen tuo rangaistus on koska turva-auto oli lähellä Piastrin edessä kun jarrutti vauhdit pois SC lähtöä varten. Kukaan takana ei voinut tulkita, että se oli jo SC lähtö koska turva-auto näkyi edessä. Piasti jarrutti voimakkaasti ottaen kaiken vauhdin pois mutta teki myös SC lähdön hyvin nopeasti tämän jälkeen juuri tästä hitaasta vauhdista. Jos se oli hänen taktiikka SC lähtöön niin onko säännöissä todella noin, ettei turva-auton takana saa voimakkaasti jarruttaa hakeakseen lämpöä renkaisiin jne. Ei tuo näyttänyt brake testiltä vaan taktiikalta uusintalähtöön sekoittaakseen takana olevien pasmoja. Takana olevan vastuulla on ettei ohita edellä ajavaa.
Liian vaarallisesti/voimakkaasti/siltä näyttävästi ei saa jarruttaa muutenkaan millään tapaa ellei sille ole äärimmäisen hyväksyttävää perustetta tai tyyliin vältetä osumasta toiseen kuljettajaan/turva-auton perään. Nyt toki turva-autolla ainakin oli äärimmäisen pitkä väli eikä siitä ollut kysymys.

Mielestäni tuokin oli erikoinen tilanne, että ei rangaistusta lainkaan tai 5 sekuntia olisi ollut oikeampi kuin varsinainen rangaistus. Ja jos nyt oli pakko tehdä kuten tehtiin niin noita tiettyjä turva-autojen sääntöjä pitäisi ehdottomasti viilata. Nykykuskit muuten tuntuvat näille viittaavan kintaalla. Näitä tilanteita on ollut useampia pitkän, pitkän aikaa. Piastrin lisäksi muun muassa Verstappenilla on ollut vähän samanlaisia temppuja kuten muutamilla muillakin, mutta tuolloin ei ole edes rangaistusta tullut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
Hyvä kisa oli ja ihmettelin kun täällä aiemmin valitetettiin tylsästä kisasta. Sitä se ei ollut!
No ei missään nimessä. Aika monikin kisa tällä kaudella on ollut, että niin ei ole ollut. Varsinkin jos yhtään seuraa muutakin kisaa kuin vain ehkä sitä ihan kärkeä tapahtumineen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6633
Erikoinen tuo rangaistus on koska turva-auto oli lähellä Piastrin edessä kun jarrutti vauhdit pois SC lähtöä varten. Kukaan takana ei voinut tulkita, että se oli jo SC lähtö koska turva-auto näkyi edessä. Piasti jarrutti voimakkaasti ottaen kaiken vauhdin pois mutta teki myös SC lähdön hyvin nopeasti tämän jälkeen juuri tästä hitaasta vauhdista. Jos se oli hänen taktiikka SC lähtöön niin onko säännöissä todella noin, ettei turva-auton takana saa voimakkaasti jarruttaa hakeakseen lämpöä renkaisiin jne. Ei tuo näyttänyt brake testiltä vaan taktiikalta uusintalähtöön sekoittaakseen takana olevien pasmoja. Takana olevan vastuulla on ettei ohita edellä ajavaa.
Mitä näin Maxin onboardista, niin ihan lukot veti Osku.
Jos takana tuleva ei saa ohittaa, niin miksi porukka ohitti sitten Maxin ennen maalilinjaa?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4996
Aika ristiriitaista koska Lando menettäisi voiton. Lisäksi Brawn just sanoi etteivät valita. Tilanne olisi varmuudella eri jos Max olisi voittanut ja Piastri ollut 2.
Aa, olisin veikannut, että valitus tehdään. Hieman hankala paikka toki tallille, mutta silti olisi ollut ihan paikallaan, jos vertautuu aiempaan vastaavaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
Mitä näin Maxin onboardista, niin ihan lukot veti Osku.
Jos takana tuleva ei saa ohittaa, niin miksi porukka ohitti sitten Maxin ennen maalilinjaa?
Tuo voi todellakin olla hyvä huomio. Etenkin mikäli siellä siis ohiteltiin Maxia todellakin! Max itse muuten ohitti, mutta taisi tai mielestäni päästi kyllä Piastrin tai Norrisin siihen itse eteen eli siitä kiitos välittömän luopumisen ei voi tällä kertaa hollantilaista syyttää. Muista jutuista ehkä kyllä, mutta ei tuosta.

Mikäli noihin tartutaan niin siinä voisi olla melkoisesti protestin ja rangaistusten paikkaa kun ei tietysti enää voisi mitään muita erillisaikarangaistuksia tai hylkäyksiä tulla.

Eri asia toki, että tartutaanko. Kun ainahan näitä ja välillä jopa ihan tuoreiltakin nykyvuosilta jää huomaamatta tuomaristoilta ja vähän ihan lajin seuraajilta aina itseänikin myöten noita tiettyjä yksityiskohtia joista voisi olla vuoteen vaikutusta.

Etenkin kun tämä vuosi on vieläkin nyt formuloiden ensimmäiselle nk. Kesälomalle lähdettäessä vuoden puolivälissä niin kesken ja ainahan kisoista voi tarpeen mukaan valittaa. Aina vuoden loppuun asti jos haluaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6183
Sanonpahan taas että jos sika-Verstappen olisi ollut Piastrin housuissa niin täällä olisi vaadittu varmaan kisabannia penaltypisteiden myötä, mutta koska asialla olli siististi käyttäytyvä Piastri niin ihmetellään ylipäätänsä rankkua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15426
Sanonpahan taas että jos sika-Verstappen olisi ollut Piastrin housuissa niin täällä olisi vaadittu varmaan kisabannia penaltypisteiden myötä, mutta koska asialla olli siististi käyttäytyvä Piastri niin ihmetellään ylipäätänsä rankkua.
Riippuu kyllä tilanteesta. Tosin Verstappenin tapauksessa se tulisi myös hänen hyvin, hyvin pitkästä kuljettajahistoriasta näiden eri tapauksien suhteen kuten myös uran aikana olleista asiattomuuksista ja tuomarien arvovallan kunnioittamatta jättämisestäkin mikäli olisi tullakseen.

Tässä tapauksessa Max ei muutenkaan olisi tehnyt mitään väärää ja tämän ainoan virheen mitä hän nyt teki niin sen hän korjasi välittömästi antamalla tilan takaisin ja ollen siis ohittamatta ketään. No... Ellei noita rangaistuspisteitä ole laskettu niin Verstappenille juuri nyt hyvinkin vähäinen tilanne siihen kilpailukieltoon riittää, mutta esimerkiksi vähän kaikkien osapuolten tapauksessa nyt sekoillen juuri nyt se olisi ollut väärästä syytteestä langetettu.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
640
Sijainti
Kerros 107
Sanonpahan taas että jos sika-Verstappen olisi ollut Piastrin housuissa niin täällä olisi vaadittu varmaan kisabannia penaltypisteiden myötä, mutta koska asialla olli siististi käyttäytyvä Piastri niin ihmetellään ylipäätänsä rankkua.
Itse ihmettelen lähinnä, että miksi nyt annettiin rangaistus, kun Russel ei sitä saanut Kanadassa, vaikka Russel teki sen täysin tahallaan kalastellakseen Verstappenille kilpailukieltoa. Toki riskialttiinpaa märällä radalla, mutta eihän näissä pärstäkerroin/kansallisuus perusteisissa rankuissa mitään järkeä ole.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2009
Sijainti
Vyborg
Todella viihdyttävä kisa oli sateen kastelemassa Silvertonen radalla jos tapahtumia ja keskustelua riitti tänään.
Kisan kohokohdat olivat
- Norrisin voitto kotiyleisön kunniaksi varmalla ajollaan joka käytti tilanteet edukseen tänään.
- Piastrin saama 10 sekunnin rangaistus hidastettuaan Maxin edessä turva-auton yhteydessä.
- Hülkenbergin vihdoin kaivattu palkintopallisija jonka hän omasta mielestäni ansaitsi vuosien yritysten jälkeen.
- Sateen voimistuminen kisan alun jälkeen ja sitä kesti puoliväliin asti ja turva-auto tilanteet koska näkyvyys oli paikoin heikkoa ja jotkut kuskit keskeyttivät liukkaalla radalla. Joten turva-autolla oli kysyntää.
- Verstappenin pyörähdys kisan puolivälissä turva-auton jälkeen, Max putosi 10 sijalle pyörähdyksen vuoksi Verstappen onnistui nousemaan viidenneksi.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1199
Mitä näin Maxin onboardista, niin ihan lukot veti Osku.
Jos takana tuleva ei saa ohittaa, niin miksi porukka ohitti sitten Maxin ennen maalilinjaa?
Koska veti spinnit. Eihän nyt niin typeriä sääntöjä sentään ole luotu, että takana olijoiden pitäisi pysähtyä odottamaan spinnaavaa kuljettajaa, jotta tämä ottaa paikkansa takaisin.
 
Ylös