Formula 1 - 2025 - 12 - Britannian GP

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1194
Onkohan tuo 59,2psi jarrupaine ja nopeuden pudotus 218kmh 52kmh formulalla loppuunsa brake testin veroinen temppu. Turva autolla oli tuossa tilanteessa todennäköisesti vauhtia noin 200kmh ja kun turva-auton valot sammui noin myöhään niin eikö kärkimies saa ottaa vauhdin pois ja lähteä restarttiin vaikka 5kmh vauhdista jos niin haluaa.

Minusta tuo rangaistus on aivan naurettava, jolla vain saatiin brittikuski voittajaksi kotikisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Onkohan tuo 59,2psi jarrupaine ja nopeuden pudotus 218kmh 52kmh formulalla loppuunsa brake testin veroinen temppu. Turva autolla oli tuossa tilanteessa todennäköisesti vauhtia noin 200kmh ja kun turva-auton valot sammui noin myöhään niin eikö kärkimies saa ottaa vauhdin pois ja lähteä restarttiin vaikka 5kmh vauhdista jos niin haluaa.

Minusta tuo rangaistus on aivan naurettava, jolla vain saatiin brittikuski voittajaksi kotikisassa.
Liian hitaalla vauhdilla ei kyllä saa lähteä uusintaan/kisan jatkumiseen vaikka mieli tekisi. Lisäksi siinä ei ollut vaaraa aiheuttaa kolari vain Verstappenille vaan myös Norrisille. Siinä sitä kohua olisikin riittänyt, että yksi, toinen tai pahimmillaan koko kolmikko Piastri-Norris-Verstappen olisivat keskeyttäneet tai joutuneet ainakin autojensa korjaukseen varikolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Toisessa Red Bullin autossa on tosiaan kuskeineen ollut vaikeaa.

Tsunodasta tai häntä edeltänyttä Lawsonia ei nyt voi voittajana pitää eikä heidän tarkoituskaan ole ollut villeimmissäkään unelmissa haastaa sillä tapaa Verstappenia tehtäväkuvansa mukaisesti, mutta vaikka Perez olisi jäänyt ajamaan Red Bullille vielä vähäksi aikaa tämän vuoden alussa kuten nyt näin jälkikäteen varsinkin ajatellen olisi pitänyt tehdä tai edes vielä kerran yrittää niin unohtaen tietysti tallin kakkoskuskien huomattavan kroonisen epäonnen kuten myös Red Bull-tallin omien kisataktikkojen umpisurkeuden heittäessään pisteitä hukkaan kerran toisensa jälkeen kun eivät kykene itsepäisyyttään mukautumaan oikeastaan lainkaan muuttuviin tilanteisiin muun kuin vain Verstappenin kohdalla eikä kaikkein surkeimmillaan aina edes hänenkään kisoihin niin:

Perez ollessaan voittamatta kisaa viime vuonna ja kun aivan kauden alun jälkeen vain Baku oli enää edes voittokisa hyvin teoriassa ja tätäkin oikeammin ehkä lopulta vain palkintoajo ennen kaiken järkyttävää mokaamista ja Carlos Sainz Juniorin oman palkintoajon pilaamista Pereziltä niin viimeisen kerran kaksi ja puoli vuotta sitten tosiaan voitti.

Daniel Ricciardoa voi myös uraltaan puhuen syyttää vaikka mistä, mutta aivan loppupelissä hän oli viimeinen selvästi vähän oikeastikin enemmän sinänsä voittanut tai jossain määrin merkittävästi Verstappenia muilla tavoin haastanut kuin mielikuvissa kakkoskuljettajana pidettävänä kuljettajana.

Tai oikeammin tuolloinhan ja etenkin alkuun Ricciardo oli se enemmän jossain määrin ykköskuljettaja joka tuolloin vain alkoi ajautua kakkoskuljettajan asemaan tallissa Verstappenin maineen alkaessa tuolloin omana merkkiaikanaan kasvaa lajissa kun ei suitsia pidetty tai tuomarit uskaltaneet tätä pentua rangaista. Jonka myötä muutenkin alkoi Red Bull sitten palvoa tätä kyseistä 'nuorta isäntää' Ricciardon kustannuksella. Onneksi ongelmistaan ja myöhemmästä urastaan huolimatta lähti tallista kun lähti.

Ricciardon lähdettyä Red Bullilta viimeisen kohta kuuden ja puolen vuoden aikana ja kun Perez joutui tallista pois varmuudella ainakin välivuoden viettoon täksi vuodeksi elleivät todella, todella hattu kourassa vähän huvittavasti aikoisi pyytää takaisin tai suoda joskus loppuvuodesta 'jäähyväisajon' sponsorisyistä vaikka Meksikon kotikisaan niin Red Bullin kakkoskuljettajat tuona ajankohtana ovat voittaneet siis viitisen kertaa ja jokainen toki myös oli Perezin voitto.

Ilman muuta myös Pereziltä veivät taktiset kisamokat voittoja ja joitakin uran voittoja jouduttiin vähemmän yllättäen tallimääräyksenä antamaan Verstappenille hollantilaisen eduksi paitsi varauksella aina toki Meksikon kotikisat olisivat olleet aina nk. Hopealautasvoittoja mahdollisesti sitten meksikolaiselle mitä nyt tällaista ei ikinä ehditty koskaan antaa jaettavaksi kun ihan kotikisa ei Pereziltä vain sujunut sen arvoisesti, että tuo tilanne olisi ollut toteutettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Perezin uran lopun menestyshetket olivat synkkiä. Paljon voisi herjata, mutta meksikolaisella oli kuitenkin tiettyjä merkkipaaluja joita vaikka kaikkein surkeimmillaan olikin Tsunodaa ja Lawsonia suhteessa hitaampi kaikkein lyödyimmillään niin eivät ole korvaajansa haastamassa. Toki ei paljon tarvitsisi mikäli edes kerrankin kisataktikot saisivat Tsunodalle sen kisan sujumaan oikein.

Varikkopysähdykset japanilaiselta muutoin ovat Racing Bull-aikoihin nähden Red Bullilla nopeita ja kuin melkein ihan yhtä hyviä Verstappenin kanssa, mutta ei niistä iloa ole kun ajellaan hyvin huonoilla sijoilla pieleen menneen kisan jälkeen tai vaihtoehtoisesti muilla tavoilla sitten muun muassa viime aikojen ylilyötyjen rangaistusten jälkeen.

Pereziin palatakseni hän tosiaan saavutti Red Bull-aikansa lopulla seuraavia juttuja:

Hän oli viimeisen kerran selvästi Verstappenia nopeampi tosiaan viime vuoden Bakussa ennen kolarimokaansa. Samoin kaksi ja puoli vuotta sitten Bakun viimeisessä kevätkilpailussa toissa vuonna ja silloin Perez siis voitti eli 53 kisaa sitten. Todennäköisesti uransa viimeisen kerran ihmeittä ellei palaa vielä ajamaan jos ei jälleen hieman 'hauskalla' tavalla Red Bullia tai sitten vaikka välivuoden jälkeen Cadillacia ja voita kuin ihmeen kaupalla sillä!

Perez viimeisen kerran oli palkinnoilla urallaan tähän mennessä ja jos ei palaa lajiin niin viime vuoden Shanghaissa olemalla kolmas 29 kisaa sitten.

Viime vuotta voitiin jo tuolloin keväällä yhtä viime sellaisena haukkua Perezin osalta, mutta se olisi typerää verraten etenkin jälkikäteen ja vähän ajankuvassakin katsoen kun eihän Perez ollut palkintojen ulkopuolella ollut missään vaiheessa Melbournen ulkopuolella tuolloinkin viitostilan ajolla eikä hän vain vähemmän yllättäen Verstappenia paljon voitosta olisi saanut haastaa muutenkaan.

Tai erityisemmin tehnyt mitään muuta väärää, mutta Miamissa viime vuonna 28 kisaa sitten siis viimeisen kerran viime vuoden Bakua huomioimatta Perez osoitti viimeisen kerran kakkoskuskina todella riittävää vauhtia ajamaan sijoilla 4-5 ja näille sijoille ovat päässeet enintään ohimenevien hetkien ajaksi Tsunoda tai Lawson tänä vuonna vain poikkeuksellisissa olosuhteissa tai kun talli taas kerran mokaa näinkin hyvät sijat muun muassa typerillä varikkotaktiikkojensa ajoituksilla ja tuolloin Miamissa viime vuonna siis ei mokattu.

Perez siis olisi voinut olla huonoimmillaan viides, mutta puristi vielä Miamissa olemaan itsensä osalta neljäs viime vuonna.

Miamin nelostilan jälkeen alkoi ruhtinaallinen sontamyrsky Bakua huomioimatta Perezille välillä ansaituin typeryyksin syytettyjen penkille joutuen ja lopputuloksena oli sitten lajista pihalle lentäminen vielä sitten ominkin virhein kyyditettynä toisin kuin Tsunodalla ja Lawsonilla joilla on ollut virheitä ja joista ovat saaneet paljon arvostelua, mutta myös ennen kaikkea Pereziä huonompi automalli käytössään kaikkine muine epäonnisine ongelmineen!

Ja toisin kuin vaikkapa Tsunodaa niin Pereziä harvemmin aivan niin rajusti rangaistiin mistään tuomaristojen osalta mikä on kyllä vallan uskomatonta tavallaan ajatellen näitä eri vaikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15417
Nico Hülkenbergin palkintosijasta oli se sitten ainoa tai ei niin tulee hyvinkin mieleen eräs kisa vuodelta 1991 tasoltaan ja kun tuota kaikkea ei välttämättä ollut todeksi uskoa ja kun kovin odottavalla kannalla olivat näinä päivinä täysin masentuneet ja innostumattomat Saksan TV:n selostajatkin niin heidän reagointinsa oli vähän samanlaista kuin mitä tosiaan kotimaisen selostamon toimesta juurikin muun muassa Imolaan 1991 ja tähän tunnetumpaan lauseeseen voisi vaihtaa kuskin ja tältä tuntui vähän itsestänikin kun kaikki varmistui Lewisin renkaiden pidon äkkiloppumisen myötä:

'Nico tulee, Nico tulee.''

Tuohon voisi toden totta tiivistää tuntemukset eli homma oli vähän kuin JJ:llä silloin Imolassa 1991 Dallaralla ruutulipulla kolmantena ajaen yllättäen ja tavallaan vielä niin hienompana kun huomattavankin kaukaa eli lähtöruudusta 19 lähdettiin nyt eilen Hülkenbergin toimesta ja päästiin kuin päästiinkin palkinnoille!

Muuten kai tuntemuksiin voisi lisätä, että kuivan kauden päättyminen oli kai vähän samanlaista kuin Martin Brundlelle viimein tullut se uran ensimmäinen virallinen ja hyväksytty palkintosija Magny-Coursissa 1992 kolmostilalla. Tuolloin tosin Brundlelle, mutta ei varmaankaan todellakaan Hülkenbergille niin tuli heti perään uran toinen palkintosija virallisesti hyväksyttynä.

Brundle sai sen Silverstonessa 1992 muutaman päivän kuluttua tasan 33 vuotta sitten myös kolmostilan voimin.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6124
Onko Verstappenin ajotyylissä jotain poikkeuksellista?
Jos on Helmuttia ja Neweytä uskominen niin terävä keula ja kyky hanskata poikkeuksellisen vaikeaa autoa. Jos on forumia uskominen niin Verstappen tilaa tehtaalta mittatilauksena auton, joka on tallin kaikkien kuskien mielestä aivan perseestä ja hankala pitää tiellä, mutta tämän selityksen taakse voi mennä jos ei tulekaan tulosta. Autoakin pystyisi kuulemma muuttamaan kädenkäänteessä Mclarenin kaltaiseksi dominantiksi, mutta talli ei halua tätä, koska haluavat tehdä merkkimestaruudesta mahdollisimman hankalaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6612
Maxilta kysytiin Piastrin rankusta. Sanoi ettei ollut mitään eroa Yrjänän Kanadan jarrutestiin, eikä siitä tullut rankku.
Oma pyörähdys johtui auton matalan downforcen asetuksista, ei Piastrin jarrutestistä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1194
Liian hitaalla vauhdilla ei kyllä saa lähteä uusintaan/kisan jatkumiseen vaikka mieli tekisi. Lisäksi siinä ei ollut vaaraa aiheuttaa kolari vain Verstappenille vaan myös Norrisille. Siinä sitä kohua olisikin riittänyt, että yksi, toinen tai pahimmillaan koko kolmikko Piastri-Norris-Verstappen olisivat keskeyttäneet tai joutuneet ainakin autojensa korjaukseen varikolle.
Lewis abu dhabi 2021 lähti tyhjäkäynniltä sc lähtöön jolloin max oli jo lähes hänen rinnallaan. Muistaakseni sääntöjä tarkennettiin tuon jälkeen ettei rinnalle saa tulla.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1194
https://youtube.com/shorts/p-DEJ89ZMLA?si=_Yqx_vSf3vBCpAla tällä videolla ei näy suoraan edestäpäin kuvattuna tilannetta koko suoran matkalta, mutta Piastrin kommenteista tulkitsin, että Piastri ajaa noin 220kmh/ turva-auton takana turva-auton vauhtia. Turva-auton valot sammuu sekunti pari ennen kun Piastri ottaa vauhdin pois ja jää ajamaan sitä vauhtia mistä tekee uusintalähdön hetkeä myöhemmin.

Piastri on käytännössä pakotettu jarruttamaan ja matelemaan jos hän haluaa tehdä uusintalähdön seuraavasta oliko copse mutkasta.

Voi sanoa, että turva-auton poistumisilmoitus tuli myöhässä ja aikaa reagoida uusintalähdön valmisteluihin oli kärkikuskille vähän. Piastrin ratkaisu oli tuo, mutta ei tuo näytä miltään tahalluselta brake testiltä vaan hakee uusintalähtöön niin hyvät mahdollisuudet kuin suinkin FIAn myöhäisen sc ilmoituksen perusteella oli mahdollista. Verstappen ajaa Piastrin ohi koska SC sammuttaa valot täydestä vauhdista jonka jälkeen Piastri hidastaa ja näkyvyys on erittäin heikko.

Tässä pitäisi mielestäni erottaa juuri se, ettei Piastrin tekemiset vaikuta tahallisilta vaikka saattoi olla virhe arvio turvallisuuden näkökulmasta, mutta ei kilpailullisessa mielessä. Vikaa on kuitenkin myös tuomariston hetkessä sammuttaa SC valot nopealla suoralla sadekelissä kun uusintalähtö tehdään yleensä seuraavasta mutkasta.

edit: https://vm.tiktok.com/ZNdPpNHY4/ tästä näkee selkeästi tuon tilanteen youtubesta ei vastaavaa löytynyt
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4963
Jos on Helmuttia ja Neweytä uskominen niin terävä keula ja kyky hanskata poikkeuksellisen vaikeaa autoa. Jos on forumia uskominen niin Verstappen tilaa tehtaalta mittatilauksena auton, joka on tallin kaikkien kuskien mielestä aivan perseestä ja hankala pitää tiellä, mutta tämän selityksen taakse voi mennä jos ei tulekaan tulosta. Autoakin pystyisi kuulemma muuttamaan kädenkäänteessä Mclarenin kaltaiseksi dominantiksi, mutta talli ei halua tätä, koska haluavat tehdä merkkimestaruudesta mahdollisimman hankalaa.
Toi hanskaus on vaan niin jännä juttu Maxilla, että se on voimassa vaan sillon kun voittaa ym, mutta sitten kun menee kuten eilen, niin sit on joku ihan muu homma.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4963
FIA:n dokumenttien mukaan Piastrin jarrupaine oli puolet isompi kuin Yrjöllä Kanadassa.
Sitten ei voi vedota tuohon tilanteeseen. Olisi pitänyt paremmin huolta jarruistaan aiemmin, niin ei olisi tarvinnut noin radikaalia jarrua tehdä.
Kun säännön tulkinta kerran jo Alonson viime vuotisen hidastelun kohdalla muuttui, että johtava auto on vastuussa myös takana olijasta. Eikä hetkellistä ohitusta turva-auton takana juuri lasketa virheeksikään, jos se korjatataan välittömästi. Itse en ihan tajua, mutta sillä perusteella ihan paikallaan ollut rankku mielestäni
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6124
Toi hanskaus on vaan niin jännä juttu Maxilla, että se on voimassa vaan sillon kun voittaa ym, mutta sitten kun menee kuten eilen, niin sit on joku ihan muu homma.
Radalla oli kaksi Red Bullia, valitse niistä paremmin onnistunut, ei pitäisi olla vaikeaa paitsi ehkä yksisilmäiselle Helmutille. Kuten hyvin tiedetään että Verstappenilla oli Monza-specin takasiipi joka on myrkkyä sadekelillä, mutta riski on riski.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1194
Sitten ei voi vedota tuohon tilanteeseen. Olisi pitänyt paremmin huolta jarruistaan aiemmin, niin ei olisi tarvinnut noin radikaalia jarrua tehdä.
Kun säännön tulkinta kerran jo Alonson viime vuotisen hidastelun kohdalla muuttui, että johtava auto on vastuussa myös takana olijasta. Eikä hetkellistä ohitusta turva-auton takana juuri lasketa virheeksikään, jos se korjatataan välittömästi. Itse en ihan tajua, mutta sillä perusteella ihan paikallaan ollut rankku mielestäni
Mutta eikö tässä pitäisi ottaa huomioon että Piastrin hidastaminen tapahtui välittömästi turva auton valojen sammuttua takasuoralla. Hänen oli pakko hidastaa jos haluaa seuraavasta mutkasta tehdä uusintalähdön ja jotta turva-autolle on riittävästi etumatkaa.

Näen tuon niin tulkinnallisena tilanteena, että no further action olisi ollut paikallaan sekä Piastrille, että Verstappenille joka ohitti Piastrin kun ei välttämättä havainnut turva auton valojen sammumista ja Piastrin hidastusta tämän seurauksena.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6100
Radalla oli kaksi Red Bullia, valitse niistä paremmin onnistunut, ei pitäisi olla vaikeaa paitsi ehkä yksisilmäiselle Helmutille. Kuten hyvin tiedetään että Verstappenilla oli Monza-specin takasiipi joka on myrkkyä sadekelillä, mutta riski on riski.
Hyvä puhua "Monza-speksistä", kun Monzassa Verstappen juuri valitti sitä, ettei tallilla ole Monza-speksin siipeä vaan että käyttävät jotain kolme vuotta vanhaa räpätintä varaston perukoilta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3073
Mutta eikö tässä pitäisi ottaa huomioon että Piastrin hidastaminen tapahtui välittömästi turva auton valojen sammuttua takasuoralla. Hänen oli pakko hidastaa jos haluaa seuraavasta mutkasta tehdä uusintalähdön ja jotta turva-autolle on riittävästi etumatkaa.

Näen tuon niin tulkinnallisena tilanteena, että no further action olisi ollut paikallaan sekä Piastrille, että Verstappenille joka ohitti Piastrin kun ei välttämättä havainnut turva auton valojen sammumista ja Piastrin hidastusta tämän seurauksena.
Sinänsä mikään pakkohan sen ei olisi ollut hidastaa. Olisi voinut vaikka körötellä SC:n perässä siihen varikon portille asti ja lyödä sitten lapun lattiaan. Toki kukaan nyt ei kärkipaikalla noin halua tehdä, ja siksipä kävikin mitä kävi.

Aika kaksipiippuinen tapaus kyllä. Olihan tuo vähän vaarallinen veto ja johonkinhan se raja on vedettävä, mutta en nyt tiedä onko sekään sitten oikea suunta että aletaan jotain jarrupaineita vertailemaan ja määrittämään miten kovaa sitä poljinta saa polkea.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1194
Sinänsä mikään pakkohan sen ei olisi ollut hidastaa. Olisi voinut vaikka körötellä SC:n perässä siihen varikon portille asti ja lyödä sitten lapun lattiaan. Toki kukaan nyt ei kärkipaikalla noin halua tehdä, ja siksipä kävikin mitä kävi. Joka tapauksessa oli turvallisempaa ottaa vauhti pois heti valojen sammuttua jos aikoi tehdä uusintalähdön seuraavan mutkan entrystä kuten Piastri teki. Toki olisi voinut jarruttaa hitaammin, mutta

Aika kaksipiippuinen tapaus kyllä. Olihan tuo vähän vaarallinen veto ja johonkinhan se raja on vedettävä, mutta en nyt tiedä onko sekään sitten oikea suunta että aletaan jotain jarrupaineita vertailemaan ja määrittämään miten kovaa sitä poljinta saa polkea.
Tätä voisi kysyä oliko vaarallinen veto turva-autolta sammuttaa valot yli 200 vauhdissa keskellä suoraa kun autoletkasta nousee melkoinen sumu ja kaikkien muiden paitsi kärkimiehen on vaikea havaita asiaa. Valojen sammuttaminen on kuitenkin merkki, että kärkimies voi valmistautua uusintalähtöön eikä tarvitse pitää sitä oliko 10-15 auton etäisyyttä turva-autoon. Piastri ei jarruttanut edes erityisen voimakkaasti, luin jostain että alle 1G voimalla ja täysjarrutuksen jarrupaine olisi jossain 170psi luokkaa. Toki sateella tilanteesta aiheutui vaaratilanne, mutta oliko se Piastrin, turva-auton vai takana tulevien heikon havainnoinnin vika niin minusta kaikkea muuta kun selvää.

Joka tapauksessa oli turvallisempaa ottaa vauhti pois heti valojen sammuttua jos aikoi tehdä uusintalähdön seuraavan mutkan entrystä kuten Piastri teki. Toki olisi voinut jarruttaa hitaammin, mutta kaikki tekijät huomioiden rangaistus on kova jos virhe on tulkinnallinen ja mahdollisesti myös tahaton.

Esimerkiksi Russelin brake test kanadassa oli täysin päivän selvä, mutta jos Piastrin tapauksessa on kyse vain vauhdin pois otosta uusintalähtöön välittömästi turva auton valojen sammuttua niin rangaistus on kova.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
6124
Luultavasti tässä Piastein keississä painaa myös keliolosuhteet. Poljetaan liinat kiinni märällä kelillä ja takana olevilla heikko näkyvyys. Silti 10sek aika kova.
 
Ylös